abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38148658
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:02 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

nee... waarom je het ontstaan van leven wil betrekken bij evolutie.
Er gebeurt een ontwikkeling, leven wordt mogelijk.. en leven op aarde begint ook..
Doel van evolutie is dan toch ook overleven? Je aanpassen om te kunnen overleven in andere omgeving/omstandigheden? Het onstaan van leven in stand houden en doorgeven dus..?
pi_38148670
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:03 schreef moremore het volgende:

[..]

Mutaties, natuurlijke selectie en heel veel tijd!

En ja er blijft veel voor de fantasie over....
Alhoewel ik geen evolutionist ben denk ik dat hun het met het laaste niet eens zullen zijn.
pi_38148729
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Er gebeurt een ontwikkeling, leven wordt mogelijk.. en leven op aarde begint ook..
Doel van evolutie is dan toch ook overleven? Je aanpassen om te kunnen overleven in andere omgeving/omstandigheden? Het onstaan van leven in stand houden en doorgeven dus..?
ja, waarnemen van omgeving en overlevingsstrategieen ontwikkelen...
Er is niets zo mooi als de waarheid!
pi_38148747
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:08 schreef moremore het volgende:

[..]

ja, waarnemen van omgeving en overlevingsstrategieen ontwikkelen...
dan is het wat mij betreft zeker relevant
pi_38148760
quote:

[..]

Alhoewel ik geen evolutionist ben denk ik dat hun het met het laaste niet eens zullen zijn.
Dan mogen ze komen uitleggen wat er wel gebeurd is!
pi_38148771
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:10 schreef moremore het volgende:

[..]

Dan mogen ze komen uitleggen wat er wel gebeurd is!
In ieder geval niet iets wat (deels) overgelaten is aan fantasie.
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:10:54 #257
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38148776
quote:

[..]

Het heeft geen doel. De best aangepaste heeft de grootste kans zijn genen door te geven.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_38148783
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

dan is het wat mij betreft zeker relevant
Is het ook!
pi_38148799
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:10 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Het heeft geen doel. De best aangepaste heeft de grootste kans zijn genen door te geven.
Dat is naar mijn mening een doel, danwel onbewust.
pi_38148807
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:11 schreef moremore het volgende:

[..]

Is het ook!
Mooi, zijn we het daar over eens
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:12:24 #261
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38148812
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

In ieder geval niet iets wat (deels) overgelaten is aan fantasie.
Ik denk dat hij op de 'missing links' doelde
Onikaan ni ov dovah
pi_38148818
quote:

[..]

Evolutie heeft geen doel. Het is niet zo dat er bewust aanpassingen gedaan worden. Er treden mutaties op die 9/10 keer geen voordeel opleveren en vaak zelfs nadelig zijn. Maar heel soms treedt er een mutatie op die voordelig is tov andere soortgenoten en als die mutatie ook nog eens wordt doorgegeven aan het nageslacht is er sprake van een ontwikkeling die kan leiden tot soortvorming. En dan heb je het over evolutie.
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_38148838
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:12 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ik denk dat hij op de 'missing links' doelde
Als product van fantasie?
pi_38148840
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dus een bacterie heeft bewustzijn?
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_38148858
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 01:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat het ging om een gemeenschappelijke ouder met handen, voeten, ogen/oren etc.
Nee, het gaat echt om een gemeenschappelijke voorouder van alle organismen. Interessant zijn bijvoorbeeld wel recentere ontdekkingen van organismen op voorheen onbegaanbare plaatsen zoals diep in de oceaan e.d., die toch een ander beeld geven dan de klassieke taxonomische indeling in bacteriën, virussen, zoogdieren, etc. Ook analyse van overeenkomsten tussen 'soorten' (tussen aanhalingstekens dit keer omdat er niet echt een duidelijke biologische definitie van het begrip soort is) op basis van DNA lijken de traditionele taxonomie enigzins overhoop te halen.
quote:
[..]

Ja idd, want dan zou er toch nog (deels) sprake zijn van een goddelijk aanwezigheid en schepping, en dat is toch precies wat de creationisten willen neem ik aan.
Niet echt. Creationisme gaat toch meer uit van een striktere interpretatie van met name de Bijbel. Het concept van een voorwaarden scheppende entiteit past daar niet bepaald in. De ergernis van evolutionaire biologen m.b.t. tot creationisme is ook niet zozeer dat ze het concept van een scheppende identiteit willen behouden, maar meer dat ze een zeer aannemelijke theorie op oneigenlijke gronden van de hand wijzen met name gemotiveerd door hun religieuze overtuiging.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:15:15 #266
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38148868
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

tsja dat is jou mening. Khoop dat je niet de vergissing maakt dat je denkt dat evolutie naar een bepaald doel toewerkt. Er worden gewoon een hele berg dingen uitgeprobeert. Daar zit vanzelf iets tussen dat beter werkt dan de rest en verder vooral een hele berg mislukkingen.
Onikaan ni ov dovah
pi_38148869
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:12 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Evolutie heeft geen doel. Het is niet zo dat er bewust aanpassingen gedaan worden. Er treden mutaties op die 9/10 keer geen voordeel opleveren en vaak zelfs nadelig zijn. Maar heel soms treedt er een mutatie op die voordelig is tov andere soortgenoten en als die mutatie ook nog eens wordt doorgegeven aan het nageslacht is er sprake van een ontwikkeling die kan leiden tot soortvorming. En dan heb je het over evolutie.
quote:
Mutaties die het mogelijk maakten om van water naar land te gaan waren toch wel voordelig en ik blijf het toch als een ontwikkeling zien die als doel op het oog heeft om op zn nieuwe omgeving te overleven.
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:15:42 #268
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38148879
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als product van fantasie?
Nee... om in te vullen met fantasie.
Onikaan ni ov dovah
pi_38148885
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:13 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Dus een bacterie heeft bewustzijn?
quote:
dan wel onbewust
pi_38148898
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:15 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Nee... om in te vullen met fantasie.
ja, maar dat is wetenschappelijk toch niet "okay"?
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:17:31 #271
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38148920
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Voor onbewust gedrag heb je nogsteeds een bewustzijn nodig
Onikaan ni ov dovah
pi_38148930
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:15 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

tsja dat is jou mening. Khoop dat je niet de vergissing maakt dat je denkt dat evolutie naar een bepaald doel toewerkt. Er worden gewoon een hele berg dingen uitgeprobeert. Daar zit vanzelf iets tussen dat beter werkt dan de rest en verder vooral een hele berg mislukkingen.
Ik denk niet dat evolutie een doel heeft naar een perfecte beschaving of morele vooruitgang, nee gewoon zich aanpassen aan de wreedheden van het natuur en ontwikkelingen die het moeilijker maken om te overleven.
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:18:12 #273
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38148936
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

ja, maar dat is wetenschappelijk toch niet "okay"?
Sarcasme heet dat In de praktijk is het wel een heel stuk te beredeneren.
Onikaan ni ov dovah
pi_38148949
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:17 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Voor onbewust gedrag heb je nogsteeds een bewustzijn nodig
Een primitieve onbewuste onbewustzijn die niet te vergelijken is met het bewustzijn van de mens dan?
pi_38148958
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:18 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Sarcasme heet dat In de praktijk is het wel een heel stuk te beredeneren.
hoe bedoel je dat laatste?
pi_38148976
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:14 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, het gaat echt om een gemeenschappelijke voorouder van alle organismen. Interessant zijn bijvoorbeeld wel recentere ontdekkingen van organismen op voorheen onbegaanbare plaatsen zoals diep in de oceaan e.d., die toch een ander beeld geven dan de klassieke taxonomische indeling in bacteriën, virussen, zoogdieren, etc. Ook analyse van overeenkomsten tussen 'soorten' (tussen aanhalingstekens dit keer omdat er niet echt een duidelijke biologische definitie van het begrip soort is) op basis van DNA lijken de traditionele taxonomie enigzins overhoop te halen.
[..]

Niet echt. Creationisme gaat toch meer uit van een striktere interpretatie van met name de Bijbel. Het concept van een voorwaarden scheppende entiteit past daar niet bepaald in. De ergernis van evolutionaire biologen m.b.t. tot creationisme is ook niet zozeer dat ze het concept van een scheppende identiteit willen behouden, maar meer dat ze een zeer aannemelijke theorie op oneigenlijke gronden van de hand wijzen met name gemotiveerd door hun religieuze overtuiging.
heb je het stukje uit het koran-evolutie topic gelezen?
pi_38148984
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Mutaties die het mogelijk maakten om van water naar land te gaan waren toch wel voordelig en ik blijf het toch als een ontwikkeling zien die als doel op het oog heeft om op zn nieuwe omgeving te overleven.
Tuurlijk was dat een voordeel, dat blijkt alleen al uit het feit dat er zo veel organismen op land leven. Maar dat voordeel bleek pas nadat ze op land kwamen. En een doel impliceert een gedachte vooraf. En daar is in de evolutie helemaal geen sprake van.
pi_38149015
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:20 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Tuurlijk was dat een voordeel, dat blijkt alleen al uit het feit dat er zo veel organismen op land leven. Maar dat voordeel bleek pas nadat ze op land kwamen. En een doel impliceert een gedachte vooraf. En daar is in de evolutie helemaal geen sprake van.
Oke, van tussenvormen kan ik me er nog enigzins in vinden, maar een "volbloed" vis die niet aangepast is aan leven boven water zou toch binnen een minuut of 5 uitgedroogd en dood moeten zijn?
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:22:32 #279
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38149021
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een primitieve onbewuste onbewustzijn die niet te vergelijken is met het bewustzijn van de mens dan?
Dan noem je het niet onbewust handelen. Vraag me zoiezo af hoe je zoiets voorstelt. Onbewust van een natuurlijk process?
Onikaan ni ov dovah
pi_38149036
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:22 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dan noem je het niet onbewust handelen. Vraag me zoiezo af hoe je zoiets voorstelt. Onbewust van een natuurlijk process?
ja?
pi_38149040
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Oke, van tussenvormen kan ik me er nog enigzins in vinden, maar een "volbloed" vis die niet aangepast is aan leven boven water zou toch binnen een minuut of 5 uitgedroogd en dood moeten zijn?
Amfibiën!
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:23:58 #282
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38149041
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hoe bedoel je dat laatste?
Interpoleren
Onikaan ni ov dovah
pi_38149042
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

de Paling
pi_38149060
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:23 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Amfibiën!
Waarom nemen we geen vissen als voorbeeld?
pi_38149069
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:23 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Interpoleren
tussenvoegsels?
pi_38149078
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waarom nemen we geen vissen als voorbeeld?
Zo werkt het dus niet. Vissen zijn namelijk nooit op land gekomen
pi_38149083
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:23 schreef moremore het volgende:

[..]

de Paling
wat is je punt precies?
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:26:10 #288
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38149089
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik denk niet dat evolutie een doel heeft naar een perfecte beschaving of morele vooruitgang, nee gewoon zich aanpassen aan de wreedheden van het natuur en ontwikkelingen die het moeilijker maken om te overleven.
Zelfs dat niet. De best aangepaste heeft de grootste kans om zijn eigenschappen door te geven. Dat is alles.
Onikaan ni ov dovah
pi_38149096
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

heb je het stukje uit het koran-evolutie topic gelezen?
Zeg je daar zo ongeveer hetzelfde als wat mensen als Pennock denken als ik het goed begrijp?
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:27:07 #290
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38149103
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

ja?
dat is net zoiets als vragen naar de motivatie van zwaartekracht...
Onikaan ni ov dovah
pi_38149109
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:25 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Zo werkt het dus niet. Vissen zijn namelijk nooit op land gekomen
Noem eens een waterdier die wel het land op is gegaan, een hagedis?
pi_38149120
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

wat is je punt precies?
Het meest bijzondere van de paling is zonder meer zijn voortplanting. Nadat ze zo'n 5 tot 20 jaar in onze zoete wateren hebben geleefd, vertrekken ze naar zee om zich te gaan voortplanten. Voor ze echter in volle zee zijn hebben ze al een hele tocht achter de rug. Palingen in afgesloten wateren trekken hierbij over land. Geholpen door hun slijmachtige huid, trekken ze over vochtige weilanden tot ze weer water bereiken. Algemeen aangenomen wordt, dat de geslachtsrijpe paling (blanke aal) een trektocht maakt van 6000 kilometer, naar de, bij Zuid Amerika gelegen, Sargassozee. Daar aangekomen planten zij zich voort en sterven.

Bron: http://home.wxs.nl/~ronof(...)/zoetwate/paling.htm
pi_38149125
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:26 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Zelfs dat niet. De best aangepaste heeft de grootste kans om zijn eigenschappen door te geven. Dat is alles.
En jij ziet niet in waarom ik dat zou omschrijven als het (onbewust) streven naar een doel?
pi_38149132
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:27 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

dat is net zoiets als vragen naar de motivatie van zwaartekracht...
Ik kan wel wat redenen verzinnen als motivatie van de zwaartekracht
pi_38149143
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:26 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zeg je daar zo ongeveer hetzelfde als wat mensen als Pennock denken als ik het goed begrijp?
Pennock zegt me niets?
pi_38149149
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Schelpdieren?

Edit: Pennock is die theistische evolutionaire bioloog waar ik naar linkte in een eerdere post.
pi_38149158
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:27 schreef moremore het volgende:

[..]

Het meest bijzondere van de paling is zonder meer zijn voortplanting. Nadat ze zo'n 5 tot 20 jaar in onze zoete wateren hebben geleefd, vertrekken ze naar zee om zich te gaan voortplanten. Voor ze echter in volle zee zijn hebben ze al een hele tocht achter de rug. Palingen in afgesloten wateren trekken hierbij over land. Geholpen door hun slijmachtige huid, trekken ze over vochtige weilanden tot ze weer water bereiken. Algemeen aangenomen wordt, dat de geslachtsrijpe paling (blanke aal) een trektocht maakt van 6000 kilometer, naar de, bij Zuid Amerika gelegen, Sargassozee. Daar aangekomen planten zij zich voort en sterven.

Bron: http://home.wxs.nl/~ronof(...)/zoetwate/paling.htm
Daar kan ik dus heel makkelijk een soort van "doel" in vinden.
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:31:05 #298
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38149164
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zoiets bijvoorbeeld
Onikaan ni ov dovah
pi_38149175
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:29 schreef Monolith het volgende:

[..]

Schelpdieren?

Edit: Pennock is die theistische evolutionaire bioloog waar ik naar linkte in een eerdere post.
Schelpdieren zijn een mutatie ondergegaan die het mogelijk maakte om boven water te leven of konden ze dat al meteen?

thnx.
  woensdag 24 mei 2006 @ 02:32:06 #300
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38149178
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 02:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

En jij ziet niet in waarom ik dat zou omschrijven als het (onbewust) streven naar een doel?
Onbewust van wat? De soort? Het individu? Het Grote Energieveld?
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')