Dat vraag ik me eigenlijk af... Voor een eitje gebruik je weinig olie, dus kan het erg snel erg warm worden.quote:Op zondag 21 mei 2006 16:48 schreef Verlosser het volgende:
En dan is nog de vraag hoeveel kun je het verhitten tot het ongezond wordt? Het lijkt me duidelijk dat je er niet in moet frituren want dan wordt de olie zo'n 200 graden. Maar zou je er wel een eitje in kunnen bakken zonder dat het ongezond wordt. Want het lijkt me niet dat de olie bij het bakken van een eitje 200 graden wordt
voor salades etc?quote:Op zondag 21 mei 2006 16:30 schreef golfer het volgende:
Lijkt mij een fabeltje.
Heel veel topkoks gebruiken extra vierge als basis voor hun koken.
quote:Toevallig moet ik ook nieuwe olijf olie kopen om in te bakken en ben ik ook gaan zoeken hoe dit nu zat met extra vergine olie en bakken. Ik vond (meerdere malen) het volgende: "Bij gewone olijfolie ligt het rookpunt op 211 C. Bij olijfolie extra vierge ligt het rookpunt al op 122 C. Wordt de temperatuur van deze extra vierge olijfolie hoger dan 180 C, dan komen er zelfs schadelijke stoffen vrij
quote:Ik wil toch even een misvatting uit de weg ruimen, het rookpunt van olijfolie ligt op 210 C. Dit geld voor alle olijfolies of ze nu extra vergine zijn of niet. Ga maar na waarom zou de puurste en kwalitatief hoogste olie een lager rookpunt hebben dan de olie die door verhitting uit de vrucht wordt gehaald?! Ik zou zelfs een stap verder willen gaan, de extra vergine is veel gezonder om mee te bakken dan de andere olien. Voor meer informatie ga eens naar de site van het international olive oil council Ben je op zoek naar een exclusieve olijfolie met een heerlijke smaak? Probeer dan de Fattoria Bernardini Extra Vergine Olijfolie uit Lucca eens. Voor meer informatie surf naar www.olioliva.nl
Als je een eitje bakt, zou dat dan te hoog zijn?quote:Op zondag 21 mei 2006 19:05 schreef Bluezz het volgende:
Dat was dus ook mijn conclusie
Niet te hoog verhitten lijkt mij.
Eitje bakken in olie?quote:Op zondag 21 mei 2006 19:11 schreef Verlosser het volgende:
Als je een eitje bakt, zou dat dan te hoog zijn?
Geklaarde boter is zó lekker.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Eenmalig bakken valt imho wel mee, frituren zou ik niet doen. Herhaald verhitten zou ik niet doen.
Bakken gaat trouwens beter in spekvet, nietvet of geklaarde boter.
Mag daar nog ganzenvet bij???quote:Op zondag 21 mei 2006 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Eenmalig bakken valt imho wel mee, frituren zou ik niet doen. Herhaald verhitten zou ik niet doen.
Bakken gaat trouwens beter in spekvet, nietvet of geklaarde boter.
quote:Op zondag 21 mei 2006 18:06 schreef Bluezz het volgende:
Leuk hoor. Zo'n knakker die gaat BEREDENEREN. Hij heeft waarschijnlijk nooit scheikunde op school gehad.quote:Ik wil toch even een misvatting uit de weg ruimen, het rookpunt van olijfolie ligt op 210 C. Dit geld voor alle olijfolies of ze nu extra vergine zijn of niet. Ga maar na waarom zou de puurste en kwalitatief hoogste olie een lager rookpunt hebben dan de olie die door verhitting uit de vrucht wordt gehaald?! Ik zou zelfs een stap verder willen gaan, de extra vergine is veel gezonder om mee te bakken dan de andere olien. Voor meer informatie ga eens naar de site van het international olive oil council Ben je op zoek naar een exclusieve olijfolie met een heerlijke smaak? Probeer dan de Fattoria Bernardini Extra Vergine Olijfolie uit Lucca eens. Voor meer informatie surf naar www.olioliva.nl
En wat is "gewone" olijfolie?quote:Op zondag 21 mei 2006 17:24 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
voor salades etc?
dat kan wel.. maar mijn leraar vertelde me bij warenkennis dat je beter gewone olijfolie kunt gebruiken voor t bakken etc dat de smaak van t gerecht beter uikomt.
Valt wel mee hoor. Als je maar heet genoeg frituurt. Dan neemt de patat of wat dan ook niet zo veel vet op.quote:Op woensdag 24 mei 2006 23:32 schreef Spacehamster het volgende:
En he bah....wie frituurt er nou ook....da's hartstikke ongezond voor je lijf!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |