abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38200045
Het individualisme heeft zijn tijd gehad. Ik pleit voor een hervorming richting een collectivistisch stelsel. Een samenlevingsvorm waarin men wederom een groot belang hecht aan de deugden die met name het openbare leven moeten reguleren. Ik denk dat we inmiddels wel kunnen constateren dat iets als individuele (keuze)vrijheid één grote illusie is. Het is een soort puberaal afzetten tegen de ware aard van het beestje. Iets wat in gang is gezet door de Verlichting en nog eens is geaccentueerd sinds de jaren zestig.

Er bestaat niet zoiets als individuele (keuze)vrijheid, daar werkelijk alles wat je doet, vindt en denkt is en wordt bepaald door krachten vanuit de omgeving van het individu. In de huidige tijd vindt de beïnvloeding met name plaats door de perverse vrij markt, die gretig misbruikt maakt van die illusie en haar eveneens voortdurend poogt in stand te houden.

Ik ben er voor om terug te keren naar een christelijke samenleving van deugd, sociale controle, collectivisme en een drastisch teruggedrongen invloed van de (economische) markt.
pi_38200287
En ik ben voor een samenleving waar de zwaartekracht omhoog werkt in plaats van naar beneden.

ik hoop dat je de hint snapt
pi_38200380
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:30 schreef LordOfTheBoard het volgende:
En ik ben voor een samenleving waar de zwaartekracht omhoog werkt in plaats van naar beneden.

ik hoop dat je de hint snapt
Uiteraard begrijp ik de hint, maar hij is niet aan de orde in deze. Wat jij wilt is onmogelijk, wat ik wens is daarentegen wèl mogelijk. Sterker nog, ik denk dat we op den duur niet anders kunnen. Wat mij betreft heeft het individualisme inmiddels wel voldoende bewezen niet wenselijk te zijn. De theorie is mooi, maar de praktijk is bagger en wel om de simpele reden dat de mens niet in staat is om met vrijheid om te gaan. Is het niet omdat men zichzelf niet kan beheersen, dan is het wel omdat men ten prooi valt aan onzichtbare krachten die misbruik maken van het gewaande vrijheidsgevoel.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:35:41 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_38200428
Nou als er iets is waar ik niet op zit te wachten is het wel een religieus-fundamentalistische samenleving. En al helemaal niet als er ook nog een flinke dosis communisme bij komt kijken.

Wat jij wilt draait uiteindelijk uit op een samenleving waarin een kleine club machthebbers gaat bepalen wat "goed" is voor het collectief en uiteindelijk krijg je dan gewoon een verkapte dictatuur, net als bij het communisme en de diverse staten die door een moslimregering geleid worden.
Als Nederland ooit zo dreigt te worden als jij nu wilt weet ik dat ik heel hard hier weg ga rennen.
pi_38200436
Het begon goed, tot aan hier:
quote:
Ik ben er voor om terug te keren naar een christelijke samenleving ...
Christelijke samenleving? Nee, bedankt!
pi_38200437
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:33 schreef FuifDuif het volgende:
Uiteraard begrijp ik de hint ...<knip>... Wat jij wilt is onmogelijk, wat ik wens is daarentegen wèl mogelijk.
Dan begrijp je de hint dus níet.
pi_38200469
Ik zal een simpel voorbeeld geven:

We leven in een vrij land (zeggen we ) en zo vinden we ook dat er godsdienstvrijheid moet zijn. Maar wat gebeurt er in de dagelijkse praktijk? Precies, voortdurend verlaagt men zich tot het bashen van christenen en het bekritiseren van de islams en de moslims. Hoe durf je over tolerantie en individuele keuzevrijheid te spreken als je denkt het recht te hebben om anderen het dragen van een hoofddoek te ontzeggen?

Zoals ik al vaker heb verkondigd (ik doe het nu in het kader van de volledigheid weer): het terrorisme uit de hoek van het islamfundamentalisme kan ik maar al te goed begrijpen.
pi_38200495
En waarom zouden we dan terug moeten naar een samenleving zoals jij die beschrijft? De middeleeuwen zijn godzijdank voorbij..
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:38:51 #9
45379 Phooka
not applicable
pi_38200536
Waarom zou deze verandering teweeggebracht moeten worden op grond van de deugdethiek, en niet bijvoorbeeld op grond van een vorm van plichtethiek of gevolgenethiek?
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:40:46 #10
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_38200592
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:36 schreef FuifDuif het volgende:
Ik zal een simpel voorbeeld geven:

We leven in een vrij land (zeggen we ) en zo vinden we ook dat er godsdienstvrijheid moet zijn. Maar wat gebeurt er in de dagelijkse praktijk? Precies, voortdurend verlaagt men zich tot het bashen van christenen en het bekritiseren van de islams en de moslims. Hoe durf je over tolerantie en individuele keuzevrijheid te spreken als je denkt het recht te hebben om anderen het dragen van een hoofddoek te ontzeggen?

Zoals ik al vaker heb verkondigd (ik doe het nu in het kader van de volledigheid weer): het terrorisme uit de hoek van het islamfundamentalisme kan ik maar al te goed begrijpen.
dit snap ik dan weer niet.. er zit een wezenlijk verschil tussen een paar domme boeren die lopen te kankeren over hoofddoekjes of een paar domme islamieten die andere mensen opblazen..
MrSASO's ille rhyme: DA SHIZNIT 33 1/3 (y)
pi_38200599
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:37 schreef Nemephis het volgende:
En waarom zouden we dan terug moeten naar een samenleving zoals jij die beschrijft? De middeleeuwen zijn godzijdank voorbij..
Waarom direct zo overdrijven?
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:41:58 #12
14320 TR08
pi_38200632
Christenen en andere religieuzen worden net zo hard gebasht als de voetbalclub van een dorp verderop. Dat heeft niet zo veel met de religie te maken maar alles met het karakter van grote groepen mensen.
pi_38200720
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:35 schreef TR08 het volgende:
Nou als er iets is waar ik niet op zit te wachten is het wel een religieus-fundamentalistische samenleving. En al helemaal niet als er ook nog een flinke dosis communisme bij komt kijken.

Wat jij wilt draait uiteindelijk uit op een samenleving waarin een kleine club machthebbers gaat bepalen wat "goed" is voor het collectief en uiteindelijk krijg je dan gewoon een verkapte dictatuur, net als bij het communisme en de diverse staten die door een moslimregering geleid worden.
Als Nederland ooit zo dreigt te worden als jij nu wilt weet ik dat ik heel hard hier weg ga rennen.
Waarom is de democratie zo heilig? Mijn mening is: wanneer je het volk de macht geeft, loopt het altijd mis. Het probleem is namelijk dat de meerderheid van de mensen simpel van geest is. Je ziet het nu gebeuren, nu de vrije markt meer en meer aan terrein wint. Het is beter om vanuit een machtig centrum het bewind te voeren en daarbij geef ik toe dat het in dat geval zeer belangrijk is, dat dit machtige centrum oprecht, toegewijd en in het belang van de ideologie en het streven handelt.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:45:13 #14
14320 TR08
pi_38200726
Als jij trouwens het islam terrorisme kunt begrijpen, waarom streef je dan naar een volledig christelijke samenleving?
pi_38200759
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:19 schreef FuifDuif het volgende:
Ik ben er voor om terug te keren naar een christelijke samenleving van deugd, sociale controle, collectivisme en een drastisch teruggedrongen invloed van de (economische) markt.
Of je verhuist.
Die 2 kratten bier waren oke, maar van die borrelnootjes moest ik kotsen.
pi_38200784
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:45 schreef TR08 het volgende:
Als jij trouwens het islam terrorisme kunt begrijpen, waarom streef je dan naar een volledig christelijke samenleving?
Het gaat mij niet om het specifieke geloof, het gaat mij erom dat er hier niet meer zoiets bestaat als een openbare orde, als een samenleving waarbij je kunt spreken van heersende fatsoensnormen en gedragsregels. Ik heb diep respect voor iedere ideologie die dat wèl nastreeft, of dat nu het christendom is, de islam of het communisme.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:47:46 #17
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_38200811
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:44 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Het is beter om vanuit een machtig centrum het bewind te voeren en daarbij geef ik toe dat het in dat geval zeer belangrijk is, dat dit machtige centrum oprecht, toegewijd en in het belang van de ideologie en het streven handelt.
En als er een instituut is dat heeft bewezen toegeweid en oprecht met macht om te gaan is het de kerk wel!

pi_38200833
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:46 schreef logicum het volgende:

[..]

Of je verhuist.
Niet daarvan! Ik laat mij niet wegjagen. Ik ga nog eerder over tot het saboteren van deze verwerpelijke samenleving, dan dat ik eruit vertrek.
pi_38200844
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:47 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

En als er een instituut is dat heeft bewezen toegeweid en oprecht met macht om te gaan is het de kerk wel!

En je punt is?
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:49:03 #20
14320 TR08
pi_38200852
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:44 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Waarom is de democratie zo heilig? Mijn mening is: wanneer je het volk de macht geeft, loopt het altijd mis. Het probleem is namelijk dat de meerderheid van de mensen simpel van geest is. Je ziet het nu gebeuren, nu de vrije markt meer en meer aan terrein wint. Het is beter om vanuit een machtig centrum het bewind te voeren en daarbij geef ik toe dat het in dat geval zeer belangrijk is, dat dit machtige centrum oprecht, toegewijd en in het belang van de ideologie en het streven handelt.
De meeste dictaturen lopen ook mis, geef mij een voorbeeld van een staat waar het volk duidelijk geen macht heeft maar toch gelukkig is (daar draait het uiteindelijk om, veel gelukkige mensen).

Ik ben het volledig met je eens dat het gros van de mensheid niet bijster slim is, maar bij een dictatuur moet je hopen dat de leider slimmer is dan de meeste van zijn onderdanen. Het is niet eenvoudig om daar zeker van te zijn en het is al helemaal niet eenvoudig om er zeker van te zijn dat de leider daadwerkelijk het beste voor heeft met zijn volk en niet alleen met zijn eigen portemonnaie.

Degene die uiteindelijk aan de macht zal komen is niet degene met de zuiverste ziel, maar degene die zich het beste omhoog heeft kunnen werken. Mensen die zich goed omhoog weten te werken zijn zelden lievertjes.
pi_38200880
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:19 schreef FuifDuif het volgende:
Het individualisme heeft zijn tijd gehad. Ik pleit voor een hervorming richting een collectivistisch stelsel. Een samenlevingsvorm waarin men wederom een groot belang hecht aan de deugden die met name het openbare leven moeten reguleren. Ik denk dat we inmiddels wel kunnen constateren dat iets als individuele (keuze)vrijheid één grote illusie is. Het is een soort puberaal afzetten tegen de ware aard van het beestje. Iets wat in gang is gezet door de Verlichting en nog eens is geaccentueerd sinds de jaren zestig.

Er bestaat niet zoiets als individuele (keuze)vrijheid, daar werkelijk alles wat je doet, vindt en denkt is en wordt bepaald door krachten vanuit de omgeving van het individu. In de huidige tijd vindt de beïnvloeding met name plaats door de perverse vrij markt, die gretig misbruikt maakt van die illusie en haar eveneens voortdurend poogt in stand te houden.

Keuzevrijheid=genetische basis+invloed van externe factoren. De individuele waardering van de externe factoren bepaalt de individuele keuzevrijheid (genetische basis is immers een constante). Stel je een externe factor verplicht dan perk je de keuzevrijheid in en creëer je gewetensconflicten.

[i]Juist [/b] een mens die geen prioriteiten mag verbinden aan externe factoren wordt een slaaf van het systeem.

Beware of Persinger fanboys!
God is just a flurry of electrical activity in the brain's temporal lobes...so one could say that God therefore exists.
pi_38200889
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:41 schreef TR08 het volgende:
Christenen en andere religieuzen worden net zo hard gebasht als de voetbalclub van een dorp verderop. Dat heeft niet zo veel met de religie te maken maar alles met het karakter van grote groepen mensen.
Ons vrolijke duifje gaat bovendien totaal voorbij aan het feit dat dit soort dingen inderdaad aard van het beestje zijn, en die dus niet te veranderen zijn door weer te kiezen voor kleine collectieve gemeenschappen. Net alsof de oorlogen tussen verschillende Europese landen in die tijd níet ernstig waren. Dit soort filosofische grappenmakerij is altijd zo lekker onderbouwd .

Lees 'Zorg en de Staat' van Abram de Swaan zou ik zeggen, dan zie je dat de wereld zo makkelijk niet in elkaar steekt. Dat boek beschrijft precies de overgang van kleine collectivistische leefgemeenschappen naar de steeds collectiever ingerichte (kapitalistische) samenleving waar we nu in leven. Kom daarna terug en plaats dan een goed onderbouwde analyse in plaats van dit losse-pols werk.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:50:17 #23
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_38200895
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:48 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

En je punt is?
Macht corrumpeert.

Centrale ongecontroleerde macht nog veel meer.
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:50:19 #24
14320 TR08
pi_38200898
Volgens mij moet jij "brave new world" maar eens gaan lezen fuifduif, is erg leerzaam voor je

Niet sarcastisch bedoeld btw -->echt doen!
pi_38200916
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:40 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Waarom direct zo overdrijven?
Ik zal duidelijker zijn: Bij het idee van een staat gebaseerd op een christelijke deugdenethiek moet ik meteen denken aan de middeleeuwen, niet om je te bashen ofzo.

Met je idee dat het individualisme hoogtij viert en dat dat geen goede ontwikkeling is ben ik het eens: Vreemd genoeg is het zo dat er eigenlijk niemand is die ik ken die blij is met deze stroming, including myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')