Zo bedoel ik het niet,quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:03 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Leg uit?
Ik dicteer niets toch?dat was in elk geval niet mijn bedoeling
En die is volgens jou?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:06 schreef Choices het volgende:
[..]
Zo bedoel ik het niet,. Wat mijn punt was is dat omstandigheden het geluk in ons mensen bepaald. Zoals je voorbeeld aanduid: Arm geboren, rijk geworden, = gelukkiger dan: Rijk geboren, arm geworden.
Wij laten ons geluk dicteren door wat er met ons gebeurt, terwijl er ook een hele andere manier van gelukkig zijn is, die losstaat met wat er met je gebeurt.
Ik denk dat de mens nog veel over zichzelf kan leren, omdat dat altijd nog is wat word aangenomen door de grote meerderheid.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:09 schreef descendent1 het volgende:
[..]
En die is volgens jou?
Ik denk dat de mate waarin je je gelukkig voelt altijd (al dan niet onbewust) afhangt van dingen die er in je leven gebeuren.
Dat is zo jaquote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:52 schreef descendent1 het volgende:
Klopt; maar je hebt wel de zekerheid van medische zorg en een uitkering als je door je ziekte niet meer kunt werken; dat is op zich al heel wat.
Ik vind het normaal dat je je indekt voor het onvermijdelijke veranderen van baan. Eigenlijk vond ik de hoogte van de uitkering wel een "vetpot" (70% van je laatst ontvangen loon voor 6 mnd geloof ik, zoiets) en daarna is het inderdaad minder maar genoeg om van te leven...quote:Net als een uitkering; Je KRIJGT er één; geen vetpot, maar je hoeft niet te gaan lopen bedelen als je werkloos bent. Op zich is dat al heel bijzonder; maar in hoeverre beseft men nog hoe bijzonder dat is; het wordt als normaal en vanzelfsprekend gezien.
Dat is waar, 1 maandje in Thailand rondkijken had best een impact op me. Alhoewel veel dingen daar ook in Nederland zijn, alleen moeilijker te zien.quote:Da's globaal gezien mijn punt; ons referentiekader is die van de wereld die we kennen; een wereld met relatieve sociale zekerheden die -in vergelijking met driekwart van de wereld- een paradijs op aarde zijn. Alleen zijn WIJ het gewend en is het voor ons normaqal en zijn we er niet blij mee.
Als jij gelooft dat je geluk afhankelijk is van je omstandigheden dan maakt geld gelukkig aangezien dat toch het middel is je omstandigheden te verbeteren. Ik ga voor onvoorwaardelijk geluk, niet dat dat me tot nu toe werkelijk lukt. Maar het is beter dan het andere najagen.quote:Toevallig gister nog over lopen filosoferen in het kader van: 'Maakt geld gelukkig?'
-ALs je arm begint en rijk eindigt maakt het volgens mij veel gelukkiger dan als je uit een rijk nest komt en niet anders gewend bent.
En in die gedachte schuilt nu juist de illusie. Je kunt niet doen wat je wilt en je bent al helemaal niet degene die je wilt zijn. Dat is een kortzichtige redenering die nu juist de oorzaak is van de ellende. Er zijn wel degelijk alternatieven: terug naar het collectief, meer overheidsingrijpen en het opheffen van zelfregulering.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:37 schreef djenneke het volgende:
Zo lang ik kan doen wat ik wil, zijn wie ik wil, vind ik mezelf vrij genoeg...
Daarbij zijn er weinig alternatieven...
ik denk dat het soms maar goed is dat je beperkt wordt door het collectief, anders zou je bijvoorbeeld nog kunnen gaan denken om verkrachtingen goed te keuren, eventualy.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En in die gedachte schuilt nu juist de illusie. Je kunt niet doen wat je wilt en je bent al helemaal niet degene die je wilt zijn. Dat is een kortzichtige redenering die nu juist de oorzaak is van de ellende. Er zijn wel degelijk alternatieven: terug naar het collectief, meer overheidsingrijpen en het opheffen van zelfregulering.
Precies, dat zou een volgende stap zijn in de zucht naar vrijheid. Zoals ik al eerder aanhaalde, zie: A Clockwork Orange.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik denk dat het soms maar goed is dat je beperkt wordt door het collectief, anders zou je bijvoorbeeld nog kunnen gaan denken om verkrachtingen goed te keuren, eventualy.![]()
mooi voorbeeld dude.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies, dat zou een volgende stap zijn in de zucht naar vrijheid. Zoals ik al eerder aanhaalde, zie: A Clockwork Orange.
Om dat te kunnen concluderen, zou je toch eerst moeten weten wat ik wil. Gezien het feit dat jij daartoe niet in staat bent, kun je ook een dergelijke conclusie niet trekken.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En in die gedachte schuilt nu juist de illusie. Je kunt niet doen wat je wilt en je bent al helemaal niet degene die je wilt zijn. Dat is een kortzichtige redenering die nu juist de oorzaak is van de ellende. Er zijn wel degelijk alternatieven: terug naar het collectief, meer overheidsingrijpen en het opheffen van zelfregulering.
Ik hoef niet een individueel geval te kennen om het totaal te kunnen beoordelen. Die vrijheid waar jij het over hebt is een schijnvrijheid. Denk jij nu werkelijk dat je echt volledig vrij bent?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:52 schreef djenneke het volgende:
[..]
Om dat te kunnen concluderen, zou je toch eerst moeten weten wat ik wil. Gezien het feit dat jij daartoe niet in staat bent, kun je ook een dergelijke conclusie niet trekken.
Nee, ik weet dat ik vrij genoeg ben, om te kunnen doen wat ik wil.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:53 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik hoef niet een individueel geval te kennen om het totaal te kunnen beoordelen. Die vrijheid waar jij het over hebt is een schijnvrijheid. Denk jij nu werkelijk dat je echt volledig vrij bent?
Nee hoor, dat is helemaal niet nodig.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:52 schreef djenneke het volgende:
[..]
Om dat te kunnen concluderen, zou je toch eerst moeten weten wat ik wil. Gezien het feit dat jij daartoe niet in staat bent, kun je ook een dergelijke conclusie niet trekken.
Hoe weet jij dat zeker?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:55 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nee, ik weet dat ik vrij genoeg ben, om te kunnen doen wat ik wil.
Dat is geheel niet hetzelfde. Maar voor mij persoonlijk wel voldoende.
Dit is PRECIES wat ik bedoelquote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:56 schreef Choices het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is helemaal niet nodig.
Ik zal het je uitleggen:
Jij bepaald niet wat je wilt, want je kunt niet je wil willen. Het is er, of het is er niet.
Jou wil word gevormd door je omstandigheden, en jou wil hangt ook nog eens af van je omstandigheden.
Je kunt dit nu willen, en iets anders over 5 jaar. Dat komt omdat de veranderlijkheid dat in de uiterlijke wereld zit, hetgeen is waar jij afhankelijk van bent. Dit is geen vrijheid, dit is een volledige afhankelijkheid, waarbij alles wat jij denkt te zijn, enkel maar een product is van je omgeving van nu en toen.
Niemand zegt tegen mij dat ik dingen niet mag doen. Het is eerder dat veel dingen gewoon niet gaan hoe graag je het ook wilt...quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:55 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nee, ik weet dat ik vrij genoeg ben, om te kunnen doen wat ik wil.
Dat is geheel niet hetzelfde. Maar voor mij persoonlijk wel voldoende.
Dat ik bepaalde zaken wil, omdat mijn omgeving zus en zo is, mijn opvoeding zus of zo is, mijn genetische aanleg zus of zo is, dat mijn wil tevens dynamisch is, is volledig irrelevant.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:56 schreef Choices het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is helemaal niet nodig.
Ik zal het je uitleggen:
Jij bepaald niet wat je wilt, want je kunt niet je wil willen. Het is er, of het is er niet.
Jou wil word gevormd door je omstandigheden, en jou wil hangt ook nog eens af van je omstandigheden.
Je kunt dit nu willen, en iets anders over 5 jaar. Dat komt omdat de veranderlijkheid dat in de uiterlijke wereld zit, hetgeen is waar jij afhankelijk van bent. Dit is geen vrijheid, dit is een volledige afhankelijkheid, waarbij alles wat jij denkt te zijn, enkel maar een product is van je omgeving van nu en toen.
dat hangt af van je buigzaamheid en onderdanigheid. mensen zijn soms net honden...quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:58 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dit is PRECIES wat ik bedoel.
De persoonlijke wil komt niet vanuit het pure individu voort, maar wordt altijd gevormd door de externe omstandigheden. Dat is dus in feite geen vrijheid, maar puur gedetermineerd gedrag.
Nee, de vraag die nog belangrijker is: is dat wat je denkt te willen, wel werkelijk wat je wilt? Die wil an sich, die is namelijk ook gedetermineerd. Het is niet jouw eigen wil, maar de wil van de omstandigheden.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:59 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dat ik bepaalde zaken wil, omdat mijn omgeving zus en zo is, mijn opvoeding zus of zo is, mijn genetische aanleg zus of zo is, dat mijn wil tevens dynamisch is, is volledig irrelevant.
Ik kan nog steeds doen wat ik wil. Ik ben dus wel degelijk vrij om mijn wil na te streven. Waarom mijn wil is zoals hij is, is een geheel andere kwestie.
1. Ik heb er geen behoefte aan om dat zeker te weten. Voor mij is het momenteel zo, en dat volstaat.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat zeker?
Hoe weet jij dat je vrij genoeg bent?
Hoe weet je dat wat jij denkt te willen doen, werkelijk is wat jij wilt doen?
Ik proef hier overigens ook enige egoïsme. Vind je dat acceptabel?
Nee, de reden waarom jou wil zo is, zoals hij is, is precies dezelfde reden waarom je het nastreeft; Je wilt het.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:59 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dat ik bepaalde zaken wil, omdat mijn omgeving zus en zo is, mijn opvoeding zus of zo is, mijn genetische aanleg zus of zo is, dat mijn wil tevens dynamisch is, is volledig irrelevant.
Ik kan nog steeds doen wat ik wil. Ik ben dus wel degelijk vrij om mijn wil na te streven. Waarom mijn wil is zoals hij is, is een geheel andere kwestie.
Dat klopt, maar op zijn hondjes lijkt mij daarentegen toch wel eens de moeite waard.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:00 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat hangt af van je buigzaamheid en onderdanigheid. mensen zijn soms net honden...
Het zal me eerlijk gezegd worst wezenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, de vraag die nog belangrijker is: is dat wat je denkt te willen, wel werkelijk wat je wilt? Die wil an sich, die is namelijk ook gedetermineerd. Het is niet jouw eigen wil, maar de wil van de omstandigheden.
Die mentaliteit, is hetgeen wat de mens de kop kan kosten. Helaas, een gebrek aan motivatie om zichzelf te begrijpenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:03 schreef djenneke het volgende:
[..]
Het zal me eerlijk gezegd worst wezen![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |