abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 mei 2006 @ 16:22:54 #1
149249 LittleIcequeen
It`s cold as ice
pi_38048498
Al een tijdje ligt er iedere dag wel poep en / of plas van 1 van m`n beestjes in de douche / WC.

Vandaag heb ik de dader op heterdaad betrapt toen ze in een hoekje zat te plassen.

Wat kan ik daartegen doen? Ze heeft gewoon een schone kattenbak. Deur van douche / wc dichtdoen kan niet altijd, omdat er na het douchen geventileerd moet worden om schimmel op de muren te voorkomen.

Ik vind het vreemd dat ze dit doet.
pi_38048888
Ik zou haar urine proberen op te vangen (natte korreltjes uit de bak, of wat vanuit de douche proberen in een potje te doen) en even naar de DA.
Als katten op andere plekken gaan plassen kan het wel eens lich. zijn.

Alu folie in de douche leggen, hebben ze ook een hekel aan, en de kattenbak verplaatsen. Niet te schoon maken die bak trouwens! Bijv. met chloor schoonmaken, zijn ze dol op. Of een 2e bak erbij nemen.
  zondag 21 mei 2006 @ 16:39:16 #3
149249 LittleIcequeen
It`s cold as ice
pi_38048956
quote:
Op zondag 21 mei 2006 16:36 schreef Bluezz het volgende:
Ik zou haar urine proberen op te vangen (natte korreltjes uit de bak, of wat vanuit de douche proberen in een potje te doen) en even naar de DA.
Als katten op andere plekken gaan plassen kan het wel eens lich. zijn.

Alu folie in de douche leggen, hebben ze ook een hekel aan, en de kattenbak verplaatsen. Niet te schoon maken die bak trouwens! Bijv. met chloor schoonmaken, zijn ze dol op. Of een 2e bak erbij nemen.
Heb 3 bakken, iedere kat heeft z`n eigen. Maar zal ff wat natte houtkorrels uit de bak halen en naar de DA brengen.
pi_38079909
hmm mijn kat doet dat vooral als hij om wat voor reden dan ook.. niet op de bak wil

bijv. als ik hem een keer vergeet schoon te maken

dan zit ie boven het afvoerputje van de douche
of op een plastic schaaltje als hij dat kan vinden
(waterbak is helaas ook plastic schaaltje)

wil hij het kwijt op een schoon plekje.. maar is de kattenbak gewoon niet goed genoeg
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_38087543
Douchebak vervangen door zo'n franse gat in de grond wc. Nooit meer kattenbak schoonmaken... YES!!!!! Deed die van mij dat maar
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  maandag 22 mei 2006 @ 17:13:00 #6
149249 LittleIcequeen
It`s cold as ice
pi_38090366
Ik zat me net iets te bedenken. Zou het door haar zwangerschap kunnen komen dat ze daar opeens gaat poepen in plassen? Ze is namelijk hoogzwanger en kan elk moment gaan bevallen.
pi_38090523
Oh dat is diezelfde kat van het andere topic
Dan zou ik het eerst maar even afwachten ja... mss wil ze wel in de douche bevallen
  maandag 22 mei 2006 @ 17:30:52 #8
149249 LittleIcequeen
It`s cold as ice
pi_38091102
quote:
Op maandag 22 mei 2006 17:16 schreef Bluezz het volgende:
Oh dat is diezelfde kat van het andere topic
Dan zou ik het eerst maar even afwachten ja... mss wil ze wel in de douche bevallen
Bedoel je dat ze bezig kan zijn een soort van territorium te maken in de douche?
pi_38292090
quote:
Op zondag 21 mei 2006 16:22 schreef LittleIcequeen het volgende:
Al een tijdje ligt er iedere dag wel ... plas van 1 van m`n beestjes in de douche / WC.

Wat kan ik daartegen doen?
Ophouden het slechte voorbeeld te geven.

Punt is, de douche is gewoon veel schoner dan de kattenbak. Wij hadden een kater die in de wc plaste. En we hebben een poes die alleen van onder de kraan drinken wil. Deal with it. Poepen kan echt niet hoor, dan maar met de snuit in de poep, direct als je 'm betrapt! En hard schreeuwen en hissen tegen dat beest.

Ook wil het wel helpen, als het markeergedrag is, om na dat hard hissen en schreeuwen en duwen met een grote fles wc-parfum de douche in te smeren, dan snapt hij dat dat jouw geur is en jij de baas bent.

Koffiegeur schrikt katten ook af.
  zondag 28 mei 2006 @ 19:17:43 #10
58063 uppie83
Sousousou
pi_38309056
Mijn kat piest sinds vorige week zondag ook overal in mijn kamer behalve op zijn bak. Elke keer weer maak ik het schoon en spuit er van dat spul over waardoor de urinelucht weg is zodat hij er niet opnieuw overheen piest. Probleem is dat hij dan gewoon wel weer ergens anders gaat zitten. Ook zilverfolie helpt niet want dat vindt hij alleen maar leuk om te verscheuren.

Ben vorige week al bij de dierenarts geweest omdat mijn kat daarvoor nog om de 5 minuten wel ergens een paar druppels pieste. Volgens de DA heeft mijn kat een blaasontsteking opgelopen met als waarschijnlijke oorzaak stress Maar goed... het ophouden gaat nu weer goed, alleen piest ie nog steeds niet op zijn bak zelf en wordt ik er ondertussen een beetje gestoord van dat ik hem 24/7 in de gaten moet houden.
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_38318756
Net als mensen worden katten nu eenmaal soms gewoon ziek.

Trouwens wij hadden een kater die jaaaaarenlang speciaal voer kreeg omdat hij zogenaamd problemen met z'n nieren had omdat hij overal bleef piesen... Toen haalden we er een ongesteriliseerde poes bij en bleek dat hij gewoon niet goed was gecastreerd! In z'n documenten stond dat hij gecastreerd was, maar dat hadden ze dus niet helemaal gedaan... Na de castratie hebben we hem met een deo-spuitbus en hissen afgeleerd om te piesen dan ook. En dat voer voor z'n nieren bleek hij helemaal niet nodig te hebben, z'n nieren waren in orde... Dierenartsen hebben het ook wel eens bij het verkeerde eind.

Dat zo'n kat gestressed is als het een blaasontsteking heeft, geloof ik graag. Maar of dat nou de oorzaak is.
pi_38324942
Katten zijn dol op bleekmiddel.
Putlucht in de badkamer
pi_38325009
Peper strooien in de hoekjes waar je kattebeest ongewenst plast, heeft bij mij altijd feilloos gewerkt om de katjes zindelijk te krijgen, ook als ze wat ouder waren en even een "zeikperiode" hadden.
  maandag 29 mei 2006 @ 13:27:30 #14
58063 uppie83
Sousousou
pi_38331387
quote:
Op maandag 29 mei 2006 09:45 schreef MarMar het volgende:
Peper strooien in de hoekjes waar je kattebeest ongewenst plast, heeft bij mij altijd feilloos gewerkt om de katjes zindelijk te krijgen, ook als ze wat ouder waren en even een "zeikperiode" hadden.
Die tip heb ik ook gehad, maar dan kan ik mijn hele kamer wel onder de peper strooien, hij gaat namelijk gewoon dan ergens anders op de vloer zitten.

Ik heb nu wel wat anders gedaan, nl de bovenkant van zijn bak er af gehaald. Daarbij heb ik zowel valeriaan als kattegras in zijn bak gedaan. Nu is het sinds gisteravond wel goed gegaan.
pi_38335364
quote:
Op maandag 29 mei 2006 13:27 schreef uppie83 het volgende:
Daarbij heb ik zowel valeriaan als kattegras in zijn bak gedaan.
  vrijdag 2 juni 2006 @ 02:29:35 #16
58063 uppie83
Sousousou
pi_38463047
quote:
Op maandag 29 mei 2006 15:59 schreef Sessy het volgende:

[..]

Nou ik was dus te snel enthousiast. Na 24 uur begon het gelazer weer en ging meneer weer vrolijk ergens in mijn kamer zitten. Inmiddels kan ik, ondanks dat ik nu dus zijn bak open heb staan em alles wat een vaste vorm aanneemt er uit haal, nog steeds 1 keer in het uur verwachten dat meneer ergens in mijn kamer gaat zitten pissen. Inmiddels zijn allebij mijn schooltassen ook al als pisbak gebruikt, is mijn deurmat opgevouwen om er in te pissen en ongeveer alle hoeken en gaatjes die hij maar kan vinden worden ook ondergepist.

Ik heb dus inmiddels al redelijk wat methode's geprobeerd, maar niets helpt:
- Kap van de bak af zodat hij meer ruimte heeft en stank minder blijft hangen
- Vaste ontlasting continu uit de bak halen
- Bak eens in de 4 dagen helemaal verschonen
- Plekken waar hij gepist heeft schoonmaken en urinelucht weghalen
- Zilverfolie neerleggen waar hij gepist heeft (wordt gewoon leuk mee gevoetbald en daarna verscheurd)

Ben dus behoorlijk door mijn scala aan methoden heen... ik wordt er ook steeds gestoorder van als ik hem weer ergens zie zitten pissen Het lijkt wel alsof alle gedeeltes van 'wie (niet) horen wil...' inmiddels redelijk voorbij zijn.
pi_38465713
Is hij gecastreerd? Dat zou namelijk moeten helpen.

Sommige katten spuiten hun territoriumlucht op alles wat naar andere dieren ruikt. Tassen zijn favoriet als je die buitenshuis op de grond hebt gezet in bvb treinen en winkels enz.

De poes van mijn ouders is gesteriliseerd maar was pas te stoppen toen bij elke deur, waardoor geuren van dieren buiten naar binnen kunnen, een kattenbak stond.

Plekken onaangenaam voor katten maken doe je met verse citroen. Probeer eens wat citrusschilletjes in een hoek te leggen of sprenkel citroensap. Lappen met sopje waarin vers citroensap zit, helpt ook de pisgeur neutraliseren.

Citrusschillen werken ook prima tegen poezen die in plantenbakken en tuinborders willen graven.
pi_38466133
Zeg Uppie, heb je al door een dierenarts uit laten sluiten of ie blaasgruis, blaasontsteking o.i.d. heeft?
pi_38466205
hmm castreren is leuk
maar dan moet je dus eerst weten of het sproeien of plassen is

plassen is namelijk gewoon noodzaak voor een kat
(en dient gewoon netjes op een bak te gebeuren op zich)
daar is meestal ook een oorzaak voor als dat mis gaat
soms is het stress, soms is het ziekte.. en soms kom je er echt nooit achter of gewoon per toeval
in het laatste geval zal je alle veranderingen in huis meoten nalopen of dat de oorzaak kan zijn

sproeien is echter territoriumgedrag
en dus ook als je mazzel hebt te verhelpen door te castreren
risico is echter dat het al een gewoonte is.. en als je dan castreert.. gaat poeslief gewoon lekker door
(zo eentje heb ik er dus )
geen idee wat je daar aan kan doen
weet wel dat het erger word als er stress is
kennelijk si er dan een verhoogde drang tot het afbakenen van het territorium
op zich was het niet zo erg toen hij nog vaak buiten was.. maar nu hij continu binnen is moet het huis eht dus ontgelden
officieel helpt dan goed schoonmaken eerst met iets dat 100% de lucht weghaalt want een kattenneus is veel scherper dan de onze
bijv. soda of groene zeep of dettol (laatste stinkt verschrikkelijk.. .maar gebruik het toch altijd thuis want dat ontsmet ook meteen)
en daarna met iets met een sterke citroengeur omdat katten daar een hekel aan hebben
blijft de pislucht hangen.. dan gaat poes zodra hij vervaagt er weer tegen staan sproeien
ben je dus weer waar je begon

en kattenpis is ERG slecht voor je spullen
dat is zo zuur dat metaal er van gaat roesten zegmaar

dus eerst moet je kijken awt hij precies doet.. en dan een oorzaak.. en dan pas een oplossing
helaas is de oorzaak soms erg moeilijk

is het stress.. dan zou je eens feli-way (te koop bij dierenarts voor ong. 30e) of no-stress (dierenwinkel voor zelfde geld) kunnen proberen
dat zijn feromonen waardoor poes zich prettig en meer op zn gemak voelt
met een beetje mazzel worden de sproeineigingen daar ook minder van
maar het heeft in ieder geval een gusntig effect op stress en dergelijke dingen.
jobensaskia.nl
  vrijdag 2 juni 2006 @ 15:47:39 #20
58063 uppie83
Sousousou
pi_38477504
Goed het uitgebreidere verhaal

Kater is net 1 jaar geworden. Rond de tijd dat hij 9 maanden was heeft hij ook een tijdje buiten zijn bak gepiest. Vervolgens heb ik hem door de dierenarts laten castreren en was het over.

Nu 2 weken geleden is hij nadat ik zijn bak heb verschoont om de 5 minuten gaan pissen. Op zijn bak, maar ook overal door mijn kamer heen (50 m2). Vervolgens kwam er na 3 dagen ook bloed mee met de urine en ben ik dus met hem naar de dierenarts gegaan. Die constateerde geen nierstenen of gruis en zei dat het een blaasontsteking was. Hierop werd een spuit gegeven en pilletjes. Inmiddels is het om de 5 minuten piesen afgelopen en ziet dat er allemaal weer gezond uit. Het buiten de bak piesen is niet gestopt.

Vervolgens wat advies ingewonnen en uitgevoerd. Advies was onder andere om de bovenkant van zijn bak er af te halen omdat de bak misschien te klein gevonden werd of de stank te veel binnenhield. Elke keer als ik wat zie liggen haal ik nu zijn vaste ontlasting er uit en eens in de 4 a 5 dagen wordt zijn bak helemaal verschoond.

In de kamer gebruik ik om schoon te maken of heet water met bleek, of heet water met citroen afwas. Daarna spuit ik er nog "wash & get off" overheen (gekocht in de dierenwinkel).

Maar niets helpt, ik heb zo'n grote kamer dat als ik één plek behandel hij wel weer ergens anders gaat zitten. En ik kan niet heel mijn kamer gaan ondergooien met citroen, peper of zilverfolie. Gister was mijn laatste schone tas dus zelfs aan de beurt en nu heb ik het er dus een beetje mee gehad dat al het werk niet loont
pi_38478674
hmm bleek/chloor vinden poesjes ook lekker ruiken.. dat is minder handig

misschien toch eens zo'n verstuiver proberen?
ik weet het ook niet
jobensaskia.nl
  FOK!fotograaf vrijdag 2 juni 2006 @ 16:43:04 #22
137066 fokkieslim
pi_38479447
fijn een kat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu snap ik dat de kat van de buren niet meer naar binnen mocht.
pi_38481837
Ok, Uppie, dit is idd niet leuk meer
En ik begrijp nu dat je er alles aan hebt gedaan, echt een hardnekkig probleem

Je hebt het over 1 grote kamer.
Staat zijn voederbakje misschien naast de kattenbak? Dan allebei op andere plekken zetten, en kijken hoe dat gaat?
  vrijdag 2 juni 2006 @ 18:51:13 #24
58063 uppie83
Sousousou
pi_38483015
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 18:05 schreef Bluezz het volgende:
Ok, Uppie, dit is idd niet leuk meer
En ik begrijp nu dat je er alles aan hebt gedaan, echt een hardnekkig probleem

Je hebt het over 1 grote kamer.
Staat zijn voederbakje misschien naast de kattenbak? Dan allebei op andere plekken zetten, en kijken hoe dat gaat?
Er zit ruim 5 meter tussen zijn voedings- en kattenbak. Lijkt me ook niet echt de oorzaak Ik heb ook van de dierenarts een paar blaadjes mee gekregen over hoe ik dit moest aanpakken... maar daar staat ook niets meer in wat ik nog niet heb geprobeerd
pi_38488760
Uppie: dan zou ik het eensn op www.kattenplaza.nl op het forum gaan vragen
Daar zitten de echte kattenverslaafden
jobensaskia.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')