Waarom is zo'n tof spel doodgebloed? Toch maar even nieuw leven inblazen...
Stap 1. Breng de, door de vorige puzzelaar genoemde, soort uit de Paradisaeidae-familie in verband met de bemanning van Apollo 11 of een van de spelers uit de WK-winnende selectie van Uruguay.De soort die door Biancavia was genoemd was de:
genus Phonygammus.
Deze breng in verband met
Peregrino Anselmo, dit omdat de naam van beide met een P begint (
Peregrino en
Phonygammus).
Stap 2. Schrijf de naam achterstevoren en schrijf de tweede klank die je bij het uitspreken uitstoot op fonetische wijze op.Achterstevoren wordt Peregrino Anselmo:
Omlesna OnirgerepDe tweede klank die uitgestoten wordt is:
lesssDe meest voorkomende klinker is de
S. Deze houden we even in ons achterhoofd.
Stap 3. Zoek uit het 15 coupletten tellende Wilhelmus een woord dat in het hele naamdicht maar één keer voorkomt. Ik kies voor het woord:
door.
Stap 4. Maak een nieuw woord van de letter uit stap 2 en het woord uit stap 3. s + door = rodos
Stap 5. Schrijf een verhaal van minstens 4 alinea's en 183 woorden te maken waarin dat woord én een soort van de Paradisaeidae voorkomt.![]()
Uit de Paradisaeidae-familie kies ik voor de "Paradisaea minor" (de Nederlandse benaming is: kleine paradijsvogel).
VakantieVorig jaar ben ik op vakantie geweest naar
Rodos. Dit eiland maakt deel uit van de Dodekanesos, en is een van de meest oostelijke eilanden die tot Griekenland behoren. Het ligt slechts een paar kilometer zuidelijk van het Turkse vasteland. Het eiland beslaat 1398 km
² en in het jaar 2000 had het 68.000 inwoners.
Toen ik op een middag zat te genieten op het terras werd ik aangesproken door een man. Hoe zeer ik hem ook duidelijk maakte dat ik RUSTIG mijn koffie (inclusief koekje) wou nuttigen schoof hij toch aan en begon te klagen. Deze man had blijkbaar iets wat hij kwijt moest. Aangezien ik ook niet de lulligste ben (nou ja, niet altijd in ieder geval) bestelde ik ook voor hem een kop koffie.
Nadat de serveerster weg was begon de man te vertellen over zijn levensverhaal. Het begon erg langzaam, maar al gauw kreeg hij de smaak te pakken en kwam de vaat erin. De man was in zijn leven geslaagd, eigenlijk zou hij niet het recht mogen hebben om te klagen. Maar hij bleef maar doorgaan over zijn broer. Zijn broer was altijd net iets beter. Had net iets betere cijfers op school, had een net iets mooiere vrouw, had een net iets mooiere auto en verdiende net iets meer. Het was duidelijk dat de man hier erg mee zat. Toen hij de koffie op had en zijn verhaal gedaan, stond hij op. Ik werd uitvoerig bedankt voor het luisteren en namen wij afscheid.
De man was nog niet een minuut weg of er kwam een vogel aangevlogen, welke op de leuning van de stoel tegenover mij ging zitten. Toen realiseerde ik met pas. De man is een
Paradisaea minor. De kleine paradijsvogel is erg mooi, maar zal altijd in de schaduw van zijn grotere 'broer' staan...
The end.
NEXT!De volgende mag dus verder gaan met: Paradisaea minor. Succes!
[ Bericht 0% gewijzigd door DarkFly op 21-12-2006 18:51:13 ]