Klopt, maar een copyright teken is naar Nederlands recht niet vereist. Auteursrecht ontstaat automatisch.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:47 schreef Noork het volgende:
Auteursrecht is het exclusieve recht van de maker van letterkunde, wetenschap of kunst, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen. Hieronder valt onder andere het recht om kopieën en reproducties van het werk te maken, die te verkopen, of om van dit werk afgeleide producten te maken en het werk publiekelijk tentoon te stellen. Bron: wikipedia
Het copyright tekentje hier onderaan zal betrekking hebben op de forum software, logo's e.d, maar niet op de content van de gebruikers.
Sterk voorbeeld. Bouwgarant weet dat ze fout zit, door het verwijderen. Nu de vergoeding nog. Al moet ik zeggen dat die 100 ¤ / dag wel een beetje pittig is. Gewoon volhouden, en loop voor de zekerheid even langs een wetswinkel.quote:Op woensdag 24 mei 2006 09:58 schreef Marsepein het volgende:
Je kunt ze nu mailen dat ze door het weghalen erkennen dat er ongeoorloofd is gehandeld en dat voor het gebruik van de foto's een vergoeding noodzakelijk is.
Rekenvoorbeeldje erbij en weer wachten.
hoezo? Ik vraag 100 euro per foto per dagquote:Op woensdag 24 mei 2006 10:41 schreef Re het volgende:
moet wel zeggen dat je wel in je eigen voet hebt geschoten met dat mailtje te sturen warin je 100 euro per foto per dag betaald
ja en dan zal je uiteindelijk moeten inbinden, verder zul je met me eens zijn dat je meer vliegen vangt met honing dan azijnquote:Op woensdag 24 mei 2006 11:33 schreef the_jestert het volgende:
[..]
hoezo? Ik vraag 100 euro per foto per dag
De prijzen voor 2006quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:23 schreef UnleashMitch het volgende:
http://www.brandweerhouten.nl/tarieven.pdf
Bingo !
Nou cashen maar
dat gaat ook zeker gebeurenquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:21 schreef Flurrie het volgende:
ff tip, is het misschien niet handig om ook ff naar Kassa en Radar te mailen.
Interessant, zo'n richtprijzentabel. Is dat een lijstje dat de rechter ook ongeveer aanhoudt of is het puur een hulpmiddel voor binnen de beroepsgroep?quote:
Schijnt zelfs weleens te werken zo begreep ik bij een soortgelijk voorval op een ander forum (waar ik de desbetreffende post niet terug kan vinden dus sorry, geen link)quote:Op woensdag 24 mei 2006 18:21 schreef petre86 het volgende:
of een hele sarcastische brief
"Ik ben blij dat u mijn foto's zo mooi vindt, dat u deze in uw reclamecampagne heeft verwerkt. Omdat het copyright van deze foto's alsmede het auteursrecht bij mij ligt, stuur ik u hierbij als service de rekening. Ik begrijp dat het moeilijk kan zijn om via een forum aan iemands adresgegevens te komen.
Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd en verwacht het bedrag van xx Euro, binnen 14 dagen op rek. nr... zoals gebruikelijk is bij vergoedingen van fotografen.
met vriendelijke groet,
P Hotographer"
Dat postte sharkbait een paar posts hierboven ook al.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 08:14 schreef RonaldV het volgende:
In dit verband zijn dit ook aardige topics:
Copyright foto's en Fok policy
Copyright foto's en Fok policy deeltje 2
teruglezenquote:Op vrijdag 26 mei 2006 08:50 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat postte sharkbait een paar posts hierboven ook al.![]()
Maar dat is een compleet ander geval.
Leuke brief, maar "copyright alsmede auteursrecht" haalt de overtuigingskracht een beetje weg, omdat 'copyright' de vertaling is van 'auteursrecht'. Wel een goed idee om het op die manier te brengen. Onderhandelen brengt vaak meer op dan beschuldigen.quote:Op woensdag 24 mei 2006 18:21 schreef petre86 het volgende:
of een hele sarcastische brief
"Ik ben blij dat u mijn foto's zo mooi vindt, dat u deze in uw reclamecampagne heeft verwerkt. Omdat het copyright van deze foto's alsmede het auteursrecht bij mij ligt, stuur ik u hierbij als service de rekening. Ik begrijp dat het moeilijk kan zijn om via een forum aan iemands adresgegevens te komen.
Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd en verwacht het bedrag van xx Euro, binnen 14 dagen op rek. nr... zoals gebruikelijk is bij vergoedingen van fotografen.
met vriendelijke groet,
P Hotographer"
Inderdaad, wil je er wat uitslepen, is een 'makkelijke' aanpak, het niet te hard spelen gewoon domweg veel slimmer ....quote:Op vrijdag 26 mei 2006 09:05 schreef Pool het volgende:
Wel een goed idee om het op die manier te brengen. Onderhandelen brengt vaak meer op dan beschuldigen.
Alles leuk en aardig, en moreel gezien ben ik het geheel met je eens... maar in de praktijk is het wel gewoon zo dat als dit bedrijf toen het op de hoogte gesteld werd van de rechten die op deze foto berusten, direkt de foto verwijderde het voldaan heeft aan de eisen en nu niet betaald hoeft te worden ....quote:Op vrijdag 26 mei 2006 10:29 schreef RonaldV het volgende:
... is het natuurlijk fundamenteel onjuist om aan te nemen dat foto's op het internet rechtenvrij zijn. En het is niet jouw probleem om uit te vinden wie er schuldig aan is ....
Precies. Ik denk dat zo'n bedrijf best een paar honderd euro over had willen maken, maar als je blijft jengelen over '100 euro per dag'...quote:Op vrijdag 26 mei 2006 10:38 schreef RM-rf het volgende:
Juist het aankomen met onzinnige claims, zoals die '100 euro per dag', werkt dan meer tegen je, ondanks dat velen dan denken dat juist dat 'professioneel' zou zijn .... (ik mag hopen dat de meeste professionele fotografen écht niet die verbouwingsfotootjes in hun 'portfolio' zouden stoppen)
Absoluut. En zoals Re al zei: je vangt meer vliegen met honing of stroop dan met azijn.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:29 schreef Xcalibur het volgende:
ik moet zeggen dat RM-rf wel een punt heeft, ook al ben ik het er principieel niet mee eens
Gebeurt volgens mij vaker dan je denktquote:
Ik ben ook nieuwsgierig ernaarquote:Op donderdag 14 september 2006 23:38 schreef junkiexp het volgende:
ff een schoppie,maar hoe is dit afgelopen?
Ja... en als je weer een paar maanden/jaar verder bent recyclen ze ze gewoon weer opnieuw... Als BouwGarant dat vaker doet zou ik ze toch wat officieler achter de broek zitten. Niet voor het geld, maar wel voor het onfatsoen!quote:Op vrijdag 15 september 2006 09:13 schreef Marsepein het volgende:
De banners staan bij ad.nl.doubleclick.net iig nog steeds online. Bouwgarant heeft ze dus niet verwijderd, doch slechts de link aangepast.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |