abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juni 2006 @ 10:49:58 #1
107521 Furia
snoopy weer
pi_38523334
Ons konijntje is geleidelijk aan zo verwend dat hij nu geen hooi meer wil eten. Voor konijntjes is het heel belangrijk dat ze dat wel veel eten, dus hierbij tips gevraagd om het beestje toch weer aan het hooi te krijgen! Wat heeft bij jullie gewerkt??
pi_38523352
Gewoon duwen

[ Bericht 77% gewijzigd door BE op 04-06-2006 10:58:02 ]
  zondag 4 juni 2006 @ 10:52:16 #3
107521 Furia
snoopy weer
pi_38523365
quote:
Op zondag 4 juni 2006 10:51 schreef hermandeperman het volgende:
Gewoon duwen
Tief even op wil je
pi_38523403
Alleen nog maar hooi geven. Dan móet ie het toch wel eten
  zondag 4 juni 2006 @ 10:55:43 #5
107521 Furia
snoopy weer
pi_38523423
quote:
Op zondag 4 juni 2006 10:54 schreef ijsmeis het volgende:
Dat doen we nu, maar de dierenarts zei dat hun "besef" zo niet werkte, dat ze zichzelf eerder uithongeren dan dat ze aan het hooi gaan

Het moet dus echt op slinkse wijze weer in het dieet worden opgenomen ofzo
pi_38523432
quote:
Op zondag 4 juni 2006 10:55 schreef Furia het volgende:

[..]

Dat doen we nu, maar de dierenarts zei dat hun "besef" zo niet werkte, dat ze zichzelf eerder uithongeren dan dat ze aan het hooi gaan
Dat wordt een lastige
pi_38523435
Dan lijkt het me toch duidelijk...?
  zondag 4 juni 2006 @ 10:56:45 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_38523450
quote:
Op zondag 4 juni 2006 10:54 schreef ijsmeis het volgende:
Ja precies, dat lijkt mij de slimste manier idd.
Alleen je moet wel even uitkijken want konijntjes mogen niet zo heel lang zonder eten (langer dan 12 uur). Dus dan moet ze hopelijk wel binnen een dag dat hooi gaan eten. Mss eerst even advies vragen aan de DA.

Hmmmm. Je had al overlegd... Dan weet ik het ook niet.
pi_38523460
quote:
Op zondag 4 juni 2006 10:56 schreef hermandeperman het volgende:
Dan lijkt het me toch duidelijk...?
Duwen?
pi_38523471
PTA'ers, weg uit dit topic
pi_38523488
quote:
Op zondag 4 juni 2006 10:57 schreef ijsmeis het volgende:
PTA'ers, weg uit dit topic
Je mist je modrechten?
  zondag 4 juni 2006 @ 10:58:35 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_38523491
Wat ijsmeis zegt idd!

Oh, en niet alleen PTA'ers die zich vervelen!
pi_38523497
quote:
Op zondag 4 juni 2006 10:57 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Duwen?
Neeeeeee.

Blijven voeren wat je hem de laatste tijd hebt gevoerd, hij is verwend
pi_38523607
Ach, ons konijn eet ook geen hooi en dat beest gaat helaas ook maar niet dood...

Stro eet hij trouwens wel? Missschien moet ik niet meer geven, ben ik eindelijk van dat saaie beest verlost.
pi_38523612
Al een ander merk geprobeerd? De mijne zijn erg "verwend" en pikken sommige merken niet
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 4 juni 2006 @ 11:07:42 #16
107521 Furia
snoopy weer
pi_38523642
quote:
Op zondag 4 juni 2006 10:58 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Neeeeeee.

Blijven voeren wat je hem de laatste tijd hebt gevoerd, hij is verwend
Ja, maar dat kan dus niet, want daar is zijn hele spijsverteringssysteem van in de knoop geraakt. Het ging altijd prima (hoewel hij idd wel af en toe diarree had, maar dat was altijd na aanwijsbare dingen als witlof), alleen toen zei de DA dat we voor zijn tandjes hem echt aan het hooi moesten krijgen. Wij een week geen ander voer erbij, maar toen begon hij overal te zoeken dus dat was wel zielig en toen hebben we hem een klein beetje gegeven en toen was het zo'n opdonder voor zijn systeem dat hij helemaal beroerd was. Toen zei de DA dus weer: alleen hooi en 's morgens en 's avonds een klein handje ander voer wat hij in een half uur op zou kunnen
  zondag 4 juni 2006 @ 11:09:14 #17
107521 Furia
snoopy weer
pi_38523679
@ leusden: erg grappig Stro geven we hem niet, ik wist niet dat ze dat ook aten?

@ the_Stranger: we hebben zelfs kamille hooi en kruidenhooi geprobeerd. Vroeger (nou ja, hij is nog maar 2) at hij dat wel gewoon, alleen nu heeft hij liever zijn mengvoer. Waar hij ook nog eens een bepaalde helft uitvist..
pi_38523685
quote:
Op zondag 4 juni 2006 11:05 schreef leusden het volgende:
Ach, ons konijn eet ook geen hooi en dat beest gaat helaas ook maar niet dood...

Stro eet hij trouwens wel? Missschien moet ik niet meer geven, ben ik eindelijk van dat saaie beest verlost.
  zondag 4 juni 2006 @ 11:19:18 #19
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_38523868
Konijnen vlees is lekkaa
  zondag 4 juni 2006 @ 11:26:11 #20
52003 nielsgeode
buckyball!
pi_38524011
Ons konijn at altijd wel gewoon hooi tot op een dag ook niet meer. Toen gaven we kruidenhooi met paardenbloemen. Toen wilde hij alleen dat nog maar. Op een dag hoefde ie ook dat niet meer en nu eet hij alleen nog maar kruidenhooi met pepermunt :S
Misschien moet je zoiets eens proberen :-)
En witlof en koolsoorten ed moet je niet aan konijnen geven, dat is heel slecht voor ze ;-)
En als ze niet gewend zijn veel groenvoer / fruit te krijgen ook niet teveel tegelijk geven maar langzaam opbouwen, anders gaan ze ook van aan de diarree en dat is voor een konijn veel linker dan voor mensen omdat ze daar snel van uitdrogen.
blub blub
  zondag 4 juni 2006 @ 11:26:14 #21
107521 Furia
snoopy weer
pi_38524013
quote:
Op zondag 4 juni 2006 11:19 schreef Sala-adin het volgende:
Konijnen vlees is lekkaa
Wat doen mensen zoals jij uberhaupt in een F&F topic?
  zondag 4 juni 2006 @ 11:27:57 #22
107521 Furia
snoopy weer
pi_38524054
quote:
Op zondag 4 juni 2006 11:26 schreef nielsgeode het volgende:
Ons konijn at altijd wel gewoon hooi tot op een dag ook niet meer. Toen gaven we kruidenhooi met paardenbloemen. Toen wilde hij alleen dat nog maar. Op een dag hoefde ie ook dat niet meer en nu eet hij alleen nog maar kruidenhooi met pepermunt :S
Misschien moet je zoiets eens proberen :-)
En witlof en koolsoorten ed moet je niet aan konijnen geven, dat is heel slecht voor ze ;-)
En als ze niet gewend zijn veel groenvoer / fruit te krijgen ook niet teveel tegelijk geven maar langzaam opbouwen, anders gaan ze ook van aan de diarree en dat is voor een konijn veel linker dan voor mensen omdat ze daar snel van uitdrogen.
Waar kun je die verschillende hooien vandaan halen? We hebben op het moment dus normale hooi, kruidenhooi met rozebottel en kamillehooi. Van witlof ging hij idd aan de diarree, maar hij was er zo gek op . Om hem toch wat binnen te laten krijgen leggen we nu een heel klein beetje mengvoer neer waar hij dan alles van op moet eten. Offie dat doet is natuurlijk een tweede
pi_38524090
Misschien heeft hij last van hooikoorts?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_38524122
En als je de hooi in het voerbakje of zo'n hooi ophangding (weet echt niet hoe dat heet ) doet?
Mijn konijn heeft ook periodes gehad dat ze geen hooi at trouwens. Is uiteindelijk vanzelf goedgekomen.
ijs_beer fan!
  zondag 4 juni 2006 @ 11:31:21 #25
107521 Furia
snoopy weer
pi_38524127
Even voor alle mensen die denken grappig te zijn: wij hebben dat konijntje omdat we er zielsveel van houden. Als er dan wat mee lijkt te zijn, dan maak je je daar erg veel zorgen over en heb je echt weinig behoefte aan loze opmerkingen (hooikoorts, doorduwen, konijnenvlees, afsterven die hap etc). Onzin is verderop, dus blijf dan aub daar!
  zondag 4 juni 2006 @ 11:31:52 #26
107521 Furia
snoopy weer
pi_38524142
quote:
Op zondag 4 juni 2006 11:31 schreef NanKing het volgende:
En als je de hooi in het voerbakje of zo'n hooi ophangding (weet echt niet hoe dat heet ) doet?
Mijn konijn heeft ook periodes gehad dat ze geen hooi at trouwens. Is uiteindelijk vanzelf goedgekomen.
Ik zal direct even wat in zijn etensbakje doen, maar volgens mij steekt hij daar gewoon zijn kop onder en gaat onverstoorbaar door met de lekkere hapjes
pi_38524195
JE zei dat het voor zijn tandjes belangrijk is.
Een vriendin van mij heeft ook zo lief knijntje en die kreeg eens als tip .. dat ze van die wilgen takjes moest geven, daar knabbelen ze wel graag op schijnbaar.
Salsa Española
  zondag 4 juni 2006 @ 11:35:19 #28
107521 Furia
snoopy weer
pi_38524222
quote:
Op zondag 4 juni 2006 11:34 schreef Salsagirl het volgende:
JE zei dat het voor zijn tandjes belangrijk is.
Een vriendin van mij heeft ook zo lief knijntje en die kreeg eens als tip .. dat ze van die wilgen takjes moest geven, daar knabbelen ze wel graag op schijnbaar.
En voor de spijsvertering: er schijnt alles eigenlijk in te zitten wat zo'n beestje nodig heeft. Maar ook wilgentakjes gaan dan op het lijstje, bedankt voor de tip!
pi_38524285
Maar stro is toch ook goed voor spijsvertering? (je zei dat hij dat wel eet)
ijs_beer fan!
  zondag 4 juni 2006 @ 11:55:24 #30
52003 nielsgeode
buckyball!
pi_38524690
quote:
Op zondag 4 juni 2006 11:27 schreef Furia het volgende:

[..]

Waar kun je die verschillende hooien vandaan halen? We hebben op het moment dus normale hooi, kruidenhooi met rozebottel en kamillehooi. Van witlof ging hij idd aan de diarree, maar hij was er zo gek op . Om hem toch wat binnen te laten krijgen leggen we nu een heel klein beetje mengvoer neer waar hij dan alles van op moet eten. Offie dat doet is natuurlijk een tweede
Ik haal het altijd bij een dierenspeciaalzaak in het dorp (Wierden )
Wat ze wel mogen en wat je kan proberen (waar mijn konijn GEK op is): banaan wordt ie echt helemaal wild van, wortel, spinazie (rauw!)
Maar geef steeds kleine beetjes, gemaaid gras is ook niet goed
Dat eten ze te snel (sneller dan dat ze t zelf moeten grazen) waardoor ze buikpijn krijgen. Dat zal ook voor spinazie gelden omdat ie dat ook achter elkaar opschrokt dus ook daarvan geef ik maar kleine beetjes tegelijk. De hooi die ik altijd geef is van Vitakraft http://www.vitakraft.de/en/indexen.htm (een bekend merk wat ongetwijfeld landelijk verkocht wordt, volgens mij hebben ze het bij de Makro ook)
BIj de Marko hebben ze iig die knabbelstaafjes en de standaard hooi en stro maar volgens mij ook de kruidenhooi met pepermunt en kruidenhooi met paardenbloemen zoals dat heet
blub blub
  zondag 4 juni 2006 @ 11:58:57 #31
107521 Furia
snoopy weer
pi_38524773
Het konijntje lust hartstikke veel en krijgt ook veel verschillende dingen, maar dat is dus het probleem: hij hoeft zijn basisvoeding (hooi!) niet meer. Het moet dus afgelopen zijn met die snoeperij TOT hij zijn hooi weer eet en daarna dus gedoseerd en echt als snoeperij, niet zoveel dat hij er zijn hoofdvoer van kan maken.

Vitakraft "hapjes" koop ik altijd bij de dierenwinkel, dus daar zullen ze ongetwijfeld ook de hooi hebben, misschien dat daar een smaakje aan zit ofzo.. De moeite van het proberen waard in ieder geval, bedankt!

@NanKing: dat zei iemand anders over zijn konijntje, maar het is in ieder geval iets wat ik zeker ga proberen, iets nieuws is hij meestal wel voor in!
pi_38524922
Jammer, nu kun je hem niet vetmesten voor Kerstmis
pi_38525786
Wat ik bedoelde qua hooi was niet zozeer hooi met kruiden, maar gewoon hooi van andere merken. Meestal halen we hooi uit een tuincentrum/dierenspeciaal zaak, maar heel soms moeten we het doen met hooi uit de supermarkt. Dan lusten ze wel hooi uit de dekamarkt, maar niet de coop (gaat uiteraard om het merk hooi, niet het merk van de winkel).

Voor verschillende soorten hooi kun je kijken bij tuincentra met een dieren gedeelte of een dierenwinkel.

ps. ik lees hier ook wat over knabbelstaafjes, maar daar zit weer (veel) suiker in, wat ook weer niet goed is voor ze, dacht ik...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 4 juni 2006 @ 12:47:37 #34
107521 Furia
snoopy weer
pi_38525854
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:44 schreef The_stranger het volgende:
Wat ik bedoelde qua hooi was niet zozeer hooi met kruiden, maar gewoon hooi van andere merken. Meestal halen we hooi uit een tuincentrum/dierenspeciaal zaak, maar heel soms moeten we het doen met hooi uit de supermarkt. Dan lusten ze wel hooi uit de dekamarkt, maar niet de coop (gaat uiteraard om het merk hooi, niet het merk van de winkel).

Voor verschillende soorten hooi kun je kijken bij tuincentra met een dieren gedeelte of een dierenwinkel.

ps. ik lees hier ook wat over knabbelstaafjes, maar daar zit weer (veel) suiker in, wat ook weer niet goed is voor ze, dacht ik...
Je hebt verschillende staafjes, volgens mij zijn die waar honing overheen zit idd met veel suiker. De staafjes die ik bedoel zijn groen en vol ruwe vezels, lijkt een beetje op een grote dikke friet ofzo. Alleen dan groen. We hebben altijd hooi van de Welkoop volgens mij, even kijken hoor, Kenner staat hierop. Maar dan zullen we ook eens andere merken gaan uitproberen, wat ik al zei, nieuwe dingen vind hij soms nog wel interessant..
  zondag 4 juni 2006 @ 12:48:14 #35
107521 Furia
snoopy weer
pi_38525870
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:05 schreef Koenz0r het volgende:
Jammer, nu kun je hem niet vetmesten voor Kerstmis
quote:
Even voor alle mensen die denken grappig te zijn: wij hebben dat konijntje omdat we er zielsveel van houden. Als er dan wat mee lijkt te zijn, dan maak je je daar erg veel zorgen over en heb je echt weinig behoefte aan loze opmerkingen (hooikoorts, doorduwen, konijnenvlees, afsterven die hap etc). Onzin is verderop, dus blijf dan aub daar!
pi_38527356
Rasp er een beetje wortel door.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zondag 4 juni 2006 @ 13:40:32 #37
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_38527365
quote:
Op zondag 4 juni 2006 11:26 schreef Furia het volgende:

[..]

Wat doen mensen zoals jij uberhaupt in een F&F topic?
Om te zeggen dat konijnen vlees lekker is
  zondag 4 juni 2006 @ 13:51:21 #38
107521 Furia
snoopy weer
pi_38527712
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:39 schreef valentijn101 het volgende:
Rasp er een beetje wortel door.
Wortel heeft meneer ook inmiddels gezien
pi_38527725
Wat zonde dat je hem zo verwend hebt. Gemengd voer enzo is hartstikke slecht, daar wordt een konijn alleen maar dik van. Maar ik begrijp dat je dat inmiddels zelf ook wel doorhebt, en het beste met je konijntje voorhebt.

De truc bij konijntjes is om - het klinkt misschien hardvochtig - altijd te zorgen dat ze honger hebben op het moment dat je eten geeft. Die van mij veranderen twee keer per dag in wolven als ik ze een klein beetje biks geef. De rest van de dag knabbelen ze op hooi, maar ze beginnen vaak pas te eten als ik nieuw hooi neerleg of het oude hooi opschud. Maar het slechtste wat je een konijn kan aandoen is het met eten verwennen. Verwennen moet je doen met aandacht, met ruimte en met een goede verzorging, maar niet met eten, want uiteindelijk wordt je konijn daar ook niet vrolijker op.
Mocht je dit nog niet weten, een goede hoeveelheid hardvoer (alleen biks dus) is 25 gram per kilo gewicht per dag.

Probeer je konijn uit de hand sprietjes hooi bij zijn bekje te houden, en inderdaad niet alleen kruidenhooi, maar ook verschillende merken gewoon hooi kan uitmaken. Stro kun je beter niet in het hok leggen, is te scherp. Mocht je konijntje zich echt uithongeren, haal dan bij je dierenarts even een zakje dwangvoer als Critical Care of Science Selective. Dat kun je met een spuitje toedienen zodat de darmen in beweging blijven. Misschien vindt je nijn dit wel zo vervelend dat het weer gaat eten.
Verder kan het ook uitmaken hoe je het hooi aanbiedt. Zit het in een aparte ruif of ligt het gewoon in het hok?

Heel veel succes ermee, ik hoop dat je beestje snel weet eet. Maar als hij dat niet doet (en zoals je weet gaat een konijn eraan dood als hij te lang niet eet), dan zou ik eerder voor dwangvoer kiezen dan voor dat oude gemengde voer. Dwangvoer lijkt in samenstelling namelijk op hooi, en er zitten veel ruwe vezels in.
  zondag 4 juni 2006 @ 13:56:45 #40
107521 Furia
snoopy weer
pi_38527888
We hebben idd het beste met hem voor, maar wat eten betreft was dat toch niet het beste. Hij krijgt ook heel veel aandacht enzo, zijn vachtje geeft bijna licht en hij is ook gewoon helemaal vetloos omdat hij los rond mag lopen in huis, dus het is puur dat eten wat hem (nou ja, zijn spijsverteringsstelsel) opbreekt.

Hij weegt ongeveer een kilo (het is een dwergje), dus ik zal met die 25 gram rekening houden. Telt dat ook voor mengvoer? Biks is namelijk een van die dingen die hij laat liggen..

Critical care hebben we nu van de dierenarts, maar dat moet in zijn mond gespoten worden en dat is vrij lastig omdat het beestje niet op schoot wil zitten en ook nog eens behoorlijk slim is. Hij heeft het dus direct door als we het weer willen gaan geven en vecht als een razende om het maar niet te hoeven. We geven het hem dus wel, maar de 50ml per dag die er voor staat komt er dus niet in

Het hooi ligt en in zijn bak, en in zijn kasteel en om het duidelijk als eten te laten zien doen we ook een klein beetje bij het mengvoer en leggen we wat op het kleedje waar we al zijn hapjes altijd op leggen.

Dinsdag (als de winkels weer open zijn dus) gaan we direct kijken voor stro en andere merken hooi, ik hoop dat het daarmee weer wat op gang komt!

In ieder geval bedankt voor de tips!
  zondag 4 juni 2006 @ 13:57:25 #41
134697 Bergie88
Plan Do Check Act
pi_38527910
Onze konijnen worden meestal rond de 5-7 jaar oud. Heel oud voor konijnen dus. Ze krijgen iedere ochtend een broodkorst en 's avonds wat paardebloemen of biks of resten van groenten zoals paprika komkommer of gewoon bloemkoolhart o.i.d. en in de zomer staan ze buiten in een ren op het gras.

Mijn tip, zet hem in een ren op het gras!!
pi_38527929
He verdorie, vergeet ik gewoon het belangrijkste. Sorry hoor, nog niet zo wakker.

Laat, als het nog niet gebeurd is, bij de dierenarts de tanden én kiezen checken. Hierbij maakt het veel verschil of je een goede dierenarts hebt, dus ga na of de jouwe wel echt iets van konijnen weet. Eventueel heb ik wel een lijst voor je met goed bekend staande artsen. Dat dit belangrijk is, bewijst deze recente ervaring van mij: de ene DA wilde mijn tien jaar oude konijn onder narcose brengen (!!) voor het knippen van een kies, de andere, veel betere, DA, knipte de kies in een paar seconde zonder problemen, en constateerde bovendien dat die kies het probleem niet was.

Maar goed, als je konijn geen hooi wil eten kan het heel goed zijn dat er toch iets met de kiezen of tanden is. Het eten van snoep en gemengd voer is sowieso de pest voor konijnentanden, dus het zou goed kunnen.
pi_38527958
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:57 schreef Bergie88 het volgende:
Onze konijnen worden meestal rond de 5-7 jaar oud. Heel oud voor konijnen dus.
Vijf tot zeven jaar is gemiddeld, niet heel oud. Dat konijnen bij veel mensen niet ouder dan drie of vier worden, is te wijten aan onkunde en/of slechte verzorging. Een goed gezond en verzorgd konijn kan makkelijk 8-12 worden.
  zondag 4 juni 2006 @ 14:01:21 #44
99156 _Boo_
Boo_ming
pi_38528000
Mijn konijn is niet bepaald verwend (krijgt maar een klein beetje biks per dag), maar krijg ik ook met geen mogelijkheid aan het hooi.
  zondag 4 juni 2006 @ 14:01:55 #45
134697 Bergie88
Plan Do Check Act
pi_38528012
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:59 schreef Melusine het volgende:

[..]

Vijf tot zeven jaar is gemiddeld, niet heel oud. Dat konijnen bij veel mensen niet ouder dan drie of vier worden, is te wijten aan onkunde en/of slechte verzorging. Een goed gezond en verzorgd konijn kan makkelijk 8-12 worden.
Ik heb de ervaring dat het continu vertroetelen van konijnen en oppakken dus heel slecht voor ze is, zo gaan ze bij onze buren aan de lopendeband dood. Je moet ze lekker in een groot hok stoppen bij voorkeur alleen of buiten zetten en lekker met rust laten. Het zijn geen honden waar je iedere dag mee moet spelen.
  zondag 4 juni 2006 @ 14:02:00 #46
107521 Furia
snoopy weer
pi_38528015
Zijn tandjes staan niet goed op elkaar en daarom moeten we het erg in de gaten houden en ze worden dus tegenwoordig met regelmaat door de DA geknipt. Die kijkt dan direct even naar zijn kiezen (die in orde zijn op het moment). Hij doet dat met een tangetje en het konijntje hoeft niet onder narcose (wat we ook liever niet hebben, want niet alle konijntjes overleven narcose).

@Bergie: helaas is dat op dit moment niet mogelijk: we wonen in de stad en in een flat. Er is hier wel een tuin voor iedereen (lees: grasstrook), maar die grenst direct aan een school en je kunt hem dan ook niet goed in de gaten houden. Ook laten mensen hun honden daar uit. Hij houdt wel van gras (eten en in lopen, we maken namelijk in de zomer wel eens een grasbak voor hem), maar hij vertoond maar weinig enthousiasme om naar buiten te gaan.
  zondag 4 juni 2006 @ 14:02:56 #47
107521 Furia
snoopy weer
pi_38528046
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:01 schreef _Boo_ het volgende:
Mijn konijn is niet bepaald verwend (krijgt maar een klein beetje biks per dag), maar krijg ik ook met geen mogelijkheid aan het hooi.
Krijgt die van jou ook geen problemen met zijn spijsvertering? Wat zegt jouw dierenarts daarover?
  zondag 4 juni 2006 @ 14:04:26 #48
107521 Furia
snoopy weer
pi_38528081
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:01 schreef Bergie88 het volgende:

[..]

Ik heb de ervaring dat het continu vertroetelen van konijnen en oppakken dus heel slecht voor ze is, zo gaan ze bij onze buren aan de lopendeband dood. Je moet ze lekker in een groot hok stoppen bij voorkeur alleen of buiten zetten en lekker met rust laten. Het zijn geen honden waar je iedere dag mee moet spelen.
Die van ons houdt er wel van geaaid te worden, maar alleen wanneer den diva dat belieft. Oppakken is uit den boze en als hij dus wat aandacht wil, dan duwt hij heel subtiel zijn kopje onder je hand/arm/voet of wat er dan ook in de buurt is. Hij loopt hier dus los en hij kan prima zijn gang gaan.Ik heb het idee dat dit voor hem het prettigst is, hij is er ook voor zichzelf, niet perse voor ons vermaak.
pi_38528104
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:56 schreef Furia het volgende:
We hebben idd het beste met hem voor, maar wat eten betreft was dat toch niet het beste. Hij krijgt ook heel veel aandacht enzo, zijn vachtje geeft bijna licht en hij is ook gewoon helemaal vetloos omdat hij los rond mag lopen in huis, dus het is puur dat eten wat hem (nou ja, zijn spijsverteringsstelsel) opbreekt.

Hij weegt ongeveer een kilo (het is een dwergje), dus ik zal met die 25 gram rekening houden. Telt dat ook voor mengvoer? Biks is namelijk een van die dingen die hij laat liggen..

Critical care hebben we nu van de dierenarts, maar dat moet in zijn mond gespoten worden en dat is vrij lastig omdat het beestje niet op schoot wil zitten en ook nog eens behoorlijk slim is. Hij heeft het dus direct door als we het weer willen gaan geven en vecht als een razende om het maar niet te hoeven. We geven het hem dus wel, maar de 50ml per dag die er voor staat komt er dus niet in

Het hooi ligt en in zijn bak, en in zijn kasteel en om het duidelijk als eten te laten zien doen we ook een klein beetje bij het mengvoer en leggen we wat op het kleedje waar we al zijn hapjes altijd op leggen.

Dinsdag (als de winkels weer open zijn dus) gaan we direct kijken voor stro en andere merken hooi, ik hoop dat het daarmee weer wat op gang komt!

In ieder geval bedankt voor de tips!
Ik zou je toch echt willen adviseren om met het mengvoer te stoppen, echt. Want het gaat gewoon niet lukken om je konijntje gezonder te laten eten als hij dat ook krijgt. Meng telkens iets meer van een goed merk biks (bijv. Hope Farms, Science Selective) door het mengvoer, tot hij alleen nog biks krijgt.
Het dwangvoeren kan idd lastig zijn (ik heb het net een maand gedaan bij 1 konijn, en een losse keer bij een andere). Het beste gaat het als volgt:
Eén iemand houdt het konijn vast. Doe dikke kleren en handschoenen aan als je bang bent voor krabben en beten. Het kan nodig zijn het konijn ook bij zijn nekvel te pakken. Wikkel het zomogelijk in een handdoek. Hou met 1 hand de achterpootjes stevig vast, met de andere de voorpootjes en het hoofdje. Doe hem geen pijn, maar laat hem voelen dat je hem stevig hebt en niet laat gaan. Het konijn op zijn rug in een handdoek houden werkt goed.
De tweede persoon kan het spuitje in het bekje steken, en eventueel ook het hoofdje tegenhouden. Als het konijn erg stribbelt, bedek dan even de oogjes (wordt ie rustig van) en/of hou het nekvel vast.
  zondag 4 juni 2006 @ 14:08:20 #50
107521 Furia
snoopy weer
pi_38528176
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:05 schreef Melusine het volgende:

[..]

Ik zou je toch echt willen adviseren om met het mengvoer te stoppen, echt. Want het gaat gewoon niet lukken om je konijntje gezonder te laten eten als hij dat ook krijgt. Meng telkens iets meer van een goed merk biks (bijv. Hope Farms, Science Selective) door het mengvoer, tot hij alleen nog biks krijgt.
Het dwangvoeren kan idd lastig zijn (ik heb het net een maand gedaan bij 1 konijn, en een losse keer bij een andere). Het beste gaat het als volgt:
Eén iemand houdt het konijn vast. Doe dikke kleren en handschoenen aan als je bang bent voor krabben en beten. Het kan nodig zijn het konijn ook bij zijn nekvel te pakken. Wikkel het zomogelijk in een handdoek. Hou met 1 hand de achterpootjes stevig vast, met de andere de voorpootjes en het hoofdje. Doe hem geen pijn, maar laat hem voelen dat je hem stevig hebt en niet laat gaan. Het konijn op zijn rug in een handdoek houden werkt goed.
De tweede persoon kan het spuitje in het bekje steken, en eventueel ook het hoofdje tegenhouden. Als het konijn erg stribbelt, bedek dan even de oogjes (wordt ie rustig van) en/of hou het nekvel vast.
Hij eet anders helemaal niets Ik zal nu in ieder geval wel even allemaal biks eruit gaan zoeken en dat erbij doen, dat hij daar dan meer op over gaat. De DA zei dat we "morgen" (zaterdag dus..) meteen moesten bellen, maar dan blijken ze dus helemaal niet open te zijn, dus we moeten hem in ieder geval tot dinsdag al die spulletjes geven.
Een iemand houd hem idd vast en ik doe dan met mijn hadn over zijn hoofdje mijn duim en wijsvinger op zo'n manier dat hij zijn bekje open moet doen. Alleen zoals ik al zei, soepel gaat het totaal niet en we moeten hem iedere keer eerst in een doosje lokken omdat hij anders helemaal niet te grijpen is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')