Alleen is die Philip Freriks zo slecht te verstaan
Grootste miskleun van vorig jaar waren bij mij het constant verkeerd (los van elkaar) schrijven van de samengestelde(!) woorden. Verder weet ik het zo niet meer, ik geloof dat ik toen iets van in de 60 fouten had ofzo. Echt heel veel iig.
quote:iig is iig fout.
Op zondag 16 december 2001 14:55 schreef fokje het volgende:
Echt heel veel iig.
quote:Ook moeite mee, ik ben te traag om de tijd te hebben er even over na te denken. Naderhand kan ik me vaak wel voor de kop slaan, zulke onbenullige fouten. Diegene met een goed taalgevoel doen het intuitief altijd wel goed, helaas mis ik dat.
Op zondag 16 december 2001 10:39 schreef Reintje het volgende:
Ik schrijf alle d's en t's altijd door elkaar... Telt dat ook?
quote:Dat doe ik nou juist nooit fout. Nee, dát niet...
Op zondag 16 december 2001 14:58 schreef fokje het volgende:
Ook moeite mee, ik ben te traag om de tijd te hebben er even over na te denken. Naderhand kan ik me vaak wel voor de kop slaan, zulke onbenullige fouten. Diegene met een goed taalgevoel doen het intuitief altijd wel goed, helaas mis ik dat.
[Dit bericht is gewijzigd door Arcee op 16-12-2001 15:00]
quote:Laat ik in dat geval dan maar vast gaan oefenen. In ieder geval is dat altijd nuttig.
Op zondag 16 december 2001 14:56 schreef Arcee het volgende:[..]
iig is iig fout.
quote:
Op zondag 16 december 2001 14:58 schreef Arcee het volgende:
spellingshervormingen
Gelukkig kun je dat meestal wel verstaan, of ergens een -s- tussen zit, dus dat zal morgen niet fout gaan. D's en t's gaan niet fout bij mij, maar wat altijd mis gaat zijn van die woorden als "noordbrabantse" (Noord-Brabantse?), weet ik veel of dat aan elkaar moet, en wel of niet met hoofdletter!
En de tussen-n, daar houd ik ook niet van
Om vervolgens waarschijnlijk weer te moeten constateren dat Nederlands een hele lastige taal blijft.
vorig jaar, meen ik mij te herinneren, 36 fouten
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 16-12-2001 15:03]
quote:Nee, het schijnt dus allebei te mogen.
Op zondag 16 december 2001 15:01 schreef Beatrice het volgende:
quote:Ja, en verbindingsstreepjes en de tussen-n inderdaad...
maar wat altijd mis gaat zijn van die woorden als "noordbrabantse" (Noord-Brabantse?), weet ik veel of dat aan elkaar moet, en wel of niet met hoofdletter!
quote:Geen idee, ik doe nooit mee.
Op zondag 16 december 2001 15:02 schreef fokje het volgende:
Hoeveel fouten heb jij nou ongeveer ieder jaar, Arcee?
quote:Aah..
Op zondag 16 december 2001 15:03 schreef Arcee het volgende:[..]
Geen idee, ik doe nooit mee.
Doe je deze keer wel mee? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw score.
quote:Misschien wel... hoewel ik 't zelf nauwelijks relevant vind. Er staan veel te veel woorden in die je gewoon nóóit tegenkomt.
Op zondag 16 december 2001 15:05 schreef fokje het volgende:
Aah..Doe je deze keer wel mee? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw score.
Misschien dit jaar.
quote:20:18 Nederland 3.
Op zondag 16 december 2001 20:35 schreef Light het volgende:
Hoe laat is dat nationaal dictee morgen?
quote:en dan komt er eerst allemaal gezwam, dus het eigenlijke dictee zal wel om een uur of 9 beginnen
Op zondag 16 december 2001 20:58 schreef Arcee het volgende:
20:18 Nederland 3.
quote:Papa, ik wist niet dat jij ook op Fok! zat.
Op maandag 17 december 2001 15:46 schreef zodiakk het volgende:
Nee, ik zit me dan ergens in een cafe te bezatten.
Succes allemaal!
quote:
Op maandag 17 december 2001 15:52 schreef Uncle_Sam het volgende:[..]
Papa, ik wist niet dat jij ook op Fok! zat.
.
Ik word wel een beetje verdrietig van het enorme aantal fouten iedere keer. En niet alleen bij de moeilijke woorden.
Ik hoop op 25 fout of minder.
Laptop op de schoot want schrijven gaat me niet zo goed af en dan kan ik het makkelijker op internet zetten.
Spellingscontrole uitgeschakeld en daar gaat ie dan.
Eigenlijk komt dit slecht uit met de hele situatie op Fok wil ik liever fokken maar ja dit is maar eens per jaar en mag je niet missen
quote:
Op maandag 17 december 2001 20:11 schreef Uiruru het volgende:
Eigenlijk komt dit slecht uit met de hele situatie op Fok wil ik liever fokken
sorry, ik geef op.
Te laat dus
Maar ach, als ik dan zoiets hoor als "konterfeitsels in hun maroquijnen portefeuille"...
dan ben ik eigenlijk wel blij dat ik niet meedoe!
Maareh, succes jongens!
quote:Het is maar goed dat ik niet meedoe
Op maandag 17 december 2001 20:50 schreef Koekepan het volgende:
marokijnen
"nostalgische prevelementen"?
quote:Heb ik wel.
Op maandag 17 december 2001 20:52 schreef Beatrice het volgende:
"nostalgische prevelementen"?
quote:Ja dat viel mij ook al op.
Op maandag 17 december 2001 20:25 schreef Koekepan het volgende:
Is Dedecker nu senator of oud-judokampioen?
schatting: 200 fouten.
Ben benieuwd of ik mijn persoonlijk record van maar 32 fouten kan verbeteren
quote:Yup...een kleine 20 minuutjes wachten denk ik..
Op maandag 17 december 2001 21:20 schreef Kookaburra het volgende:
Wat was dat verschrikkelijk moeilijk zeg![]()
ik denk dat ik wel veel fout heb. Gaan ze nou straks de goede spelling nog doorgeven?
Het topic van vorig jaar, ik had er toen 54 ,
.
[Dit bericht is gewijzigd door Trainspotter op 17-12-2001 21:24]
quote:Klikt niet positief
Op maandag 17 december 2001 21:24 schreef yvonne het volgende:
*zucht*
[edit] eentje minder fout na hertelling .
Goed hoor
Ja, en dat de gedeelde winnaar uit België, de heer SPELMANS heet, is natuurlijk geen toeval.
quote:Is met 2x één C: rococoachtige hoor ik net
Op maandag 17 december 2001 21:47 schreef MeneerTim het volgende:
roccocoachtige
Verder is t wel aardig gegaan eigenlijk
Andere woorden eik maar 1 fout per woord geloof ik ...
*trots is*
quote:Doe dat eerste maar, dan zit ik al op 48 fouten
Op maandag 17 december 2001 21:24 schreef Beatrice het volgende:
En nou wel even afspreken of jullie meerdere fouten in 1 woord tellen als 1 fout of gewoon als meerdere fouten he!
Horrible
Ik ben voor afschaffing van hoofdletters, zodat ik me daar ooit meer in hoef te vergissen. Silly me.
quote:Meerder fouten in 1 woord als meerder fouten...vindt ik...
Op maandag 17 december 2001 21:24 schreef Beatrice het volgende:
En nou wel even afspreken of jullie meerdere fouten in 1 woord tellen als 1 fout of gewoon als meerdere fouten he!
[Dit bericht is gewijzigd door WheeleE op 17-12-2001 22:01]
quote:www.grootdictee.nl
Op maandag 17 december 2001 21:56 schreef Isabeau het volgende:
Doordat ik mijn printer niet had aangesloten en mijn tv te ver weg staat om mee te lezen (kan wel luisteren en typen) heb ik nog niets nagekeken. Staat het inmiddels al ergens online?
Allerwegen maken kassiers en caissières zich in deze decembermaand op voor een financieel project vanjewelste: na ommekomst van 2001 gaan zij vol fiducie over van de nationale munt op de euro.
Dit geschiedt ter wille van de Europese eenheid en met een soms excentriek euro-enthousiasme: eureka hoorden wij zopas nog een Europagezinde europarlementariër op het achtuurjournaal geëxalteerd uitkrijten.
Sommige eurosceptici - vooral degenen die van jongs af vertrouwden op de konterfeitsels in hun marokijnen portefeuille - vinden al die euroambtenarij algauw potjeslatijn; in geë-mailde litanieën zingen zij allesbehalve Brussels lof.
Onder nostalgische prevelementen doen wij in een mêlee van somtijds veronachtzaamde klanten onze sinterklaas- en kerstaankopen met coupures die al decennialang rouleren; tot ons chagrijn hebben die - daar helpt geen lievemoederen
aan - straks nog slechts antiquarische betekenis.
Naar hartelust kopen wij cadeaus: stereotiepe barbiepoppen, cdtjes met rock-n-rollmuziek, rococoachtige kalligrafieën, emaillen kookgerei en geciseleerde etagères; en passant gaan wij tekeer tegen kittelorige employés die achter in de winkel pootaan spelen.
En à propos: wie van excursies naar
Zuid-Europese contreien vreemde valuta overheeft, moet daar halsoverkop van af zien te komen; bij een volgend verblijf in den vreemde kun je er goedbeschouwd geen cappuccino, carpaccio of chipolatapudding meer van
kopen - een krankjorume gedachte, maar nogal wiedes.
Onze beurzen moeten een gedaanteverwisseling ondergaan ten gerieve van de vrijemarkteconomie; één wens zij ons hopelijk vergund: moge de beeltenis van de soevereine monarch, al is het geen staatsiefoto, nooit ofte nimmer van overheidswege worden geëlimineerd.
Menig weifelaar zal na deze monetaire exercitie nog een tijdlang twijfelend blijven hoofdrekenen, maar usance zal dat zogezegd niet worden; over pakweg een jaar grinniken we om al dat gejeremieer over een dreigend numismatisch debacle in de portemonnee.
quote:48, met de tweede optie.
Op maandag 17 december 2001 21:59 schreef Barb het volgende:[..]
Doe dat eerste maar, dan zit ik al op 48 fouten
(Maar wel beter dan Barb ).
quote:Precies zo hebben wij ook geteld.
Op maandag 17 december 2001 22:01 schreef WheeleE het volgende:[..]
Meerder fouten in 1 woord als meerder fouten...vindt ik...
En dat vind ze toch zo leuk... Ik moet dit nog een week aanhoren dat ik slechter was dan haar
quote:Wéééh. Ik dacht echt dat ik het best goed had gedaan, maar als ik hier zie hoe weinig fouten iedereen heeft gemaakt ...
Op maandag 17 december 2001 22:04 schreef risk one het volgende:
(Maar wel beter dan Barb).
quote:Ikke niet
Op maandag 17 december 2001 22:12 schreef Seborik het volgende:
ik had vooral dat vast en los schrijven fout...
quote:Geen last van
Op maandag 17 december 2001 22:11 schreef Barb het volgende:[..]
Wéééh. Ik dacht echt dat ik het best goed had gedaan, maar als ik hier zie hoe weinig fouten iedereen heeft gemaakt ...
Grootste struikelblok was de hoofdletters bij die achterlijke euro en euro-achtige woorden en het gebruik maken van verbindingsstreepjes. Verder waren er wat woorden waar ik nog nooit van had gehoord (marokijnse, pootaan, gejeremieer enz.).
quote:volgend jaar doe jij gewoon mee, daar in die studio
Op maandag 17 december 2001 22:14 schreef yvonne het volgende:[..]
Ikke niet
quote:Dat heb ik nog niet eens durven uitrekenen. Wat dan als je het hele woord fout hebt? Telt dan elke letter?
Op maandag 17 december 2001 22:01 schreef WheeleE het volgende:[..]
Meerder fouten in 1 woord als meerder fouten...vindt ik...
quote:31
Op maandag 17 december 2001 22:16 schreef Beatrice het volgende:
yvonne, gefeliciteerd!Wat was eigenlijk het gemiddelde in de studio?
quote:Barb, ik had ook 1 fout in een woord = fout gerekend.
Op maandag 17 december 2001 22:11 schreef Barb het volgende:[..]
Wéééh. Ik dacht echt dat ik het best goed had gedaan, maar als ik hier zie hoe weinig fouten iedereen heeft gemaakt ...
Grootste struikelblok was de hoofdletters bij die achterlijke euro en euro-achtige woorden en het gebruik maken van verbindingsstreepjes. Verder waren er wat woorden waar ik nog nooit van had gehoord (marokijnse, pootaan, gejeremieer enz.).
Hoop woorden heb ik gewoon gegokt!
quote:Goed idee...zou ik niet weten...staat dat niet ergens op die site?
Op maandag 17 december 2001 22:16 schreef Lurky het volgende:[..]
Dat heb ik nog niet eens durven uitrekenen. Wat dan als je het hele woord fout hebt? Telt dan elke letter?
bvb kado's ipv cadeau's
kado's 3 foute letters = 3 fouten
of
cadeau's heeft 5 letters die ik niet heb geschreven = 5 fouten
en portemonaie ipv portemonnee
levert 3 of 4 fouten op ???
[afbeelding]
quote:Dit is het enige dat er staat:
Op maandag 17 december 2001 22:20 schreef WheeleE het volgende:[..]
Goed idee...zou ik niet weten...staat dat niet ergens op die site?
quote:Bron: www.grootdictee.nl
Als fouten worden gerekend:1. spelfouten;
2. het onjuiste gebruik van koppeltekens en/of
afbrekingstekens (of het ontbreken daarvan);
3. het niet op de juiste manier aaneenschrijven van samenstellingen;
4. fouten tegen het gebruik van accenten, apostrofs en trema's;
5. het foutieve gebruik van hoofdletters als het kleine letters moeten zijn, of het foutieve gebruik van kleine letters als het hoofdletters moeten zijn.
Dus: ge-je-re-mi-eer is 1 fout, maar ge-je-rumieer is 2 fout (denk ik).
Ik had de eerste uitvoering maar dan met een aprostof.
quote:apostrof
Op maandag 17 december 2001 22:27 schreef the-O het volgende:
aprostof.
quote:LOL
Op maandag 17 december 2001 22:28 schreef Barb het volgende:[..]
quote:Dus als het fout is is het fout: nergens staat dat alle verkeerde letters of meerdere streepjes geteld moeten worden. Woord fout geschreven is 1 fout begrijp ik uit de regels.
Op maandag 17 december 2001 22:21 schreef Barb het volgende:
Dit is het enige dat er staat:Als fouten worden gerekend:
1. spelfouten;
2. het onjuiste gebruik van koppeltekens en/of
afbrekingstekens (of het ontbreken daarvan);
3. het niet op de juiste manier aaneenschrijven van samenstellingen;
4. fouten tegen het gebruik van accenten, apostrofs en trema's;
5. het foutieve gebruik van hoofdletters als het kleine letters moeten zijn, of het foutieve gebruik van kleine letters als het hoofdletters moeten zijn.
Bron: www.grootdictee.nl
Zow! Die fouten ga ik nooit meer maken!
quote:Nou, op die manier kom ik aan een nog veel meer schrikbarende 59 fouten, dus zullen we dan maar gewoon niet doen dan?
Op maandag 17 december 2001 22:31 schreef golfer het volgende:
Ik heb dus wel meerdere fouten in 1 woord als meerdere fouten gerekend om tot die schrikbarende 44 fouten te komen.
quote:
Op maandag 17 december 2001 22:32 schreef fokje het volgende:
hahaha, de rampzin van mij moet ik toch ff plaatsen hier, masochist in hart en nieren:
Dappere actie, ik begin er maar niet aan. Zou ook niet te lezen zijn. Ik vond het tempo van voorlezen ook wat hoog, in de derde zin kon ik het even niet meer volgen. Ik moest op het einde die zin nog afluisteren en heb daarom wat tijd bij het nakijken verspeeld. Dat scheelde enorm natuurlijk.
quote:Die fout maakte ik vorig jaar heel erg veel, dit jaar heb ik expres veel woorden aanelkaar geschreven.
Op maandag 17 december 2001 22:37 schreef inkie1010 het volgende:
ik had 42 fout, vooral worden die ik los schreef, die zij aanelkaar schreven... maar het was echt moeilijk!!!
alle woordcombinaties die los geschreven moesten worden, heb ik vast. En alle woordcombinaties die aan elkaar geschreven hadden moeten worden had ik los of met koppeltekens
quote:* Hoekie kent het verschijnsel
Op dinsdag 18 december 2001 09:02 schreef Jordy-B het volgende:
'k had een schokkende 68 fouten...alle woordcombinaties die los geschreven moesten worden, heb ik vast. En alle woordcombinaties die aan elkaar geschreven hadden moeten worden had ik los of met koppeltekens
Ik had 64 fout! Ook door los en vast dingen
Ik dacht terwijl ik het opschreef dat het allemaal wel mee zou vallen, maar helaas...
Als je overigens een half uurtje voor het dictee de regels voor aaneenschrijven en hoofdlettergebruik door zou nemen zou dat (in mijn geval) zeker 10 fouten gescheeld (?) hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |