Het wordt dus een koperpijp van 15 mm door pvc-afvoerpijp 50 mm (alles horizontaal)
Ik heb al gevonden dat ik ook de koude kraan van de douche hierop moet aansluiten om de hoeveelheid water in- en uit gelijk te laten zijn. Dan is het theoretisch rendement max 100% (alleen boiler of alleen koude aansluiting van douche kraan zou max 50% zijn)
Ik denk om het een meter of 8 a 10 te gaan maken, maar het zou eig beter zijn om van te voren te weten of dit voldoende is of zelfs al te lang.
Iemand een een idee hoe lang zoiets zou moeten worden: ?
T wateraanvoer= 10oC
T douchewater = 38oC
[Dit bericht is gewijzigd door Simba op 14-12-2001 04:27]
Maar teken es uit wat je nu precies wilt.
Als het goed werkt wordt het afvalwater afgekoeld tot de 10 graden van het aanvoerwater en het aanvoerwater aan de andere kant is dan precies opgewarmt tot de 38 graden van het douche-putje zeg maar.
En vanaf het douche-putje gaat dat verwarmde aanvoerwater dan naar boiler en koudwater aansluiting van de douchekraan.
contactoppervlak zou ik zo groot mogelijk maken eigenlijk door een iets dikkere koperen pijp te nemen..
En jij denkt dat als jij doucht, dat dan je hele pvc buis vol zit met water, of dat er een complete stroming is binnenin....
succes ermee, maar volgens mij bespaar je meer geld uit door wat korter te douchen.
Hoelang het wijzigen van de temperatuur duurt bij een bepaald verschil tussen de 2 waterstromen,
hoe snel beiden stromen water stromen (evensnel)...
Maar geloof me, een wisselaar zoals deze werkt alleen goed als de pvcbuis vol met water zit, en dat lukt je nooit.
Daarnaast zou je de pvcbuis nog moeten isoleren ook denk ik.
Als je ze doorsnijdt is het een soort honingraat.. in een van die gaatjes stroomt dan warm water en in de anderee koud.
Als je gewoon 1 pvc buis hebt en daarin een koperenbuis dan heb je maar een klein oppervlakte contact. Dus zal je niet het optimale rendement krijgen.
En 100% zal je wel nooit helemaal krijgen, dat hebben de echte ook niet. Maar als het lukt bestpaart het zeker wel wat
quote:Ik weet het, het rendement wordt dus hoger als ik langer achter elkaar douche.
Op vrijdag 14 december 2001 07:52 schreef RRoeland het volgende:
[..] te klein is om een rendement van 100% te krijgen. [..]en een incontinue stroom is nou niet je van het.
quote:Maar ik heb het idee dat dan het gedeelte waar het afvalwater door stroomt gaat verstoppen op den duur (zeep/haar/kalk)
Betse schreef:
[..]een echte warmtewisselaar halen...
Die zijn van metaal en hebben heeeeel veel doorstroombuisjes die ook zo verweven zijn met de buisjes van het koude water dat je optimaal contact en overgave van warmte hebt...
Als je ze doorsnijdt is het een soort honingraat.. in een van die gaatjes stroomt dan warm water en in de andere koud.
quote:Vind je het te warm of te koud?
robh schreef:
Douchewater (warm?) op 38 graden? Da's niet zo gezond.
En de boiler maakt/bewaart het water boven de 60 graden ivm legionella.
Ik denk inmiddels aan een koperen leiding van 22 mm (ipv 15).
Dan is er iets meer contact oppervlak en blijft het water langer in de wisselaar.
Maar toch een paar dingen:
Daarnaast moet die warmtewisselaar idd behoorlijk lang zijn omdat je temperatuurverschil zo gering is.
PVC-buis moet je isoleren anders heb je meer warmteafgifte aan de lucht dan aan het water.
Welke diameter PVC je neemt, kies hem zo dat hij dus volledig gevult is met water als je gaat douchen, hiervoor zal je aan het einde een reservoir moeten maken wat de doorvoersnelheid reguleert anders ben je in 1 keer als je water kwijt. (denk ik althans)
Maar nogmaals, reken het in hemelsnaam eerst uit, voordat je met meters overtollig materiaal zit.
En doe es leuk(slim), reken het verschil eens uit wat het je oplevert als je wel 100 % rendement zou trekken.
Met het idee dat dat alleen werkt als je doucht.
quote:Dat moet natuurlijk 2kWh zijn, in dit geval x 40 cent
Misschien wel het belangrijkste voordeel voor de huismarkt is dat GFX de kapaciteit van de warmwatervoorziening aanzienlijk (afhankelijk van omstandigheden tot zo'n 300% !) verbetert. Behalve een besparing van energie, kan tevens flink worden bespaard op de installatie voor warmwatervoorziening. Bijvoorbeeld, als GFX een 20 graden temperatuurstijging realiseert van de koudwater aanvoer, betekent dat een terugwinning van ca 2 kW energie per douchebeurt (gemiddeld douchegebruik en afhankelijk van de douchekop).Bij toepassing van GFX op een massage-douche systeem (ca 2 maal zoveel warmwater en energie-verbruik dan bij een normale douche) is de besparing met GFX nog veel groter.
Ik zou dat ding(GFX warmtewisselaar) best willen kopen, maar dat is een verticale, en hij is 2m20 lang. Niet zo makkelijk in te graven waar ik hem wil gebruiken. Ik heb ongeveer 40 cm tussen doucheput en grond.
[Dit bericht is gewijzigd door Simba op 15-12-2001 18:58]
en ook nog: -Overall heat transfer coefficient (U) (W/m2.oC) maar dat volgt toch juist uit al die andere waarden
of is dat een waarde van het koper ms?
quote:heat capicity is misschien het aantal water dat je kan verwarmen voor het verdampt? (ik ben dan we lam dus ws is dat het niet
Op zaterdag 15 december 2001 01:17 schreef Simba het volgende:
Hier heb ik iets gevonden wat berekent wat ik wil denk ik, maar ze vragen
-Heat capacity, weet iemand wat dit is voor water?en ook nog: -Overall heat transfer coefficient (U) (W/m2.oC) maar dat volgt toch juist uit al die andere waarden
of is dat een waarde van het koper ms?
Warmtewisselaar 1m50
koperen waterleiding 22mm in
pvc afvoer 50mmm (stroomt "tegen elkaar in")
afvoer 1cm aflopend gelegd, met versmalling op het eind zodat pijp gevuld raakt.
T douche: 38oC.
T aanvoer: 10oC.
resultaat:
T douche gekoeld: 32oC.
T aanvoer opgewarmd: 16oC.
dus 6oC temperatuur uitwisseling aan beide zijden.
Maar als ik nu 24oC uitwisseling wil dan kan ik ws niet gewoon 4x 1m50= 6m nemen omdat het temperatuurverschil in elke sectie dan ook minder wordt.
Hoe lang zou ik hem dan wel moeten maken?
Ik heb er nog niet exact aan gemeten, maar als ik vergelijk met thuis:
thuis:
80 liter boiler op hoogste temp ingesteld (+/- 90 graden)
na een kwartier wordt het water al lauwer en na 20 min. is het echt op.
camping:
50 literboiler op 60 graden met warmtewisselaar:
Na bij elkaar een half uur gedoucht te hebben is het water nog steeds heet. Ik heb hem 1 keer laten lopen als test en na bij elkaar +/- 50 min. (! ) wordt het water pas lauwer. Omdat de boiler steeds geheel gevuld wordt met dat lauwe water heb ik niet geprobeerd tot wanneer het echt koud wordt. (Het zal geleidelijk lauwer worden ipv in 1 keer op)
De temperatuur uit de wisselaar is iets van bijna 30 graden schat ik door aan de leiding te voelen. Volgende zomer zal ik er eens echt aan gaan meten met temperaturen van in en uit en berekeningen maken enzo.
Ik heb de warmtewisselaar uiteindelijk gemaakt van +/- 12m waterleiding van 22mm in een 50mm pvc-pijp als afvoer en dit geheel in een 70mm regenpijp gevuld met pur-schuim als isolatie.
Binnenkort zal ik er wat foto's van posten.
Dat verstoppen was ik zelf ook een beetje bang voor, ik heb halverwege ook een groot T-stuk gemaakt om het evt met tuinslang/hogedrukspuit of chemicalien te kunnen oplossen.
Maar na een half jaar gebruik door 2 personen loopt het iig nog als een trein zonder extra maatregelen.
De douche is dus wel het enige wat er doorloopt als afvalwater, de rest van de afvoeren loopt door andere pijpen. Ik zou er iig geen afvoer van de keukengootsteen op aansluiten.
quote:Misschien een leuk idee voor de wasmachine? Ook daar komt warm water uit, en moet er water verwarmd worden. Je hebt alleen het probleem dat de afvoer en toevoer van water niet synchroon met elkaar loopt. En voor kennis en vragen over warmte wisselaars kun je het beste bij Nefit terecht. Daar heb ik zelf gewerkt en ik weet dat zij degenen zijn die zeer veel kennis hebben op het gebied van warmte wisseling. Zo halen autofabrikanten b.v. hun kennis bij Nefit vandaan. Mocht je ze ooit willen mailen voor vragen (mijn oud collega's
Op dinsdag 10 december 2002 00:23 schreef Simba het volgende:
De douche is dus wel het enige wat er doorloopt als afvalwater, de rest van de afvoeren loopt door andere pijpen. Ik zou er iig geen afvoer van de keukengootsteen op aansluiten.
quote:Zo, en dat al binnen 3 dagen
Op zondag 8 december 2002 20:12 schreef Simba het volgende:
Binnenkort zal ik er wat foto's van posten.
Simpel...quote:Op vrijdag 5 december 2008 23:40 schreef Babbelzz het volgende:
ik krijg in mijn nieuwbouw app een warmtewisselaar, maar xnap er geen snars van waarvoor zo'n ding gaat dienen...
we hebben geen zonnecollectoren oid
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |