quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:50 schreef Molluck het volgende:[..]
Ik vind een gesprek van te voren uit je hoofd leren, of iig plannen nou niet echt een goede tip.
Bij elke korte stilte ga je graven "wat kon ik ook al nog meer vragen?" en dan krijg je van die hak-op-de-tak gesprekken die eigenlijk nergens over gaan...
... Ja als je de tip zo aanpakt inderdaad, maar dan is elke tip hier gegeven nutteloos want dan ga je het toch wel verkloten.
Dus genuanceerder:
(1) Probeer een normaal gesprek te voeren zonder voorbereiding, gewoon normaal.
(2) Indien dat stokt: Stel geinteresseerde vragen die je ter plekke verzint want je bent geinteresseerd. Luister naar de antwoorden, want vanzelf gaat, want je bent geinteresseerd. Naar aanleiding van deze antwoorden komen vanzelf meer vragen en blijft het gesprek aan de gang.
(3) Indien dat niet lukt: Heb een paar vragen achter de hand, die je graag aan mensen wilt vragen. Voorbeelden: 'Wat voor werk doe je?' 'Wat voor opleiding heb je gedaan?' 'Waar ben je geboren?' 'Woon je liever in de stad of in het land?' 'Waar ben je het laatst op vakantie geweest?' Luister naar de antwoorden en het gesprek gaat vanzelf verder.
Als je mijn tip interpreteert als een stappenplan of script voor de avond... Tja ik GING ervanuit dat je snapt dat dat sowieso een slecht plan is. Ik ging er echter van uit, door je vraag, dat je nu juist problemen hebt met het spontaan op gang brengen en/of houden van een gesprek. Volgens mij is dan 'voorbereiden' een goede tip.
People come up to me and say, "What's wrong?" "Nothing." "Well, it takes more energy to frown than it does to smile." "Yeah, you know it takes more energy to point that out than it does to leave me alone?"