quote:
Op woensdag 7 juni 2006 20:42 schreef Public_NME het volgende:[..]
ff offtopic; hoe ben jij er eigenlijk ingerold D-river? Ik kon misschien via wat recruiters wel een entry-level positie krijgen bij een grote investment bank in Canary Wharf maar ik wil toch nog ff verder studeren. Ben je via een recruiter binnengekomen of heb je die stage via het bedrijf zelf geregeld? (en wat voor opleiding heb je/doe je?)
Vrij onbedoeld eigenlijk. Ik studeer in Delft, een bachelor werktuigbouwkunde en master offshore engineering. Vrij weinig te maken met het hele finance-gebeuren....
In mijn master heb je de keuze om een stage te lopen en onze faculteit is daar erg vrij in, iets financieels wordt ook goed gevonden. Op zich niet gek, want een beetje kennis van cashflow analyses komt zeker van pas. Maar goed, ik was eigenlijk bezig met een stage bij BP in Aberdeen. Die geven alleen stages in de zomer (net als de meeste banken in Londen) en ik moest eind januari al die formulieren via internet invullen. Toen stelde een vriend voor om dit ook voor wat banken te doen en Londen trok mij wel. Uiteindelijk ging alles vrij makkelijk, een paar weken later had ik mijn stage binnen. Na die zomerstage weet ik eindelijk wat ik wil, en dat is teruggaan naar Londen!
Ik heb niks via recruiters gedaan, er zijn maar een paar banken in Londen die hiervan gebruik maken. Op zich is het geen verkeerd manier om binnen te komen, maar je zult bij die banken toch altijd de hele assesment moeten doen. De sluitingstermijn voor de zomerstages (die eigenlijk wel het leukst zijn) is ergens in januari, die voor entry-level jobs nog eerder. Maar goed, er zijn altijd uitzonderingen.
Als je nu de kans krijgt, moet je gewoon voor jezelf afwegen wat je belangrijk vindt. Als je door wilt studeren, omdat je nog geen zin hebt om te werken, vrij wilt zijn, etc... Dan moet je dat zeker doen. Als je alleen door wilt leren voor het papiertje zou ik gewoon de baan nemen. Niemand geeft daar ene zak om je papiertje als je eenmaal binnen bent en na 3 jaar werk ben je associate. Da's een mooi moment om alles op een rijtje te zetten en eventueel alsnog een MBA te doen, dan heb je alsnog je papiertje...