abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 23 mei 2006 @ 13:52:01 #1
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38121166
Tja je kent het wel, het is mei, je krijgt naast je normale salarisstrook ook de extra strook met vakantiegeld, je ziet in een flits een flink brutobedrag en komt tot de verbijsterende ontdekking dat je er net iets meer dan de helft aan overhoudt, in mijn geval gaat er 42,45% vanaf, wat naar mijn mening pure diefstal is omdat dit opgespaard brutoloon betreft en geen extra'tje van de baas.

Omdat mijn rechtvaardigheidsgevoel bij de fiscus heel sterk is ben ik eens gaan bellen waarom dit zo is:

08000534&wachten maar...

B: goeiemiddag Belastingtelefoon, waar kan ik U mee van dienst zijn?
YF: goeiemiddag met YF uit R, ik had een wat ingewikkelde vraag betreffende de heffing op m'n vakantiegeld...
B:vraagt U maar!
YF: waarom word er op gespaard brutoloon een hoger tarief dan op maandelijks betaald loon toegepast, terwijl het imo niet echt een extra beloning maar gewoon loon is?
B: heeft U een momentje meneer, ik vraag het even na...
YF okay!
B: daar ben ik weer, u moet even terug nar het hoofdmenu en dan door naar Ondernemers afdeling loonbelasting...
YF: accoord

Zo werd ik nog twee keer doorgeschakeld na dezelfde vraag en kreeg toen een dame met antwoord:

B: wat kan ik voor U doen?
YF: draait uitgebreide vraagstelling af betreffende onderwerp.
B: dat komt omdat het een jaarlijkse uitkering betreft en dan word er de 'Bijzondere Beloningstabel" toegepast
YF: maar het is gespaard maandloon, geen jaarlijkse bonus o.i.d.
B: dat maakt niet uit, als het jaarlijks word uitgekeerd dan word de "BBtabel" toegepast
YF: dus als ik niet maandelijks 8% zou sparen maar dat direkt zou krijgen, het zelf opspaar voor mn vakantie, dan val het onder m'n normale tarief?
B: ja maar dat maakt op jaarbasis niet uit want het is "bijzondere beloning"
YF: eh, correct me if I'm wrong maar dan is het toch gewoon maandelijks en niet jaarlijks? en dan is er toch niks 'bijzonders' aan?
B: eh nee dat zou wel eens kunnen kloppen, maar dat zou u dan met uw werkgever moeten regelen, en 9 op de tien werkgevers doen dat niet...
YF: maar het is het proberen zeker waard, als hij accoord zou gaan, is dat dan voor jullie ook accoord?
B: dat zou ik zo niet durven zeggen, maar ik denk van wel
YF: vakantie geld mag ook maandelijks meebetaald worden?
B: ja in pricipe wel...
YF: dan ga ik mijn werkgever maar eens bellen...goedemiddag!
B: goedemiddag...

Het gesprek was wel langer en dieper, maar de basis is dus wat hierboven staat, het zou moeten kunnen om onder dat hoge tarief uit te kom, ik ga morgen ofzo de boekhoudster maar eens bellen met deze vraag, tot die tijd nodig ik jullie uit om je tanden erop stuk te bijten, zeg nou zelf, meer geld voor je vakantie is toch altijd welkom?
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:06:58 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_38121691
Volgens mij kan bovenstaande alleen als het een onderdeel wordt van je brutoloon. Als je naast je brutoloon wordt berekend dan blijft een bijzondere uitkering.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:08:06 #3
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_38121730
ey maar jij wil toch ook wegen zonder gaten, mooie parkjes, een uitkering als t mis bij je gaat etc?
pi_38121874
Ik verbaas me ook altijd over de speciale behanmdeling van het vakantiegeld, maar ik denk (ben geen fiscalist) dat het op jaarbasis niets uitmaakt. Uiteindelijk betaal je per jaar belasting over je hele loon, inclusief vakantiegeld en eventuele 13e maand. De te verwachten belasting betaal je in 14 stukjes (12 maanden + vakantiegeld+13e maand) die gewoon niet alle 14 even groot zijn.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:14:48 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_38121972
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:12 schreef Zambezi het volgende:
Ik verbaas me ook altijd over de speciale behanmdeling van het vakantiegeld, maar ik denk (ben geen fiscalist) dat het op jaarbasis niets uitmaakt. Uiteindelijk betaal je per jaar belasting over je hele loon, inclusief vakantiegeld en eventuele 13e maand. De te verwachten belasting betaal je in 14 stukjes (12 maanden + vakantiegeld+13e maand) die gewoon niet alle 14 even groot zijn.
Je maakt hierbij 1 denkfout. Vakantiegeld wordt tegen een ander tarief berekend. Als het vakantiegeld (maandelijks) in je brutoloon zou worden opgenomen dan zou het tegen het normale tarief berekend worden.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_38122913
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:14 schreef sanger het volgende:

[..]

Je maakt hierbij 1 denkfout. Vakantiegeld wordt tegen een ander tarief berekend. Als het vakantiegeld (maandelijks) in je brutoloon zou worden opgenomen dan zou het tegen het normale tarief berekend worden.
totaal belasting = (12 *loon * 41,45 %) + (1* vakantiegeld * 42,xx %)
als inkomsten uit werk < 42% grens dan 41,45% belasting

totaal belasting - 41,45% belasting = teruggave
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:40:41 #7
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_38122988
Het BBT (bijzonder tarief) wordt gebaseerd op je loon in 2005. Pas bij de IB aangifte van volgend jaar worden de plooitjes rechtgetrokken omdat je dan pas het exacte bedrag weet.

Althans, dat werd mij verteld door de salaris administrateur bij ons.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
  Licht Ontvlambaar dinsdag 23 mei 2006 @ 14:47:19 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_38123231
[WGR]: FAQ !

Leest er nou nooit iemand de FAQ? Dit soort topics komt elk jaar terug... En niemand wil begrijpen dat je over je vakantiegeld niet méér belasting betaald...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:15:59 #9
18671 ArmaniXL
Retarded disfigured clown
pi_38126739
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:47 schreef Sjeen het volgende:
[WGR]: FAQ !

Leest er nou nooit iemand de FAQ? Dit soort topics komt elk jaar terug... En niemand wil begrijpen dat je over je vakantiegeld niet méér belasting betaald...
Mensen zien nou eenmaal alleen wat ze willen zien...
Learning to love life by living through loss and mistakes.
pi_38127038
Wat ik me wel afvraag.. bijtelling voor privégebruik van een leaseauto wordt tegenwoordig gelijk van je loon ingehouden als zijnde belastbaar inkomen. Heeft dit nog invloed op de berekening ?
pi_38127360
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:47 schreef Sjeen het volgende:
[WGR]: FAQ !

Leest er nou nooit iemand de FAQ? Dit soort topics komt elk jaar terug... En niemand wil begrijpen dat je over je vakantiegeld niet méér belasting betaald...
Nee, dat weet je toch; waarom denk je dat die mod die al die zooi in die faq geschreven heeft gillend weg is gerend ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_38127884
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:23 schreef gelly het volgende:
Wat ik me wel afvraag.. bijtelling voor privégebruik van een leaseauto wordt tegenwoordig gelijk van je loon ingehouden als zijnde belastbaar inkomen. Heeft dit nog invloed op de berekening ?
jammer maar helaas,
ook ik had de stille hoop meer vakantiegeld te hebben vanwege de leaseauto,
maarnee.
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_38127981
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:43 schreef BoukeF het volgende:

[..]

jammer maar helaas,
ook ik had de stille hoop meer vakantiegeld te hebben vanwege de leaseauto,
maarnee.
Ach, de hogere teruggave van hypotheekrente was ook wel leuk genoeg, maar toch Het was idd leuk meegenomen.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 18:22:47 #14
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38131291
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:47 schreef Sjeen het volgende:
[WGR]: FAQ !

Leest er nou nooit iemand de FAQ? Dit soort topics komt elk jaar terug... En niemand wil begrijpen dat je over je vakantiegeld niet méér belasting betaald...
ik wist niet dat er een [WGR] FAQ was!
quote:
Op zondag 18 september 2005 01:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik betaal veel meer belasting over mijn vakantiegeld! Dat kan toch niet?

Nee en dat is ook niet zo. Wél is het zo dat je werkgever waarschijnlijk een “bijzonder tarief” toepast op je vakantiegeld. Dat kan betekenen dat je werkgever in plaats van je gebruikelijke 32% (voorbeeld) 42% berekent. Dan houdt je werkgever inderdaad meer belasting/premies in van je vakantiegeld. Wanneer je aangifte gaat doen, wordt er geen onderscheid gemaakt tussen vakantiegeld of je gewone loon.

Je vakantiegeld wordt, samen met je normale maandelijkse loon opgeteld en over dat bedrag zul je worden afgerekend volgens de bekende belastingschijven.
Blijkt dan dat je werkgever teveel aan premies/belastingen heeft ingehouden (oftewel: voorgeschoten), dan ontvang je dat terug.

Uiteindelijk betaal je dus niet méér belasting over je vakantiegeld.
Dan snap ik nu waar m'n minimale teruggave van vorig jaar op gebasserd was
't was toch prettiger geweest als ze dit anders geregeld hadden imo, dan had ik *nu* meer vakantie geld gehad en dan volgend jaar maar minder teruggave
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  Licht Ontvlambaar dinsdag 23 mei 2006 @ 18:50:36 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_38132124
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:31 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Nee, dat weet je toch; waarom denk je dat die mod die al die zooi in die faq geschreven heeft gillend weg is gerend ?
_-rally-_ over bol aait
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 23 mei 2006 @ 18:51:47 #16
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_38132165
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 18:22 schreef YuckFou het volgende:

[..]

ik wist niet dat er een [WGR] FAQ was!
Nu wel
quote:
[..]

Dan snap ik nu waar m'n minimale teruggave van vorig jaar op gebasserd was
't was toch prettiger geweest als ze dit anders geregeld hadden imo, dan had ik *nu* meer vakantie geld gehad en dan volgend jaar maar minder teruggave
Maakt het wel een beetje duidelijker hè
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 19:14:06 #17
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38132939
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 18:51 schreef Sjeen het volgende:
Maakt het wel een beetje duidelijker hè
Leuker kunnen we het niet maken...wel ingewikkelder
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')