Tief even op wil jequote:Op zondag 4 juni 2006 10:51 schreef hermandeperman het volgende:
Gewoon duwen
Dat doen we nu, maar de dierenarts zei dat hun "besef" zo niet werkte, dat ze zichzelf eerder uithongeren dan dat ze aan het hooi gaanquote:Op zondag 4 juni 2006 10:54 schreef ijsmeis het volgende:
Alleen nog maar hooi geven. Dan móet ie het toch wel eten
Dat wordt een lastigequote:Op zondag 4 juni 2006 10:55 schreef Furia het volgende:
[..]
Dat doen we nu, maar de dierenarts zei dat hun "besef" zo niet werkte, dat ze zichzelf eerder uithongeren dan dat ze aan het hooi gaan![]()
Ja precies, dat lijkt mij de slimste manier idd.quote:Op zondag 4 juni 2006 10:54 schreef ijsmeis het volgende:
Alleen nog maar hooi geven. Dan móet ie het toch wel eten
Duwen?quote:Op zondag 4 juni 2006 10:56 schreef hermandeperman het volgende:
Dan lijkt het me toch duidelijk...?
Ja, maar dat kan dus niet, want daar is zijn hele spijsverteringssysteem van in de knoop geraakt. Het ging altijd prima (hoewel hij idd wel af en toe diarree had, maar dat was altijd na aanwijsbare dingen als witlof), alleen toen zei de DA dat we voor zijn tandjes hem echt aan het hooi moesten krijgen. Wij een week geen ander voer erbij, maar toen begon hij overal te zoeken dus dat was wel zielig en toen hebben we hem een klein beetje gegeven en toen was het zo'n opdonder voor zijn systeem dat hij helemaal beroerd was. Toen zei de DA dus weer: alleen hooi en 's morgens en 's avonds een klein handje ander voer wat hij in een half uur op zou kunnenquote:Op zondag 4 juni 2006 10:58 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Neeeeeee.
Blijven voeren wat je hem de laatste tijd hebt gevoerd, hij is verwend
quote:Op zondag 4 juni 2006 11:05 schreef leusden het volgende:
Ach, ons konijn eet ook geen hooi en dat beest gaat helaas ook maar niet dood...
Stro eet hij trouwens wel? Missschien moet ik niet meer geven, ben ik eindelijk van dat saaie beest verlost.
Waar kun je die verschillende hooien vandaan halen? We hebben op het moment dus normale hooi, kruidenhooi met rozebottel en kamillehooi. Van witlof ging hij idd aan de diarree, maar hij was er zo gek opquote:Op zondag 4 juni 2006 11:26 schreef nielsgeode het volgende:
Ons konijn at altijd wel gewoon hooi tot op een dag ook niet meer. Toen gaven we kruidenhooi met paardenbloemen. Toen wilde hij alleen dat nog maar. Op een dag hoefde ie ook dat niet meer en nu eet hij alleen nog maar kruidenhooi met pepermunt :S
Misschien moet je zoiets eens proberen :-)
En witlof en koolsoorten ed moet je niet aan konijnen geven, dat is heel slecht voor ze ;-)
En als ze niet gewend zijn veel groenvoer / fruit te krijgen ook niet teveel tegelijk geven maar langzaam opbouwen, anders gaan ze ook van aan de diarree en dat is voor een konijn veel linker dan voor mensen omdat ze daar snel van uitdrogen.
Ik zal direct even wat in zijn etensbakje doen, maar volgens mij steekt hij daar gewoon zijn kop onder en gaat onverstoorbaar door met de lekkere hapjesquote:Op zondag 4 juni 2006 11:31 schreef NanKing het volgende:
En als je de hooi in het voerbakje of zo'n hooi ophangding (weet echt niet hoe dat heet) doet?
Mijn konijn heeft ook periodes gehad dat ze geen hooi at trouwens. Is uiteindelijk vanzelf goedgekomen.
En voor de spijsvertering: er schijnt alles eigenlijk in te zitten wat zo'n beestje nodig heeft. Maar ook wilgentakjes gaan dan op het lijstje, bedankt voor de tip!quote:Op zondag 4 juni 2006 11:34 schreef Salsagirl het volgende:
JE zei dat het voor zijn tandjes belangrijk is.
Een vriendin van mij heeft ook zo lief knijntjeen die kreeg eens als tip .. dat ze van die wilgen takjes moest geven, daar knabbelen ze wel graag op schijnbaar.
Ik haal het altijd bij een dierenspeciaalzaak in het dorp (Wierdenquote:Op zondag 4 juni 2006 11:27 schreef Furia het volgende:
[..]
Waar kun je die verschillende hooien vandaan halen? We hebben op het moment dus normale hooi, kruidenhooi met rozebottel en kamillehooi. Van witlof ging hij idd aan de diarree, maar hij was er zo gek op. Om hem toch wat binnen te laten krijgen leggen we nu een heel klein beetje mengvoer neer waar hij dan alles van op moet eten. Offie dat doet is natuurlijk een tweede
![]()
Je hebt verschillende staafjes, volgens mij zijn die waar honing overheen zit idd met veel suiker. De staafjes die ik bedoel zijn groen en vol ruwe vezels, lijkt een beetje op een grote dikke friet ofzo. Alleen dan groen. We hebben altijd hooi van de Welkoop volgens mij, even kijken hoor, Kenner staat hierop. Maar dan zullen we ook eens andere merken gaan uitproberen, wat ik al zei, nieuwe dingen vind hij soms nog wel interessant..quote:Op zondag 4 juni 2006 12:44 schreef The_stranger het volgende:
Wat ik bedoelde qua hooi was niet zozeer hooi met kruiden, maar gewoon hooi van andere merken. Meestal halen we hooi uit een tuincentrum/dierenspeciaal zaak, maar heel soms moeten we het doen met hooi uit de supermarkt. Dan lusten ze wel hooi uit de dekamarkt, maar niet de coop(gaat uiteraard om het merk hooi, niet het merk van de winkel).
Voor verschillende soorten hooi kun je kijken bij tuincentra met een dieren gedeelte of een dierenwinkel.
ps. ik lees hier ook wat over knabbelstaafjes, maar daar zit weer (veel) suiker in, wat ook weer niet goed is voor ze, dacht ik...
quote:Op zondag 4 juni 2006 12:05 schreef Koenz0r het volgende:
Jammer, nu kun je hem niet vetmesten voor Kerstmis
quote:Even voor alle mensen die denken grappig te zijn: wij hebben dat konijntje omdat we er zielsveel van houden. Als er dan wat mee lijkt te zijn, dan maak je je daar erg veel zorgen over en heb je echt weinig behoefte aan loze opmerkingen (hooikoorts, doorduwen, konijnenvlees, afsterven die hap etc). Onzin is verderop, dus blijf dan aub daar!
Om te zeggen dat konijnen vlees lekker isquote:Op zondag 4 juni 2006 11:26 schreef Furia het volgende:
[..]
Wat doen mensen zoals jij uberhaupt in een F&F topic?![]()
Vijf tot zeven jaar is gemiddeld, niet heel oud. Dat konijnen bij veel mensen niet ouder dan drie of vier worden, is te wijten aan onkunde en/of slechte verzorging. Een goed gezond en verzorgd konijn kan makkelijk 8-12 worden.quote:Op zondag 4 juni 2006 13:57 schreef Bergie88 het volgende:
Onze konijnen worden meestal rond de 5-7 jaar oud. Heel oud voor konijnen dus.
Ik heb de ervaring dat het continu vertroetelen van konijnen en oppakken dus heel slecht voor ze is, zo gaan ze bij onze buren aan de lopendeband dood. Je moet ze lekker in een groot hok stoppen bij voorkeur alleen of buiten zetten en lekker met rust laten. Het zijn geen honden waar je iedere dag mee moet spelen.quote:Op zondag 4 juni 2006 13:59 schreef Melusine het volgende:
[..]
Vijf tot zeven jaar is gemiddeld, niet heel oud. Dat konijnen bij veel mensen niet ouder dan drie of vier worden, is te wijten aan onkunde en/of slechte verzorging. Een goed gezond en verzorgd konijn kan makkelijk 8-12 worden.
Krijgt die van jou ook geen problemen met zijn spijsvertering? Wat zegt jouw dierenarts daarover?quote:Op zondag 4 juni 2006 14:01 schreef _Boo_ het volgende:
Mijn konijn is niet bepaald verwend (krijgt maar een klein beetje biks per dag), maar krijg ik ook met geen mogelijkheid aan het hooi.
Die van ons houdt er wel van geaaid te worden, maar alleen wanneer den diva dat belieft. Oppakken is uit den boze en als hij dus wat aandacht wil, dan duwt hij heel subtiel zijn kopje onder je hand/arm/voet of wat er dan ook in de buurt is. Hij loopt hier dus los en hij kan prima zijn gang gaan.Ik heb het idee dat dit voor hem het prettigst is, hij is er ook voor zichzelf, niet perse voor ons vermaak.quote:Op zondag 4 juni 2006 14:01 schreef Bergie88 het volgende:
[..]
Ik heb de ervaring dat het continu vertroetelen van konijnen en oppakken dus heel slecht voor ze is, zo gaan ze bij onze buren aan de lopendeband dood. Je moet ze lekker in een groot hok stoppen bij voorkeur alleen of buiten zetten en lekker met rust laten. Het zijn geen honden waar je iedere dag mee moet spelen.
Ik zou je toch echt willen adviseren om met het mengvoer te stoppen, echt. Want het gaat gewoon niet lukken om je konijntje gezonder te laten eten als hij dat ook krijgt. Meng telkens iets meer van een goed merk biks (bijv. Hope Farms, Science Selective) door het mengvoer, tot hij alleen nog biks krijgt.quote:Op zondag 4 juni 2006 13:56 schreef Furia het volgende:
We hebben idd het beste met hem voor, maar wat eten betreft was dat toch niet het beste. Hij krijgt ook heel veel aandacht enzo, zijn vachtje geeft bijna licht en hij is ook gewoon helemaal vetloos omdat hij los rond mag lopen in huis, dus het is puur dat eten wat hem (nou ja, zijn spijsverteringsstelsel) opbreekt.
Hij weegt ongeveer een kilo (het is een dwergje), dus ik zal met die 25 gram rekening houden. Telt dat ook voor mengvoer? Biks is namelijk een van die dingen die hij laat liggen..
Critical care hebben we nu van de dierenarts, maar dat moet in zijn mond gespoten worden en dat is vrij lastig omdat het beestje niet op schoot wil zitten en ook nog eens behoorlijk slim is. Hij heeft het dus direct door als we het weer willen gaan geven en vecht als een razende om het maar niet te hoeven. We geven het hem dus wel, maar de 50ml per dag die er voor staat komt er dus niet in
Het hooi ligt en in zijn bak, en in zijn kasteelen om het duidelijk als eten te laten zien doen we ook een klein beetje bij het mengvoer en leggen we wat op het kleedje waar we al zijn hapjes altijd op leggen.
Dinsdag (als de winkels weer open zijn dus) gaan we direct kijken voor stro en andere merken hooi, ik hoop dat het daarmee weer wat op gang komt!
In ieder geval bedankt voor de tips!
Hij eet anders helemaal nietsquote:Op zondag 4 juni 2006 14:05 schreef Melusine het volgende:
[..]
Ik zou je toch echt willen adviseren om met het mengvoer te stoppen, echt. Want het gaat gewoon niet lukken om je konijntje gezonder te laten eten als hij dat ook krijgt. Meng telkens iets meer van een goed merk biks (bijv. Hope Farms, Science Selective) door het mengvoer, tot hij alleen nog biks krijgt.
Het dwangvoeren kan idd lastig zijn (ik heb het net een maand gedaan bij 1 konijn, en een losse keer bij een andere). Het beste gaat het als volgt:
Eén iemand houdt het konijn vast. Doe dikke kleren en handschoenen aan als je bang bent voor krabben en beten. Het kan nodig zijn het konijn ook bij zijn nekvel te pakken. Wikkel het zomogelijk in een handdoek. Hou met 1 hand de achterpootjes stevig vast, met de andere de voorpootjes en het hoofdje. Doe hem geen pijn, maar laat hem voelen dat je hem stevig hebt en niet laat gaan. Het konijn op zijn rug in een handdoek houden werkt goed.
De tweede persoon kan het spuitje in het bekje steken, en eventueel ook het hoofdje tegenhouden. Als het konijn erg stribbelt, bedek dan even de oogjes (wordt ie rustig van) en/of hou het nekvel vast.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |