Simba | vrijdag 14 december 2001 @ 04:25 |
Om te kijken of ik energie (duh, ik bedoel dus gewoon geld ![]() kan besparen wil ik een warmtewisselaar op de douche-afvoer en de boiler zetten. Het wordt dus een koperpijp van 15 mm door pvc-afvoerpijp 50 mm (alles horizontaal) Ik heb al gevonden dat ik ook de koude kraan van de douche hierop moet aansluiten om de hoeveelheid water in- en uit gelijk te laten zijn. Dan is het theoretisch rendement max 100% (alleen boiler of alleen koude aansluiting van douche kraan zou max 50% zijn) Ik denk om het een meter of 8 a 10 te gaan maken, maar het zou eig beter zijn om van te voren te weten of dit voldoende is of zelfs al te lang. Iemand een een idee hoe lang zoiets zou moeten worden: ? T wateraanvoer= 10oC [Dit bericht is gewijzigd door Simba op 14-12-2001 04:27] | |
HighLander | vrijdag 14 december 2001 @ 04:27 |
ehm, deze manier wordt volgens mij behoorlijk inefficient. Maar teken es uit wat je nu precies wilt. | |
Simba | vrijdag 14 december 2001 @ 04:34 |
Poeh tekeningetje zal ik morgen proberen te maken/zoeken. Maar ik laat dus het koude water door de koperen leiding lopen. Die ligt in een pvc pijp waar het douche water doorheenloopt en beide stromen gaan in tegenovergestelde richtingen (tegenstroom principe heet het als ik het goed onthouden heb). Als het goed werkt wordt het afvalwater afgekoeld tot de 10 graden van het aanvoerwater en het aanvoerwater aan de andere kant is dan precies opgewarmt tot de 38 graden van het douche-putje zeg maar. En vanaf het douche-putje gaat dat verwarmde aanvoerwater dan naar boiler en koudwater aansluiting van de douchekraan. | |
Simba | vrijdag 14 december 2001 @ 04:41 |
zoiets:![]() Maar dan een liggende dus. | |
HighLander | vrijdag 14 december 2001 @ 07:14 |
laat ik het zo zeggen.... ben benieuwd. contactoppervlak zou ik zo groot mogelijk maken eigenlijk door een iets dikkere koperen pijp te nemen.. En jij denkt dat als jij doucht, dat dan je hele pvc buis vol zit met water, of dat er een complete stroming is binnenin.... succes ermee, maar volgens mij bespaar je meer geld uit door wat korter te douchen. | |
kneiter | vrijdag 14 december 2001 @ 07:30 |
ja volgens mij kan zo'n constructie nooit goed lukken, en zo wel alsnog weinig rendement opleveren. | |
HighLander | vrijdag 14 december 2001 @ 07:37 |
als je het echt uit zou willen rekenen, dan moet je contactoppervlak weten, (dat ene getal wat de warmtecoefficient heette van water) Weten hoe makkelijk het koper deze temperaturen samen laat werken. Hoelang het wijzigen van de temperatuur duurt bij een bepaald verschil tussen de 2 waterstromen, Maar geloof me, een wisselaar zoals deze werkt alleen goed als de pvcbuis vol met water zit, en dat lukt je nooit. | |
RRoeland | vrijdag 14 december 2001 @ 07:52 |
phi = UAdT (d=delta) (phi=warmteoverdracht) Ik vrees dat je dT een beetje te klein is om een rendement van 100% te krijgen. De drijvende kracht is het Tempratuur verschil, en 28 graden en een incontinue stroom is nou niet je van het. | |
Betse | vrijdag 14 december 2001 @ 07:52 |
Je kan beter een echte warmtewisselaar halen... Die zijn van metaal en hebben heeeeel veel doorstroombuisjes die ook zo verweven zijn met de buisjes van het koude water dat je optimaal contact en overgave van warmte hebt... Als je ze doorsnijdt is het een soort honingraat.. in een van die gaatjes stroomt dan warm water en in de anderee koud.
| |
robh | vrijdag 14 december 2001 @ 10:07 |
Douchewater (warm?) op 38 graden? Da's niet zo gezond. | |
Simba | vrijdag 14 december 2001 @ 16:50 |
quote:Ik weet het, het rendement wordt dus hoger als ik langer achter elkaar douche. ![]() quote:Maar ik heb het idee dat dan het gedeelte waar het afvalwater door stroomt gaat verstoppen op den duur (zeep/haar/kalk) quote:Vind je het te warm of te koud? Douchen zelf is 40/41 graden, maar het koelt nog iets voordat het in het putje stroomt. En de boiler maakt/bewaart het water boven de 60 graden ivm legionella.
| |
HighLander | vrijdag 14 december 2001 @ 17:42 |
Ik zou het allemaal als ik jou was eerst eens uit gaan rekenen, want die hele warmtewisselaar werkt alleen maar als je doucht. De kans dat je het geld eruit haalt.... ik acht hem echt heel klein. Maar toch een paar dingen: Daarnaast moet die warmtewisselaar idd behoorlijk lang zijn omdat je temperatuurverschil zo gering is. PVC-buis moet je isoleren anders heb je meer warmteafgifte aan de lucht dan aan het water. Welke diameter PVC je neemt, kies hem zo dat hij dus volledig gevult is met water als je gaat douchen, hiervoor zal je aan het einde een reservoir moeten maken wat de doorvoersnelheid reguleert anders ben je in 1 keer als je water kwijt. (denk ik althans) Maar nogmaals, reken het in hemelsnaam eerst uit, voordat je met meters overtollig materiaal zit. En doe es leuk(slim), reken het verschil eens uit wat het je oplevert als je wel 100 % rendement zou trekken. | |
Simba | vrijdag 14 december 2001 @ 21:59 |
van: http://www.germontis.nl/gfx/ :quote:Dat moet natuurlijk 2kWh zijn, in dit geval x 40 cent =80 cent per douchebeurt, plus het prijsverschil van een kleinere boiler, die heb ik nl nog niet gekocht. Ik zou dat ding(GFX warmtewisselaar) best willen kopen, maar dat is een verticale, en hij is 2m20 lang. Niet zo makkelijk in te graven waar ik hem wil gebruiken. Ik heb ongeveer 40 cm tussen doucheput en grond. [Dit bericht is gewijzigd door Simba op 15-12-2001 18:58] | |
Simba | zaterdag 15 december 2001 @ 01:17 |
Hier heb ik iets gevonden wat berekent wat ik wil denk ik, maar ze vragen -Heat capacity, weet iemand wat dit is voor water? en ook nog: -Overall heat transfer coefficient (U) (W/m2.oC) maar dat volgt toch juist uit al die andere waarden | |
kneiter | zaterdag 15 december 2001 @ 02:07 |
quote:heat capicity is misschien het aantal water dat je kan verwarmen voor het verdampt? (ik ben dan we lam dus ws is dat het niet ![]() | |
Simba | zondag 16 december 2001 @ 17:32 |
Ik heb inmiddels wat geprobeerd: Warmtewisselaar 1m50
resultaat:
Hoe lang zou ik hem dan wel moeten maken? | |
Simba | zondag 8 december 2002 @ 20:12 |
Zo, ff een reactie in dit oude topic ![]() Nu een jaar verder wilde ik even laten weten dat ik hem gemaakt heb en hij werkt iig fantastisch! ![]() Ik heb er nog niet exact aan gemeten, maar als ik vergelijk met thuis: thuis: camping: De temperatuur uit de wisselaar is iets van bijna 30 graden schat ik door aan de leiding te voelen. Volgende zomer zal ik er eens echt aan gaan meten met temperaturen van in en uit en berekeningen maken enzo. Ik heb de warmtewisselaar uiteindelijk gemaakt van +/- 12m waterleiding van 22mm in een 50mm pvc-pijp als afvoer en dit geheel in een 70mm regenpijp gevuld met pur-schuim als isolatie. | |
ACT-F | maandag 9 december 2002 @ 19:04 |
Leuk idee zeg! Dit zouden ze eigenlijk standaard moeten doen bij nieuwbouw huizen. Raakt je warmte wisselaar niet makkelijk verstopt met prut? Ik neem aan dat je dit idee ergens anders vandaan gevonden hebt? Zo niet, dan zou ik er patent op aanvragen. | |
Simba | dinsdag 10 december 2002 @ 00:23 |
Ik kwam wel zelf op het idee, maar het bleek dat het al bestond ![]() Die dingen die te koop zijn, zijn wel anders gebouwd omdat ze anders niet goedgekeurd worden door KIWA. Er moet verplicht een dubbelwandige scheiding zijn tussen afvoer- en aanvoerwater. Zelf ben ik niet zo bang dat er bij een evt. lek, vuil zeepwater in de waterleiding zou komen. Dat verstoppen was ik zelf ook een beetje bang voor, ik heb halverwege ook een groot T-stuk gemaakt om het evt met tuinslang/hogedrukspuit of chemicalien te kunnen oplossen. De douche is dus wel het enige wat er doorloopt als afvalwater, de rest van de afvoeren loopt door andere pijpen. Ik zou er iig geen afvoer van de keukengootsteen op aansluiten. | |
ACT-F | dinsdag 10 december 2002 @ 01:56 |
quote:Misschien een leuk idee voor de wasmachine? Ook daar komt warm water uit, en moet er water verwarmd worden. Je hebt alleen het probleem dat de afvoer en toevoer van water niet synchroon met elkaar loopt. En voor kennis en vragen over warmte wisselaars kun je het beste bij Nefit terecht. Daar heb ik zelf gewerkt en ik weet dat zij degenen zijn die zeer veel kennis hebben op het gebied van warmte wisseling. Zo halen autofabrikanten b.v. hun kennis bij Nefit vandaan. Mocht je ze ooit willen mailen voor vragen (mijn oud collega's ![]() | |
Simba | donderdag 11 december 2003 @ 16:14 |
quote:Zo, en dat al binnen 3 dagen ![]() ![]() | |
Simba | dinsdag 1 mei 2007 @ 00:06 |
Ik heb na jaren eindelijk eens echt gemeten aan het systeem: Tkoudwater aanvoer: 13 C Tdoucheputje: 33 C (Tdouchekop 39) Tdoor W-W opgewarmt: 28 C ! Het water wordt dus 15 graden opgewarmt. Als het goed is, is het afvalwater dan ook 15 graden afgekoelt naar (33-15=) 18 graden maar dat heb ik niet kunnen meten omdat dit 1 meter onder de grond in het riool verdwijnt. Ik zou het liefst elektronische metertjes willen plaatsen voor temp en stroomsnelheid zodat ik met de gegevens kan zien hoeveel eventueel finetunen nog kan betekenen. (isolatie enzo) | |
Fogel | dinsdag 1 mei 2007 @ 10:03 |
In mijn nieuwe huis zit een warmtewisselaar (stadsverwarming als input en het dient voor zowel verwarming als warm water), maar of daar het afvoerwater weer voor verdere opwarming gebruikt wordt moet ik eens gaan bekijken. Aanvoer en afvoer komen in ieder geval wel in dezelfde technische ruimte bij elkaar. Is dit eigenlijk niet meer iets voor K&W? | |
Babbelzz | vrijdag 5 december 2008 @ 23:40 |
ik krijg in mijn nieuwbouw app een warmtewisselaar, maar xnap er geen snars van waarvoor zo'n ding gaat dienen... we hebben geen zonnecollectoren oid | |
mgerben | vrijdag 5 december 2008 @ 23:58 |
quote:Simpel... Als jij doucht komt er ijskoud water je huis binnen. Dat valt op jouw bevallige hoofd met 38 graden. Het moet dus opgewarmd worden. Het stroomt vervolgens op een temperatuur van 37 graden naar buiten, lekker warm het riool in. Het warme water dat naar buiten stroomt zwaait nog even naar het koude water dat naar binnen stroomt. Als je daar een warmtewisselaar tussen zet, laat je het ijskoude water door het warme afvalwater stromen. Het koude water wordt warm, het warme water wordt koud. Resultaat: Het koude water hoeft minder opgewarmd te worden om op een comfortabele temperatuur op jouw nog even bevallige hoofd te vallen. En het water dat het riool instroomt is nu niet meer warm water, maar koud water. | |
Jo0Lz | zaterdag 6 december 2008 @ 09:03 |
Dit lijkt me meer een topic voor K&W, hij is ook al heel erg oud! ![]() | |
klipper | zaterdag 6 december 2008 @ 10:31 |
quote:En erg jammer dat deze omhoog gekickt is, de door de TS toegepaste manier is niet toegestaan. Het risico wat TS eerder beschreef dat hij niet zo bang is dat het lekt raakt, is nog maar een heel klein risico, het grootste risico is dat daardoor het drinkwater besmet wordt met alle mogelijke gevolgen vandien, en dan bedoel ik niet alleen voor de TS, maar de gehele buurt waar TS woont. | |
gateway | zaterdag 6 december 2008 @ 15:20 |
quote:ja hij had op zijn misnt een terugslapklepje kunnen plaatsen. En leiding niet lek??? denk dat je koperleiding het niet heel leuk vindt ik de afvoer met alles zeep trek haarverf etc resten erbij......... | |
mgerben | zaterdag 6 december 2008 @ 19:54 |
quote:Hoe zou dat in zijn werk gaan dan? De drinkwaterbuis staat onder hoge druk. Zelfs al zou hij lekraken, hoe kan er dan iets van besmetting in komen? | |
Babbelzz | zaterdag 6 december 2008 @ 20:02 |
quote:ook al issie oud, ik ben blij met het Topic. Wat is t rendement van zo'n ding eigenlijk? | |
klipper | zondag 7 december 2008 @ 00:52 |
quote:Er zijn natuurlijk goedgekeurde warmtewisselaars te koop, deze zullen zeker op de langere termijn een veel hoger rendement hebben dan de zelfbouw van de ts bijvoorbeeld. Het is wel de bedoeling dat de douchebooster verticaal geplaatst wordt, en er alleen bad of douchewater afvalwater door deze buis stroomt. Zie onderstaande websites. http://www.brieswaterenen(...)ubbelwandigewtw.html http://www.brieswaterenenergie.nl/hoofdframe/douchebooster.html http://www.techneco.nl/tes/douche-warmtewisselaar.php http://www.newnrg.nl/index.php?menu=40 Dit is trouwens ook een mooi systeem: http://www.getgasunie.nl/(...)rmteterugwinunit.pdf http://www.ecn.nl/fileadm(...)uwsbrieven/0106.html | |
quo_ | zondag 7 december 2008 @ 02:09 |
Sodeju, dat is nog eens recyclen ! Een topic van 7 jaar oud ![]() Best nuttige info trouwens, ik ken deze dingen eigenlijk alleen maar uit verhalen van de superidealisten. Maar ik ben nu al om, mooi systeem. Ook het knutselwerk van TS levert al hele mooie meetwaarden op. Meteen al even gefilosofeerd over toepassen in mijn eigen huis. Praktisch probleempje is dat we 2 badkamers hebben, één boven en één beneden. Verticale opstelling van de unit voor een badkamer op de b.g. is niet haalbaar. Zou dit niet horizontaal kunnen? | |
klipper | zondag 7 december 2008 @ 10:36 |
quote:Horizontale plaatsing heeft als nadeel dat de unit op een gegeven moment gaat vervuilen door zeepresten en dus veel minder rendement gaat opleveren, en het moet via een open verbinding op het hoofdriool aangesloen worden, zoals de ts het heeft gedaan is dus niet toegestaan, ook vraag ik me af of de rendementen die de ts opgeeft niet sterk overdreven zijn gezien de constructie zoals hij hem heeft uitgevoerd, je krijgt namelijk de beste warmteoverdracht door het verwarmd oppervlak zo groot mogelijk te maken, en met een buis door een buis lukt je dat niet echt supergoed, waren het nou 10 hele dunne buisjes door 1 afvoerbuis dan was het weer een ander verhaal. Maar nogmaals, deze manier is toegestaan mits je een goedgekeurde unit plaatst, een zelfbouwunit zal nooit goedgekeurd zijn, en als het mis gaat, dan ben je goed de sjaak. | |
_VoiD_ | zondag 7 december 2008 @ 11:14 |
Het is mijns insziens sowieso kansloos om je douchewater door een warmtewisselaar te gooien. Voor dat ene halfuurtje dat er gedoucht wordt per dag... Nounou, dan bespaar je wel 5 cent aan stoken. | |
klipper | zondag 7 december 2008 @ 12:22 |
quote:Uit berekeningen blijkt echt wel dat je wat bespaart, maar je moet het naturlijk in een groter geheel zien, als iedereen een douche booster heeft, dan is de besparing per huishouden misschien niet zo supergroot (gem. 80m3 per jaar), maar de totale besparing van alle huizen tesamen loopt natuurlijk gigantisch op, wat dan weer een groot milieu voordeel oplevert. | |
wolphje | zondag 1 februari 2009 @ 14:27 |
deze fimra heeft ook een douchebak welke warmte turguwinning heeft en dus geen 2e verdiep nodig heeft http://www.hei-tech.nl/nederlands.htm | |
klipper | zondag 1 februari 2009 @ 15:04 |
quote:Maar deze is tevens voorzien van een dubbele scheiding, waardoor deze ook rechtstreeks op het riool aangesloten mag worden. Wel vind ik het rendement erg hoog aangegeven, voor alleen koken, douchen en bad gebruik, ben ik gemiddeld 30 m3 per maand kwijt, dat is op jaarbasis 360 m3, maar dat is dus wel inclusief koken op gas. De terugwinning kan dan wel meer dan 50% bedragen, maar dat is pas nadat de bak opgewarmd is. | |
Simba | zondag 1 februari 2009 @ 23:36 |
quote:Ik merk inderdaad na een maand of 4 dat het minder goed door gaat lopen, ik spuit het dan even door met de slang (zonder douchekop) op het putje. en het stroomt dan weer als een tie ![]() quote:Eigenlijk zou het systeem dubbelwandig van elkaar gescheiden moeten zijn. En ik zie dat ik hem eigenlijk niet had mogen isoleren. quote:Dit zijn echt de gemeten waardes hoor. Ik heb echter nog steeds geen idee na hoeveel minuten douchen dit bereikt word. (gemeten is direct na het douchen) Ik moet nog steeds iets maken om dit te leuk te kunnen meten en monitoren, als iemand hier iets voor weet graag! quote:Klopt quote:Jawel hoor, wordt ook industrieel toegepast. Bovendien heb ik gezorgt voor een dikke leiding van 22mm waardoor de tijd dat het water in de wisselaar blijft groter is want dat speelt ook mee. [ Bericht 1% gewijzigd door Simba op 01-02-2009 23:52:15 ] | |
Pollewoppie | maandag 2 februari 2009 @ 11:28 |
Ik krijg wel meteen een evilplannetje!! ik ga straks in een appartement wonen op de beganegrond, in de bijkeuken staat mijn cv ketel. Naast de cv ketel is een koof met daarin denk ik de afvoer van de twee woningen boven mij.... Dus als ik zo'n warmtewisselaar om hun afvoer zou kunnen leggen.... maar ja het zal waarschijnlijk maar 1 grote pijp zijn waar ook de rest doorheen komt..... | |
gateway | maandag 2 februari 2009 @ 17:51 |
quote:jupp ![]() | |
Simba | maandag 2 februari 2009 @ 20:23 |
Bovendien is nou net de truck dat het warme en het koude water tegelijk en het liefst evenveel liters tegen elkaar in moeten stromen om daadwerkelijk alle warmte uit te wisselen. |