abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 oktober 2007 @ 21:50:13 #51
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_53776263
tvp.
ben benieuwd hoe het afloopt dus laat dat zeker weten.
En TS helemaal gelijk dat je er iets tegen wilt doen. Want de overlast is voor jullie groter dan het plezier van de stokers.
  zondag 7 oktober 2007 @ 23:03:13 #52
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_53778719
Wat betreft de Rijdende Rechter, dat is nu net hoe ik het niet afgehandeld wil zien: http://www.path-of-wisdom.com/rook/proces.htm

De rechter heeft een keer met zijn neus gesnuffeld en vond het wel meevallen.
Overigens, stél de Rechter heeft thuis een open haard, dan zal dat vrijwel zeker hebben meegewogen in zijn oordeel alsmede de angst een jurisprudentie te stellen.

Verder we zijn we nu nog aan het steggelen met de gemeente, als we daar niet uitkomen wordt het pas een civiele procedure...
  zondag 7 oktober 2007 @ 23:05:48 #53
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_53778815
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 20:54 schreef _Arthur het volgende:
Zijn jullie trouwens de enige die er last van hebben? Of hebben de buren rondom jullie heen er ook last van? Zoja, verenig je met z'n alle dan sta je een heel stuk sterker.
Buren hebben er ook last van, maar we hebben het sterke vermoeden dat ze niet goed durven uiten vanwege "de goede lieve vrede." Daar hoeven we helaas dus niets van te verwachten. Ze beamen de overlast, maar zullen het niet "hardop" durven zeggen.
Ik kan het ook niet van ze vragen, want dat is ze tussen 2 vuren zetten (no pun intended) en dat vind ik vervelend.
  zondag 7 oktober 2007 @ 23:08:00 #54
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_53778883
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 21:50 schreef HarryP het volgende:
tvp.
ben benieuwd hoe het afloopt dus laat dat zeker weten.
En TS helemaal gelijk dat je er iets tegen wilt doen. Want de overlast is voor jullie groter dan het plezier van de stokers.
Het erge is dat we vermoeden dat ze de haard als alternatieve (goedkope??) warmtebron willen gebruiken. Het is een vervelende vent, waar geen land mee te bezeilen is, ietwat euh... "volks" zeg maar.

De zijgevel van zijn huis ligt van voor tot achter en meters hoog vol met hout... Meer voorraad dan me lief is.
pi_53795210
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 23:05 schreef jack4ya het volgende:
Buren hebben er ook last van, maar we hebben het sterke vermoeden dat ze niet goed durven uiten vanwege "de goede lieve vrede." Daar hoeven we helaas dus niets van te verwachten. Ze beamen de overlast, maar zullen het niet "hardop" durven zeggen.
Ik kan het ook niet van ze vragen, want dat is ze tussen 2 vuren zetten (no pun intended) en dat vind ik vervelend.
Zijn er niet meer buren dan alleen de mensen die naast hem wonen? Bv de mensen die achter hem wonen of aan de andere kant?
  maandag 8 oktober 2007 @ 23:43:26 #56
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_53803420
Volg onderstaand advies van meneer Visser op:
quote:
Ik kan me echter voorstellen dat dit anders ligt als de wind wèl in de richting van de woning van M. blaast. De rook zal dan door het om gezondheidsredenen open raam bij M. naar binnen kunnen komen, waardoor zij in ademhalingsmoeilijkheden komt. Dat zal gedurende het stookseizoen (september/maart) echter niet vaak gebeuren. De enkele keer dat dit wel gebeurt zou zij haar ramen kunnen sluiten. Dat is gegeven haar gezondheidstoestand weliswaar geen ideale situatie, maar nu ook weer niet zo bezwaarlijk dat dit niet een enkele keer van haar zou mogen worden gevergd.
Dan voorkom je in ieder geval een hartaanval van de stress
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 01:18:42 #57
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_53805292
Vergeet het.....

Of verhuis....

Jij tegen de amtenaren.......daar zijn weinig succes verhalen van....
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_53807631
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 11:22 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Ja... de beste man heeft een maand terug nog een enorme boom geveld.

(Ik vermoed ook illegaal, bewijs heb ik nu niet hoor, bovendien is het voor nu niet relevant)
Als die man dat hout nu ook meteen verbrand is ie echt verkeerd bezig, het moet toch minimaal een jaar drogen. Het hout is anders te vochtig en geeft een slechte verbranding en ook veel meer stank.
pi_54130465
Briljant! Echt het toppunt van pech!
Gisteren bij de rechtbank:

Een haspelende advocate die zich onder tafel laat lullen

Ik kan wel janken
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:13:26 #60
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_54131832
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 23:08 schreef jack4ya het volgende:

[..]


De zijgevel van zijn huis ligt van voor tot achter en meters hoog vol met hout... Meer voorraad dan me lief is.
je zou bijna denken... houtvoorraad buitens huis + gel + een brandende sigaret van een anoniem onverlaat = 2 dagen overlast en daarna klaar..


je zou het bijna denken..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_54132322
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:13 schreef avotar het volgende:

[..]

je zou bijna denken... houtvoorraad buitens huis + gel + een brandende sigaret van een anoniem onverlaat = 2 dagen overlast en daarna klaar..


je zou het bijna denken..
Ik heb het niet "bijna" gedacht hoor

Alleen zou ik het nooit doen
pi_55947218
Hoewel ik mij voor kan stellen dat het in dit stadium wellicht wat moeilijk ligt wilde ik toch aanvullend aan al het voorgaande even reageren. Het is helaas in de wetgeving (nog)niet geregeld in welke mate sprake is van onacceptabele geurhinder veroorzaakt door uitmondingen van rookgasafvoersystemen. Hoewel in dit geval sprake is van een verplichte bouwvergunning zal, als je zover komt, indien aan de gestelde bouwkundige eisen (Woningwet en Bouwbesluit) voldaan wordt geen oplossing gegeven worden voor stankoverlast. Hooguit kan gerefereerd worden aan de eis van de minimum afstand van de uitmonding t.o.v. ventilatietoevoeropeningen, dit geldt echter alleen voor het eigen gebouw. (Dit wordt veroorzaakt door het Nederlands privaatrecht en publieksrecht) Ik heb derhalve de volgende suggestie. Vraag aan de buur of je hem een radiografisch bestuurd weerstation cadeau mag doen( kost ongeveer 120 euro), laat op jouw kosten op de bestaande uitmonding een 1mtr RVS geisoleerd systeemschoorsteenelement plaatsen met een trekstabiliserende RVS kap. Spreek onderling af bij welke windrichting en windsnelheid niet gestookt gaat worden.
pi_55952432
Fout van mij... heb geen update meer gegeven:

De rechter heeft uitspraak gedaan: de schoorsteen vond zij niet regulier bouwgunningsplichtig. Ik heb de artikelen er op nageslagen, maar kennelijk zijn die op 2 manieren te interpreteren. Al zie ik nog steeds niet hoe ze in het voordeel van "schoorsteen" geinterpreteerd kunnen worden. Maar daar zal ik wel weer te simpel voor zijn ofzo.

Een uitspraak van de rechter die me meer is bijgebleven is de volgende:
"Tja, het zou wel vreemd zijn: dan zou niemand meer een schoorsteen mogen bouwen."

Wat ze hier mee bedoelde weet ik niet, want ik kreeg sterk de indruk dat ze het ene zei maar het andere bedoelde. (In de trant van: hier begin ik niet aan)

Nou goed... we zijn niet in hoger beroep gegaan. Als onze hakkelende advocate dit al niet aankon, kan ze de rest zéker niet aan.
pi_57354093
Beste TS,

Vervelend dat het allemaal zo loopt. Wordt niet moedeloos.
Tegen de overlast kun je wel degelijk iets (jurisisch) doen. In Nederland kennen we eigenlijk 2 soorten recht: publiekrecht en privaatrecht. Tot nu toe bewandel jij het eerste spoor. Niet het juiste, denk ik. Publiekrecht is het recht tussen overheid en burger. Privaatrecht is voor gevallen tussen burgers.

Bouwen hoort deels bij het publiekrecht. Voor sommig (ver)bouwen heb je geen bouwverunning nodig, voor de rest wel. De gemeente moet een bouwvergunning afgeven als voldaan wordt aan (1) bestemmingsplan, (2) bouwbesluit, (3) welstand en (4) bouwverordening. Dit is geregeld in de Woningwet. Nadat de gemeente een vergunning heeft afgegeven kan een belanghebbende daartegen bezwaar maken. En daarna eventueel in beroep bij een rechtbank. Door het zogenaamde limitatief imperatief stelsel van de Woningwet moet de gemeente vergunning afgeven als de aanvraag voldoet aan de regels. Eventuele overlast van geur is daar geen onderdeel van. Je kunt hoog of laag springen, maar een rechter kan je hier niet snel gelijk geven.

Het andere spoor is het privaatrecht. Er is zogenaamd burenrecht opgenomen in het Burgerlijk Wetboek, Boek 5, Titel 4 "Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven". Voor jou nuttig is Artikel 37: "De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens Artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun."
Je kunt de buren dus voor de rechter slepen in een civiele zaak (privaatrecht). In tegenstelling tot het publiekrecht, heb je in het privaatrecht een advocaat nodig om in de rechtbank te mogen verschijnen. Wellicht heb je een rechtsbijstandverzekering waarop je hiervoor een beroep kunt doen.

Nederlandse wetgeving: wetten.overheid.nl

Succes...
pi_57357646
+5 nuttig
pi_93152981
spam

[ Bericht 98% gewijzigd door Snakey op 22-02-2011 15:45:51 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')