Dit was stap 1, stap 2 (stopcontact plaatsen) en stap 3 (waterleiding omleiden) zijn er ook nogquote:Op donderdag 25 mei 2006 21:40 schreef UIO_AMS het volgende:
En? Heb je hem al uitgetest? Wast hij nu prima af?
Que?quote:Op donderdag 25 mei 2006 22:47 schreef AnneX het volgende:
.
hé Nico heb je behalve overalls ook een kolbert hangen in de linnenkast ?
.
Alleen waarom heb je die zaag gebruikt?quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:10 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
In 42 stappen een afvoer repareren..
De situatie
Ik heb een afwasmachine cadeau gekregen. Op zich leuk, echter m`n gootsteenafvoer heeft geen aansluiting voor het apparaat. De keuken zit er ‘pas’ 20 jaar in, dus alles is een beetje verrot, viezig en vet. Tijd voor vervanging van de huidige sifon en de rest.
De voorbereiding
Wat is het ergste dat kan gebeuren tijdens het vervangen van een afvoer? Juist, nattigheid. Op deze gedenkwaardige dag heb ik mijn kastje met handdoeken geopend en een ‘oudje’ tot uitverkorene benoemd.
[afbeelding]
Op naar de keuken…
Eerst doen we de kastjes onder de gootsteen maar even open:
[afbeelding]
Hmm… beetje troep, misschien dat deze foto meer duidelijkheid geeft:
[afbeelding]
Nope, alles zal eruit moeten:
[[url=http://static.flickr.com/72/153093174_64554537ba.jpg?v=0[img]
Wat zien we hier?:
- oude meuk
- twee gootsteenafvoeren;
- één loden hoofdafvoer;
- géén afwasmachineaansluiting;
- één nieuwe praxis alles-in-één-afvoer.
De materialen
- Zaag;
- Nieuwe ciffon;
- De alles-in-één-afvoer;
- Een ciffon-tang;
- Een afvoerslang;
- Eén handdoek, maar dat spreekt voor zich!
[img]http://static.flickr.com/56/153093173_789a92b594.jpg?v=0]afbeelding[/url]]
Let’s get busy
Oké, is dit nu hogere wiskunde? DON’T PANIC!
[afbeelding]
Maar eens de literatuur er op na slaan op zoek naar het antwoord op de ultieme vraag:
[[url=http://static.flickr.com/49/153093171_e61cceb3e6.jpg?v=0[img]
Een betegeld vloertje voel je al snel in de knietjes. Tip: Leg iets zachts op de grond [14.gif}
[img]http://static.flickr.com/70/153093176_3472205628.jpg?v=0]afbeelding[/url]]
Pff, passen, meten, pielen, het gaat natuurlijk nooit zoals het moet. Ik kreeg het er maar warm van. Meten = zweten!
[afbeelding]
Nadat alles zorgvuldig opgemeten is, moet er gezaagd worden. Pas op dat je niet per ongeluk een vingertje afzaagt!
[afbeelding]
Een ongeluk zit in een klein hoekje! Al die tangen ookIk beet bijna m'n tanden op elkaar stuk!
[afbeelding]
Als snel ging het beter. Het eindresultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. Dankzij een goede voorbereiding en de juiste hulpmiddelen, was de nieuwe gootsteenafvoer inclusief afwasmachineaansluiting af!
[afbeelding]
Dit was mijn (foto)verslag van een middagje klussen.
So long, and thanks for all the fish
Ah... een oplettende lezer! Schijn kan bedriegen, ook bij nieuwe materialen kan er gezaagd moeten worden. Bijvoorbeeld bij de 'alles-in-één-afvoer' (2x gootsteen +afwasmachineaansluiting) Dit is namelijk een schuifsysteem zodat het in ieder huishouden zal passenquote:Op vrijdag 26 mei 2006 18:32 schreef klipper het volgende:
[..]
Alleen waarom heb je die zaag gebruikt?
Want je hebt toch de hele afvoer vernieuwd, er is geen oud stukje te zien behalve dan dat gedeelte wat de grond ingaat.
Wat ziet er niet al te best uit?? In een flat heb je het nooit zo voor het zeggen waar je hoofdafvoer zit en dan is het af en toe een beetje pielen. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt is in een flat het wegwerken onder de vloer geen optie.quote:btw ziet er ook niet al te best uit, misschien de volgende keer het stuk onder de vloer?
Je bedoelt de afvoer voor de afwasmachine? Is misschien wel een beter plan, bedankt voor de tip!quote:ps mischien kun je de afvoer beter op de onderste aankoppelen ipv op de bovenste waar je hem nu hebt zitten.
Wat ziet er niet al te best uit?? In een flat heb je het nooit zo voor het zeggen waar je hoofdafvoer zit en dan is het af en toe een beetje pielen. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt is in een flat het wegwerken onder de vloer geen optie.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 18:48 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
[..]
Ah... een oplettende lezer! Schijn kan bedriegen, ook bij nieuwe materialen kan er gezaagd moeten worden. Bijvoorbeeld bij de 'alles-in-één-afvoer' (2x gootsteen +afwasmachineaansluiting) Dit is namelijk een schuifsysteem zodat het in ieder huishouden zal passen
[quote}
btw ziet er ook niet al te best uit, misschien de volgende keer het stuk onder de vloer?
Over die zaag, dat kwam omdat je die bij het oude stuk leiding hield.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 18:48 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
[..]
Ah... een oplettende lezer! Schijn kan bedriegen, ook bij nieuwe materialen kan er gezaagd moeten worden. Bijvoorbeeld bij de 'alles-in-één-afvoer' (2x gootsteen +afwasmachineaansluiting) Dit is namelijk een schuifsysteem zodat het in ieder huishouden zal passen
[..]
Wat ziet er niet al te best uit?? In een flat heb je het nooit zo voor het zeggen waar je hoofdafvoer zit en dan is het af en toe een beetje pielen. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt is in een flat het wegwerken onder de vloer geen optie.
[..]
Je bedoelt de afvoer voor de afwasmachine? Is misschien wel een beter plan, bedankt voor de tip!
Vandaag ben ik al aan het tekenen gegaan hoe ik in vredesnaam de waterleidingen ga trekken. Waarschijnlijk gaan we over een maandje verder
Dank je wel, ik ben er ook best trots op gezien mijn gebrek aan ervaring.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:24 schreef klipper het volgende:
[..]
Over die zaag, dat kwam omdat je die bij het oude stuk leiding hield.
En inderdaad onder de vloer is dan geen optie of je onderburen moeten meewerken.
Maar zonder gekheid, zoals het er op de foto uitziet, lijkt het of het onderste gedeelte van pvc is en daarin een stukje metalen afvoerbuis.
En dat stukje had ik nou ook vervangen als ik jouw was geweest.
Voor de rest ziet het er prima uit.
Nee inderdaad dan kan je daar beter vanaf blijven, voor je het weet ben je weer terug bij af.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 23:56 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
[..]
Dank je wel, ik ben er ook best trots op gezien mijn gebrek aan ervaring.
Over het onderste gedeelte: 't is lood om oud ijzer'![]()
De flat stamt uit begin jaren 60. De hoofdafvoer is van lood. Dat is het onderste gedeelte op de foto. Daar aan vast zit een metalen pijpje gesoldeerd. Ik had niet de moed om dat los te halen. Bij de afvoer in mijn badkamer was namelijk al gebleken dat het metaal aardig aan het corroderen is en aangezien dat gedeelte er nog redelijk goed eruit zag, wilde ik geen slapende honden wakker maken.
Dus van onder naar boven is de volgorde: lood - staal - pvc (in het wit)
We zijn een maand verder. Hoe staat het met de waterleidingen?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 18:48 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
Vandaag ben ik al aan het tekenen gegaan hoe ik in vredesnaam de waterleidingen ga trekken. Waarschijnlijk gaan we over een maandje verder
En nu?quote:Op maandag 26 juni 2006 10:11 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
We zijn een maand verder. Hoe staat het met de waterleidingen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |