abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39769665
1
Normaal
[afbeelding]
HDR
[afbeelding]
=====================================================================================
2
Normaal
[afbeelding]
HDR
[afbeelding]
=====================================================================================
3
Normaal
[afbeelding]
HDR
[afbeelding]
4
Normaal
[afbeelding]
HDR
[afbeelding]

Jammer bij 2 dat die kaars zo onscherp is

Morgen ga ik weer proberen met wat buitenlucht foto'tjes te schieten

[ Bericht 4% gewijzigd door RonaldV op 14-07-2006 21:10:44 (BMPs omgezet in links) ]
pi_39770576
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:18 schreef robbedoeseos300d het volgende:

[..]

En wat is de makkelijkste manier om de exif eruit te slopen??
Photoshop kan save for web doen, das zonder exif. Misschien gaat je kwaliteit wel iets achteruit (je opent een file en slaat hem weer op) maar dat zal wel meevallen. Zoeken op internet op "remove exif" geeft volgens mij ook wel wat bruikbare resultaten.
  woensdag 12 juli 2006 @ 22:49:31 #203
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39770683
brtausi, zou je je foto's even willen aanpassen naar het gangbare formaat van 550 pixels, zoals beschreven in de FOT FAQ? dank je wel!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_39775998
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:49 schreef RonaldV het volgende:
brtausi, zou je je foto's even willen aanpassen naar het gangbare formaat van 550 pixels, zoals beschreven in de FOT FAQ? dank je wel!
dat 550 is het pobleem niet. Hij moet er geen BMP van maken maar Jpeg
  donderdag 13 juli 2006 @ 02:11:38 #205
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_39776776
Nog nooit van gehoord, maar die plaatjes zien er vaak wel heel interessant uit zeg. Wil het zelf ook een keer proberen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 13 juli 2006 @ 07:43:05 #206
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_39778571
Ik heb een simpele foto gemaakt met veel details en verschillende kleuren. heb 'm in RAW geschoten zodat ik 'm daarna in PS in diverse belichtingen kon opslaan en omzetten naar HDR. Dat dacht ik tenminste...

ik krijg maak er drie foto's van. 1 hele donkere, 1 hele lichte, en de normale opname. maar als ik die in PS CS2 met merge to HDR probeer samen te voegen zegt ie dit:
There's not enough dynamic range in these foto's to construct a usefull HDR image.

Wat doe ik fout?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  FOK!fotograaf donderdag 13 juli 2006 @ 08:16:52 #207
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_39778757
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 07:43 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb een simpele foto gemaakt met veel details en verschillende kleuren. heb 'm in RAW geschoten zodat ik 'm daarna in PS in diverse belichtingen kon opslaan en omzetten naar HDR. Dat dacht ik tenminste...

ik krijg maak er drie foto's van. 1 hele donkere, 1 hele lichte, en de normale opname. maar als ik die in PS CS2 met merge to HDR probeer samen te voegen zegt ie dit:
There's not enough dynamic range in these foto's to construct a usefull HDR image.

Wat doe ik fout?
Lees ff dit bericht op de vorige pagina.
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
  FOK!fotograaf donderdag 13 juli 2006 @ 08:20:56 #208
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_39778793
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:18 schreef robbedoeseos300d het volgende:

[..]

En wat is de makkelijkste manier om de exif eruit te slopen??
Dat kan je o.a. doen met Exifer
Fotooz
  donderdag 13 juli 2006 @ 08:22:18 #209
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_39778804
thnx

het topic werd me een beetje te lang om alles door te lezen

maar die EXIf eruit slopen doe je volgens mij door de JPG op te slaan met save for web. Dus dat ga ik ff proberen
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  FOK!fotograaf donderdag 13 juli 2006 @ 08:27:06 #210
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_39778851

Genetisch gemanipuleerde knotwilg
Fotooz
  donderdag 13 juli 2006 @ 08:29:31 #211
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_39778886
Nu wordt ik gek....er zit geen EXIF data meer in de foto's maar toch krijg ik nog die melding -o-
naja ik moet nu naar mijn werk....later maar weer eens proberen

heel mooi Compu!
  donderdag 13 juli 2006 @ 19:58:40 #212
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_39797915
@ Puckzzz
volgens mij hebben wij hetzelfde probleem :-)

Ook ik heb geen exif data meer in mijn foto's, maar krijg nog steeds dezelfde mededeling.

HELP!
Wat doen Puckzzz en ik fout??

[ Bericht 56% gewijzigd door robbedoeseos300d op 13-07-2006 20:18:14 ]
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
nou...zegt een van die vrouwtjes..
we hebben een puzzel opgelost in 7 uur en op de doos staat 2 tot 4 jaar.
  donderdag 13 juli 2006 @ 20:48:50 #213
81996 Bond
License to kill
pi_39799663
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 07:43 schreef Puckzzz het volgende:
PS CS2 met merge to HDR probeer samen te voegen
waar zit die optie?

zou het rgaag weten, wil het ook proberen
Geen commentaar
  FOK!fotograaf donderdag 13 juli 2006 @ 21:37:15 #214
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_39801165
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 20:48 schreef Bond het volgende:

[..]

waar zit die optie?

zou het rgaag weten, wil het ook proberen
File > Automate > Merge to HDR
Fotooz
  FOK!fotograaf donderdag 13 juli 2006 @ 21:43:16 #215
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_39801343
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 19:58 schreef robbedoeseos300d het volgende:
@ Puckzzz
volgens mij hebben wij hetzelfde probleem :-)

Ook ik heb geen exif data meer in mijn foto's, maar krijg nog steeds dezelfde mededeling.

HELP!
Wat doen Puckzzz en ik fout??
Waarmee zetten jullie de RAWs om naar JPG?? (misschien ff niet doen met de RAW plugin van CS)

Ik heb net ff met Rawshooter een foto bewerkt en deze opgeslagen met -3/0/+3 exposure compensation. Hierbij op het tabje Batch Conversion aangegeven dat de metadata niet moet worden opgeslagen.
Vervolgens de drie foto's ingelezen met CS, handmatig de sluitertijd/diafragma/ISO waarden ingegeven en... zonder probleem een HDR kunnen genereren.
Fotooz
  donderdag 13 juli 2006 @ 23:08:38 #216
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_39804498
Ik zetten het om met de plugin van CS
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
  vrijdag 14 juli 2006 @ 07:43:32 #217
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_39811766
Ik open de RAW file in PS en speel wat met de schuifjes en sla 'm dan op als JPG elke versie onder een andere naam. Dat bleek niet te werken want de EXIF stond er nog in dus heb ik die JPG files via Save for web ontdaan van de EXIF.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 08:13:07 #218
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_39811920
het is gelukt!

Robbedoes, ik heb dit van 1 RAW file gemaakt, en op dezelfde manier als hierboven tot JPG gemaakt. daarna heb ik in Opanda de EXIF eruit gesloopt. Maar toen kreeg ik nog steeds dezelfde melding. Daarna heb ik (de aanhouder wint ) het vinkje "automatically attempt to allign images" (of zoiets) aangevinkt. De PC moest er heel erg lang over nadenken en net op het moment dat ik dacht dat ie vastgelopen was deed ie van alles en heb ik mijn eerste HDR kunnen maken

Het is niet zo'n spectaculaire foto, het is van afgelopen winter (ja joh? ik dacht dat ie gisteren gemaakt was ) maar vandaag gaat de camera mee en ik hoop op een paar mooie wolkjes en landschapjes
  FOK!fotograaf vrijdag 14 juli 2006 @ 08:13:18 #219
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_39811923
Proberen jullie het dan ook eens met Rawshooter Essentials 2006 (gratis), misschien lukt het dan wel...

edit: laat maar, er blijkt nog hoop te zijn...
Fotooz
  vrijdag 14 juli 2006 @ 08:14:27 #220
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_39811932
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 08:13 schreef CompuMess het volgende:
Proberen jullie het dan ook eens met Rawshooter Essentials 2006 (gratis), misschien lukt het dan wel...

edit: laat maar, er blijkt nog hoop te zijn...
zie post hierboven
pi_39812201
Ik weet niet of sommige mensen geen RAW (NEF) kunnen openen maar hier is een update die dat wel kan ondersteunen.
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2461

Ik kon namelijk eerst geen RAW´s openen maar nu dus wel
  vrijdag 14 juli 2006 @ 15:23:42 #222
71919 wonderer
pi_39823061
Mag deze fotografie n00b even vragen wat de toegevoegde waarde van exif is?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  vrijdag 14 juli 2006 @ 15:34:37 #223
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_39823410
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 15:23 schreef wonderer het volgende:
Mag deze fotografie n00b even vragen wat de toegevoegde waarde van exif is?
met EXIF kun je de informatie van de foto bekijken. Dus welke sluitertijd en diafragma er gebruikt is, welk brandpuntafstand, ISO etc.etc. Vooral makkelijk wanneer je een foto erg mooi vind en je nieuwsgierig bent naar de instellingen van de camera. Voor de rest voegt EXIF vrij weinig toe
pi_39826777
Beste allemaal,

Ik heb het programma Autopano Pro. Ook heb ik Photomatix. Met Autopano kan je panorama's creëren uit vele foto's. Nou kwam ik op het idee een HDR panorama te maken. Dus heb ik met een tripod van elke optiek 3 foto's gemaakt: normaal, 2-stoppen onder en 2-stoppen over de "gemiddelde" belichting. Deze heb ik allemaal apart gemengd met Photomatix tot HDR images. Vervolgens heb ik ze aan elkaar geplakt via Autopano. Normaal kan ik, als ik ook maar Jpeg-jes aan elkaar stitch, ze opslaan als HDR-bestand. Alleen nu vreemd genoeg niet Ik kan geen HDR-bestanden aan elkaar stitchen en ze opslaan als een HDR-bestand! Wel als JPG oid...

Hoe doe ik het wel?

Bij voorbaat dank!
Bekijk mijn website!
http://foto.pcmencia.nl
pi_39827319
Je kan met Photomatix "tone mapping" doen en dan opslaan. Je hebt dan een jpg van je hdr
Die kan je vervolgens gebruiken.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_39828363
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 17:44 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je kan met Photomatix "tone mapping" doen en dan opslaan. Je hebt dan een jpg van je hdr
Die kan je vervolgens gebruiken.
Dat is juist wat ik niét wil. PTviewer 3.1 heeft namelijk de mogelijkheid de belichting automatisch aan te passen aan de omstandigheden. Dat effect wil ik in het panorama bereiken. Dat kan alleen maar via een HDR image.
Bekijk mijn website!
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:20:35 #227
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_39831211
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 08:13 schreef Puckzzz het volgende:
het is gelukt!
[afbeelding]

Robbedoes, ik heb dit van 1 RAW file gemaakt, en op dezelfde manier als hierboven tot JPG gemaakt. daarna heb ik in Opanda de EXIF eruit gesloopt. Maar toen kreeg ik nog steeds dezelfde melding. Daarna heb ik (de aanhouder wint ) het vinkje "automatically attempt to allign images" (of zoiets) aangevinkt. De PC moest er heel erg lang over nadenken en net op het moment dat ik dacht dat ie vastgelopen was deed ie van alles en heb ik mijn eerste HDR kunnen maken

Het is niet zo'n spectaculaire foto, het is van afgelopen winter (ja joh? ik dacht dat ie gisteren gemaakt was ) maar vandaag gaat de camera mee en ik hoop op een paar mooie wolkjes en landschapjes
Feli Puckzzz.
Ik denk dat ik zelf op zoek moet naar iemand in de omgeving van Alkmaar die dat mij eens rustig voordoet.
Ik heb nu vanalles geprobeert maar met steeds hetzelfde resultaat.........
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:26:00 #228
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_39831364
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:20 schreef robbedoeseos300d het volgende:

[..]

Feli Puckzzz.
Ik denk dat ik zelf op zoek moet naar iemand in de omgeving van Alkmaar die dat mij eens rustig voordoet.
Ik heb nu vanalles geprobeert maar met steeds hetzelfde resultaat.........
ik kreeg de melding net ook weer, en dat terwijl ik precies hetzelfde deed als hiervoor. op een gegeven moment krijg je een klein venstertje waarin je de exposure etc. kan aangeven. geef daar nogmaals je waarden aan bij EV (?) dus -2 / 0 / 2 en dan OK. kijken wat ie dan doet. Ik heb vandaag een paar foto's gemaakt maar vind de HDR resultaten best tegenvallen eigenlijk. ik zal ook nog wel iets verkeerd doen
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:33:39 #229
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_39831574
Ja bij sommige foto´s hier zie ik het verschil niet eens.
Ik denk dat ik dit hoofdstuk maar afsluit en door ga met wat ik normaal doe
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:42:43 #230
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_39831822
Wat zitten jullie nou allemaal te rommelen? Bij mij ging het in 1 keer goed nou ja, de foto's stelde niet veel voor maar goed

Ik gebruik rawshooter essentials om de foto(s) om te zetten naar jpg en photomatix om ze samen te voegen tot hdr, en jullie?
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:46:27 #231
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_39831904
Ik gebruik Photoshop CS.
Het zou het programma moeten zijn dat alles aan kan.................

Of ik kan het niet aan.......
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:51:03 #232
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_39832020
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:46 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Ik gebruik Photoshop CS.
Het zou het programma moeten zijn dat alles aan kan.................

Of ik kan het niet aan.......
Ik las al eerder in het topic dat PS niet zo mooi wordt als photomatix, dus ik heb het maar meteen met die gedaan. RAWs zette ik toch al om met Rawshooter essentials omdat ik daar het hele mapje makkelijk door kan bladeren. Alleen het afwerken doe ik in PS. Maar ik heb hier gelezen dat ook het meerdere foto's goed op 1 lijn zetten beter met PS gaat, dat moet ik dus nog proberen. Gewoon combineren dus
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_39832093
Wat is er moeilijk aan? Het kan zelfs zo: 1 RAW openen met Photoshop CS2, bestand linksonder op 16 bit zetten (dus niet 8!), dan openen, dan levelen, dan via menu Filter -> Photomatix -> Tone Mapping... even de tonemapping eroverheen halen, daarna via Afbeelding -> Modus -> 8 bits/kanaal weer 8 bit maken, even weer levelen en dan de afbeelding saven als bijvoorbeeld jpg. Da's alles! Zo kan je met 1 RAW toch mooie resultaten behalen. Kijk op mijn website voor voorbeelden.

Je hebt dus wèl de Photoshop-plugin nodig. Ik gebruik niet het standaloneprogramma van Photomatix.
pi_39832330
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:53 schreef HansHeino het volgende:
Kijk op mijn website voor voorbeelden.
Ik vind het niet echt boeiende foto's eigenlijk.
pi_39832741
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:02 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Ik vind het niet echt boeiende foto's eigenlijk.
Okee, dan zijn ze ook niet boeiend. Ik zal ze zo snel mogelijk verwijderen, het spijt me heel erg dat ik je met de foto's tot last ben geweest. Ik zal er in het vervolg op letten dat ik alleen boeiende, niet-relevante foto's plaats, zodat ik je dag niet hoef te verpesten. Dank je voor je reactie!
pi_39834604
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:15 schreef HansHeino het volgende:

[..]

Okee, dan zijn ze ook niet boeiend. Ik zal ze zo snel mogelijk verwijderen, het spijt me heel erg dat ik je met de foto's tot last ben geweest. Ik zal er in het vervolg op letten dat ik alleen boeiende, niet-relevante foto's plaats, zodat ik je dag niet hoef te verpesten. Dank je voor je reactie!
Graag gedaan, en doe voortaan wat beter je best.
pi_39835211
Het lukt al wel vanuit één RAW bestand, dat Autopano automatisch omzet in HDR (althans, volgens mij). Maar zelfs het dynamisch bereik van een RAW bestand is beperkt, zo kan de lucht te helder zijn...
Ik ga morgen 16-bits images proberen, want volgens mij werken die wel.

Wel ben ik blij dat eraan gewerkt word. Namelijk in de toekomstplannen van Autopano Pro staat bij versie:
quote:
1.4 Beta 3
our anti-ghost blender
alpha / hdr support in input picture
Dat kan natuurlijk nog maanden duren... Is er geen andere oplossing tussendoor?
Bekijk mijn website!
pi_39835412
* masser120] is bezig met zijn HDR panorama, maar komt er niet helemaal uit, zie [url]http://forum.fok.nl/topic/884445[/url ..., toch is hij hard op weg
Bekijk mijn website!
pi_39836529
Ik ben eruit voor de tussenoplossing.

Voor diegene die geïnteresseerd zijn:

Open je HDR bestanden in Photoshop. Ga naar image > mode > 16-bits. Selecteer "exposure and gamma". Vul bij exposure hetgene in wat de gemiddelde belichting ongeveer is, speel dus een beetje en probeer het juiste getal te vinden. Sla vervolgens de bestanden allemaal op als TIFF formaat (16-bits). Ga naar Autopano, stitch ze aan elkaar en sla deze op als PNG formaat met 16-bits kleuren. Open dit bestand in Photoshop. Ga naar image > mode > 32-bits. Sla dan op als HDR bestand. Nu heb je een HDR panorama met een dynamisch bereik van 65.536:1, wat me wel genoeg lijkt voor gewoon gebruik.
Normaal gesproken heeft een HDR bestand een dynamisch bereik van praktisch oneindig:1, maar in de praktijk zul je daar maar weinig van gebruiken. 65.536:1 is meer dan genoeg.
Bekijk mijn website!
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:58:26 #240
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_39839368
kijk kijk kijk!
mijn allereerste probeersel
klikbaar

'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 15 juli 2006 @ 10:12:15 #241
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_39844196
Ziet er goed uit Missy!
Enige wolken zijn toch wel vereist, nu hoor je me niet klagen dat het zulk lekker weer is hoor...maar vanavond om een uurtje of 6 mogen er wel een paar mooie wolken overdrijven

Photomatix maakt er idd heel iets anders van Pea...veel mooier
origineel:

HDR (ik had bij de lichte versie ook nog wat saturatie toegevoegd, dat laat ik de volgende keer wel )

origineel:

HDR (niet veel verschil, maar toch wel wat intensere kleuren vind ik, deze is ook maar uit twee foto's gedaan)
  zaterdag 15 juli 2006 @ 10:56:47 #242
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_39845019
Ik had de bomen in HDR toch ook lichter verwacht.
Nu zijn de bomen aan de voorkant nog donker.

Maar wat zeur ik. Ik kan niet eens 1 HDR maken......
pi_39845133
Vraagje: is er op de Canon EOS350D iets van een mode of costum functie om automatisch een belichtingstrapje te maken van +/- 2-stoppen? Anders moet ik dat bij elke foto handmatig instellen.
Bekijk mijn website!
pi_39845369
Ga naar MENU, dan 2e tabblad, de eerste oprtie. AEB.
Je moet dan wel reeksopnamen aan hebben staan. (met dat onderste ronde knopje rechts naast je status-scherm)

Vervolgens kun je je ontspanner ingedrukt houden, totdat er 3 foto's zijn gemaakt. Succes!

Edit: PS: het is custom en niet costum
pi_39854225
Ik heb zojuist een HDR image gemaakt met een grote van 200 megapixel
Een 360-graden panorama van de achtertuin. Het vreet 2,33GB van je geheugen als je hem opent. Het bestand zelf is ruim 600MB
Bekijk mijn website!
pi_39854334
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 11:12 schreef Masegate het volgende:
Ga naar MENU, dan 2e tabblad, de eerste oprtie. AEB.
Je moet dan wel reeksopnamen aan hebben staan. (met dat onderste ronde knopje rechts naast je status-scherm)

Vervolgens kun je je ontspanner ingedrukt houden, totdat er 3 foto's zijn gemaakt. Succes!

Edit: PS: het is custom en niet costum
Bedankt!
Bekijk mijn website!
  zaterdag 15 juli 2006 @ 17:07:01 #247
10954 Vampier
SoCal FTW
pi_39854413
bah frames
Free people own guns! Slaves do not!
pi_39854507
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 17:07 schreef Vampier het volgende:
bah frames
Ze worden ook steeds dikker.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 17:53:14 #249
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_39855726
Standaard border wat om elke foto van me zit

Robbedoes, die foto is met tegelicht gemaakt, dus ik had niet verwacht dat de bomen lichter zouden worden, ik heb juist geprpbeerd de twee voorste bomen als een soort kader te gebruiken.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 19:18:50 #250
71919 wonderer
pi_39857843
Welke camera's hebben auto-bracketing? Ik probeer op dpreview wat te vinden maar het staat niet in de lijst met functies, zeg maar, alleen de expo. compensation. Is het een zeldzaamheid (zoals timelapse) of zit het er standaard bij en moet je het alleen even vinden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')