quote:Op dinsdag 6 juni 2006 21:53 schreef deedeetee het volgende:
Negatief over de islam?
Goh hoe zou dat toch komen![]()
Opgepakte Canadese moslims wilden premier onthoofden
quote:Gepubliceerd: dinsdag 6 juni 2006 @ 21:20
Deze meid is goed voorbereid : 3 kindersquote:Op dinsdag 6 juni 2006 21:52 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik reageer op de provocaties van een meid die op haar toekomst is voorbereid.![]()
Dit is een feitelijke constatering. Het geboortecijfer van de gemiddelde Nederlander daalt. Overigens is het hogere geboortecijfer onder allochtonen geenszins bedreigend voor de autochtonen. Geef het tijd en het komt allemaal goed met de straatschoffies.![]()
Dat doet ie vast goed.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 21:53 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zolang jij je kinderen/neefjes maar goed en eerlijk opvoed.![]()
Als reactie op de plannen van moslims om de premier van Canada te onthoofden en het parlement te gijzelen.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 @ 21:55 schreef Super7fighter het volgende:
Ambitieus plan van deze strijders om in de hol van de leeuw een gijzeling te ondernemen. Niemand kan deze strijders betichten dat ze een burgerdoelwit als object hadden genomen.
Maar het is niet het eerste bericht van deze soort. En ik krijg het idee dat de moslimgemeenschap weer doet alsof hun neus bloedt....quote:
Die van de gemiddelde Nederlander is nu redelijk stabiel, die van de allochtoon daalt sterk, de nieuwste generatie zit bijna op het niveau van de autochtoon... jammer joh.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 21:52 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik reageer op de provocaties van een meid die op haar toekomst is voorbereid.![]()
Dit is een feitelijke constatering. Het geboortecijfer van de gemiddelde Nederlander daalt. Overigens is het hogere geboortecijfer onder allochtonen geenszins bedreigend voor de autochtonen. Geef het tijd en het komt allemaal goed met de straatschoffies.![]()
quote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:00 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Maar het is niet het eerste bericht van deze soort. En ik krijg het idee dat de moslimgemeenschap weer doet alsof hun neus bloedt....
quote:Police planted evidence: Terrorists’ arrest in Toronto was a sting operation
WASHINGTON: The three tonnes of ammonium nitrate found with the Totonto terrorism suspects was planted by the police in an elaborate sting operation.
According to Toronto Star, “Sources say investigators who had learned of the group’s alleged plan to build a bomb were controlling the sale and transport of the massive amount of fertiliser, a key component in creating explosives. Once the deal was done, the RCMP-led anti-terrorism task force moved in for the arrests.”
At the news conference held by the police, there was no mention of the sting operation. Among the intended targets of the group, one report said, was the Parliament in Ottawa and the headquarters of Canada’s premier spy agency.
The 12 adults charged are: Fahim Ahmad, 21; Jahmaal James, 23; Amin Mohamed Durrani, 19; and Steven Vikash Chand, 25, all of Toronto; Zakaria Amara, 20; Asad Ansari, 21; Shareef Abdelhaleen, 30; Ahmad Mustafa Ghany, 21; Saad Khalid, 19; and Qayyum Abdul Jamal, 43, all of Mississauga; and Mohammed Dirie, 22 and Yasin Abdi Mohamed, 24. Six of the 12 suspects lived in the Toronto suburb of Mississauga, four came from Toronto and two from the town of Kingston in Ontario. The last two are already in custody on a gun smuggling charge.
The police also arrested five youngsters but their identities or names have not bee made public. At a court hearing in Toronto on Saturday, all the suspects were produced and Canadian newspapers published photographs of head-to-toe, black burqa clad group of women said to belong to the one or more of the families of the men arrested. One whose face was visible looked like a Pakistani. Several of the men, photographed as they were being brought in police cars, were bearded.
The charges include participating in or contributing to the activity of a terrorist group, including training and recruitment; providing or making available property for terrorist purposes; and the commission of indictable offences, including firearms and explosives offences for the benefit of or in association with a terrorist group.
According to the Toronto Star report, “Anser Farooq, a lawyer who represents five of the accused, pointed at snipers on the roof of the courthouse and said, “This is ridiculous. They’ve got soldiers here with guns. This is going to completely change the atmosphere. I think the police cast their net far too wide,” he said.
According to the Globe and Mail, defence lawyer Rocco Galati, who was representing some of the suspects, protested the intense security measures at the court. Galati later scoffed at the allegations. “I’ve seen fertiliser for the last eight years,” he said.
Aly Hindy, a Toronto imam, said he knew several of the accused because they prayed at his mosque but said they were not terrorists. “The charges are to keep George Bush happy, that’s all,” he added sardonically. The Globe and Mail did not mention that all incriminating evidence had been planted on the suspects.
AP adds: US Secretary of State Condoleezza Rice said there was no indication that the arrested were trying to plan an attack in the United States. “We certainly don’t believe that there’s any link to the United States, but obviously we will follow up,” said Rice. “I think we will get whatever information we need,” she said. “But it’s obviously a great success for the Canadians. They’re to be congratulated for it.”
www.dailytimes.com.pk/print.asp?page=2006\06\05\story_5-6-2006_pg7_6
Je begrijpt wel dat er flinterdun sarcasme in het spel zit. Niemand kan deze verdachten nu immers afschilderen als koelbloedige moordenaars die onschuldige burgers random vermoorden. En met het licht op de valse bewijzen is het een en al ironie.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:00 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Dat doet ie vast goed.
[..]
Als reactie op de plannen van moslims om de premier van Canada te onthoofden en het parlement te gijzelen.![]()
Wat goed dat hij zoiets al bij voorbaat weet.quote:Aly Hindy, a Toronto imam, said he knew several of the accused because they prayed at his mosque but said they were not terrorists. “The charges are to keep George Bush happy, that’s all,” he added sardonically. The Globe and Mail did not mention that all incriminating evidence had been planted on the suspects.
En toch blijft je verontwaardiging over :quote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:08 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Wat goed dat hij zoiets al bij voorbaat weet.![]()
weg?quote:The three tonnes of ammonium nitrate found with the Totonto terrorism suspects was planted by the police in an elaborate sting operation.
Je hebt gelijk, parlementsleden/premier zijn normale doelwitten.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:08 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Je begrijpt wel dat er flinterdun sarcasme in het spel zit. Niemand kan deze verdachten nu immers afschilderen als koelbloedige moordenaars die onschuldige burgers random vermoorden. En met het licht op de valse bewijzen is het een en al ironie.
Ja wat doet dat af aan de zaak?quote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En toch blijft je verontwaardiging over :
[..]
weg?
Dat is geen kul, en als je er behoefte aan hebt kan ik je ook wel enkele passages hiervan geven. Zijn echter al talloze malen in andere topics behandeld, zodat ze hier weer neer zetten onnodig en overbodig isquote:
het is echt kul hoorquote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:22 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is geen kul, en als je er behoefte aan hebt kan ik je ook wel enkele passages hiervan geven. Zijn echter al talloze malen in andere topics behandeld, zodat ze hier weer neer zetten onnodig en overbodig is
De gemiddelde moslim kan volgens jou uitleg zijn eigen Koran dus niet begrijpen. Waarom lezen moslims hem dan nog. En was de Koran niet de zuivere boorschap van god die niet vertaald mag worden of herschreven. Waarom mag en dan wel een uitleg van een uitleg van een uitleg aan worden gegeven. Is dat niet een beetje raar?quote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
het is echt kul hoor![]()
Jouw tekortkoming is dat je je helaas niet hebt verdiept
De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.
Ben je echt benieuwd naar de boodschap van de koran, pak dan tafsir erbijquote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De gemiddelde moslim kan volgens jou uitleg zijn eigen Koran dus niet begrijpen. Waarom lezen moslims hem dan nog. En was de Koran niet de zuivere boorschap van god die niet vertaald mag worden of herschreven. Waarom mag en dan wel een uitleg van een uitleg van een uitleg aan worden gegeven. Is dat niet een beetje raar?
Nu wil je weer dat ik een menselijke afleiding van de Koran ga bekijken. Ik heb de Koran gelezen, vond hem een gewoon op het ouder testament lijken. Beide zijn boeken waar ik gewoon niets mee heb. Maar van de Koran wordt altijd beweerd dat hij de pure boordschap van God is. Mijn vraag aan jou is dus waarom allemaal andere geschriften erbij halen die allemaal door mensen zijn gemaakt/ opgesteld als je de zuivere boodschap van god in handen hebt. Voldeed die zuivere boodschap niet, of hadden moslims toch nog een paar andere geschriften nodig om hun eigen draai aan de islam te kunnen geven..quote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ben je echt benieuwd naar de boodschap van de koran, pak dan tafsir erbij
http://www.altafsir.com/
I double dare you, om quotes uit de Koran te halen waar deze dude naar "refereert". Ik wens je veel succesquote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:22 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is geen kul, en als je er behoefte aan hebt kan ik je ook wel enkele passages hiervan geven. Zijn echter al talloze malen in andere topics behandeld, zodat ze hier weer neer zetten onnodig en overbodig is
Hele goeie vraag alleen wil ik dan wel een ding opmerken. Met alle respect, maar jij, dan bedoel ik het niet in het algemeen, maar refereer naar "Boris" hebt niet de Koran gelezen, correctie je hebt de vertaling van de uitleg van de Koran gelezen, Arabische taal bezit zoveel elementen en symboliek die niet eens naar het Nederlands kan vertaald worden en veelal gaan het niet eens rechtstreeks maar van Arabisch naar het Engels en dan pas naar het Nederlands.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:12 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nu wil je weer dat ik een menselijke afleiding van de Koran ga bekijken. Ik heb de Koran gelezen, vond hem een gewoon op het ouder testament lijken. Beide zijn boeken waar ik gewoon niets mee heb. Maar van de Koran wordt altijd beweerd dat hij de pure boordschap van God is. Mijn vraag aan jou is dus waarom allemaal andere geschriften erbij halen die allemaal door mensen zijn gemaakt/ opgesteld als je de zuivere boodschap van god in handen hebt. Voldeed die zuivere boodschap niet, of hadden moslims toch nog een paar andere geschriften nodig om hun eigen draai aan de islam te kunnen geven..
Oke dan, dan maar weer in herhaling vallen. Jammer. Hierbij slechts een paar passages over de ongelovigen:quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:12 schreef Slayage het volgende:
[..]
I double dare you, om quotes uit de Koran te halen waar deze dude naar "refereert". Ik wens je veel succes![]()
Ik had wel verwacht dat je wat intellectueler was dan copy/pastequote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:36 schreef Boris_Karloff het volgende:
knip heel wat misgeinterpreteerde verzen
Oke, je hebt gelijk. Ik heb een Nederlandse vertaling gelezen. Wat is daar mis mee. Ik denk dat er een heleboel moslims zijn die hem ook nog nooit in het Arabisch hebben gelezen. Waar baseren deze mensen hun geloof dan op.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hele goeie vraag alleen wil ik dan wel een ding opmerken......
[heel verhaal]
, is tafsir een noodzaak, staat trouwens ook in de koran dat je de voorbeeld van Mohammed moet volgen
Meestal wel. Maar ik heb niet veel tijd meer.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik had wel verwacht dat je wat intellectueler was dan copy/paste
dan doe ik het zelfdequote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Meestal wel. Maar ik heb niet veel tijd meer.
quote:Moeten Muslims ongelovigen dan niet doden? Bespreking van enkele verzen
6.1. Verzen 8:11, 8:39 (2:193) en 8:60
Een vers dat door nogal wat Islam-bashers geciteerd wordt is het volgende:
"En strijd tegen hen tot er geen fitnah meer is en de gehele godsdienst God toebehoort." (Koran:8:39)
Dit vers 'bewijst' volgens Islamofoben 'zwart op wit' dat de Koran Muslims opdraagt iedereen met dwang de Islam op te leggen (of hen bij weigering om te brengen), en dit totdat heel de wereld Muslim is. Is dat wat hier staat? Welneen, het gaat zelfs om het tegendeel.
Wat was hier gebeurd? Surah 8 van de Koran met als titel Al-Anfaal (De Buit), werd geopenbaard na de strijd om Badr. Het was de eerste veldslag tussen Muslims en de Kafirun (Ongelovigen) van Mekka die de Muslims vervolgden omwille van hun geloof:
“Dat is omdat zij God en zijn gezant tegenwerken” (Koran 8:13)
De Islam is een model dat alle aspecten van het leven bestrijkt, en de Koran grijpt de strijd om Badr aan om een een aantal regels van oorlogsvoering en vredesonderhandelingen in te stellen opdat ook in zulke omstandigheden geen plaats zou zijn voor willekeur en wetteloosheid.
De Quraish, de machtigste familie van Mekka, had een prijs op het hoofd van Mohamed gezet. Dit was een van de redenen waarom Mohamed en zijn gezelschap de stad ontvlucht waren. De Muslimgemeenschap bestond toen nog maar uit een paar honderd man, en het overleven van de godsdienst hing dus af van een kleine groep mensen die op het punt stond aangevallen te worden door een overmachtige vijand. Vers 8:38 draagt de Muslims op alvorens naar de wapens te grijpen om zich te verdedigen, eerst nog een ultieme poging te ondernemen om vrede te onderhandelen. Gewapend verzet is altijd de allerlaatste optie in de Islam. Met moet altijd eerst alle andere opties uitputten:
“Spreekt tot hen die ongelovig zijn. Als zij ophouden, dan zal hun wat zij eerder deden vergeven worden ..." (Koran 8:38)
Met 'ongelovigen' wordt hier de Quraish-stam bedoeld, mensen die de Muslims aanvallen omwille van hun geloof. Godsdienstvervolgers dus. De Quraish hadden een numeriek overwicht op de Muslims van 2 tegen 1, en om wat indruk te maken bij de onderhandelingen en er slagvaardiger uit te zien dan ze in werkelijkheid zijn, raadt de Koran de Muslims aan al hun middelen te etaleren:
"En maak tegen hen zo goed als jullie kunnen de bewapening en de inzetbare paarden gereed om Gods vijand en jullie vijand daarmee vrees aan te jagen..." (Koran 8:60)
Het gaat hier uiteraard niet om een algemene regel om alle niet-Muslims vrees aan te jagen maar wel om de voorbereiding voor een onderhandeling vanuit een nadelige positie met een vijand die de Muslimgemeenschap vervolgt omwille van haar geloof.
De onderhandelingen leveren echter niets op, en de Muslims maken zich op voor de strijd tegen een vijand die van plan is hen allemaal uit te roeien. De situatie ziet er niet bepaald goed uit voor de Muslims. Zij roepen dan ook Gods hulp in, die volgens de Koran Engelen naar hen toestuurde om de rangen van de Muslims te versterken tegen de numerieke overmacht van de Quraish. [14]
"Toen jullie je Heer om hulp vroegen en Hij jullie verhoorde: "Ik versterk jullie met duizenden engelen die achter elkaar aan komen." (Koran 8:9)
De Engelen (niet de Muslims) krijgen van God de opdracht op het slagveld de Quraish, die van plan waren alle Muslims te doden omwille van hun geloof, om te brengen of te verwonden:
"Toen jouw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met jullie, sterkt dus hen die geloven. Ik zal de harten van de ongelovigen schrik aanjagen. Houwt dan in op de nekken en houwt hen op al hun vingers". (Koran 8:12)
Van de Muslims wordt verwacht:
"En strijd tegen hen tot er geen fitnah meer is en de gehele godsdienst God toebehoort." (Koran:8:39)
De betekenis van het Arabisch woord fitnah is: test, bedreiging, burgeroorlog, tumult, enz. In Koranische zin is het een bedreiging voor (het voortbestaan van) het geloof. In authentieke geschriften wordt uitgelegd wat in dit vers bedoeld wordt met "strijd tot er geen fitnah meer is":
Muhammad bin Ishaq zei dat hij door Az-Zuhri, `Urwah bin Az-Zubayr en andere geleerden geïnformeerd was dat "tot er geen Fitnah meer is", betekent: tot geen Muslim nog vervolgd wordt zodat hij zijn godsdienst opgeeft.
In dit vers wordt met andere woorden gesteld dat Muslims moeten strijden voor het verwerven van godsdienstvrijheid! En is dat nu niet precies het tegendeel van wat de Islamofoben er proberen van maken?
Over het gedeelte "en [tot] de gehele godsdienst God toebehoort", waar Islamofoben van maken dat Muslims hier opgedragen wordt te "vechten" tot heel de wereld Islamitisch is, stellen de overleveringen:
Ad-Dahhak meldde dat Ibn `Abbas over God's woorden (en de gehele godsdienst God toebehoort) zei: "Zodat Tawhid beoefend wordt in oprechtheid met God. "
Al-Hasan, Qatadah en Ibn Jurayj zeiden (zodat de gehele godsdienst alleen voor God zal zijn) "zodat La ilaha illa-llah verkondigd wordt".
Muhammad bin Ishaq gaf ook commentaar bij dit vers, "Zodat Tawhid beoefend wordt in oprechtheid met God, zonder Shirk, onderwijl alle rivalen schuwend (die) naast God (aanbeden worden)".
`Abdur-Rahman bin Zayd bin Aslam zei over (en dat de gehele godsdienst God toebehoort) "Zodat er geen Kufr (ongeloof) meer in uw godsdienst overblijft".
Wat staat hier met andere woorden? Dat Muslims moeten strijden tot de hele wereld Muslim is? Natuurlijk niet. Het gaat hier niet om wat er met de wereld gebeurt, wel om wat er gebeurt tussen de (prille) Muslimgemeenschap en diegenen die hen vervolgen. En wat Muslims hier opgedragen wordt, is dat ze moeten strijden voor hun godsdienstvrijheid, voor een situatie waarin ze zelf hun Islam kunnen beleven, en wel zodanig dat ze niet verplicht worden gebruiken aan te houden die tegen de Islam ingaan. In de vroege jaren had Mohamed maar een paar honderd volgelingen. In die periode, moest zo snel mogelijk de grondslag van de hele Islam gelegd worden - daar had men geen paar honderd jaar tijd voor, hooguit een jaar of 20, tot de Profeet zou overlijden. Daarom was het belangrijk in de strijd tegen de Quraish die het voortbestaan van de Islam voortdurend bedreigde, uiteindelijk te gaan tot op het punt dat er een akkoord over volledige godsdienstvrijheid zou komen die het de Muslims mogelijk zou maken hun Islam ten volle te definiëren en te beleven - tot hun eigen geloof helemaal God toebehoort. Stel dat de Quraish zouden voorstellen de strijd te staken op voorwaarde dat de Muslims één van hun afgoden zouden aanbidden, zo'n situatie wordt door dit vers onaanvaardbaar gemaakt. Muslims wordt hier dus voorgeschreven een situatie na te streven waarin ze hun geloof vrij van Shirk en Kufr konden beleven. Het gaat om het nastreven van een situatie waarin ze hun eigen geloofsbeleving kunnen ontdoen van alle vormen van Shirk en Kufr, om een uitzuiveren van de eigen Islam. Dat heeft helemaal niets te maken met het doden van alle ongelovigen omwille van hun ongeloof - het heeft niets te maken met de ongelovigen tout court. Het gaat om hoe de Muslims hun geloof beleven.
Tegelijk draagt de Koran als regel van de krijgswet op dat zodra de vijand vrede voorstelt, men daarin meegaan. Zolang het Muslims niet verplicht tegen hun geloof in te gaan (vers 8:39), is het in orde.
“En als zij geneigd zijn tot vrede, wees daar dan ook toe geneigd en stel je vertrouwen op God." (Koran 8:61)
De regel die in 8:39 gevestigd wordt komt nog eens voor in de Koran, met name in 2:193
"Strijd tegen hen tot er geen verzoeking meer is en de godsdienst alleen God toebehoort." (Koran 2:193)
Het tweede deel van dit vers luidt:
"Als zij ophouden, dan geen vergelding meer, behalve tegen de onrechtplegers". (Koran 2:193)
Opnieuw komt de instructie tot rechtvaardigheid onmiddellijk boven drijven: van zodra de vijand ophoudt met aanvallen en de godsdienstvrijheid bereikt is: geen vergelding meer. Behalve voor de onrechtplegers, want wie onrechtmatige zaken deed in oorlogstijd moet zich daarvoor verantwoorden. Een oorlogssituatie is geen vrijgeleide voor wetteloosheid.
Er wordt in al deze verzen duidelijk nergens gesteld dat men moet vechten tot alle vijanden vermoord zijn, en al evenmin tot iedereen onder dwang zou moeten aansluiten bij de Islam. Integendeel, dergelijke praktijken worden uitdrukkelijk verboden. Wat Muslims wel opgedragen wordt, is te strijden voor godsdienstvrijheid - ook voor het beleven van hun eigen godsdienst - maar er wordt steeds bij gezegd dat ze daarin rechtvaardig te werk moeten gaan, en niet mogen overdrijven.
"En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar overtreedt de grenzen niet, God bemint de overtreders [van de grenzen] niet." (Koran 2:190).
Merk op hoe het ook hier weer om defensie gaat ("bestrijdt ... hen die jullie bestrijden"). Een offensief is niet toegestaan.
6.2. Vers 47:7
Nog zo'n vers waar Islamofoben mee uitpakken is het volgende:
"En wanneer jullie hen die ongelovig zijn [in de strijd] ontmoeten, sla hen dan dood, maar wanneer jullie dan de overhand over hen verkregen hebben boeit hen dan stevig vast, hetzij om hen later als gunst vrij te laten, hetzij om hen los te laten kopen, wanneer de lasten van de oorlog zijn afgelegd. ..." (Koran 47:4)
Islamofoben maken hiervan dat de Koran Muslims de opdracht geeft alle ongelovigen die men tegenkomt te vermoorden. Maar is dat wat hier staat? Raadplegen van de Sunnah van Mohamed leert dat het vers geopenbaard werd naar aanleiding van de al eerder ter sprake gekomen strijd om Badr, een slag die in de Koran aangegrepen wordt om regels van de krijgswet te verduidelijken. De regel die in dit vers gevestigd wordt is dan ook enkel van toepassing op een vijand op het slagveld van een oorlog ("in de strijd"). Het gaat niet om wat er moet gebeuren wanneer men in het dagelijks leven ergens een ongelovige tegenkomt, maar wel over hoe men zich tijdens een oorlog in het heetst van de strijd tegenover een vijand moet gedragen, een vijand die bij de slag om Badr toevallig uit ongelovigen bestaat maar dat is bijkomstig.
De hoofdregel in de Islam is dat alle leven heilig is. De Koran stelt dat wie iemand doodt, "het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood" (Koran 5:32). Als hierop geen uitzondering zou gemaakt worden, zou een Muslim zich op het slagveld moeten laten doden zonder enig verweer. Daarom werd vers 47:4 geopenbaard, als uitzondering op de algemene regel die doden verbiedt: in een oorlogssituatie kan het doden van de vijand onder bepaalde omstandigheden toegestaan zijn. Het vers verduidelijkt dat dit onder meer het geval is wanneer het om logistieke of militaire redenen niet mogelijk is de vijand gevangen te nemen. Het doden van een vijand in oorlogstijd, is op zich evenwel geen algemene oorlogsregel, want hetzelfde Koranisch vers bepaalt dat zodra het mogelijk is, de vijand gevangen genomen moet worden en niet gedood mag worden.
De krijgswet wordt in de Koran in alle details uiteen gezet. In de eerdere bespreking van andere verzen kwam bijvoorbeeld de bepaling naar voor die Muslims verplicht mee te gaan in een vredesvoorstel van de vijand. In het Westen is de krijgswet niet van toepassing op het burgerlijk leven en omgekeerd. Dat is in de Islam niet anders. De verzen die op oorlogsvoering slaan, zijn niet van toepassing op hoe burgers met elkaar horen om te gaan. Dit vers zegt dan ook niets over hoe Muslims in hun dagelijks leven horen om te gaan met niet-Muslims.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |