abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38015525
in de zomer vakantie ga ik een maand naar oost europa om de boel te verkennen met de trein.
Helemaal alleen, maar dat is ook de bedoeling.
Programma is: Praag, Bratislava, Warschau, Dantzig, Koningsbergen, Sint Petersburg
wat kan of moet er bij?
captain planet, he is a hero, he is gonna put pollution down to zero
  zaterdag 20 mei 2006 @ 13:43:04 #2
140904 MLF
Unazukin
pi_38015594
Berlijn
Leipzig
Dresden

en posten in travel (verkeerde topic)
pi_38015760
dat is niet echt oost europa...ik wil echt naar oost blok
captain planet, he is a hero, he is gonna put pollution down to zero
  zaterdag 20 mei 2006 @ 13:52:12 #4
140904 MLF
Unazukin
pi_38015843
pak een landkaart en zoek plaatsen en google voor plaatjes
  zaterdag 20 mei 2006 @ 14:50:48 #5
104963 ETA
European Travel Author
pi_38017278
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 13:40 schreef CaptainPlanet het volgende:
in de zomer vakantie ga ik een maand naar oost europa om de boel te verkennen met de trein.
Programma is: Praag, Bratislava, Warschau, Dantzig, Koningsbergen, Sint Petersburg
wat kan of moet er bij?
Praag en Bratislava is overigens centraal Europa, nog geen oost europa

Anyway, Ik ben in al deze steden geweest behalve Koningsbergen. Als je toch naar St petersburg gaat, ga dan via de baltische staten. Hier is ook nog genoeg te zien. En als je eenmaail in St Petersburg bent, dan moet je toch eigenlijk ook Moskou aandoen. (je hebt dan toch een visum als het klopt).

In Travel zijn er genoeg anderen die hier over kunnen vertellen. Als je meer over de steden wilt weten, stel dan maar wat specifiekere vragen.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zaterdag 20 mei 2006 @ 16:04:13 #6
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_38019076
Krakow zou ik zeker ook doen
Verder vond ik Boedapest ook een erg mooie stad, en kun je met interrail (ik neem aan dat je gaat interrailen iig) ook via Boedapest naar Zagreb, maar dat is misschien niet echt het oostblok zoals jij het bedoelt
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
pi_38019118
Moskou?
pi_38019183
GC > TRV
  zaterdag 20 mei 2006 @ 16:18:04 #9
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38019429
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 13:40 schreef CaptainPlanet het volgende:
wat kan of moet er bij?
Wat wil je precies zien/bezoeken? 'Koningsbergen' is een plek met veel historie (maar weinig toekomst), daar heb je vooral een echte oostblokstad met af en toe wat oude Duitse gebouwen. Danzig daarentegen heeft een heel mooi opgeknapt centrum.
Onthoud wel dat je voor Koningsbergen en Sint Petersburg een visum nodig hebt, als je tussen beide met de trein reist waarschijnlijk zelfs twee omdat je het land verlaat.

Verder leuk idee, vertel eens iets meer over je motivatie en plannen
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_38035748
Is Koningsberg Kalaningrad? Afrader. Je bent veel geld kwijt voor visa, tijd voor reizen en een behoorlijk lelijke en inspiratieloze omgeving te kijken.

De meeste steden zijn prachtig en goed te bezoeken, ben overal geweest behalve Sint Petersburg. En gooi Krakow erbij, want dat is zeer mooi en interessant.

Overiges moet je vanuit Gdansk altijd weer terug naar (meestal Warschau) om verder te reizen, geen directe verbinding met Kalaningrad iig.

En oja: Vilnious,Talinn en Riga zijn ook niet om over te slaan eigenlijk!

En als laatste: in een maand 6 steden aan doen is wel snel, maar net te doen. Voor bratislava ben je niet al te veel tijd kwijt. In sint petersburg zou ik minstens een week voor willen hebben. Soms wikl je op sommige plekken gewoon langer blijven......
pi_38072208
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:46 schreef marsterretje het volgende:
Overiges moet je vanuit Gdansk altijd weer terug naar (meestal Warschau) om verder te reizen, geen directe verbinding met Kalaningrad iig.
Er is een dagelijkse directe verbinding tussen Gdansk en Kaliningrad.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Fahrt D 7
Halt          Ankunft Abfahrt 
Gdynia Glowna         8:14       
Sopot         8:22   8:23     
Gdansk Oliwa       8:26   8:27     
Gdansk Wrzeszcz    8:30   8:31     
Gdansk Glowny    8:36   8:40     
Pruszcz Gdanski    8:50   8:51     
Tczew          9:07   9:22     
Malbork       9:38   9:48     
Elblag          10:09   10:10     
Mlynary       10:32   10:33     
Braniewo       10:53   11:23     
Braniewo(Gr)               
Mamonovo       13:53   14:23     
Kaliningrad       15:19
pi_38076589
Oja, dat kan natuurlijk, boot vergeet ik altijd als optie, omdat ze meestal wat durig zijn .
  maandag 22 mei 2006 @ 11:58:13 #13
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38078906
quote:
Op maandag 22 mei 2006 10:32 schreef marsterretje het volgende:
Oja, dat kan natuurlijk, boot vergeet ik altijd als optie, omdat ze meestal wat durig zijn .
Er staat dan wel 'fahrt', maar dat is echt geen boot hoor
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 22 mei 2006 @ 13:45:30 #14
24606 edsuit
kind of blue
pi_38082344
Vergeet inderdaad Boedapest niet! Zeker de moeite waard. En dan kan je wellicht meteen een stukje meepikken van het geweldige Sziget Festival.
  maandag 22 mei 2006 @ 13:49:56 #15
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38082503
quote:
Op maandag 22 mei 2006 13:45 schreef edsuit het volgende:
Vergeet inderdaad Boedapest niet! Zeker de moeite waard. En dan kan je wellicht meteen een stukje meepikken van het geweldige Sziget Festival.
Als je alles samen in een maand wilt doen is het misschien handig een selectie te maken. Boedapest is toch weer wat zuidelijker om te beginnen, en kost weer een aantal dagen extra. Beter in een paar mooie steden wat langer blijven en sommige dingen overslaan, dan overal maar nauwelijks de tijd hebben...
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 22 mei 2006 @ 14:10:23 #16
97745 Thorical
finding a way
pi_38083211
Kaliningrad zou ik vergeten, een hoop historie die al 60 jaar geleden in puin geschoten is. Wat er wel is zijn soviet blokken en een marinehaven waar jij als burger niet snel binnen komt. Daarnaast heb je dan een multi-entry visum nodig voor Rusland.
  maandag 22 mei 2006 @ 15:45:40 #17
104963 ETA
European Travel Author
pi_38086639
over hoeveel tijd per lokatie te besteden. Ben het wel eens met marssterretje, St Petersburg is echt een stad waar je wat tijd moet doorbrengen, een week is een leuke periode. Bratislava ook, zeer mooie oude centrum, maar na een dag ben je toch al uitgekeken. Buiten het oude centrum heeft Bratislava niet veel te bieden.

Verder in Polen, Krakow hoort eigenlijk wel in het rijtje Poolse steden die je ooit moet bezoeken Als je vanuit slowakije richting Polen gaat, dan kom je er wel langs Krakow. Warschau zelf valt een klein beetje tegen vanuit cultureel perspectief. Grote delen zijn in puin geschoten in WOII, het oude centrum is wel herbouwd, maar mist toch een echt authentiek sfeertje. Na een 2 daagjes denk ik dat je het wel daar hebt gezien. Gdansk daarin tegen is op cultureel gebied wel wat interesanter. In Gdansk zou ik iets langer blijven, je hebt bijvoorbeeld Malbork met een groot kasteel, Solidariteits museum met omliggende belangrijke plekken, Sopot is ook wel even leuk om te bezoeken in de zomer, lekker strandstadje aan de zee. Dus in Polen zou ik doen, 2-3 dagen Krakow, 2 dagen Warschau, 3-4 dagen Gdansk.

Voor de rest, Baltische staten, die moet je zeker bezoeken, vooral als je daarna doorgaat naar Rusland, kan je goed zien hoe deze staatjes zijn gegroeid in de korte tijd dat ze onafhankelijk zijn. Ik zou minstens 2 dagen per stad doen, misschien een dagje extra in Riga omdat deze toch iets groter is.

En wat ik al eerder zei, als je de moeite neemt om een visum te krjgen voor Rusland, ga dan ook ff langs Moskou (wel een kuteind om ). Ben zelf nog nooit in Moskou geweest, maar ik hoor van anderen dat je daar redelijk snel bent uitgekeken.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  maandag 22 mei 2006 @ 15:48:10 #18
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38086724
quote:
Op maandag 22 mei 2006 14:10 schreef Thorical het volgende:
Kaliningrad zou ik vergeten, een hoop historie die al 60 jaar geleden in puin geschoten is. Wat er wel is zijn soviet blokken en een marinehaven waar jij als burger niet snel binnen komt. Daarnaast heb je dan een multi-entry visum nodig voor Rusland.
Dat hangt er van af wat je zoekt. Zo wil ik zelf nog steeds een keer naar Kaliningrad, juist om nog sporen van die historie te zoeken (en dan niet alleen de overduidelijke sporen, zoals de dom ) en gewoon om eens te kijken hoe het er daar nu uit ziet.
Bovendien, als je wat lelijke soviet-architectuur zoekt moet je zeker eens naar het huis der Soviets aldaar gaan kijken
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_38172246
quote:
Op maandag 22 mei 2006 01:07 schreef rosstek het volgende:

[..]

Er is een dagelijkse directe verbinding tussen Gdansk en Kaliningrad.
[ code verwijderd ]
7 uur voor dat prutstukje? Gdansk - Kaliningrad is ongeveer 130km schat ik zo.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_38173666
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:48 schreef highway101 het volgende:

[..]

7 uur voor dat prutstukje? Gdansk - Kaliningrad is ongeveer 130km schat ik zo.
Ik voorspel een flinke tijd bij de grens .

En de snelwegen van Polen hebben natuurlijk een reputatie hoog te houden (welke snelwegen ).
pi_38174061
Polen wordt langzaamaan beter met snelwegen;

vroeger had je de A4 van Krzywa ten oosten van de Duitse grens naar Wroclaw (110km oid). Dat stuk was tot 2004 ongeveer 60 jaar oud en nooit onderhouden. Nu zijn er grootschalige constructiemaatregelen. De A4 ten oosten van Wroclaw naar Kraków is zeer goed en te vergelijken met de betere Franse Autoroutes.
Tevens wordt een A2 gebouwd tussen Frankfurt/Oder en Warszawa. Stukken hiervan zijn al klaar en van goede kwaliteit.
Een ander project is de A1 vanaf Gdansk naar het zuiden (Lodz, Katowice). Hiervan is nog bijna niets klaar, maar er gaat dus wel eea veranderen
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_38174136
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:31 schreef highway101 het volgende:
Polen wordt langzaamaan beter met snelwegen;

vroeger had je de A4 van Krzywa ten oosten van de Duitse grens naar Wroclaw (110km oid). Dat stuk was tot 2004 ongeveer 60 jaar oud en nooit onderhouden. Nu zijn er grootschalige constructiemaatregelen. De A4 ten oosten van Wroclaw naar Kraków is zeer goed en te vergelijken met de betere Franse Autoroutes.
Tevens wordt een A2 gebouwd tussen Frankfurt/Oder en Warszawa. Stukken hiervan zijn al klaar en van goede kwaliteit.
Een ander project is de A1 vanaf Gdansk naar het zuiden (Lodz, Katowice). Hiervan is nog bijna niets klaar, maar er gaat dus wel eea veranderen
Dat is inderdaad waar ja, er zit verandering aan te komen. Maar om te reizen van Frankfurt a/d Oder naar Poznan duurt gewoon veel langer dan zou kunnen.

Gelukkig wordt het idd beter.
pi_38174510
Je hoeft nu in ieder geval niet meer Poznan, 50km voor Poznan begint de A2 al, en gaat door tot Lodz momenteel, een afstand van 251km. Dat betekend dat tussen de Duitse grens en Warszawa ruim de helft al over snelwegen kan. In 2008 moet het helemaal af zijn tussen Berlin en Warszawa.

Overigens is er nog sprake dat de A4 gebouwd gaat worden tussen de Duitse grens bij Görlitz tot de huidige A4, en de A4 verlengd gaat worden tot Tarnow. Tevens wordt de A18 aangelegd tussen Forst (D) en de A4. Dan is midden en zuid Polen over 2 jaar goed bereikbaar over snelwegen.
Volgens mijn kaart moet de expressweg (ofzoiets) tussen Katowice en Warszawa ook goed te doen zijn...
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_38177745
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:23 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Ik voorspel een flinke tijd bij de grens .

En de snelwegen van Polen hebben natuurlijk een reputatie hoog te houden (welke snelwegen ).
De snelwegen die ik vorig jaar in Polen heb gezien waren uitstekend!
Alleen ben ik niet verder gekomen dan het stukje Berlijn - Wroclaw - Krakow - Zakopane.

Owja, koop geen Lonely Planet van Centraal Europa, want je raakt hevig gefrustreerd door de beperkte informatie die het ding bevat.
  woensdag 24 mei 2006 @ 20:59:56 #25
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38177789
Euh, gaan we nu collectief vergeten dat TS graag met de trein wilde reizen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')