Ja, dus? In tegenstelling tot jullie kan ik m'n reply's wel fatsoenlijk verdedigen ipv een nietszegggend zinnetje 'zei de [...]'.quote:
Okay, de essentie van je topic is dus intelligent overkomen. Zeg dat dan meteenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 03:46 schreef Vraagvandeweek het volgende:
[..]
Geeft niet. Het zou wel eerder logisch zijn als je dat gewoon in het begin aangaf. Of men zegt gewoonlijk niks als men iets niet begrijpt (ik weet het, het kan soms moeilijk zijn).
Zo hadden we een hele hoop uitleg voor je kunnen besparen...
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 03:48 schreef Vraagvandeweek het volgende:
[..]
Ja, dus? In tegenstelling tot jullie kan ik m'n reply's wel fatsoenlijk verdedigen ipv een nietszegggend zinnetje 'zei de [...]'.
Trek maar eens hieruit je lering, voorzover je het mentaal nog aankunt.
Hoe..vaak...moet...ik...het...herhalen...? Nogmaals, ik wil graag opmerkingen en/of aanvullingen van m'n theorie zien. Niet om intelligent over te komen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 03:48 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Okay, de essentie van je topic is dus intelligent overkomen. Zeg dat dan meteen.
Die door jou genoemde intelligentie, vertel mij eens waar ik die vinden kan!quote:Op zaterdag 20 mei 2006 03:50 schreef Vraagvandeweek het volgende:
[..]
Hoe..vaak...moet...ik...het...herhalen...? Nogmaals, ik wil graag opmerkingen en/of aanvullingen van m'n theorie zien. Niet om intelligent over te komen.
Dat ik voor jou intelligent overkom, kan me niet verweten worden.
Dat ik heb ik niet genoemd. Ik snap het dan ook niet dat voor Xebrozius dit topic intelligent op hem overkomt. Maar dat is verder offtopic.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 03:52 schreef Vava het volgende:
[..]
Die door jou genoemde intelligentie, vertel mij eens waar ik die vinden kan!
Wel de aanvullingen, niet de opmerkingen. Lees je eigen reacties eens terug en trek daar lering uit...quote:Op zaterdag 20 mei 2006 03:50 schreef Vraagvandeweek het volgende:
[..]
Nee, ik wil graag opmerkingen en/of aanvullingen van m'n theorie zien. Niet om intelligent over te komen.
Je wilt intelligent overkomen. Iets wat je wilt is nog geen feit, anders reed ik nu ook wel rond in mijn ferrari. Arrogant en bekrompen, tja, dat zijn meer de feiten.quote:Dat ik voor jou intelligent overkom, kan me niet verweten worden.
Ach ja... jij begon dit topicquote:Op zaterdag 20 mei 2006 03:52 schreef Vraagvandeweek het volgende:
[..]
Dat ik heb ik niet genoemd. Ik snap het dan ook niet dat voor Xebrozius dit topic intelligent op hem overkomt. Maar dat is verder offtopic.
Wat ik daaruit geleerd hebt, is dat jullie alleen maar bezig houden met offtopic opmerkingen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 03:53 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Wel de aanvullingen, niet de opmerkingen. Lees je eigen reacties eens terug en trek daar lering uit...
[..]
Ik wil niet eens intelligent overkomen, daar je het verschil tussen 'ontopic' en 'offtopic' niet eens kan begrijpen. Dan kun je het helemaal niet meer volgen wanneer we 'intelligent' beginnen te converseren. Daarom doe ik het juist niet. Btw, het is niet alleen de intelligentie die bepaalt of je rijk wordt, hé.quote:Je wilt intelligent overkomen. Iets wat je wilt is nog geen feit, anders reed ik nu ook wel rond in mijn ferrari. Arrogant en bekrompen, tja, dat zijn meer de feiten.
Antwoord waaropquote:Op zaterdag 20 mei 2006 03:55 schreef Vava het volgende:
[..]
Ach ja... jij begon dit topicdus ik verwacht eigenlijk wel een antwoord van jou
ware het niet dat het al lang en breed bedtijd is....
Absoluut en het grappige is, is dat veel van die 'vrijdenkers' het zelf juist zijn die niet vrij zijnquote:Op zaterdag 20 mei 2006 10:17 schreef pmb_rug het volgende:
geloof is ook beter voor het individu, het is een enorme bevrijding als je niet meer als speelbal van je behoeften fungeert.
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 10:18 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Absoluut en het grappige is, is dat veel van die 'vrijdenkers' het zelf juist zijn die niet vrij zijn. Slaaf van je primitieve behoeften... brrrrr.... moet er niet aan denken.
Dat vraag ik me nog wel eens af; want als al je directe behoeften (driften, emoties etc) met zo veel verboden omgeven zijn; zou je dan juist niet nog meer de behoefte hebben om er gehoor aan te geven; juist OMDAT het niet mag?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 10:17 schreef pmb_rug het volgende:
geloof is ook beter voor het individu, het is een enorme bevrijding als je niet meer als speelbal van je behoeften fungeert.
Overheid heeft hier helemaal niks mee te maken. In mn topic althans. Wel ben je de eerste die ontopic reageert. Hulde!!quote:Op zaterdag 20 mei 2006 10:07 schreef FuifDuif het volgende:
Lees 'Tijd van onbehagen' van Ad Verbrugge. De individualisering kent zijn keerzijde en die keerzijde toont zich in Nederland. Ik ben er altijd al tegen geweest, die zogeheten individualisering. Iedereen heeft het erover en iedereen lijkt er naar te streven, maar het zal nooit bereikt worden omdat het slechts bestaat in onze fantasie. In de praktijk loopt het uit op chaos, geweld en ellende.
Zelfregulering werkt niet! Streng overheidsingrijpen is noodzakelijk!
Ja, dat ontken ik dan ook niet. Maar is het daadwerkelijk ook beter voor de samenleving?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 10:17 schreef pmb_rug het volgende:
Nou ja; de westerse beschaving is deels zoals ze nu is omdat de mens onder druk van zijn omgeving die steeds meer eisen aan hem stelde min of meer werd gedwongen om zijn directe emoties en driften meer te reguleren. Anders zou hij niet meer in de maatschappij passen. We passen ons immers allemaal aan elkaar aan; van kleding tot het eten met mes en vork.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:21 schreef Vraagvandeweek het volgende:
[..]
Ja, dat ontken ik dan ook niet. Maar is het daadwerkelijk ook beter voor de samenleving?
Dank je voor je heldere antwoord.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:27 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Nou ja; de westerse beschaving is deels zoals ze nu is omdat de mens onder druk van zijn omgeving die steeds meer eisen aan hem stelde min of meer werd gedwongen om zijn directe emoties en driften meer te reguleren. Anders zou hij niet meer in de maatschappij passen. We passen ons immers allemaal aan elkaar aan; van kleding tot het eten met mes en vork.![]()
Geloof gaf een soort van dwingende morele onderbouwing voor mensen om zich op een bepaalde manier te gedragen. Tevens zorgde het voor een grotere sociale controle en dwang tot aanpassing aan de in jouw omgeving heersende gedragsregels.
Je zou er over kunnen discusseren of de gedragsregels die volgens die religieuze wetten gelden allemaal wel zo geweldig waren, maar feit is dat de mens zich wel vaak wat ingetogener gedroeg.
Maar die ingetoegenheid werd wel min of meer van buiten opgelegd; door de omgeving en kwam vaak niet echt uit de mens zelf; en dat laatste zou toch wel idealer en oprechter zijn. Maar zo zit de mens (zo je al 'de mens' kunt veralgemeniseren) nu helaas niet in elkaar.
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 10:17 schreef pmb_rug het volgende:
Mag ik hieruit concluderen dat jullie geloof nodig hebben om jullie 'primitieve behoeften' onder controle te houden ?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 10:18 schreef FuifDuif het volgende:
(...)
Absoluut en het grappige is, is dat veel van die 'vrijdenkers' het zelf juist zijn die niet vrij zijn. Slaaf van je primitieve behoeften... brrrrr.... moet er niet aan denken.
Wacht ff hoor, want laten we wel wezen: onder gelovigen heb je altijd minder criminelen, oplichters, tuig, enz.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:58 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
[..]
Mag ik hieruit concluderen dat jullie geloof nodig hebben om jullie 'primitieve behoeften' onder controle te houden ?
Wat voor primitieve behoeften gaat het hier dan over ? Want zover ik weet heb ik als atheïst mijn primitieve behoeften prima onder controle, uit eigen vrije wil en op basis van mijn eigen ethisch besef, zonder dreiging met hel ende verdoemenis.
Uit een recent onderzoek blijkt juist dat in landen waar meer gelovigen zijn er veel meer zware criminaliteit, SOA's , ongewenste zwangerschappen, abortus en andere sociale problemen zijn. (ik zal zo ff googlen of ik het onderzoek terug kan vinden). Hieruit bleek dat een samenleving baat had bij religie tot een bepaald punt in zijn ontwikkeling, en daarna werkte het juist tegen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:01 schreef Vraagvandeweek het volgende:
[..]
Wacht ff hoor, want laten we wel wezen: onder gelovigen heb je altijd minder criminelen, oplichters, tuig, enz.
Niet zo gek als je het bedenkt dat het geloof voor veel mensen iets is waarop ze kunnen terugvallen in tijden van ellende en tegenspoed. Daarom zijn arme landen meestal zwaar Islamitisch en/of Rooms-Katholiek.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:04 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Uit een recent onderzoek blijkt juist dat in landen waar meer gelovigen zijn er veel meer zware criminaliteit, SOA's , ongewenste zwangerschappen, abortus en andere sociale problemen zijn. (ik zal zo ff googlen of ik het onderzoek terug kan vinden). Hieruit bleek dat een samenleving baat had bij religie tot een bepaald punt in zijn ontwikkeling, en daarna werkte het juist tegen.
edit: http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2-1798944,00.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |