quote:
Edward Sturing wordt het nieuwe Hoofd Opleidingen van PSV. De Gelderlander zet zijn handtekening onder een contract voor twee seizoenen, met een optie voor nog een jaar. Hij gaat per 1 juli aan de slag.
Veel veldwerk
Sturing (volgende week 43) treedt in de voetsporen van Joop Brand, die de club na drie jaar verlaat en met wie hij eerder bij Vitesse samenwerkte in de jeugdopleiding. Vandaag bespraken Sturing en PSV alle details en kwam het tot een akkoord. “Het gerucht stond drie maanden geleden al in een krant, maar toen wist ik nog helemaal van niks. Pas heel recent, tijdens mijn vakantie, is er contact geweest en kwam het tot een gesprek. Dat ging met name over de invulling van de functie. De verantwoordelijkheid over de jeugdopleiding komt bij mij, terwijl Gerrit van Tilburg een groot organisatorisch deel voor zijn rekening neemt. Ik zal dus heel veel op het veld staan, tussen de spelers. Dat is wat ik graag wil en wat men ook van mij verlangt. Het veldwerk, aan de slag met de jeugdtrainers, spelers beoordelen. Een enorme uitdaging”, zei Sturing vanmiddag op De Herdgang tegenover PSV Media.
Veel jeugdervaring
De laatste drie seizoenen was Sturing hoofdtrainer van Vitesse, maar als jeugdtrainer heeft hij al veel ervaring. “Ik heb alle jeugdelftallen bij Vitesse onder mijn hoede gehad. Tijdens mijn loopbaan als speler was ik al coach van de C1, met onder meer Stijn Schaars en Nick Hofs. Later deed ik ook de B1 en toen ik hoofd opleidingen was had ik ook de verantwoordelijkheid over de A1. PSV is een absolute topclub met heel veel mogelijkheden. Als je de jeugdopleiding bekijkt, de staf, de hoeveelheid mensen, dan vind ik het fantastisch om hier te beginnen. Veel veldwerk, brede ondersteuning, dat maakt het werk zeer prettig.” Gisteren hadden PSV en Sturing het afrondende gesprek, per 1 juli gaat hij aan de gang op De Herdgang.
Ronald Koeman
Sturing heeft een lange staat van dienst in de voetballerij. Hij begon als speler bij De Graafschap in seizoen 1982-1983, waarna hij in 1987 overstapte naar Vitesse. Daar zou hij tot 1998 blijven spelen, om vervolgens diverse technische functies in te vullen. Sturing was assistent-trainer onder huidig PSV-hoofdcoach Ronald Koeman, hoofd opleidingen (samen met Joop Brand) en tevens hoofdtrainer. Die functie had hij de laatste drie seizoenen. Sturing speelde drie interlands voor het Nederlands elftal, alle drie in het seizoen 1989-1990. Sturing kijkt uit naar de samenwerking met Ronald Koeman. “Joop Brand en Koeman weten hoe ik werk, ik kijk uit naar een zeer uitdagende functie”, aldus Sturing.
Bron: PSV.nl