Het wordt dus een koperpijp van 15 mm door pvc-afvoerpijp 50 mm (alles horizontaal)
Ik heb al gevonden dat ik ook de koude kraan van de douche hierop moet aansluiten om de hoeveelheid water in- en uit gelijk te laten zijn. Dan is het theoretisch rendement max 100% (alleen boiler of alleen koude aansluiting van douche kraan zou max 50% zijn)
Ik denk om het een meter of 8 a 10 te gaan maken, maar het zou eig beter zijn om van te voren te weten of dit voldoende is of zelfs al te lang.
Iemand een een idee hoe lang zoiets zou moeten worden: ?
T wateraanvoer= 10oC
T douchewater = 38oC
[Dit bericht is gewijzigd door Simba op 14-12-2001 04:27]
Maar teken es uit wat je nu precies wilt.
Als het goed werkt wordt het afvalwater afgekoeld tot de 10 graden van het aanvoerwater en het aanvoerwater aan de andere kant is dan precies opgewarmt tot de 38 graden van het douche-putje zeg maar.
En vanaf het douche-putje gaat dat verwarmde aanvoerwater dan naar boiler en koudwater aansluiting van de douchekraan.
contactoppervlak zou ik zo groot mogelijk maken eigenlijk door een iets dikkere koperen pijp te nemen..
En jij denkt dat als jij doucht, dat dan je hele pvc buis vol zit met water, of dat er een complete stroming is binnenin....
succes ermee, maar volgens mij bespaar je meer geld uit door wat korter te douchen.
Hoelang het wijzigen van de temperatuur duurt bij een bepaald verschil tussen de 2 waterstromen,
hoe snel beiden stromen water stromen (evensnel)...
Maar geloof me, een wisselaar zoals deze werkt alleen goed als de pvcbuis vol met water zit, en dat lukt je nooit.
Daarnaast zou je de pvcbuis nog moeten isoleren ook denk ik.
Als je ze doorsnijdt is het een soort honingraat.. in een van die gaatjes stroomt dan warm water en in de anderee koud.
Als je gewoon 1 pvc buis hebt en daarin een koperenbuis dan heb je maar een klein oppervlakte contact. Dus zal je niet het optimale rendement krijgen.
En 100% zal je wel nooit helemaal krijgen, dat hebben de echte ook niet. Maar als het lukt bestpaart het zeker wel wat
quote:Ik weet het, het rendement wordt dus hoger als ik langer achter elkaar douche.
Op vrijdag 14 december 2001 07:52 schreef RRoeland het volgende:
[..] te klein is om een rendement van 100% te krijgen. [..]en een incontinue stroom is nou niet je van het.
quote:Maar ik heb het idee dat dan het gedeelte waar het afvalwater door stroomt gaat verstoppen op den duur (zeep/haar/kalk)
Betse schreef:
[..]een echte warmtewisselaar halen...
Die zijn van metaal en hebben heeeeel veel doorstroombuisjes die ook zo verweven zijn met de buisjes van het koude water dat je optimaal contact en overgave van warmte hebt...
Als je ze doorsnijdt is het een soort honingraat.. in een van die gaatjes stroomt dan warm water en in de andere koud.
quote:Vind je het te warm of te koud?
robh schreef:
Douchewater (warm?) op 38 graden? Da's niet zo gezond.
En de boiler maakt/bewaart het water boven de 60 graden ivm legionella.
Ik denk inmiddels aan een koperen leiding van 22 mm (ipv 15).
Dan is er iets meer contact oppervlak en blijft het water langer in de wisselaar.
Maar toch een paar dingen:
Daarnaast moet die warmtewisselaar idd behoorlijk lang zijn omdat je temperatuurverschil zo gering is.
PVC-buis moet je isoleren anders heb je meer warmteafgifte aan de lucht dan aan het water.
Welke diameter PVC je neemt, kies hem zo dat hij dus volledig gevult is met water als je gaat douchen, hiervoor zal je aan het einde een reservoir moeten maken wat de doorvoersnelheid reguleert anders ben je in 1 keer als je water kwijt. (denk ik althans)
Maar nogmaals, reken het in hemelsnaam eerst uit, voordat je met meters overtollig materiaal zit.
En doe es leuk(slim), reken het verschil eens uit wat het je oplevert als je wel 100 % rendement zou trekken.
Met het idee dat dat alleen werkt als je doucht.
quote:Dat moet natuurlijk 2kWh zijn, in dit geval x 40 cent
Misschien wel het belangrijkste voordeel voor de huismarkt is dat GFX de kapaciteit van de warmwatervoorziening aanzienlijk (afhankelijk van omstandigheden tot zo'n 300% !) verbetert. Behalve een besparing van energie, kan tevens flink worden bespaard op de installatie voor warmwatervoorziening. Bijvoorbeeld, als GFX een 20 graden temperatuurstijging realiseert van de koudwater aanvoer, betekent dat een terugwinning van ca 2 kW energie per douchebeurt (gemiddeld douchegebruik en afhankelijk van de douchekop).Bij toepassing van GFX op een massage-douche systeem (ca 2 maal zoveel warmwater en energie-verbruik dan bij een normale douche) is de besparing met GFX nog veel groter.
Ik zou dat ding(GFX warmtewisselaar) best willen kopen, maar dat is een verticale, en hij is 2m20 lang. Niet zo makkelijk in te graven waar ik hem wil gebruiken. Ik heb ongeveer 40 cm tussen doucheput en grond.
[Dit bericht is gewijzigd door Simba op 15-12-2001 18:58]
en ook nog: -Overall heat transfer coefficient (U) (W/m2.oC) maar dat volgt toch juist uit al die andere waarden
of is dat een waarde van het koper ms?
quote:heat capicity is misschien het aantal water dat je kan verwarmen voor het verdampt? (ik ben dan we lam dus ws is dat het niet
Op zaterdag 15 december 2001 01:17 schreef Simba het volgende:
Hier heb ik iets gevonden wat berekent wat ik wil denk ik, maar ze vragen
-Heat capacity, weet iemand wat dit is voor water?en ook nog: -Overall heat transfer coefficient (U) (W/m2.oC) maar dat volgt toch juist uit al die andere waarden
of is dat een waarde van het koper ms?
Warmtewisselaar 1m50
koperen waterleiding 22mm in
pvc afvoer 50mmm (stroomt "tegen elkaar in")
afvoer 1cm aflopend gelegd, met versmalling op het eind zodat pijp gevuld raakt.
T douche: 38oC.
T aanvoer: 10oC.
resultaat:
T douche gekoeld: 32oC.
T aanvoer opgewarmd: 16oC.
dus 6oC temperatuur uitwisseling aan beide zijden.
Maar als ik nu 24oC uitwisseling wil dan kan ik ws niet gewoon 4x 1m50= 6m nemen omdat het temperatuurverschil in elke sectie dan ook minder wordt.
Hoe lang zou ik hem dan wel moeten maken?
Ik heb er nog niet exact aan gemeten, maar als ik vergelijk met thuis:
thuis:
80 liter boiler op hoogste temp ingesteld (+/- 90 graden)
na een kwartier wordt het water al lauwer en na 20 min. is het echt op.
camping:
50 literboiler op 60 graden met warmtewisselaar:
Na bij elkaar een half uur gedoucht te hebben is het water nog steeds heet. Ik heb hem 1 keer laten lopen als test en na bij elkaar +/- 50 min. (! ) wordt het water pas lauwer. Omdat de boiler steeds geheel gevuld wordt met dat lauwe water heb ik niet geprobeerd tot wanneer het echt koud wordt. (Het zal geleidelijk lauwer worden ipv in 1 keer op)
De temperatuur uit de wisselaar is iets van bijna 30 graden schat ik door aan de leiding te voelen. Volgende zomer zal ik er eens echt aan gaan meten met temperaturen van in en uit en berekeningen maken enzo.
Ik heb de warmtewisselaar uiteindelijk gemaakt van +/- 12m waterleiding van 22mm in een 50mm pvc-pijp als afvoer en dit geheel in een 70mm regenpijp gevuld met pur-schuim als isolatie.
Binnenkort zal ik er wat foto's van posten.
Dat verstoppen was ik zelf ook een beetje bang voor, ik heb halverwege ook een groot T-stuk gemaakt om het evt met tuinslang/hogedrukspuit of chemicalien te kunnen oplossen.
Maar na een half jaar gebruik door 2 personen loopt het iig nog als een trein zonder extra maatregelen.
De douche is dus wel het enige wat er doorloopt als afvalwater, de rest van de afvoeren loopt door andere pijpen. Ik zou er iig geen afvoer van de keukengootsteen op aansluiten.
quote:Misschien een leuk idee voor de wasmachine? Ook daar komt warm water uit, en moet er water verwarmd worden. Je hebt alleen het probleem dat de afvoer en toevoer van water niet synchroon met elkaar loopt. En voor kennis en vragen over warmte wisselaars kun je het beste bij Nefit terecht. Daar heb ik zelf gewerkt en ik weet dat zij degenen zijn die zeer veel kennis hebben op het gebied van warmte wisseling. Zo halen autofabrikanten b.v. hun kennis bij Nefit vandaan. Mocht je ze ooit willen mailen voor vragen (mijn oud collega's
Op dinsdag 10 december 2002 00:23 schreef Simba het volgende:
De douche is dus wel het enige wat er doorloopt als afvalwater, de rest van de afvoeren loopt door andere pijpen. Ik zou er iig geen afvoer van de keukengootsteen op aansluiten.
quote:Zo, en dat al binnen 3 dagen
Op zondag 8 december 2002 20:12 schreef Simba het volgende:
Binnenkort zal ik er wat foto's van posten.
Simpel...quote:Op vrijdag 5 december 2008 23:40 schreef Babbelzz het volgende:
ik krijg in mijn nieuwbouw app een warmtewisselaar, maar xnap er geen snars van waarvoor zo'n ding gaat dienen...
we hebben geen zonnecollectoren oid
En erg jammer dat deze omhoog gekickt is, de door de TS toegepaste manier is niet toegestaan.quote:Op zaterdag 6 december 2008 09:03 schreef Jo0Lz het volgende:
Dit lijkt me meer een topic voor K&W, hij is ook al heel erg oud!
ja hij had op zijn misnt een terugslapklepje kunnen plaatsen. En leiding niet lek??? denk dat je koperleiding het niet heel leuk vindt ik de afvoer met alles zeep trek haarverf etc resten erbij.........quote:Op zaterdag 6 december 2008 10:31 schreef klipper het volgende:
[..]
En erg jammer dat deze omhoog gekickt is, de door de TS toegepaste manier is niet toegestaan.
Het risico wat TS eerder beschreef dat hij niet zo bang is dat het lekt raakt, is nog maar een heel klein risico, het grootste risico is dat daardoor het drinkwater besmet wordt met alle mogelijke gevolgen vandien, en dan bedoel ik niet alleen voor de TS, maar de gehele buurt waar TS woont.
Hoe zou dat in zijn werk gaan dan?quote:Op zaterdag 6 december 2008 10:31 schreef klipper het volgende:
En erg jammer dat deze omhoog gekickt is, de door de TS toegepaste manier is niet toegestaan.
Het risico wat TS eerder beschreef dat hij niet zo bang is dat het lekt raakt, is nog maar een heel klein risico, het grootste risico is dat daardoor het drinkwater besmet wordt met alle mogelijke gevolgen vandien, en dan bedoel ik niet alleen voor de TS, maar de gehele buurt waar TS woont.
ook al issie oud, ik ben blij met het Topic.quote:Op vrijdag 5 december 2008 23:58 schreef mgerben het volgende:
[..]
Simpel...
Als jij doucht komt er ijskoud water je huis binnen.
Dat valt op jouw bevallige hoofd met 38 graden. Het moet dus opgewarmd worden.
Het stroomt vervolgens op een temperatuur van 37 graden naar buiten, lekker warm het riool in.
Het warme water dat naar buiten stroomt zwaait nog even naar het koude water dat naar binnen stroomt.
Als je daar een warmtewisselaar tussen zet, laat je het ijskoude water door het warme afvalwater stromen.
Het koude water wordt warm, het warme water wordt koud.
Resultaat: Het koude water hoeft minder opgewarmd te worden om op een comfortabele temperatuur op jouw nog even bevallige hoofd te vallen.
En het water dat het riool instroomt is nu niet meer warm water, maar koud water.
Er zijn natuurlijk goedgekeurde warmtewisselaars te koop, deze zullen zeker op de langere termijn een veel hoger rendement hebben dan de zelfbouw van de ts bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 6 december 2008 20:02 schreef Babbelzz het volgende:
[..]
ook al issie oud, ik ben blij met het Topic.
Wat is t rendement van zo'n ding eigenlijk?
Horizontale plaatsing heeft als nadeel dat de unit op een gegeven moment gaat vervuilen door zeepresten en dus veel minder rendement gaat opleveren, en het moet via een open verbinding op het hoofdriool aangesloen worden, zoals de ts het heeft gedaan is dus niet toegestaan, ook vraag ik me af of de rendementen die de ts opgeeft niet sterk overdreven zijn gezien de constructie zoals hij hem heeft uitgevoerd, je krijgt namelijk de beste warmteoverdracht door het verwarmd oppervlak zo groot mogelijk te maken, en met een buis door een buis lukt je dat niet echt supergoed, waren het nou 10 hele dunne buisjes door 1 afvoerbuis dan was het weer een ander verhaal.quote:Op zondag 7 december 2008 02:09 schreef quo_ het volgende:
Sodeju, dat is nog eens recyclen ! Een topic van 7 jaar oud
Best nuttige info trouwens, ik ken deze dingen eigenlijk alleen maar uit verhalen van de superidealisten. Maar ik ben nu al om, mooi systeem.
Ook het knutselwerk van TS levert al hele mooie meetwaarden op.
Meteen al even gefilosofeerd over toepassen in mijn eigen huis. Praktisch probleempje is dat we 2 badkamers hebben, één boven en één beneden. Verticale opstelling van de unit voor een badkamer op de b.g. is niet haalbaar. Zou dit niet horizontaal kunnen?
Uit berekeningen blijkt echt wel dat je wat bespaart, maar je moet het naturlijk in een groter geheel zien, als iedereen een douche booster heeft, dan is de besparing per huishouden misschien niet zo supergroot (gem. 80m3 per jaar), maar de totale besparing van alle huizen tesamen loopt natuurlijk gigantisch op, wat dan weer een groot milieu voordeel oplevert.quote:Op zondag 7 december 2008 11:14 schreef _VoiD_ het volgende:
Het is mijns insziens sowieso kansloos om je douchewater door een warmtewisselaar te gooien. Voor dat ene halfuurtje dat er gedoucht wordt per dag... Nounou, dan bespaar je wel 5 cent aan stoken.
Maar deze is tevens voorzien van een dubbele scheiding, waardoor deze ook rechtstreeks op het riool aangesloten mag worden.quote:Op zondag 1 februari 2009 14:27 schreef wolphje het volgende:
deze fimra heeft ook een douchebak welke warmte turguwinning heeft en dus geen 2e verdiep nodig heeft
http://www.hei-tech.nl/nederlands.htm
Ik merk inderdaad na een maand of 4 dat het minder goed door gaat lopen, ik spuit het dan even door met de slang (zonder douchekop) op het putje. en het stroomt dan weer als een tietrelier.quote:Op zondag 7 december 2008 10:36 schreef klipper het volgende:
[..]
Horizontale plaatsing heeft als nadeel dat de unit op een gegeven moment gaat vervuilen
Eigenlijk zou het systeem dubbelwandig van elkaar gescheiden moeten zijn.quote:zoals de ts het heeft gedaan is dus niet toegestaan
Dit zijn echt de gemeten waardes hoor. Ik heb echter nog steeds geen idee na hoeveel minuten douchen dit bereikt word. (gemeten is direct na het douchen) Ik moet nog steeds iets maken om dit te leuk te kunnen meten en monitoren, als iemand hier iets voor weet graag!quote:ook vraag ik me af of de rendementen die de ts opgeeft niet sterk overdreven zijn gezien de constructie zoals hij hem heeft uitgevoerd
Kloptquote:je krijgt namelijk de beste warmteoverdracht door het verwarmd oppervlak zo groot mogelijk te maken
Jawel hoor, wordt ook industrieel toegepast. Bovendien heb ik gezorgt voor een dikke leiding van 22mm waardoor de tijd dat het water in de wisselaar blijft groter is want dat speelt ook mee.quote:en met een buis door een buis lukt je dat niet echt supergoed.
juppquote:Op maandag 2 februari 2009 11:28 schreef Pollewoppie het volgende:
Ik krijg wel meteen een evilplannetje!! ik ga straks in een appartement wonen op de beganegrond, in de bijkeuken staat mijn cv ketel. Naast de cv ketel is een koof met daarin denk ik de afvoer van de twee woningen boven mij.... Dus als ik zo'n warmtewisselaar om hun afvoer zou kunnen leggen.... maar ja het zal waarschijnlijk maar 1 grote pijp zijn waar ook de rest doorheen komt.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |