quote:
Si!
Alfa Romeo is het grootste Italiaanse automerk na Fiat. Alfa Romeo maakt gewone auto's (berlines en hatchbacks), sportwagens en terreinwagens (enkele prototypes). Alfa Romeo wordt in België en Nederland druk verkocht. Het merk kent een sportieve reputatie en kent een grote groep liefhebbers die 'Alfisten' , ook wel: Scrutisten, worden genoemd.
Geschiedenis
Het huidige Alfa Romeo, onderdeel van de FIAT-groep, werd in 1906 in Italie opgericht door de fransman Alexandre Darracq onder de naam Società Anonima Italiana Darracq (SAID). Alexandre Darracq dacht dat de Italiaanse automarkt, die op dat moment nog in de kinderschoenen stond vergeleken met Duitsland en Frankrijk, rijp was voor zijn oudere en kleine modellen. SAID werd door hem gestart als onderdeel van zijn reeds bestaande Franse autofabriek.
Alhoewel zijn gedachte de Italiaanse markt te veroveren met oudere en kleine modellen vanuit het perspectief van de econoom slim was, was Darracq niet succesvol met SAID. Zijn eerste twee modellen voor de Italiaanse markt waren motorisch te zwak voor de op dat moment slechte em steile Italiaanse wegen. SAID kon niet concureren met de wagens die in Italie geimporteerd werden.
Ondanks het naderende einde voor SAID was Darracq niet bereid betere model-ontwerpen door te sluizen naar zijn Italiaanse bedrijf. In 1909 werd Darraq uitgekocht door de bedrijfsleider van de Italiaanse vestiging, Ugo Stella. Deze huurde Guiseppe Merosi in om nieuwe modellen te ontwikkelen die daadwerkelijk geschikt zouden zijn voor de Italiaanse markt. De associatie met de slechte modellen van Darracq werd verbroken door vanaf 24 juni 1910 een nieuwe naam voor de onderneming te voeren, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, of kortweg ALFA. De eerste echte Alfa was de 24HP met een cilinderinhoud van 4084cc over vier cilinders en 24 paardenkrachten. Dit was viermaal de kracht van het grootste Darracq-model dat hij moest vervangen.
Rond 1916, tijdens de eerste wereldoorlog, verkocht het laatste Darracq-familielid met Alfa-aandelen zijn aandelen aan de bank. Deze wist ze door te verkopen aan een pomp- en compressorfabrikant, Nicola Romeo. Nicola Romeo was succesvol met het fabriceren voor de oorlogsindustrie en had nieuwe frabrieksruimte nodig. Hij was, als mijnbouwkundige, geen liefhebber van automobielen. Nicola Romeo kocht voor zijn doel de overige aandeelhouders van Alfa volledig uit en kreeg zo het volledige bedrijf in handen. Hij begon de fabrieken te gebruiken om tractoren, vliegtuigmotoren en spoorwegmaterieel te fabriceren. Hoeveel er ook gefrabriceerd werd, auto's rolden er niet meer van de band gedurende de oorlogsjaren. Tijdens deze jaren noemde Romeo de onderneming zelfs naar zichzelf.
Alexandre Darraq (1855 - 1931) was een Franse autobouwer
Geboren als Pierre Alexandre Darracq in Bordeaux uiit Baskische ouders. Hij begon het fietsmerk Gladiator in 1891. In 1896 verkochtte hij zijn succesvolle bedrijf voor een flinke som geld.
Hij ging daarna elektrische auto's bouwen en nam een aandel in Millet motorfietsen. hij was een pionier op het gebied van de geperst stalen chassis' en het gebruik van machines in plaats van manuele arbeid.
Hoewel Darracq auto's bouwde hield hij niet van autorijden of gereden worden. Hij was in de autobouw voor het geld en zijn interesse in fabriceren.
Toen in 1904 de Franse markt voor 10% in handen was van Darracq begon hij aan autoracen, waaronder Grand Prix', de Vanderbilt Cup en het wereldsnelheidsrecord op land. Hij wist hiermee het imago dusdanig te verbeteren dat hij fabrieken in Groot-Brittannië, Ierland, Spanje en Italië kon opzetten en licentieovereenkomsten kon afsluiten, zoals met Adam Opel.
In 1912 verkocht Darracq de autofabrieken aan een Brits concern en ging een Casino overnemen in Deauville. Na de Eerste Wereldoorlog ging hij met pensioen, waar hij zijn geld investeerde in een Hotel (Hotel Negresco in Nice). Hij stierf in 1931 in Monaco en werd bijgezet in het graf van zijn vrouw Louise, die leefde van 1850 tot 1920. Het graf is op het Père Lachaise Begraafplaats in Parijs.