abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38293027
Mijn grote droom is om ooit Nederlands (deeltijd) te gaan studeren

Helaas gaat dat een stukje moeilijker als je rond de 30 bent en een kindje op de wereld wil gaan zetten

Daarom wil ik graag weten of het realistisch is om te gaan studeren als je (net) een baby hebt gebaard

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de financiele situatie (op dit moment werken mijn vriend en ik trouwens allebei fulltime, maar als ik zou gaan studeren zal hij denk ik de enigste zijn van ons die werkt) de tijd die in je studie en baby gaat zitten enzovoorts.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

[ Bericht 6% gewijzigd door TovenaarVanOZ op 28-05-2006 07:00:03 ]
pi_38293337
Bedankt voor de link

Verder nog iemand die mij meer over studeren + baby kan vertellen
pi_38295462
Ik geloof dat je via de meeste universiteiten een gesubsidieerde kinderopvangplaats kan krijgne, maar dat weet ik niet zeker..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_38296945
quote:
Op zondag 28 mei 2006 11:49 schreef teigan het volgende:
Ik geloof dat je via de meeste universiteiten een gesubsidieerde kinderopvangplaats kan krijgne, maar dat weet ik niet zeker..
Maar geld dat ook als je al (bijna) 30 bent, ik vraag het me af.
pi_38305547
Natuurlijk, als jij student bent aan de betreffende uni kun je van alle faciliteiten gebruik maken, dus ook kinderopvang - ongeacht je leeftijd.

Een vriendin van mij is gaan studeren toen haar kind 6mnd oud was (zij 25), en heeft de studie in 4,5 jaar afgerond. Daarbij werkte ze nog parttime, omdat haar vriend plotseling in de WAO kwam (en daardoor wel 24/7 voor het kind kon zorgen). Het was altijd een hele operatie om alle tijd goed in te delen, maar is toch gelukt en inmiddels heeft ze een goede baan op universitair niveau. Vanuit de uni kreeg ze steun en begrip voor onverwachte situaties, maar het was echt niet zo dat alles door de vingers werd gezien omdat ze een kind had.

Het is dus zeker niet onmogelijk, maar je moet wel goed kunnen plannen en beschikken over veel doorzettingsvermogen.

Let wel op dat je jonger moet zijn dan 30 als je voor de eerste keer studiefinanciering aanvraagt, anders krijg je het niet meer!
Ik zoek niet, ik vind.
  zondag 28 mei 2006 @ 19:14:11 #7
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_38308940
Ik ben zwanger geraakt tijdens mijn HBO studie. Ik moest na de geboorte van mijn dochter nog 1,5 jaar studeren.

Ik vond het vrij goed te doen eigenlijk. Het is in mijn ogen niet veel zwaarder dan werken en een baby hebben.
Je moet veel meer plannen dan een "normale" student en je bent wat minder flexibel als colleges onverwacht verzet worden (of je moet een heeeeeel makkelijke oppas hebben ).
Mijn dochter ging (en gaat) twee dagen in de week naar het kinderdagverblijf en de overige dagen ging ze naar de oma's als het nodig was ivm colleges.

Huiswerk deed ik vooral 's avonds en op de dagen dat mijn dochter op het KDV was. Meestal heb je niet een hele dag les, dus gebruikte ik de ochtend of de middag om huiswerk te maken.

Als je deeltijd studeert, lijkt het me nog makkelijker te regelen dan bij een dagstudie zoals ik deed. Je zult dan 1 dag of een paar avonden naar school moeten? Huiswerk kun je dan ook weer 's avonds doen en misschien heb je een moeder of vriendin die een dag(deel) in de week op wil passen?

Als je meer wilt weten, vraag maar raak.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_38309431
Ik werd zwanger tijdens mijn HBO studie. Ik ben toen gestopt maar dat was grotendeels vanwege onze financiele situatie.
Mijn dochtertje is nu 9 maanden oud, na de zomer begin ik met een studie verpleegkunde, niveau 4, BBL (dus werken en leren tegelijk). Deze duurt 4 jaar en ik zie het als een enorme uitdaging!
Wij hebben mijn schoonouders die vaak in onverwachte situaties kunnen oppassen en 2 middagen creche.
Na de zomer zullen we waarschijnlijk kiezen voor 2 hele dagen kdv, 1 dag bij m'n schoonouders en manlief gaat 1 dag minder werken.
Ik denk dus dat het (wanneer je de financiele middelen hebt) goed te doen moet zijn (dat hoop ik iig ).
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_38399674
Allemaal bedankt voor de reacties
Heel erg fijn om andere ervaringen te lezen

Het lijkt mij inderdaad mogelijk maar ook ontzettend zwaar om naast het hebben van een baby ook nog eens te gaan studeren. Wie weet moet ik maar een paar jaar wachten nu ik een keuze heb.

Nu heb ik wel nog een aantal vragen

De studiefinanciering, als ik die voor mijn 30e verjaardag aanvraag heb ik die dan alsnog zeg maar voor de komende vier jaar?
En de gesubsidieerde kinderopvang, die heeft niets met mijn leeftijd te maken?
pi_38419817
Weet iemand of gesubsidieerde kinderopvang ook geldt voor MBO-studies? En waar kan ik daar meer info over vinden?
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  woensdag 31 mei 2006 @ 19:23:03 #11
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_38420229
Voor vragen over gesubsidieerde kinderopvang, zou ik even contact opnemen met de gemeente. Die regelde dat bij mij ook allemaal.

Volgens mij heb je er als MBO student ook recht op, je behoort dan tot de bijzondere doelgroepen. Dat behoor je o.a. als je student bent zonder inkomen uit werk.

En de site van het ministerie van Sociale Zaken biedt ook uitleg:
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_38424223
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 09:37 schreef TovenaarVanOZ het volgende:
Allemaal bedankt voor de reacties
Heel erg fijn om andere ervaringen te lezen

Het lijkt mij inderdaad mogelijk maar ook ontzettend zwaar om naast het hebben van een baby ook nog eens te gaan studeren. Wie weet moet ik maar een paar jaar wachten nu ik een keuze heb.

Nu heb ik wel nog een aantal vragen

De studiefinanciering, als ik die voor mijn 30e verjaardag aanvraag heb ik die dan alsnog zeg maar voor de komende vier jaar?
En de gesubsidieerde kinderopvang, die heeft niets met mijn leeftijd te maken?
Voor deze dingen zou ik even de IBG bellen of mailen.
Dan heb je tenminste gelijk zekerheid.
Desalniettemin, een studie en een baby combineren is
zeker te doen mijn moeder is het in ieder geval gelukt

En aan de twee hierboven: mbo-studies ga een ander
voor het lapje houden zeg
Wii-nummer: 3964-8145-1574-4580
Pm me als je me hebt toegevoegd!
  donderdag 1 juni 2006 @ 07:46:18 #13
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_38425268
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 02:46 schreef Jesse- het volgende:

[..]

Voor deze dingen zou ik even de IBG bellen of mailen.
Dan heb je tenminste gelijk zekerheid.
Desalniettemin, een studie en een baby combineren is
zeker te doen mijn moeder is het in ieder geval gelukt

En aan de twee hierboven: mbo-studies ga een ander
voor het lapje houden zeg
Studie, opleiding, wat boeit het welke naam je het beestje geeft. Ik denk dat de vraagstelster het een worst zal zijn of ze gesubsidieerde kinderopvang krijgt tijdens haar MBO studie of haar MBO opleiding.
pi_38425566
Bedankt voor de tips!

En Jesse- , beetje zielig mannetje ben je he?
Sara
Merel
Ukje
pi_38425588
Het lijkt mij vrij pittig... maar denk dat alles mogelijk is zolang je er maar echt voor wilt gaan.
Enne... mijn motto is een beetje wat kinderen betreft dat het een point of no return is. Kind moet altijd boven de studie komen dus wordt het kind erg ziek... of in het ergste geval ongelukkig geboren, dan kan je die studie wel vergeten. Maar zo zie ik het met werk dan ook.
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
pi_38425662
Een vriendin van mij kreeg in haar eerste studiejaar een baby. Net voor de kerstvakantie (toeval, maar kwam wel goed uit) en was na de kerst weer aanwezig. Zij en haar studerende man zijn nu allebij bijna klaar, maar hun kindje gaat nu ook bijna naar de basisschool. Het is dus wel mogelijk als je alles goed afspreekt, maar het lijkt me persoonlijk wel vervelend om zoveel van de eerste jaren van je kind te missen.
Everything which is not impossible, will eventually happen
  donderdag 1 juni 2006 @ 08:44:02 #17
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_38425797
Het wisselt sowieso sterk per opleiding hoe men gewend aan babies is. Opleidingen waar traditioneel veel vrouwen zitten zullen er een wat steviger beleid voor hebben. Als je bv. informatica of autotechniek zou willen doen zullen ze er wat minder op rekenen. In dat geval ben je mee afhankelijk van de welwillendheid van individuen. Maar ook in die situatie geldt dat je het waarschijnlijk prima met school geregeld krijgt, mits de studie voor de rest goed loopt.
Vampire Romance O+
  donderdag 1 juni 2006 @ 18:42:08 #18
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_38446049
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 08:44 schreef MouseOver het volgende:
Het wisselt sowieso sterk per opleiding hoe men gewend aan babies is. Opleidingen waar traditioneel veel vrouwen zitten zullen er een wat steviger beleid voor hebben. Als je bv. informatica of autotechniek zou willen doen zullen ze er wat minder op rekenen. In dat geval ben je mee afhankelijk van de welwillendheid van individuen. Maar ook in die situatie geldt dat je het waarschijnlijk prima met school geregeld krijgt, mits de studie voor de rest goed loopt.
Ik heb Bedrijfskundige Informatica gestudeerd en ik was de eerste zwangere studente ooit aan mijn opleiding . Er was dus vooraf niets geregeld. Maar inderdaad, met overleg met de decaan, mijn studieloopbaanbegeleider en diverse leraren was er heel veel te regelen

Mijn studie is prima verlopen. Ik heb een half jaar vertraging opgelopen, omdat ik één semester moest missen. Het was niet mogelijk een deel van het semester wel te volgen, omdat 80% van het semester bestond uit één groot doorlopend project.
Maar ik kon dus wel eerst semester 7 doen en daarna semester 6, zodat ik niet een heel jaar vertraging opliep.
pi_38449854
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 09:37 schreef TovenaarVanOZ het volgende:
Je hebt alleen recht op studiefinanciering als je voltijd gaat studeren. Bij deeltijd bestaat helaas geen recht, ongeacht je leeftijd...
pi_38583572
Jammer, maar dat kan ik ergens ook wel begrijpen
  dinsdag 6 juni 2006 @ 10:02:30 #21
44159 Viviann
ik ben vivian
pi_38583624
studeren met een baby lijkt me niet zo erg behalve dan als je tentames hebt want dan vinden andere dat gebler mischien wel iritant

tip. bij tentames de baby gewoon thuis laten
im a super-girl
pi_38583657
Bedankt voor de tip.
Dan maar geen borstvoeding geven tijdens de tentamens
pi_38583750
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 08:27 schreef -Lotte- het volgende:
Het lijkt mij vrij pittig... maar denk dat alles mogelijk is zolang je er maar echt voor wilt gaan.
Enne... mijn motto is een beetje wat kinderen betreft dat het een point of no return is. Kind moet altijd boven de studie komen dus wordt het kind erg ziek... of in het ergste geval ongelukkig geboren, dan kan je die studie wel vergeten. Maar zo zie ik het met werk dan ook.
Heuj, jij hier weer es

Ik ken persoonlijk geen enkele student die een kind heeft, maar ik denk dat het met een beetje handige planning wel moet lukken. Ken tenslotte ook studenten die er 25 uur in de week bijwerken.
Planning is alles

Succes ermee!
  dinsdag 6 juni 2006 @ 10:31:22 #24
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_38584222
Het is inderdaad wel zo, dat als je kind ziek is, dat uiteraard voorgaat. Maar datzelfde probleem hebben werkende ouders ook.

En mbt tot borstvoeding: je kunt ook afkolven en iemand anders het flesje laten geven als jij tentamens zou hebben

Mijn ervaring mbt studeren met een kind: het lijkt moeilijker dan het is .

En het voordeel is dat je relatief korte dagen maakt op school, zodat je behoorlijk veel tijd met je kind door kunt brengen. Studeren doe je tijdens zijn/haar slaapjes en 's avonds.
pi_38585032
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 10:31 schreef MaLo het volgende:

En mbt tot borstvoeding: je kunt ook afkolven en iemand anders het flesje laten geven als jij tentamens zou hebben

.
Dat was een grapje hoor, vanwege die kloon die hier die reactie plaatste

Maar in ieder geval enorm bedankt voor je verhaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')