Ow, verklaar je nader?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:07 schreef FuifDuif het volgende:
Sinds de ontzuiling is het er niet beter op geworden in Nederland.
Wat bedoel je precies met culturele chaos?quote:Het valt niet te ontkennen dat de tekenen van een ontwikkeling richting culturele chaos zich in alle hoeken van onze samenleving voordoen en toch blijven we blind.
Oh ja, een omschrijving van culturele chaos is inderdaad handigquote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:11 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ow, verklaar je nader?
[..]
Wat bedoel je precies met culturele chaos?
wat vind je van mensen als http://www.raymears.com ?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:07 schreef FuifDuif het volgende:
Sinds de ontzuiling is het er niet beter op geworden in Nederland. Mensen leven als slaven van de, inmiddels vrije, markt, terwijl ze zich individueel vrij wanen. Het valt niet te ontkennen dat de tekenen van een ontwikkeling richting culturele chaos zich in alle hoeken van onze samenleving voordoen en toch blijven we blind. We kunnen het het individu eigenlijk ook niet aanrekenen aangezien deze min of meer zo is gemaakt door het gebrek aan moraal tijdens de opvoeding en de voortdurende binding aam de commercie tijdens de verdere verloop van het leven.
En het ironische is: we etaleren maar al te graag onze trots op het, schijnbare ( ! ), feit dat wij in ons land vrij zijn. Reality check: dat zijn we niet.
Ik moet in dit kader bijvoorbeeld even terugdenken aan mijn discussies met Lupa. Lupa is, naar eigen zeggen, een vrij mens en kan zich onder andere in haar seksuele behoeften grenzeloos ontplooien. Maar de vraag is nu interessant: is dat werkelijk vrijheid?
Moet ik dat doen? Ik ben niet degene die zo graag en gretig gebruik maakt van die term om mijn punt te maken.quote:
dus dit topic is geen poging om een punt te maken?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Moet ik dat doen? Ik ben niet degene die zo graag en gretig gebruik maakt van die term om mijn punt te maken.
Jazeker en wel precies het punt van de relativiteit van het woord vrijheid. Met andere woorden: pogen die mensen in te laten zien dat ze onzin uitkramen wanneer ze zo gewillig in koor zingen: "individualisme" en "wij zijn vrij" en "leven en laten leven." Stuk voor stuk inhoudsloze kreten en wel precies omdat geen hond weet wat nu precies die vrijheid is.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:17 schreef Abbadon het volgende:
[..]
dus dit topic is geen poging om een punt te maken?
Vrijheid!quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:15 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
- Het volstrekt normaal vinden om alcohol en dergelijke te gebruiken.
Afgezien van punt 1 wellicht zie ik maar weinig verschil met de "verzuilde samenleving"quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:15 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Oh ja, een omschrijving van culturele chaos is inderdaad handig:
- Doorgeslagen individualisme, waarbij het individu een solipsistische levensbeschouwing ontwikkeld.
- Oppervlakkige debatten die worden gezien als fundamentele debatten, maar die de aard van het probleem nog niets eens zouden kunnen doorgronden (zoals je tegenwoordig veel ziet).
- Het volstrekt normaal vinden om alcohol en dergelijke te gebruiken.
En dat mondt uiteindelijk uit in anarchie. Zie onder andere: A Clockwork Orange.
Laat ik het zo zeggen:quote:
Net als bij mensen die roken, vet eten, niet genoeg sporten, een stressvolle baan hebben, een prostaat hebben, borsten hebben, onveilig vrijen, auto rijden, kip eten, bepaalde sporten uitoefenen, de iPod te hard hebben staan, op gladde sokken door het huis lopen, zichzelf niet vastketenen als ze de trap af lopen...quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:19 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen:
Alcohol nuttigen moet je zelf weten, maar dan gaat je maandelijkse ziektekostenpremie evenredig aan je consumptie omhoog als het aan mij zou liggen.
Owh dus als je kan betalen mag je je misdragen?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:19 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen:
Alcohol nuttigen moet je zelf weten, maar dan gaat je maandelijkse ziektekostenpremie evenredig aan je consumptie omhoog als het aan mij zou liggen.
What else is new?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:26 schreef mg794613 het volgende:
[..]
Owh dus als je kan betalen mag je je misdragen?
Ik ben overrompeld met argumenten!quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:28 schreef FuifDuif het volgende:
Pfaf, je komt aan met de klassieke drogreden. Omdat autorijden ook gevaarlijk kan zijn, moeten we alcohol maar tolereren. Een argument van 'lik mie t fessie.' Je zult moeten kijken naar de aard van het probleem en de statistische data.
Ik zou de chaos die jij in het verschiet ziet liggen niet (alleen) aan de ontzuiling ten grondslag zien liggen. Je vergeet mijns inziens de verzorgingsstaat.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:07 schreef FuifDuif het volgende:
Sinds de ontzuiling is het er niet beter op geworden in Nederland. Mensen leven als slaven van de, inmiddels vrije, markt, terwijl ze zich individueel vrij wanen. Het valt niet te ontkennen dat de tekenen van een ontwikkeling richting culturele chaos zich in alle hoeken van onze samenleving voordoen en toch blijven we blind.
Klopt; we zijn zo afhankelijk als de pest; maar al die dingen waarvan we afhankelijk zijn zien we niet meer; omdat het te vanzelfsprekend is geworden dat die 'dingen' waarvan we afhankelijk zijn toch wel hun werk doen. (overheid e.d.)quote:En het ironische is: we etaleren maar al te graag onze trots op het, schijnbare ( ! ), feit dat wij in ons land vrij zijn. Reality check: dat zijn we niet.
Die is ontstaan uit "christelijke" overtuiging, niet?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:31 schreef descendent1 het volgende:
Ik zou de chaos die jij in het verschiet ziet liggen niet (alleen) aan de ontzuiling ten grondslag zien liggen. Je vergeet mijns inziens de verzorgingsstaat.
Medische kennis is echt niet zo ver dat die zekerheid je genezing bied. Iedereen wordt ziek vroeg of laat. Of je geneest is echt een totaal ander verhaal waar weinig zekerheden van zijn.quote:- Zekerheid: als je ziek wordt, werkloos wordt etc. krijg je medische verzorging en een uitkering; brand je huis af, dan ben je verzekerd, democratie en vrijheid van meningsuiting zijn een zekerheidje etc.
En daarbij dat mensen alleen maar meer eisen en dingen willen. Dus niet alleen ondankbaar voor wat ze hebben maar ook nog eens ontevreden over wat ze niet hebben. Dat gaat voor mij erg diep, namelijk dat mensen niet eens dieren dankbaar zijn voor het vlees wat ze eten, of er stil bij staan hoe wij ze behandelen.quote:In principe is daar niet zo veel mis mee; ware het niet dat al die zaken erg vanzelfsprekend zijn geworden, en wel zo vanzelfsprekend dat de mensen niet meer zo goed doorhebben hoe blij ze wel niet moeten zijn met bovenstaande.
helaasch jaquote:De mensch is verwend geworden; ziet niet meer in hoe goed hij het heeft, en is er aan gewend dat alles toch wel geregeld wordt. Afval op straat gooien? T wordt toch wel opgeruimd; Zijn er mensen in je omgeving in psychische problemen? Waarom zou ík me daar mee bemoeien; daar heb je toch organisaties voor? etc.
Dat is dan te zwart wit. Mensen mogen best een beetje getemperd worden in hun verlangens en inzicht krijgen in de dingen waarvan ze geloven dat het hen beter maakt terwijl dat eigenlijk niet zo is. De kerk (hoeveel ik dat instituut niet mag) heeft hier wel een belangrijke rol in gespeeld.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:23 schreef pfaf het volgende:
Net als bij mensen die roken, vet eten, niet genoeg sporten, een stressvolle baan hebben, een prostaat hebben, borsten hebben, onveilig vrijen, auto rijden, kip eten, bepaalde sporten uitoefenen, de iPod te hard hebben staan, op gladde sokken door het huis lopen, zichzelf niet vastketenen als ze de trap af lopen...
Laten we inderdaad voor iedereen een individuele premie berekenen, zodat het complete nut van de solidariteit van de verzekering verdwenen gaat.
Dit zijn geen keuzes, dit zijn mogelijkheden. Je kiest je persoonlijkheid, en je smaken namelijk niet.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:43 schreef Reya het volgende:
In de hedendaagse samenleving kun je in die zin meer keuzes maken, maar je hebt zeker niet meer de aangeboren zekerheid van je eigen zuil of andersorrtige sociale groep.
Klopt; maar je hebt wel de zekerheid van medische zorg en een uitkering als je door je ziekte niet meer kunt werken; dat is op zich al heel wat.quote:Medische kennis is echt niet zo ver dat die zekerheid je genezing bied. Iedereen wordt ziek vroeg of laat. Of je geneest is echt een totaal ander verhaal waar weinig zekerheden van zijn.
Het is zo frapant, hoe mensen de situaties laten dicteren wanneer wij gelukkig zijn. Enorm frapant.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:52 schreef descendent1 het volgende:
Toevallig gister nog over lopen filosoferen in het kader van: 'Maakt geld gelukkig?'
-ALs je arm begint en rijk eindigt maakt het volgens mij veel gelukkiger dan als je uit een rijk nest komt en niet anders gewend bent.
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:57 schreef Choices het volgende:
[..]
Het is zo frapant, hoe mensen de situaties laten dicteren wanneer wij gelukkig zijn. Enorm frapant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |