abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 mei 2006 @ 21:10:04 #1
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_38211352
In 42 stappen een afvoer repareren..

De situatie
Ik heb een afwasmachine cadeau gekregen. Op zich leuk, echter m`n gootsteenafvoer heeft geen aansluiting voor het apparaat. De keuken zit er ‘pas’ 20 jaar in, dus alles is een beetje verrot, viezig en vet. Tijd voor vervanging van de huidige sifon en de rest.

De voorbereiding
Wat is het ergste dat kan gebeuren tijdens het vervangen van een afvoer? Juist, nattigheid. Op deze gedenkwaardige dag heb ik mijn kastje met handdoeken geopend en een ‘oudje’ tot uitverkorene benoemd.

Op naar de keuken…

Eerst doen we de kastjes onder de gootsteen maar even open:

Hmm… beetje troep, misschien dat deze foto meer duidelijkheid geeft:

Nope, alles zal eruit moeten:

Let’s get busy
Oké, is dit nu hogere wiskunde? DON’T PANIC!

Maar eens de literatuur er op na slaan op zoek naar het antwoord op de ultieme vraag:

Pff, passen, meten, pielen, het gaat natuurlijk nooit zoals het moet. Ik kreeg het er maar warm van. Meten = zweten!

Nadat alles zorgvuldig opgemeten is, moet er gezaagd worden. Pas op dat je niet per ongeluk een vingertje afzaagt!

Een ongeluk zit in een klein hoekje! Al die tangen ook Ik beet bijna m'n tanden op elkaar stuk!

Als snel ging het beter. Het eindresultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. Dankzij een goede voorbereiding en de juiste hulpmiddelen, was de nieuwe gootsteenafvoer inclusief afwasmachineaansluiting af!

Dit was mijn (foto)verslag van een middagje klussen.

So long, and thanks for all the fish
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  Moderator donderdag 25 mei 2006 @ 21:40:06 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_38212250
En? Heb je hem al uitgetest? Wast hij nu prima af?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 25 mei 2006 @ 22:04:57 #3
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_38212997
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:40 schreef UIO_AMS het volgende:
En? Heb je hem al uitgetest? Wast hij nu prima af?
Dit was stap 1, stap 2 (stopcontact plaatsen) en stap 3 (waterleiding omleiden) zijn er ook nog
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_38213307
Kijk eens aan, waar een handdoek wel niet goed voor is.
We'll keep on whispering our mantras.
  Admin donderdag 25 mei 2006 @ 22:15:08 #5
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_38213354
Puik topic!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 25 mei 2006 @ 22:40:16 #6
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_38214262
Nice job.
pi_38214551
.
hé Nico heb je behalve overalls ook een kolbert hangen in de linnenkast ?
.
  donderdag 25 mei 2006 @ 23:03:11 #8
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_38215207
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 22:47 schreef AnneX het volgende:
.
hé Nico heb je behalve overalls ook een kolbert hangen in de linnenkast ?
.
Que?
  donderdag 25 mei 2006 @ 23:05:44 #9
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_38215324

Heerlijke Hemelvaartavondkost, zo'n beeldroman over de afvoer
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_38222789
En de andere 32 stappen?
pi_38222956
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 07:45 schreef Ron321 het volgende:
En de andere 32 stappen?
Gij ongeletterde !
  vrijdag 26 mei 2006 @ 08:33:27 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_38223033
Goeie OP!!!!!!!!!!!!!!!!!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 11:11:15 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38225281
Ziet er netjes uit

En werkt het ook allemaal?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Moderator vrijdag 26 mei 2006 @ 13:49:26 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_38234192
Dat boek
pi_38240029
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:10 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
In 42 stappen een afvoer repareren..

De situatie
Ik heb een afwasmachine cadeau gekregen. Op zich leuk, echter m`n gootsteenafvoer heeft geen aansluiting voor het apparaat. De keuken zit er ‘pas’ 20 jaar in, dus alles is een beetje verrot, viezig en vet. Tijd voor vervanging van de huidige sifon en de rest.

De voorbereiding
Wat is het ergste dat kan gebeuren tijdens het vervangen van een afvoer? Juist, nattigheid. Op deze gedenkwaardige dag heb ik mijn kastje met handdoeken geopend en een ‘oudje’ tot uitverkorene benoemd.

[afbeelding]

Op naar de keuken…

Eerst doen we de kastjes onder de gootsteen maar even open:

[afbeelding]

Hmm… beetje troep, misschien dat deze foto meer duidelijkheid geeft:

[afbeelding]

Nope, alles zal eruit moeten:

[[url=http://static.flickr.com/72/153093174_64554537ba.jpg?v=0[img]

Wat zien we hier?:
- oude meuk
- twee gootsteenafvoeren;
- één loden hoofdafvoer;
- géén afwasmachineaansluiting;
- één nieuwe praxis alles-in-één-afvoer.

De materialen

- Zaag;
- Nieuwe ciffon;
- De alles-in-één-afvoer;
- Een ciffon-tang;
- Een afvoerslang;
- Eén handdoek, maar dat spreekt voor zich!
[img]http://static.flickr.com/56/153093173_789a92b594.jpg?v=0]afbeelding[/url]]

Let’s get busy
Oké, is dit nu hogere wiskunde? DON’T PANIC!
[afbeelding]

Maar eens de literatuur er op na slaan op zoek naar het antwoord op de ultieme vraag:
[[url=http://static.flickr.com/49/153093171_e61cceb3e6.jpg?v=0[img]

Een betegeld vloertje voel je al snel in de knietjes. Tip: Leg iets zachts op de grond [14.gif}

[img]http://static.flickr.com/70/153093176_3472205628.jpg?v=0]afbeelding[/url]]

Pff, passen, meten, pielen, het gaat natuurlijk nooit zoals het moet. Ik kreeg het er maar warm van. Meten = zweten!

[afbeelding]

Nadat alles zorgvuldig opgemeten is, moet er gezaagd worden. Pas op dat je niet per ongeluk een vingertje afzaagt!

[afbeelding]

Een ongeluk zit in een klein hoekje! Al die tangen ook Ik beet bijna m'n tanden op elkaar stuk!

[afbeelding]

Als snel ging het beter. Het eindresultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. Dankzij een goede voorbereiding en de juiste hulpmiddelen, was de nieuwe gootsteenafvoer inclusief afwasmachineaansluiting af!

[afbeelding]

Dit was mijn (foto)verslag van een middagje klussen.

So long, and thanks for all the fish
Alleen waarom heb je die zaag gebruikt?
Want je hebt toch de hele afvoer vernieuwd, er is geen oud stukje te zien behalve dan dat gedeelte wat de grond ingaat.
btw ziet er ook niet al te best uit, misschien de volgende keer het stuk onder de vloer?

ps mischien kun je de afvoer beter op de onderste aankoppelen ipv op de bovenste waar je hem nu hebt zitten.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 18:48:40 #17
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_38240558
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 18:32 schreef klipper het volgende:

[..]

Alleen waarom heb je die zaag gebruikt?
Want je hebt toch de hele afvoer vernieuwd, er is geen oud stukje te zien behalve dan dat gedeelte wat de grond ingaat.
Ah... een oplettende lezer! Schijn kan bedriegen, ook bij nieuwe materialen kan er gezaagd moeten worden. Bijvoorbeeld bij de 'alles-in-één-afvoer' (2x gootsteen +afwasmachineaansluiting) Dit is namelijk een schuifsysteem zodat het in ieder huishouden zal passen
quote:
btw ziet er ook niet al te best uit, misschien de volgende keer het stuk onder de vloer?
Wat ziet er niet al te best uit?? In een flat heb je het nooit zo voor het zeggen waar je hoofdafvoer zit en dan is het af en toe een beetje pielen. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt is in een flat het wegwerken onder de vloer geen optie.
quote:
ps mischien kun je de afvoer beter op de onderste aankoppelen ipv op de bovenste waar je hem nu hebt zitten.
Je bedoelt de afvoer voor de afwasmachine? Is misschien wel een beter plan, bedankt voor de tip!

Vandaag ben ik al aan het tekenen gegaan hoe ik in vredesnaam de waterleidingen ga trekken. Waarschijnlijk gaan we over een maandje verder

[ Bericht 3% gewijzigd door Mitä_kuuluu op 26-05-2006 18:53:18 (tags blijven lastig ;)) ]
  vrijdag 26 mei 2006 @ 18:50:52 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_38240621
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 18:48 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]

Ah... een oplettende lezer! Schijn kan bedriegen, ook bij nieuwe materialen kan er gezaagd moeten worden. Bijvoorbeeld bij de 'alles-in-één-afvoer' (2x gootsteen +afwasmachineaansluiting) Dit is namelijk een schuifsysteem zodat het in ieder huishouden zal passen

[quote}
Wat ziet er niet al te best uit?? In een flat heb je het nooit zo voor het zeggen waar je hoofdafvoer zit en dan is het af en toe een beetje pielen. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt is in een flat het wegwerken onder de vloer geen optie.
[..]

Je bedoelt de afvoer voor de afwasmachine? Is misschien wel een beter plan, bedankt voor de tip!

Vandaag ben ik al aan het tekenen gegaan hoe ik in vredesnaam de waterleidingen ga trekken. Waarschijnlijk gaan we over een maandje verder
[/quote]

Een Heemskerker doet daar niet zolang over

Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_38241908
quote:

[..]

[..]

[..]

Over die zaag, dat kwam omdat je die bij het oude stuk leiding hield.
En inderdaad onder de vloer is dan geen optie of je onderburen moeten meewerken.
Maar zonder gekheid, zoals het er op de foto uitziet, lijkt het of het onderste gedeelte van pvc is en daarin een stukje metalen afvoerbuis.
En dat stukje had ik nou ook vervangen als ik jouw was geweest.
Voor de rest ziet het er prima uit.
pi_38246984
ik vind t niet echt repareren? meer vervangen / upgraden voor de vaatwasser :p
  vrijdag 26 mei 2006 @ 23:56:17 #21
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_38253601
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:24 schreef klipper het volgende:

[..]

Over die zaag, dat kwam omdat je die bij het oude stuk leiding hield.
En inderdaad onder de vloer is dan geen optie of je onderburen moeten meewerken.
Maar zonder gekheid, zoals het er op de foto uitziet, lijkt het of het onderste gedeelte van pvc is en daarin een stukje metalen afvoerbuis.
En dat stukje had ik nou ook vervangen als ik jouw was geweest.
Voor de rest ziet het er prima uit.
Dank je wel, ik ben er ook best trots op gezien mijn gebrek aan ervaring.

Over het onderste gedeelte: 't is lood om oud ijzer'
De flat stamt uit begin jaren 60. De hoofdafvoer is van lood. Dat is het onderste gedeelte op de foto. Daar aan vast zit een metalen pijpje gesoldeerd. Ik had niet de moed om dat los te halen. Bij de afvoer in mijn badkamer was namelijk al gebleken dat het metaal aardig aan het corroderen is en aangezien dat gedeelte er nog redelijk goed eruit zag, wilde ik geen slapende honden wakker maken.
Dus van onder naar boven is de volgorde: lood - staal - pvc (in het wit)
pi_38253778
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:56 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]

Dank je wel, ik ben er ook best trots op gezien mijn gebrek aan ervaring.

Over het onderste gedeelte: 't is lood om oud ijzer'
De flat stamt uit begin jaren 60. De hoofdafvoer is van lood. Dat is het onderste gedeelte op de foto. Daar aan vast zit een metalen pijpje gesoldeerd. Ik had niet de moed om dat los te halen. Bij de afvoer in mijn badkamer was namelijk al gebleken dat het metaal aardig aan het corroderen is en aangezien dat gedeelte er nog redelijk goed eruit zag, wilde ik geen slapende honden wakker maken.
Dus van onder naar boven is de volgorde: lood - staal - pvc (in het wit)
Nee inderdaad dan kan je daar beter vanaf blijven, voor je het weet ben je weer terug bij af.
  Moderator maandag 26 juni 2006 @ 10:11:34 #23
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_39240893
quote:
We zijn een maand verder. Hoe staat het met de waterleidingen?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_39245024
Jij held

Ik moet ook zo'n aansluiting maken, maar wist niet of die pijp van een afwasmachine er zo bij moest. Nu weet ik hoe ik dat ga doen
  maandag 17 juli 2006 @ 10:37:26 #25
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_39899415
quote:
Op maandag 26 juni 2006 10:11 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

We zijn een maand verder. Hoe staat het met de waterleidingen?
En nu?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')