Omdat mijn auto rare bonkgeluiden en vreemdsoortige ratels begon te produceren besloot ik na enig wikken en wegen dat het toch wel handig zou zijn wanneer ik gebruik zou kunnen maken van de wegenwacht. Er was namelijk al een keer onder het rijden een brandstofleiding losgeschoten waardoor er grote hoeveelheden diesel door het vooronder kletterde. Toen stond ik er ook alleen voor, langs de A2 wel te verstaan.
Enfin, ik naar de website van de ANWB om een abonnement af te sluiten.. hé, dat valt mee? slechts zo'n 2 tientjes per jaar. Ik dat abonnement afgesloten en een week later met een gerust hart en een anwb-pasje in mijn portemonnee de weg weer op in mijn ouwe, rotte barrel.
Het duurde niet lang voordat ik mezelf op mijn schouder kon kloppen over mijn besluit om lid te worden van de ANWB. Op de A27, midden in de nacht, werd ik uit mijn slaap achter het stuur gewekt door het getoeter van een voertuig naast me. Een blik in spiegel verklaarde waarom, namelijk een krankzinnig rookgordijn opgeworpen door mijn Ford Courier welke op dat moment, zo bleek later, de diesel practisch onverbrand de uitlaat inplonsde waar het dan vervolgens als grondstof diende voor een lokale mistbank.
Ik die auto aan de kant gezet en de ANWB gebeld. Wachten, wachten.. Enige tijd later stopte er een wegenwacht en stapte er een bijbehorende, vriendelijk uitziende monteur uit. Ik overhandig hem mijn pasje waarmee hij in zijn rijdende garage verdwijnt en daar het een en ander in een computertje toetst.
Vervolgens komt hij de auto weer uit en vraagt me of ik misschien een campinggids of een landkaart nodig heb. Niet begrijpend kijk ik hem aan. Daarop krijg ik te horen dat ik een ANWB lidmaatschap heb zonder wegenwacht hulp...
![]()
Op dat moment voelde ik een lichte schaamte opkomen en mompelde wat over websites en onduidelijke abonnementen.
![]()
Daar sta je dan, met je mooie pasje waarmee je recht hebt op reis informatie voor heel Europa. Heel handig voor mensen die een auto en een vakantie kunnen betalen. Minder handig voor mensen die met een zieke Ford langs de snelweg staan in het holst van de nacht en al moeite hebben om van Rotterdam naar Utrecht te komen.
Gelukkig heeft de ontgoochelde uitdrukking op mijn gezicht de beste man er toe kunnen bewegen mijn auto alsnog te fixen. Leve de ANWB, maar maak die abonnementen wel wat duidelijker als het effe kan.