abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38588579
quote:
Nederland 'de top' in afluisteren van burgers PDF Afdrukken E-mail
dinsdag 30 mei 2006
De Tweede Kamer eiste deze week opheldering over het afluisteren van twee Telegraafjournalisten. Maar sinds jaar en dag bespioneert de Nederlandse overheid haar eigen burgers vrijwel ongehinderd en buiten proporties. Wettelijk is er weinig geregeld. Wim van de Pol schreef er een boek over.
Afluisteren is in dit land gewoner dan de meeste Nederlanders voor mogelijk houden. Het is hier zowel gemakkelijk als gebruikelijk een tijdje ‘onder de tap’ te zijn. Onze overheid heeft er jaarlijks 50 miljoen voor over om haar burgers in de gaten te houden. Dat is dan nog exclusief de kosten van tapkamers en computersystemen en wat u zelf betaalt via de telefoonrekening.
In 2003 bezocht KN het echtpaar Hörchner uit St.-Michielsgestel, dat ten onrechte door het OM was vastgezet en vervolgd. Robert Hörchner legde materiaal over waaruit niet alleen bleek dat zijn telefoon was afgetapt, maar ook dat het tapverslag was gemanipuleerd. Het was zo kras dat we hardop constateerden: dit wordt publicatie. Onmiddellijk daarop ging de telefoon. Het was de politie die meldde dat zij een aanklacht ging indienen wegens smaad. Uit deze brutale intimidatiepoging bleek dat wij op dat moment werden afgeluisterd, in de huiskamer van burgers die ten onrechte verdacht waren geweest en allang door de rechterlijke macht waren vrijgesproken, niet door gebrek aan bewijs, maar door afwezigheid van iedere redelijke grond van verdenking. Een technisch expert stelde een maand later vast dat er zich nog steeds een zendmicrofoon in huis bevond.
Gezond wantrouwen

Hoeveel er precies in Nederland wordt afgeluisterd, is niet bekend, maar vast staat dat de Nederlandse overheid een van de meest schaamteloze luistervinkjes in de westerse wereld is. Het Duitse Max Planckinstituut berekende dat Nederland koploper is met ongeveer 10.000 taps over het afgelopen jaar. Daar zijn de taps van inlichtingendiensten als de AIVD en MIVD niet eens bij inbegrepen. Weinig Nederlanders liggen er wakker van, hoewel regelmatig blijkt, zoals bij het bovengenoemde voorbeeld, dat politie en justitie ook afluisteren als het niet mag, zoals bij mensen die zijn vrijgesproken. Kennelijk ontbreekt het de Nederlander aan het gezonde wantrouwen jegens de staat, dat de Amerikaan zo kenmerkt. Deskundigen zijn het erover eens dat mede daardoor ons land een afluisterparadijs geworden is, waar de overheid alle vrijheid heeft – en zo nodig neemt – om te doen wat haar uitkomt. Het briefgeheim is bijvoorbeeld veel beter beschermd. Om dat te schenden is toestemming nodig van een rechter, terwijl voor een telefoontap de handtekening van een gemachtigde ambtenaar volstaat. En wist u dat uw eigen mobieltje als afluistermicrofoon kan dienen, ook nadat u het heeft uitgezet?
Varkens
Journalist Wim van de Pol schreef een boek om de problematiek van het afluisteren in Nederland enigszins in kaart te brengen. Dat valt niet mee, want gegevens daarover worden niet bekendgemaakt. Toch blijkt er nog meer dan genoeg aan wetenswaardigs te melden. De verdienste van Onder de tap zit hem vooral in het bij elkaar brengen en ordenen van de informatie die over deze schimmige bezigheden bekend zijn. Dat het zo schimmig is, danken we mede aan minister Donner. Dankzij hem kunnen gesprekken van verdachten met hun advocaten en zelfs met hun artsen en geestelijke verzorgers afgeluisterd worden, hoewel dit volgens de wet verboden is. Gesteund door de minister lapt het OM echter de wet aan de laars. Het herinnert volgens Van de Pol aan Orwells Animal Farm: sommige varkens zijn meer gelijk dan anderen en mogen vrijelijk de wet overtreden.

11 september
Van de Pol besteedt een groot deel van zijn boek aan een bevattelijke uitleg van de techniek die met het afluisteren (inclusief sms en e-mails) is gemoeid. Intrigerend is het aandeel van Israël hierin heeft. Dit land is wereldleider in afluistertechnologie. Als zodanig levert het ook afluistersystemen aan andere landen zoals de VS en Nederland. Deze systemen lopen echter jaren achter met de laatste stand van de Israëlische technologie: die houdt dit land voor zichzelf. Intussen wordt vermoed dat in de verkochte systemen softwarematige ‘achterdeurtjes’ voor eigen gebruik zijn ingebouwd. Als dat klopt, zijn de Israëlische inlichtingendiensten de best geïnformeerde ter wereld omdat zij in beginsel bij elk gesprek kunnen komen dat ergens ter wereld (bijvoorbeeld Nederland) door een Israëlisch systeem wordt gecontroleerd. In dat kader komt Van der Pol ook te spreken over het bekende verhaal dat Israël in de maanden voorafgaand aan 11 september 2001 een massa spionnen naar de VS stuurde en blijkbaar op de hoogte was dat al-Qaeda ging toeslaan.
Wim van de Pol heeft een zeer verdienstelijk overzicht samengesteld van alle aspecten die met de afluisterproblematiek zijn verbonden. Er is ook goed nieuws: afluisteren wordt steeds moeilijker. Vooral het opkomende bellen via internet is technisch haast niet bij te houden. In een recente brief aan de Kamer stelde minister Brinkhorst daarom aftapbaarheid als eis aan nieuwe communicatiediensten. U kunt dus rustig slapen. Hoe de techniek zich ook ontwikkelt, als het aan het kabinet ligt, zal men u niet uit het oog verliezen.

www.katholieknieuwsblad.nl
quote:
AMSTERDAM - Burgemeester Job Cohen wil overal in de stad preventief kunnen fouilleren, zonder de verplichting dat de gemeenteraad vooraf te melden. De Amsterdamse coalitiepartijen PvdA en GroenLinks verzetten zich daartegen.

Preventief fouilleren is nu alleen toegestaan in de speciaal aangewezen 'veiligheidsrisicogebieden' in het centrum en Zuidoost. Uitbreiding van die gebieden vergt een maanden durende procedure, waarbij de gemeenteraad vooraf dient te worden geconsulteerd.

Cohen wil meer armslag in de strijd tegen wapenbezit. Hij noemt stadsdeel De Baarsjes, waar de laatste tijd sprake is van een reeks schietincidenten. Snel ingrijpen is volgens Cohen in dergelijke gevallen geboden. Voor de gemeenteraad moet het voldoende zijn achteraf te worden ingelicht.

VVD-fractievoorzitter Eric van der Burg reageert uiterst verheugd. Volgens hem doet PvdA'er Cohen exact waar de liberalen om vragen: de hele stad beschouwen als een veiligheidsrisicogebied.

Fractievoorzitter Manon van der Garde van de PvdA eist echter dat Cohen de raad vooraf blijft inlichten als hij elders in de stad preventief wil fouilleren. ''Wij blijven kritisch over het middel. Eigenlijk willen wij mee kunnen beslissen over elke uitbreiding van het gebied.''

GroenLinks wijst het voorstel af, omdat de partij principieel tegen preventief fouilleren is.

Bron; het parool, 2-6-2006.
Eerste stap naar een politiestaat?
Kan niet gewoon alle dealers opgepakt worden ipv rechten/privacy van mensen te schenden?

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2006 13:21:18 ]
  dinsdag 6 juni 2006 @ 13:18:35 #2
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_38588626
Het idee op zich hoeft niet verkeerd te zijn maar bij dit soort ruimere bevoegdheden is het belangrijk dat er goed geregeld wordt dat mensen niet aan machtsmisbruik ten prooi kunnen vallen. Dat blijft nu vaak achterwege.
Vampire Romance O+
pi_38588743
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:18 schreef MouseOver het volgende:
Het idee op zich hoeft niet verkeerd te zijn maar bij dit soort ruimere bevoegdheden is het belangrijk dat er goed geregeld wordt dat mensen niet aan machtsmisbruik ten prooi kunnen vallen. Dat blijft nu vaak achterwege.
Jij bent dus wel voor preventief fouilleren?

* OP uitgebreid.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 13:25:52 #4
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_38588836
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

* OP uitgebreid.
Ik ben niet perse tegen, dat is iets anders.

Ik ben wel tegen al te enthousiast gebruik van welk intimiderend-je-hebt-niets-te-verbergen-middel dan ook.
Vampire Romance O+
pi_38588912
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:25 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ik ben niet perse tegen, dat is iets anders.

Ik ben wel tegen al te enthousiast gebruik van welk intimiderend-je-hebt-niets-te-verbergen-middel dan ook.
Ja oke, maar wanneer weetje dat de overheid te ver gaat, moeten we ook tolereren dat wetten door gevoerd worden als er een aanslag is geweest in NL, zoals het in de VS is gebeurt die de rechten van de burgers schenden zou?
pi_38589230
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:22 schreef Triggershot het volgende:
mits het scherp in de gaten wordt gehouden wel .. ja
quote:
* OP uitgebreid.
yup, stuk uitgebreider nu dan dit

maar ja dus, zolang het maar goed in de gaten wordt gehouden ..
als je de cijfers ziet voor wat voor geweldige daling dat heeft gezorgd in wapengerelateerde misdaad zoals straatroof kan je weinig anders dan er positief over zijn (iets wat ik bij afluisterpraktijken en dataretentie nog moet zien) ..
daarnaast, het gaat niet alleen om het effectieve verwijderen van wapentuig, je voorkomt ook dat wapens mee worden genomen
pleased to meet you
  dinsdag 6 juni 2006 @ 13:38:04 #7
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_38589258
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:18 schreef MouseOver het volgende:
Dat laatste is iets waar je geen enkel zicht op hebt.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 13:41:34 #8
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_38589379
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:38 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

Dat laatste is iets waar je geen enkel zicht op hebt.
Klopt. Toch zou ik het een stuk prettiger vinden als bijvoorbeeld fouilleeracties of id-verzoeken die uit het niets komen gefilmd zouden worden. Net als ik vind dat dat met bijvoorbeeld rijexamens zou moeten gebeuren.

In de huidige situatie heb je werkelijk helemaal geen poot om op te staan als je lomp behandeld wordt.
Vampire Romance O+
pi_38589396
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:37 schreef moussie het volgende:

[..]

mits het scherp in de gaten wordt gehouden wel .. ja
Big brother praktijken?
quote:
yup, stuk uitgebreider nu dan dit
thnx voor de link.
quote:
maar ja dus, zolang het maar goed in de gaten wordt gehouden ..
als je de cijfers ziet voor wat voor geweldige daling dat heeft gezorgd in wapengerelateerde misdaad zoals straatroof kan je weinig anders dan er positief over zijn (iets wat ik bij afluisterpraktijken en dataretentie nog moet zien) ..
daarnaast, het gaat niet alleen om het effectieve verwijderen van wapentuig, je voorkomt ook dat wapens mee worden genomen
Ja, maar wat is "goed" in de gaten houden? Veel mensen zijn helemaal paranoia van de angst en die nemen irrelevante maatregelen, wat nou als zo een persoon aan de macht komt/wordt gekozen. Ik bedoel, ik wil niet dat mijn privacy word geschonden door activiteiten van een ander, jij wel?
  dinsdag 6 juni 2006 @ 13:50:37 #10
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_38589734
Nederland is inderdaad een politiestaat aan het worden.
Camera`s worden overal opgehangen identificatie plicht, preventief fouilleren en om nog maar niet te spreken over het nieuwe paspoort wat ze willen invoeren.
Je ziet nu al dat die identificatieplicht gewoon nergens goed voor is, het is al helemaal niet om terroristen de kop in te drukken.
Ik las in een topic op fok over een onderzoek naar de boete`s van de identificatieplicht.
Er zijn er meer als 80.000 uitgeschreven aan voornamelijk jongeren, zwervers en junkies.
Ze hebben er geen een terrorist mee opgepakt of de straat veiliger gemaakt.
Hier hebben ze het erover dat je beter meteen gelijk oversteken moet zeggen zodat ze meemaken hoe vervelend en vernederend het is om elke keer maar weer je papieren te trekken.
pi_38590076
Dat er in NL heel veel afgeluisterd wordt door de overheid is al langer bekend.

Jammer alleen dat stukken hierover , zoals in de OP, zichzelf in de vingers snijden met het rondstrooien van totale bullshit zoals:
quote:
En wist u dat uw eigen mobieltje als afluistermicrofoon kan dienen, ook nadat u het heeft uitgezet?
Als het over techniek gaat wordt de meest onzinnige lulkoek rondgestrooid, dat blijkt maar weer.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 13:59:56 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38590087
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:41 schreef MouseOver het volgende:
In de huidige situatie heb je werkelijk helemaal geen poot om op te staan als je lomp behandeld wordt.
En straks kun je zonder reden gewoon vastgezet worden om dat ze je van iets verdenken zonder dat ze concrete bewijzen hebben
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38590514
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:42 schreef Triggershot het volgende:
Ja, maar wat is "goed" in de gaten houden? Veel mensen zijn helemaal paranoia van de angst en die nemen irrelevante maatregelen, wat nou als zo een persoon aan de macht komt/wordt gekozen. Ik bedoel, ik wil niet dat mijn privacy word geschonden door activiteiten van een ander, jij wel?
hehe .. uiteraard wil ik dat niet, vandaar dat ik ook fel ben tegen dataretentie en al die camera's overal, dat is een potentieël veel gevaarlijker netwerk voor "de mafkees" .. ik moet er niet aan denken dat er een of ander zoekbotje wordt losgelaten waardoor alle mensen die vaker "moslim" hebben getypt gecategoriseerd worden op sympathie (ik zeg maar iets) .. of een onderdrukkend regime dat elk verzet bij voorbaat kan uitschakelen door constante videobewaking ..

maar om daarom iets wat op dit moment de veiligheid op straat ten goede komt af te wijzen .. I dunno .. het zijn een paar regels die een evtle dictator, al dan niet gekozen, binnen een poep en een scheet zelf kan toevoegen, dus als argument niet echt bruikbaar ?
pleased to meet you
  dinsdag 6 juni 2006 @ 14:12:32 #14
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_38590595
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:59 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En straks kun je zonder reden gewoon vastgezet worden om dat ze je van iets verdenken zonder dat ze concrete bewijzen hebben
De OP is aangepast sinds m'n oorspronkelijke post. Dit sloeg op zaken als preventief fouilleren.
Vampire Romance O+
pi_38590658
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:59 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

brr, idee al
pi_38590813
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:10 schreef moussie het volgende:

[..]

hehe .. uiteraard wil ik dat niet, vandaar dat ik ook fel ben tegen dataretentie en al die camera's overal, dat is een potentieël veel gevaarlijker netwerk voor "de mafkees" .. ik moet er niet aan denken dat er een of ander zoekbotje wordt losgelaten waardoor alle mensen die vaker "moslim" hebben getypt gecategoriseerd worden op sympathie (ik zeg maar iets) .. of een onderdrukkend regime dat elk verzet bij voorbaat kan uitschakelen door constante videobewaking ..

maar om daarom iets wat op dit moment de veiligheid op straat ten goede komt af te wijzen .. I dunno .. het zijn een paar regels die een evtle dictator, al dan niet gekozen, binnen een poep en een scheet zelf kan toevoegen, dus als argument niet echt bruikbaar ?
Het angstige er aan is, dat als je iets al toelaat of over zwijgt en niet in opstand komt, is de vraag waar het ophoudt, metaaldetectoren op school? Verplichte identificering was inderdaad eerste stap naar een politiestaat, maar daar kon ik me nog enigzins in vinden. Het ziet er naar uit dat er sprake gaat komen van grenzeloze maatregelen alleen maar om ons te beschermen van mensen die ons willen schaden, maar aan de andere kant schaden we ons alleen maar door onderling te kibbelen en alles toe te staan. Met als resultaat chaos, precies wat terroristen willen scheppen.
pi_38591031
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:18 schreef Triggershot het volgende:
Het angstige er aan is, dat als je iets al toelaat of over zwijgt en niet in opstand komt, is de vraag waar het ophoudt, metaaldetectoren op school? Verplichte identificering was inderdaad eerste stap naar een politiestaat, maar daar kon ik me nog enigzins in vinden. Het ziet er naar uit dat er sprake gaat komen van grenzeloze maatregelen alleen maar om ons te beschermen van mensen die ons willen schaden, maar aan de andere kant schaden we ons alleen maar door onderling te kibbelen en alles toe te staan. Met als resultaat chaos, precies wat terroristen willen scheppen.
tja, dat zei ik al vaker, de terrorist hoeft eigenlijk niks meer te doen, die kan achteroverleunen en zich rotlachen over hoe wij onze "verworven vrijheden" 1 voor 1 inleveren ..
als het niet zo dieptreurig was zou het hilarisch zijn ..
pleased to meet you
pi_38591109
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:24 schreef moussie het volgende:

[..]

tja, dat zei ik al vaker, de terrorist hoeft eigenlijk niks meer te doen, die kan achteroverleunen en zich rotlachen over hoe wij onze "verworven vrijheden" 1 voor 1 inleveren ..
als het niet zo dieptreurig was zou het hilarisch zijn ..
Het is maar inderdaad vanaf welke oogpunt je naar het geheel kijkt en het steeds erger wordt.
pi_38591740
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:26 schreef Triggershot het volgende:
Het is maar inderdaad vanaf welke oogpunt je naar het geheel kijkt en het steeds erger wordt.
Internationale (spreek amerikaanse) druk, de wie-niet-voor-ons-is-is-tegen-ons mentaliteit, een wereldwijd net van amerikaanse basissen en ze zijn aardig onderweg om de totale controle te krijgen over de laatste oliebronnen .. dat zie ik als ik voor duivel's advokaat ga spelen en ik zie overduidelijk waartoe dat kan lijden als we niet bijzonder goed opletten
pleased to meet you
pi_38591904
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:46 schreef moussie het volgende:

[..]

Internationale (spreek amerikaanse) druk, de wie-niet-voor-ons-is-is-tegen-ons mentaliteit, een wereldwijd net van amerikaanse basissen en ze zijn aardig onderweg om de totale controle te krijgen over de laatste oliebronnen .. dat zie ik als ik voor duivel's advokaat ga spelen en ik zie overduidelijk waartoe dat kan lijden als we niet bijzonder goed opletten
New world order?
pi_38592700
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Eerste stap naar een politiestaat?
Kan niet gewoon alle dealers opgepakt worden ipv rechten/privacy van mensen te schenden?
I don't want to burst your bubble... maar de eerste stap is al lang gezet. Het afluisteren is slechts 1 klein stapje in de opmars naar een politiestaat. En zolang het steeds bij kleine stapjes blijft zal de normale burger zich er niks van aantrekken jammergenoeg.
pi_38592762
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 15:10 schreef Refragmental het volgende:

[..]

I don't want to burst your bubble... maar de eerste stap is al lang gezet. Het afluisteren is slechts 1 klein stapje in de opmars naar een politiestaat. En zolang het steeds bij kleine stapjes blijft zal de normale burger zich er niks van aantrekken jammergenoeg.
Bij deze dan, doe je mee, kom je ook in opstand?
pi_38592863
Eerst m'n studie afmaken
pi_38592968
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 15:15 schreef Refragmental het volgende:
Eerst m'n studie afmaken
Agent in opleiding?
pi_38593091
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 15:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Agent in opleiding?