abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:47:44 #1
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_38186689
Welkom bij RJP voor Dummies

Opzet:
"RJP voor Dummies" is een spin off van Raad-je-Plaatje (RJP), het succesnummer van C&H. Ooit begonnen door Seborik, toen Yvonne hier de scepter zwaaide.

"RJP voor Dummies" is een poging om die oorspronkelijke bedoeling van het spelletje weer in ere te herstellen, zonder verder afbreuk te doen aan Raad-je-Plaatje. Een vergeefse poging is het zeker niet gebleken, gezien de grote populariteit van RJP voor Dummies.
Al spoedig gooide RJPvdD hogere ogen dan het origineel (RJP) op het wat reacties betreft tot dan toe kwakkelende C&H forum.

Wat we doen is dus een plaatje zetten, vragen stellen en dan zonder gebruik te maken van mighty Google de naam van het personage raden. De echte diehards in deze tak van sport kunnen dan mee blijven doen met Raad-je-Plaatje en het lekker knus houden. De dommere mensen, onder wie ik mezelf eigenlijk niet reken (maar enfin), kunnen dan hier terecht in "RJP voor Dummies".
Tussen plaatjes door kan je het feuilleton 'Avonturen in de Fok!straat' lezen.

enjoy

1e amendement: onraadbaar gebleken plaatjes kunnen, desgewenst, te vondeling worden gelegd bij onze goede overburen van RJP
2e amendement: Geen blote tieten vóór de namiddagborrel.

een link naar deze openingspost

RJPvD nu ook op de Fok! Wiki!
Make love, not war ☮
pi_38186710
Dit is de nieuwe OP?

Ah.
pi_38186717
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 00:47 schreef Diaan73 het volgende:
Christophorus (heilige)
(Doorverwezen vanaf Sint-Christoffel)
Ga naar: navigatie, zoek

Sint-Christoffel door Albrecht DürerSint-Christoffel of Christophorus is een heilige in de Rooms-Katholieke Kerk en de Orthodoxe kerken. Zijn naam komt uit het Grieks en betekent Christusdrager (Χριστος Christus en φορα dracht). Hij werd in de Oosters-orthodoxe traditie vaak afgebeeld als een reus met een hondenkop. Zijn naamdag is 24 juli (voor het Tweede Vaticaans Concilie viel zijn naamdag op 25 juli, omdat dat ook de gedachtenis van Jacobus is, werd Sint-Christoffel een dag verplaatst).

Er is weinig tot niets te zeggen over de historische Christoffel en er gaan meerdere verhalen over zijn leven.

In de vijfde eeuw zou er volgens legenden een man genaamd Christoffel in Chalcedon hebben geleefd. Zeker is dat Sint-Christoffel in deze tijd met name langs pelgrimsroutes al werd vereerd, maar over deze vijfde-eeuwse persoon is niet veel opmerkelijks te vertellen.

Een oudere Christoffel, een martelaar, zou in de tijd van de Romeinse keizer Decius (249-251) de begeleider van de apostel Bartholomeüs zijn geweest. Hij was afkomstig uit het land der Cynocefalen (Hondkoppigen). Bartholomeus was uitgezonden naar dit land om het evangelie te verkondigen. Eén van de Cynocefalen liet zich dopen en kreeg de naam Christoffel. Door zijn bekering tot het christendom kreeg hij een menselijke tong en kon hij spreken. Hij ging vervolgens het evangelie prediken in Lycië. Zijn stok droeg bladeren en vruchten als teken van de instemming van God. In het kader van de christenvervolgingen door de plaatselijke koning werd hij langdurig gemarteld en onthoofd. Voor deze martelingen waren 400 soldaten nodig, Christoffel was immers een reus. Zijn stervensjaar zou 250 zijn geweest.

AnubisIn latere legenden wordt Christoffel als soldaat voorgesteld die vele medesoldaten bekeerde. Ook deze had een hondenkop.

Wéér een andere legende verhaalt van ene Reprobus die zo arrogant was dat hij zijn diensten alleen wilde aanbieden aan het allerhoogste gezag. Eerst trad hij in dienst bij de koning, die echter bang bleek te zijn voor de keizer. Hij trad in dienst bij de keizer, maar die was bang voor de duivel. Toen bood hij zijn diensten aan aan de duivel. De duivel was echter bang voor Christus en Reprobus besloot Christus te gaan dienen. Hij deed dit, op advies van een kluizenaar, door mensen op zijn brede rug een rivier over te dragen. Op zekere dag moest hij een klein kind de rivier over tillen. Terwijl hij daarmee bezig was werd het kind echter zwaarder en zwaarder, totdat Reprobus bijna bezweek en tot zijn schouders in het water stond. Toen openbaarde het kind zich als Christus en doopte Reprobus in de rivier. Zijn doopnaam werd Christoffel, Christusdrager. Jezus liet Christoffels staf groen uitlopen en zond hem weg om het evangelie te prediken. Ook in deze legende wordt hij uiteindelijk gemarteld en onthoofd. Dit is in het Westen het meest bekende verhaal.

In de middeleeuwen was Christophorus een van de Veertien Noodhelpers. Hij zou bovendien beschermen tegen een 'onvoorziene dood', d.i. overlijden zonder de laatste sacramenten te ontvangen. Met de geringe levensverwachting van de middeleeuwer hing samen dat afbeeldingen en beelden van de Christusdrager in de late middeleeuwen overal, op marktpleinen en in kerken, te vinden waren.

Het verhaal dat Christoffel een reus was wordt als volgt verklaard: zijn bijnaam Canineus (de hondachtige) zou zijn verbasterd tot Cananeus (reus uit Kana). Andere verhalen draaien dit proces om. Christoffel zou uit Kana stammen en daarom Cananeus zijn genoemd. Dit zou vervolgens zijn verbasterd tot canineus en hierdoor dacht men dat hij een hondenkop had. Sommige mensen leggen ook een verband met de Egyptische god Anubis. Deze Anubis wordt ook met een hondenkop afgebeeld en volgens de legende droeg hij de valkgod Horus, zoon van de zonnegod Aton, over de Nijl.

Sint-Christoffel is de patroonheilige van de reizigers, alle verkeersdeelnemers, timmerlieden, schilders, pelgrims, fruithandelaren, boekbinders, schatgravers, hoedenmakers, tuinmannen en kinderen en patroon tegen besmettelijke ziekten, onverwachte dood, de pest, droogte, onweer, hagel, watersnood, vuurrampen, oogziekten en tandpijn
Da's met recht een Hemelvaarder, inderdaad!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:48:54 #4
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38186722
Ik mis iets in de OP....
pi_38186744
Enfin: grunneger hemelbestormers:

.
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:49:59 #6
71048 Tokay
makes your day!
pi_38186756
Diaan sliep al een beetje.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:50:19 #7
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38186769
pé daalemmer & rooie rinus?
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:50:23 #8
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_38186774
Ach lieve schatten, wat is er aan de hand? Er is een normale OP
Make love, not war ☮
pi_38186787
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 00:50 schreef peaceman het volgende:
Iets ruiger . En talrijker, ook.
pi_38186798
De Boegies?
pi_38186813
De boegies!
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:53:00 #12
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38186867
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 00:50 schreef peaceman het volgende:
Ik heb hier nog een lp van
pi_38186901
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 00:53 schreef peaceman het volgende:

[..]

Ik heb hier nog een lp van
Ik heb ook een aantal nummers van hun op m'n harde schijf staan
pi_38186916
quote:
Sint-Christoffel is de patroonheilige van de reizigers, alle verkeersdeelnemers, timmerlieden, schilders, pelgrims, fruithandelaren, boekbinders, schatgravers, hoedenmakers, tuinmannen en kinderen en patroon tegen besmettelijke ziekten, onverwachte dood, de pest, droogte, onweer, hagel, watersnood, vuurrampen, oogziekten en tandpijn.
Ik kan daarvan maar geen genoeg krijgen, hè. Ik bedoel: droogte én watersnood!

Om maar te zwijgen van oogziekten en tandpijn.

"Onverwachte dood"! Wie verzint dat?
pi_38186948
A saint for all seasons. Een crowdpleaser, dus. Ik weet het niet hoor pyl. Ik zou mijn zenten er niet op cetten.
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:56:11 #16
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38186950
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 00:54 schreef pyl het volgende:

[..]

Ik kan daarvan maar geen genoeg krijgen, hè. Ik bedoel: droogte én watersnood!

Om maar te zwijgen van oogziekten en tandpijn.

Onverwachte dood! Wie verzint dat?
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:57:36 #17
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_38186992
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_38187015
Ik heb juist een hekel aan pelgrims, fruithandelaren, boekbinders, schatgravers en hoedenmakers
pi_38187027
Een vijftal muzieknegers! Ojay.
pi_38187031
Negers met baarden! . Kan het aangenamer?
  donderdag 25 mei 2006 @ 00:59:31 #21
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_38187054
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 00:54 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Ik heb ook een aantal nummers van hun op m'n harde schijf staan
Verdraaid lastig om iets van hen te vinden op het net
pi_38187104
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 00:59 schreef peaceman het volgende:

[..]

Verdraaid lastig om iets van hen te vinden op het net
Al jaren terug gevonden met Kazaalite volgens mij
  donderdag 25 mei 2006 @ 01:02:25 #23
71048 Tokay
makes your day!
pi_38187118
Slaap lekker, jongens.

En een fijne vrije dag, morgen!
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
pi_38187136
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 01:02 schreef Tokay het volgende:
Slaap lekker, jongens.

En een fijne vrije dag, morgen!
Ze zei "jongen" tegen mij!

Afijn, ook ik hoor de lokroep der sponde.
  donderdag 25 mei 2006 @ 01:03:45 #25
71048 Tokay
makes your day!
pi_38187153
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 01:03 schreef pyl het volgende:
Ze zei "jongen" tegen mij!

Daaaaaaaag!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')