abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 juni 2006 @ 22:39:22 #1
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_38456440
Beste K&W-ers

Zaterdag wordt onze wasdroger geleverd.
Aangezien er in de badkamer geen plaats meer voor is, was het plan om hem in de studeerkamer te zetten. Nu hoor ik echter zojuist dat dit geen goed idee is, want het apparaat moet op een geaard stopcontact zitten en dat is niet aanwezig in die kamer.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er maar weinig van begrijp, van elektriciteit en aanverwante onderwerpen. Hoe erg is het als de droger op een ongeaard stopcontact zit? Wat kan ons allemaal voor rampspoed ende malheur overkomen? Kan een paar dagen kwaad, totdat we een oplossing hebben gevonden? Een megaverlengsnoer van de keuken beneden (waar de boel wel geaard is) naar de studeerkamer boven, is dat een goede tijdelijke oplossing? Wie weet raad?

Dank!
  donderdag 1 juni 2006 @ 23:12:01 #2
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_38457815
Ik zou het niet doen. Zonder randaarde kan het gebeuren dat de kast van de wasmachine onder stroom komt te staan.
  donderdag 1 juni 2006 @ 23:13:08 #3
80310 rouletteking
kom op met die elf!!!
pi_38457863
Een wasdroger op een niet-geaard stopcontact aansluiten is vragen om problemen. Je hebt te maken met vocht en bovendien vraagt zo'n apparaat nogal wat stroom, je zekering zal er geheid uitknallen.
wie vloekt verliest, wie verliest vloekt nog meer...
pi_38457882
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 23:12 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Ik zou het niet doen. Zonder randaarde kan het gebeuren dat de kast van de wasmachine onder stroom komt te staan.
Het gaat om een wasdroger.

Gewoon doen, een paar dagen, geaard is natuurlijk beter, maar ach. Doe dat verlengsnoer.
  donderdag 1 juni 2006 @ 23:18:55 #5
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_38458079
Als het apparaat defect gaat dan wordt de stroom bij een geaard stopcontact afgevoerd via de aardleiding. Daardoor slaat de stop in de meterkast door of schakelt de aardlekschakelaar de elektriciteit uit voordat het gevaarlijk wordt.
Bij een niet geaard stopcontact gebeurt dat niet en kan er dus een gevaarlijke situatie ontstaan.
pi_38458216
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 23:13 schreef rouletteking het volgende:
bovendien vraagt zo'n apparaat nogal wat stroom, je zekering zal er geheid uitknallen.
Da's niet echt een goed argument. Met of zonder randaarde, een groep kan evenveel vermogen leveren.
pi_38458803
Bovendien moet een grootverbruiker eigenlijk op en aparte groep. Dus er moet sowieso iets worden aangepast. Ik adviseer je om de droger tijdelijk in de daluren te gebruiken met een verlengsnoer naar een geaard stopcontact (Wel helemaal afrollen dat verlengsnoer. Ivm met brandgevaar)

Ik zeg met name de daluren omdat er dan weinig andere apparaten worden gebruikt en de kans op overbelasting dan minimaal is.
pi_38459264
Waarom trek je er geen aardedraad bij.
Deze hoeft niet perse in dezelfde goot te lopen, als deze maar uitkomt op de aarde rail in de meterkast.
En misschien kun je wel gewoon een aarde draad erbij trekken. hoewel het dan beter is om de oude draden te verwijderen en 3 nieuwe draden te trekken van voldoende dikte.
  vrijdag 2 juni 2006 @ 07:13:55 #9
15967 Frollo
pi_38463847
Nou, dat is duidelijk. Niet doen dus!

Dan maar gauw een erkende elektriciën bellen (want zoals gezegd heb ik weinig verstand van deze materie en het is me iets te link om ermee te gaan experimenteren) en kijken wat die kan betekenen. En in de tussentijd eventueel dat verlengsnoer, want we willen toch het liefst meteen drogen natuurlijk.

Bedankt.
pi_38464162
Zeker niet doen.

Ook niet met een verlengsnoer. Meestel bestaat dat uit 3x 1,5mm2 (doorsnee van het koper) en dat is niet echt ruim voor een droger (ik gok 2kW?).

Ter indicatie in de muur loopt 2,5mm2 (das niet alleen 1 mm groter in doorsnee maar de oppervlakte is vele malen groter).
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
  vrijdag 2 juni 2006 @ 08:25:11 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38464329
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 08:06 schreef twixx het volgende:
Zeker niet doen.

Ook niet met een verlengsnoer. Meestel bestaat dat uit 3x 1,5mm2 (doorsnee van het koper) en dat is niet echt ruim voor een droger (ik gok 2kW?).

Ter indicatie in de muur loopt 2,5mm2 (das niet alleen 1 mm groter in doorsnee maar de oppervlakte is vele malen groter).
Je kunt het wel met een verlengsnoer doen maar dan moet je die zware industriele pakken die geschikt zijn voor 3,5 Kw en meer.

Daar moet je gewoon even opletten als je hem koopt. Maar ik zou hem nooit maar dan ook nooit op een ongeaard stopcontact aansluiten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38464689
Elektrische apparaten die met water werken, luchtbehandelen zijn en apparaten die schakelende voeding hebben zoals computer verplicht om geaard te worden. Dit is omdat bij waterverwerkende apparaten er grote kans is dat er water bij de elektriciteit kan komen waardoor het apparaat onder spanning kan komen te slaan. Bij luchtbehandelende apparatuur omdat lucht vocht gevat waardoor het apparaat en alle buizen (tenzij van kunstof) en zelfs de er uit komende lucht onder spanning kan komen. Bij apparatuur met een schakelendevoeding worden hele rare stroom pulsen uit het net opgenomen en dit moet er uit gehaalt worden met een filter. Deze werkt alleenn als er geaard is, als deze ontbreekt staat ook onder normaal gebruik het apparaat onder spanning van tenminste de helft (115 V) van de netspanning.

Een verlengsnoer tijdelijk toepassen kan, maar alleen als deze geschikt is voor het vermogen van het apparaat en volledig uitgerolt is.
pi_38467429
vergeet bij een verlengsnoer neit alle draad van de haspel te rollen, kheb nog wel ergens een foto van wat er gebeurd als je dat niet doet:-)
when it rains, why don't sheep shrink?
  vrijdag 2 juni 2006 @ 11:02:16 #14
15967 Frollo
pi_38467640
Dat van die haspel helemaal uitrollen, dat weet ik wel hoor!

Toen ik klein was had mijn vader een keer ergens lopen boren zonder het verlengsnoer helemaal uit te rollen. De aanblik en stank van die bonk gesmolten plastic zal ik nooit vergeten...
pi_38471519
zie dat jij in eindhoven woont?

ik ken wel iemand die aarde bij kan trekken....
  vrijdag 2 juni 2006 @ 12:50:06 #16
15967 Frollo
pi_38471580
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 12:47 schreef TheOneAndOnly het volgende:
zie dat jij in eindhoven woont?

ik ken wel iemand die aarde bij kan trekken....
Oudste stad van Nederland = Nijmegen

Maar evengoed bedankt!
  vrijdag 2 juni 2006 @ 20:38:10 #17
144956 CuteCat
Psycho cat....
pi_38486147
Kan een vriezer (tafelmodel) wel op een ongeaard stopcontact of ook niet?
  Moderator vrijdag 2 juni 2006 @ 21:06:20 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_38486971
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 20:38 schreef CuteCat het volgende:
Vocht + metalen gestel = niet doen
pi_38487560
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 20:38 schreef CuteCat het volgende:
kijk gewoon naar welke stekker het toestel heeft dat je wilt aansluiten, en in feite weet je dan genoeg.
Een geaarde stekker hoort thuis in een geaard stopcontact, en een ongeaarde stekker kan in beide.

ps: Nieuwbouwwoningen worden trouwens standaard alleen nog maar met geaarde stopcontacten uitgevoerd.
Bij oudere huizen kan het zinvol zijn om eens te kijken hoe oud de bedrading is, en deze eventueel te vervangen.
Dit geldt met name voor de zeer oude bedrading die met stof omwikkeld is.
  Moderator vrijdag 2 juni 2006 @ 21:32:26 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_38487633
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 21:29 schreef klipper het volgende:

[..]

kijk gewoon naar welke stekker het toestel heeft dat je wilt aansluiten, en in feite weet je dan genoeg.
Een geaarde stekker hoort thuis in een geaard stopcontact, en een ongeaarde stekker kan in beide.

ps: Nieuwbouwwoningen worden trouwens standaard alleen nog maar met geaarde stopcontacten uitgevoerd.
Bij oudere huizen kan het zinvol zijn om eens te kijken hoe oud de bedrading is, en deze eventueel te vervangen.
Dit geldt met name voor de zeer oude bedrading die met stof omwikkeld is.
Bijkomend feit is dat die stoffen bedrading ook brandgevaarlijk is
  zondag 4 juni 2006 @ 14:29:07 #21
144956 CuteCat
Psycho cat....
pi_38528596
Ow, das nou flauw...
Maar is het erg gevaarlijk om vriezer op ongeaard stopcontact aan te sluiten? Ik héb namelijk gewoon geen geaard stopcontact in die kamer....en verlengsnoeren zijn ook geen optie en helaas geen geld om electra te laten vervangen oid..
  zondag 4 juni 2006 @ 14:38:07 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38528809
Je kunt aan nemen dat er zo'n stekker niet voor niets aanzit en het dus af te raden is. Maar over hoe gevaarlijk het is zou ik geen uitspraken durven te doen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 4 juni 2006 @ 14:49:05 #23
43264 ElmowwW
[edit /]
pi_38529077
Hang je was gewoon nog een paar dagen op. Ga je ook niet dood van (en het spaart je kleding + energie)
</post>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')