Als je het hardop uitspreek is het meestal wel te volgen. Ik heb zo'n veldeke stripboek van asterix en obelix, waarin meerdere dialecten door elkaar lopen. Het het het Titelgevech. Leuk om te lezen, ieder personage spreekt een ander dialect.quote:Op donderdag 15 juni 2006 22:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
dat gezeik heb je op wikipedia als een stuk in het Limburgs is geschreven. Dan staat het daar in het Maastrichts en dan kunnen de 1.000.000 Limburgers buiten Maastricht het nog niet lezen.
Vooral gisteren. Toen een tunnel in Geleen onder water was gelopen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:48 schreef T1andonly het volgende:
Het is wel de hele week schandalig warm geweest in Limburg
Veldeke.quote:Op donderdag 15 juni 2006 22:30 schreef Klonk het volgende:
wat zegt het 't Veldeke eigenlijk over dialecten, die hebben daar toch een soort van standaard voor ?
Zondag ook best wel.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:42 schreef the_legend_killer het volgende:
Gister onweer en alles
Het leuke aan het Titelgevech is ook hoe ze de karakters van de dorpen gelinkt hebben aan de verschillende varianten van het Limburgs.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 10:58 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Als je het hardop uitspreek is het meestal wel te volgen. Ik heb zo'n veldeke stripboek van asterix en obelix, waarin meerdere dialecten door elkaar lopen. Het het het Titelgevech. Leuk om te lezen, ieder personage spreekt een ander dialect.
Ik moest werkenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:13 schreef Eix het volgende:
[..]
Zondag ook best wel.
Hele dag lekker weer in Utrecht, kom ik thuis met de trein kan ik bijna na huis roeien.
PS, TLK, je was één van de tien mensen ofzo die op zondag om half acht wakker waren in Sittard.Zelden met zo weinig verkeer naar het station gefietst...
quote:TRUUK I HEËLE
Teks & Meziek: Wiel Knipa
Zang (*) : Wiel Knipa
Weë sjteet doa midden in de sjtad, beej d'r gevangetoere ?
Doa sjteet d'r Koëb va Heële zich zieng sjtad 'ns te beloe-re.
Heë kiekt 'ns noa de Prommenaat en huurt 't carillon.
Lets sjtong ich midden op d'r maat, en hoët ich wie e zong:
Ich bin weer truuk in Heële, weer in mieng ege sjtad.
Doa woë ich bin geboare en ich höb leefgehad.
De sjtad die mich et leefste van alle stejjen is,
is Heële, is Heële, umdat dat mien heemet is.
Is Heële, is Heële, umdat dat mien heemet is.
Heë wit noch wie et vreuger woar, woë alles hat gesjtange.
Mar dat zuut ooch d'r Koëb gans kloar, deë tied deë is vergan-ge.
Noe sjteet ing gans moderne sjtad, woë oëts Oud Heële sjtong.
Lets vroog ich: "Koëb wie vingste dat ?" Doe hoët ich wie e zong:
Zoë geet et os toch allenöj. die oëts de sjtad verloate.
V'r komme ummer wer'm 'ns truuk, dat kinne v'r nit loate.
Graad wie d'r Koëb noa lange tied, d'r weg op heem aa vong,
zoë gong et mennige Heëleneër, geleuf mar datte zong:
Meld.quote:Ysselsteyn is een dorp in de gemeente Venray in de provincie Limburg. De Nederlandse kunstenaar Gerrit van Bakel is hier in 1943 geboren. Tevens is Ysselsteyn het geboortedorp van de succesvolle Nederlandse wielrenner Peter Winnen (1957). Het dorp werd genoemd naar de ontwerper Van Ysselsteyn.
Bij het dorp Ysselsteyn bevindt zich een 30 hectare groot militaire begraafplaats voor 31.598 Duitse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog gesneuveld zijn. Een deel daarvan was eerder elders begraven, maar nadien herbegraven in Ysselsteyn zodat daar nu de enige Duitse militaire begraafplaats in Nederland is. Daarnaast zijn er 85 graven van Duitse soldaten uit de Eerste Wereldoorlog. Deze militairen zijn in België of Frankrijk gesneuveld (Nederland was tijdens de Eerste Wereldoorlog neutraal) waarna ze via de Maas in Nederland zijn terechtgekomen. In Margraten is een soortgelijk oorlogskerkhof voor Amerikaanse soldaten.
Afgelegen? Je bent zo in Brussel, Antwerpen en Keulen. Kun je zo een avondje heen. Ff shoppen in Aken of Luik is prima te doen na het werk. En als je 's ochtends uit Maastricht vertrekt ben je voor de koffie in Parijs. Helemaal niks afgelegen dus, Amsterdam, dát ligt pas afgelegen (heb ik ook gewoond).quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:12 schreef Dromenvanger het volgende:
Limburg, het ligt zo afgelegen. Dat is klote eraan.
Uhm in het engels enzo heb je ook zachte G.quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:12 schreef Dromenvanger het volgende:
Limburg, het ligt zo afgelegen. Dat is klote eraan.
Ik woon dus in het zuidelijke gedeelte, en wil je even naar Amsterdam, dan ben je meteen een paar uur kwijt om daar te komen. Een dagje naar Scheveningen, dan ben je kapot van het reizen, helemaal uitgeput als je met de trein heen en terug gaatEn sowieso, tis allemaal zo dood hier. En het ligt dus niet centraal.
Kan me dus ook voorstellen dat sommigen Limburg niet zien als van Nederland zijnde.
De rust is prettig als je rust wilt, maar wil je leven in de brouwerij, dan is Limburg dus niet de provincie om je hele leven te leven.
Ben geen Limburg hater, ik zeg alleen dat er hier niet altijd wat te doen is.
Dialect praat ik dus niet. Ik praat Nederlands. Nederlands met een zachtere "G". Je hoort de Belgische invloed dus zeker hier
Zou best willen verhuizen naar het centrum van het land, maar dat is misschien voor later. Een huisje ergens in het centrum van het land lijkt me wel wat.
Dat je overal dichtbij woont. En niet overal ver vanaf.
Toch is die rust hier wel aanlokkelijk![]()
Ik weet dus niet hoe het is om midden in een stad te wonen voor jaren achter elkaar. Misschien bevalt me dat ook niet. Maar zo heb je ook plaatsen in hoofdsteden buiten de stad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |