De een-na-laaste preview, met als eerste de huidige stand. Ik denk dat het in jaren niet zo spannend is geweest. Vooral niet als ik kijk na het afgelopen seizoen, toen al vrij snel duidelijk was wie er ging promoveren, wie er play-offs gingen spelen en wie eruit vlogen. Wat dat betreft worden we dit jaar verwend.
1 Birmingham 44 24 83
2 Sunderland 44 23 82
--------------------------------------------------------------------------------
3 Derby 44 16 81
4 Preston 44 12 71
5 West Brom 44 18 70
6 Wolverhampton 44 -2 70
--------------------------------------------------------------------------------
7 Southampton 44 20 69
8 Stoke 44 19 69
9 Colchester 44 18 69
10 Sheff Wed 44 5 68
11 Cardiff 44 7 64
12 Plymouth 44 -2 61
13 Crystal Palace 44 4 59
14 Ipswich 44 3 58
15 Burnley 44 5 57
16 Norwich 44 -13 57
17 Coventry 44 -15 53
18 QPR 44 -12 52
19 Leicester 44 -13 50
20 Barnsley 44 -24 50
21 Hull 44 -16 46
22 Leeds 44 -24 45
23 Southend 44 -28 42
24 Luton 44 -25 37
Vrijdag
Sunderland v Burnley
Sunderland kreeg afgelopen week voor het eerst in tijden een nederlaag te verwerken. Het was minder verrassend dan het op het eerste oog leek, want Colchester doet het enorm goed thuis. Vervelend voor de mannen van Roy Keane, want ze hadden het deze vrijdagavond een feestje kunnen bouwen als daar gewonnen was. Nu moet er ook gewonnen worden, maar zijn ze afhankelijk van Derby de volgende dag om promotie veilig te stellen. De kans is echter groot dat pas de week erop tegen Luton het allemaal definitief wordt voor The Black Cats of ze moeten de nederlaag wel erg slecht verteren. Voor Burnley is het seizoen over. Waar ze anderhalf maand geleden nog een van de grootste degradatiekandidaten waren zijn ze nu helemaal veilig. Afgelopen maandag werd er opnieuw een knap resultaat gehaald door met 3-2 te winnen van W.B.A.
Zaterdag
Barnsley v Leicester City
Evenals voor Burnley heeft het er ook somber uitgezien voor deze twee clubs. Toch lijken ze nu allebei wel veilig. Worthington haalde zijn eerste punten onder zijn leiding weg bij PNE, wat echt helemaal de weg kwijt lijkt te zijn, en is daardoor zo goed als zeker veilig. Ook Barnsley zal hoogstwaarschijnlijk niet in de problemen komen en mag zich opmaken voor een nieuw jaartje Championship en ik zit eraan te denken om volgend jaar maar eens naar Oakwell af te zakken om daar de wedstrijd tegen Sheffield Wednesday te gaan bekijken met volle tribunes. Dit lijkt dus eigenlijk, gezien de bijna-veilige status van beide teams, een wedstrijd van niets. Toch is het wel een bijzondere, want Barnsley is de club die ranglijstaanvoerder is van All Time Table van het 2e Engelse niveau. zowel qua seizoenen (65) als punten (2869, omgerekend naar het 2-punten systeem) zijn ze lijstaanvoerder. Het mooie is dat Leicester City/Fosse op allebei de lijsten nummer 2 is, met 55 seizoenen op het 2e niveau en 2604 punten.
Birmingham City v Sheffield Wednesday
Een belangrijke wedstrijd bovenin tussen lijstaanvoerder Birmingham City en hét team in vorm; Sheffield Wednesday. Waar in de laatste maanden van 2006 degradatie een realitisch iets leek voor de Owls gloren er, na een prachtige reeks wedstrijden, de playoffs. Er moeten nog wel wat kleine wondertjes plaatsvinden, aangezien Wednesday op plaats 10 staat, maar wat zou het mooi zijn als het zou lukken. Een Steel City Derby in de Premier League is mouthwatering. Toch ben ik bang dat het niet gaat gebeuren en de Brummies deze wedstrijd gewoon gaan winnen. Ze presteren niet echt constant, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het twee wedstrijden voor het einde nog uit handen geven. Aan de andere kant hebben ze, op papier, wel het zwaarste programma met een kraker op Deepdale op de laatste speeldag.
Cardiff City v Hull City
De Tijgertjes moeten een lange reis maken om, de voor hen, heel belangrijke punten te gaan halen. De kans is namelijk groot dat Leeds vanmiddag de 3 punten gaat pakken en het is niet prettig om de laatste speeldag in te gaan op een degradatieplek. Wat dat betreft kun je het beter in eigen hand, vooral als je tegen een uitgespeelde ploeg als Plymouth Argyle moet. Tegenstander Cardiff City kan alleen theoretisch de playoffs nog halen. Dat was iets wat een paar maanden geleden een zekerheidje leek, maar de ploeg is helemaal ineengestort. Op zich niet echt een verrassing, want met het vertrek van Jerome verdween de belangrijkste speler. Toch werd dat in het begin goed opgevangen door met name Chorpa. Uiteindelijk bleek de selectie te smal en zal Ninian Park hoogstwaarschijnlijk nooit het toneel vormen voor Premier League-voetbal.
Coventry City v West Bromwich Albion
Coventry blijft maar snakken naar het einde van het seizoen, Dowie zijn handen jeuken om het team naar zijn smaak in te richten, terwijl WBA maar blijft schutteren. Als de mannen van Mowbray niet uitkijken vallen ze, de grote titelkandidaat vooraf, nog uit de top-6. De club slaagt er maar niet in om punten te pakken en vooral thuis (1 punt uit de laatste 5 thuiswedstrijden) is het een drama. Afgelopen maandag leek tegen Burnley de ommekeer plaats te vinden, nadat het na 8 minuten al 0-2 stond voor de Baggies. Daarna trad de wet van Murphy weer in werking en gaven ze het helemaal uit handen. De, achteraf geseponeerde, rode kaart van verdediger Paul McShane was het breekpunt en na 90 minuten was het 3-2 voor Burnley en stond WBA opnieuw met lege handen. Het geluk is dat de concurentie even dramatisch presteert, want alleen daardoor staan ze nog op plek 5. Het wordt nu alleen echt zaak om punten te pakken, want van onderen komen er nu teams aan die echt in vorm zijn. Coventry en Barnsley zijn op papier niet de lastigste tegenstanders, maar in de vorm weet je het nooit.
Leeds United v Ipswich Town
Leeds pakt de laatste tijd, vooral thuis, redelijk wat punten. Toch ziet het er somber uit voor de club. Ze staan nog steeds op een degradatieplek en het lijkt een echte strijd te gaan worden tegen Hull City, wat een punt meer heeft. Voor Leeds is het dus van levensbelang dat ze deze wedstrijd winnen. Gebeurt dat niet, dan denk ik dat het over is voor ze, gezien het programma op de laatste speeldag. Ipswich lijkt op papier een makkie, maar dat zijn ze zeker niet. De ploeg haalt de laatste tijd opvallende resultaten, waaronder een 2-1 overwinning op Derby County, en zal zeker niet meewerken aan de overwinning van Leeds. Jim Magilton is namelijk al flink aan het kijken naar volgend jaar en wie nu verzaakt kan vertrekken. Leeds heeft als lichtpuntjes dat Alan Thompson zijn rode kaart geseponeerd is en dat Gray nog een tijdje bij de club blijft.
Norwich City v Southampton
Voor Norwich was het seizoen in november eigenlijk al over. Het kan daar ook niet snel genoeg zomerstop worden om de boel eens flink te veranderen. Twee midtable seasons is namelijk veel te weinig voor een club die beide keren verwachtte om de playoffs mee te strijden. Tegenstander Southampton doet dat wel, maar dat is eigenlijk ook onder hun niveau. Southampton was namelijk, na WBA en Birmingham, de favoriet voor directe promotie. Dat heeft er niet echt ingezeten dit seizoen en een paar weken terug was het zelfs erg twijfelachtig of de playoffs nog wel een reeële optie waren. Gelukkig voor de Saints verspeelden de ploegen die nu op de plaatsen 4 t/m 6 zoveel punten dat twee overwinning in de laatste 2 wedstrijden waarschijnlijk wel genoeg zullen zijn. En in die playoffs geef ik ze best een kans.
Plymouth Argyle v Preston North End
Dat PNE nog steeds nummer 4 staat mag een wonder heten. Ze raken echt helemaal geen pepernoot meer de laatste weken. Van de laatste 6 wedstrijden werden er 5 verloren, waaronder de laatste 2 thuiswedstrijden tegen Southend en Leicester. Ook die andere nederlagen waren tegen teams die ver onder Preston stonden, want vooraf werden QPR, Leeds en Crystal Palace weinig kansen toegedicht. Ik snap er dus helemaal niets van dat de club nog steeds 4e staat. Zaterdag staat de uitwedstrijd tegen Plymouth op programma. Zuiver naar de stand kijkend mag dit geen probleem vormen voor Preston, aangezien Plymouth al uitgespeeld is dit seizoen. Toch verwacht ik hier geen overwinning van PNE. Mocht dat uitkomen, dan denk ik dat ze definitief de playoffs vaarwel kunnen zeggen, aangezien er op de laatste speeldag nog een wedstrijd op het programma staat tegen Birmingham City, die volop meedoen om de directe promotie.
Southend United v Luton Town
De battle of the kelder. Dit is een wedstrijd die Southend moet winnen om mee te blijven doen. De achterstand op Hull is momenteel 4 punten en een overwinning op de Hatters moet die verkleinen naar 1 punt. Toch ben ik bang voor de club dat het te laat is. Ik zie het niet gebeuren dat ze beide wedstrijden winnen en Hull 0 of 1 punt pakt. Het was een leerzaam jaar voor de club en misschien komen ze over 2 jaar weer terug. Voor Luton staat er ook nog iets op het spel, want als de club de laatste twee wedstrijden wint (dus ook de volgende tegen Sunderland, kans lijkt me klein), kunnen ze van die laatste plaats af raken. Dan mag Southend echter niets meer winnen. Ik ben benieuwd hoe groot het eergevoel is van de Hatters om van deze wedstrijd nog iets te maken.
Stoke City v Colchester United
Een wedstrijd tussen dé twee verrassingen van dit seizoen. Vooral van Colchester werd niets verwacht, behalve degradatie. De club staat nu echter maar 1 punt af van de playoffs, en waar een paar weken geleden de ploeg lekker aan het uitbollen was van dit seizoen, zou er nu wel eens een mooi toetje kunnen volgen. De 3-1 overwinning tegen een schier onverslaanbaar Sunderland staat erg goed op het CV van de club. De klassering van Stoke City (8e met een punt achter op plek 6) is iets minder verrassend, maar na het dramatische begin (er werd zelfs gesproken over degradatie, extra pijnlijk was dat Port Vale op dat moment bovenin meedraaide in League One) werd er zeker niet verwacht dat de club mee zou doen om de hoogste plaatsen. Toch lijkt de ploeg wat last te krijgen van de zenuwen. De laatste twee wedstrijden werden met 1-1 gelijkgespeeld. Een 1-1 in en tegen Cardiff City kan dan nog, maar thuis tegen Hull slechts 1 punt pakken is erg slecht. Ik ben ook bang dat als ze vandaag niet winnen, ze de playoffs op de buik kunnen schrijven.
Wolverhampton Wanderers v Queens Park Rangers
De Wolves hebben zich goed aangesloten bij de clubs die er al weken niets meer van bakken. Na de schitterende overwinning op rivaal WBA werd er nog maar 1 wedstrijd van de 7 gewonnen. Het is dan ook een wonder dat ze nog altijd op een playoffsplek staan met hun negatieve doelsaldo. Maar net als voor collega-stumpers PNE en WBA geldt ook voor de Wolves dat er onderhand weer eens gewonnen moet worden. Het slechte spel is weken niet afgestraft, maar nu staan er 4 clubs binnen 2 punten van de Wolves vlak onder de playoff-plekken. Het wordt dus tijd voor weer een overwinning en QPR lijkt daarvoor de aangewezen tegenstander. De blauw-witten zijn sinds vorige week officieel veilig en manager John Gregory werd daarom beloont met een contractverlenging. Terecht, want de club heeft er een tijdje erg slecht voorgestaan.
Zondag
Crystal Palace v Derby County
Op zondag weer een kraker. Derby County weet op het moment van aftrap al wat concurrenten Sunderland en Birmingham City hebben gedaan. Er ligt dus veel druk op de mannen van Billy Davies om aan te haken, danwel er overheen te gaan. Tegenstander Crystal Palace gelooft het allemaal wel en de afgelopen 2 maanden werden er slecht 2 wedstrijden gewonnen. Manager Peter Taylor mag waarschijnlijk wel blijven zitten, maar moet van Simon Jordan volgend jaar wel prestaties leveren, anders is het einde oefening. Toch zal ik er niet van staan te kijken wanneer Taylor alsnog wordt ontslagen, maar dat zullen de komende weken uitwijzen.