abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37978757
quote:

Hennie Spijkerman assistent Henk ten Cate bij Ajax

ULTIEME ERKENNING

door Yoeri van den Busken en Mike Verweij

AMSTERDAM, vrijdag
Het kostte Henk ten Cate (51) zichtbaar moeite. De ochtend na het grootste succes uit zijn trainerscarrière – het winnen van de Champions League – maakte de geëmotioneerde assistent van Frank Rijkaard de spelers van FC Barcelona duidelijk dat zijn nabije toekomst niet in Catalonië, maar bij Ajax ligt. Vanmiddag wordt wereldkundig gemaakt dat Ten Cate de opvolger is van Danny Blind. Hij tekent een contract voor twee jaar.

Ten Cate mag zelf zijn technische staf invullen en heeft daarbij al voor een eerste surprise gezorgd door voor Hennie Spijkerman te kiezen. De oud-trainer van FC Zwolle stapte eerder dit seizoen op nadat hij de talloze bedreigingen van supporters aan zijn adres en dat van zijn gezin beu was. Indien Ten Cate voor PSV had gekozen, zou hij Spijkerman eveneens hebben meegenomen.

Van het kwartet oefenmeesters dat dit seizoen bij Ajax ondanks alle malheur twee prijzen won en de voorronde van de Champions League bereikte, mag alleen Fred Grim blijven als keeperstrainer. Blind, Ruud Krol en Gerard van der Lem werden op non-actief gesteld. Laatstgenoemde keert sowieso niet terug. Blind en Krol kregen de boodschap mee dat Ajax wellicht nog op zoek gaat naar een passende functie, maar Blind heeft al aangegeven daar weinig voor te voelen. Krol wacht nog steeds op een gesprek met de clubleiding.

Eerder werkte Ten Cate bij Go Ahead Eagles, Sparta, Vitesse, Bayer Uerdingen, MTK Boedapest en NAC. In de eredivisie baarde hij opzien door met subtoppers steeds hoog te eindigen. Met Sparta haalde hij zelfs de bekerfinale. Saillant detail is dat Ten Cate ooit stage liep bij Ajax, destijds geleid door Louis van Gaal.

Het hoofdtrainerschap bij Ajax betekent voor Ten Cate erkenning met terugwerkende kracht. Na zijn vrijwillige afscheid bij NAC in 2003 had hij gezien zijn palmares – met een derde (Vitesse), vierde (NAC) en vijfde plaats (Sparta) in de eredivisie – al op een Nederlandse topclub gerekend. Maar Ajax durfde het destijds nog niet aan om hem aan te stellen.

Nu zich de mogelijkheid alsnog voordeed om in zijn geboortestad aan de slag te gaan, kwam hij voor een groot dilemma te staan. Gezien de speciale band met Frank Rijkaard, de heerlijke leefomstandigheden en grote waardering in Barcelona was het aantrekkelijk om zijn drie jaar doorlopende contract uit te dienen. De uitdaging om bij Ajax op eigen benen te staan, was echter te groot.

Ten Cate mocht zich tevens verheugen in de belangstelling van PSV, maar bedankte voor de eer toen Ajax op de markt verscheen. Aanvankelijk wilden de Amsterdammers gaan voor het droomduo dat Barcelona naar de Champions League leidde, maar Rijkaard bleek niet haalbaar. Daarop werd de aandacht sec naar de assistent verlegd.

Toen Ten Cate met Rijkaard naar Barcelona vertrok, vroeg menigeen zich af wat hij – los van de vriendschap met Rijkaard – kon toevoegen aan het sterrenensemble. Drie jaar later laat iedereen, van Ronaldinho tot Mark van Bommel, zich zeer lovend over hem uit en wordt zijn inbreng hemelhoog geprezen.

„Zijn vertrek is ontzettend jammer voor ons. Henk stond hier weinig op de voorgrond, maar heeft achter de schermen heel goed werk verricht. Ik had graag langer dan een jaar met hem willen werken, maar aan de andere kant verdient hij deze stap wel”, zei Van Bommel tijdens de huldiging van Barcelona gisteravond in Camp Nou.

Bij Ajax zal Ten Cate weinig tijd krijgen om iets op te bouwen zoals dat de voorbije drie seizoenen in Barcelona kon. Gezien het feit dat Blind werd afgerekend op de enorme achterstand in de eredivisie en het teleurstellende voetbal, zal de nieuwe coach dus direct – met attractief voetbal – om het kampioenschap moeten strijden.

Het uitgangspunt is niettemin iets beter dan vorig jaar, omdat Ajax de technische staf opzadelde met een enorm aantal aflopende contracten. Er was een schrijnend gebrek aan evenwicht in de selectie. Dat probleem heeft Ajax deels opgelost met het aantrekken van Jaap Stam en Kenneth Perez. Ook wordt voorzichtig gehengeld naar Edgar Davids, maar de speler van Tottenham Hotspur zal dan wel heel veel geld moeten inleveren.

pi_37978777
Ajax.nl meldt:
quote:
Ajax heeft Henk ten Cate aangesteld als nieuwe hoofdtrainer. Ten Cate volgt Danny Blind op met wie Ajax onlangs de samenwerking heeft beëindigd. Hij tekent een contract voor de duur van 2 jaar, tot juli 2008.

Henk ten Cate (51) is sinds het seizoen 2003/2004 assistent-trainer van Frank Rijkaard bij FC Barcelona. Onder hun leiding won deze club tot twee keer toe het landskampioenschap van Spanje en nog onlangs de Champions League. Ook in Nederland realiseerde de in Amsterdam geboren Ten Cate successen. Zo behaalde NAC Breda onder zijn aanvoering, na tientallen jaren van afwezigheid, Europees Voetbal. Met Vitesse bereikte Ten Cate de hoogste eindklassering ooit (3e) en hij deed dit bovenal met aantrekkelijk voetbal. En Sparta bracht Ten Cate naar de eindstrijd in het Nederlandse bekertoernooi. In 2000 won Henk ten Cate met MTK Boedapest de nationale beker van Hongarije.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  vrijdag 19 mei 2006 @ 09:11:13 #3
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_37978905
tvp
  vrijdag 19 mei 2006 @ 09:12:08 #4
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_37978925
.
-
  vrijdag 19 mei 2006 @ 09:13:01 #5
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_37978946
En nu Davids!
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_37978966
Spijkerman? Die had ik er niet bij gedacht
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
pi_37978996
Die invloeden van Talpa reiken wel erg ver he???

Wie weet wat spijkerman toe kan voegen . . .
Ik gun hem wel een eerlijke kans
pi_37979005
Ik dacht eerst even Jack Spijkerman en dat het een grapje was
[14.gif]
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 19 mei 2006 @ 09:16:42 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_37979019
En nu verwacht iedereen bij ajax dat ze net zo ver komen als Barca...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 19 mei 2006 @ 09:19:08 #10
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_37979068
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 09:16 schreef Netsplitter het volgende:
En nu verwacht iedereen bij ajax dat ze net zo ver komen als Barca...
Duh.
Porcupine Tee - Normal
pi_37979073
had liever Frank de Boer + Laudrup als assistenten gead, maargoed, ten Cate zal Spijkerman niet voor niets kiezen lijkt me
Haleloeja
pi_37979088
komt nog wel een assistent bij
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_37979094
Henkie Ten Cate!
Spijkerman , de beste man heeft een uitstraling van een natte krant. Ik denk ook niet dat bijv. Jaapie Stam dhr Spijkerman serieus neemt.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zeppelin de Zeppelin
En Johan zag de bal
pi_37979146
Jaap Stam hoef je ook niet zo veel meer te leren. En iemand moet de pionnetjes toch neerzetten.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_37979147
komt nog wel een assistent bij
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
  vrijdag 19 mei 2006 @ 09:22:44 #16
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_37979150
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 09:20 schreef SoA-Holic het volgende:
Henkie Ten Cate!
Spijkerman , de beste man heeft een uitstraling van een natte krant. Ik denk ook niet dat bijv. Jaapie Stam dhr Spijkerman serieus neemt.
Hij is dan ook geen hoofdcoach.
-
pi_37979190
Spijkerman, dat had niemand gedacht.
pi_37979199
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 09:20 schreef SoA-Holic het volgende:
Henkie Ten Cate!
Laat Ten Cate maar schuiven, ik vind het prima! Had niet gedacht dat hij zou komen eigenlijk, prachtig!
  vrijdag 19 mei 2006 @ 09:26:08 #19
121310 venomsnake
El Saltador
pi_37979221
Opmerkelijk, Spijkerman..
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_37979242
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 09:22 schreef Suijk het volgende:
Jaap Stam hoef je ook niet zo veel meer te leren. En iemand moet de pionnetjes toch neerzetten.
Ik wil even benadrukken dat dit LETTERLIJK genomen moet worden

vrijdag 19 mei 2006 @ 09:49:02 #21
25678 PBateman1978
Glow Sticks!
pi_37979741
Wordt toch weer niks, let maar op.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
  vrijdag 19 mei 2006 @ 09:57:44 #22
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_37979980
Spijkerman is wel een man met een goeie visie (uit eigen ervaring) dat past wel goed bij Henk ten Cate ik geef ze eerst een kans voordat ik ze er eventueel op afreken.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_37980080
Ik wil Spijkie wel een kans geven, maar vooralsnog vind ik het erg jammer. Het had misschien wel mooier gekund.
pi_37980107
Wat een leuke zet, om Spijkerman aan te stellen. Een man met visie inderdaad. Verdient die man zeker!
That's all folks!
  vrijdag 19 mei 2006 @ 10:02:34 #25
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_37980134
Ik heb twijfels

Maar wellicht pakt het heel goed uit.
Porcupine Tee - Normal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: