abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64675914
weet niet of het netjes is dit topic omhoog te schoppen, maar met betrekking tot dit onderwerp vraag ik me af of je geld terugkrijgt als de brandstoftoeslag verlaagt. Een tijdje terug heb ik tickets naar de caribbean geboekt voor komende zomer, en dus de hoofdprijs betaald mbt brandstoftoeslag. we vliegen met KLM en nu gaan de toeslagen omlaag omdat de olie in de aanbieding is. Krijg ik nu centjes van de KLM om een paar extra cocktails te bestellen op het strand? Of zegt de marktwerking dat er alleen bijbetaald moet worden als het duurder wordt? ANVR zegt hier niets over, en de KLM site weet het ook niet. Iemand ervaring?
pi_64683379
Ik gok dat je niks terugkrijgt maar wellicht even een belletje plegen naar de KLM?
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  maandag 5 januari 2009 @ 19:24:59 #28
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_64698909
quote:
Op maandag 5 januari 2009 08:38 schreef MmoreIce het volgende:
weet niet of het netjes is dit topic omhoog te schoppen, maar met betrekking tot dit onderwerp vraag ik me af of je geld terugkrijgt als de brandstoftoeslag verlaagt. Een tijdje terug heb ik tickets naar de caribbean geboekt voor komende zomer, en dus de hoofdprijs betaald mbt brandstoftoeslag. we vliegen met KLM en nu gaan de toeslagen omlaag omdat de olie in de aanbieding is. Krijg ik nu centjes van de KLM om een paar extra cocktails te bestellen op het strand? Of zegt de marktwerking dat er alleen bijbetaald moet worden als het duurder wordt? ANVR zegt hier niets over, en de KLM site weet het ook niet. Iemand ervaring?
Hangt helemaal af of de tickets al 'geticketed' zijn, met andere woorden, of jij de E-tickets al in bezit hebt. In dat geval kunnen er geen kosten mee bijkomen* omdat je reeds al betaald hebt en een ticket hebt ontvangen, uiteraard heb je dan ook geen recht op teruggave mocht de prijs gedaald zijn, alsmede dat je ook niet hoeft bij te betalen mocht de olieprijs gestegen zijn.

Mocht je via een reisburo hebben geboekt, die hebben soms de nare gewoonte om de reis niet gelijk te betalen bij de luchtvaartmaatschappij, maar jou wel direct te laten betalen, in dat geval heb je bij verlaging van de kerosinetoeslag, en de tickets zijn daadwerkelijk nog niet geprint, uiteraard recht op teruggave, omdat ook de luchtvaartmaatschappij minder kosen berekend voor het ticket aan het reisbureau.
Heb je direct bij KLM geboekt heb je pech, val je in de eerste catogorie en zijn de tickets al geprint.

* De enige kosten die nog mogen worden geheven zijn van overheidswege opgelegde belastingen die de luchtvaartmaatschappij niet kon voorzien en per passagier betaald moeten worden, denk hierbij aan de tickettax, of aan een verhoging van vertrekbelasting of beveiligingstoeslag van meer dan 10%.

Overigens, opvallend dat de maatschappijen nu nog zo vast houden aan de kersosinetoeslag, niet meer geloofwaardig met de huidige olieprijs, ook niet omdat ze reeds gehedged hebben, want een verhoging wordt wel direct doorberekend.
En wat doet bijvoorbeeld KLM-AIR France nu, aanbiedingen (via reisbureau's) met ticketprijzen die gehalveerd zijn met dezelfde hoge kersoinetoeslgen van meer dan 300 euro.... zodat het totaalbedrag wel laag wordt vanaf sommige vertrekplaatsen, maar op andere kunstmatig hoog gehouden.
Ben benieuwd hoelang ze dit vol kunnen houden, want dit gaat ook bijvoorbeeld de EU opvallen en kan worden gezien als misleiding van de consument.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_64720841
quote:
Op maandag 5 januari 2009 19:24 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Overigens, opvallend dat de maatschappijen nu nog zo vast houden aan de kersosinetoeslag, niet meer geloofwaardig met de huidige olieprijs, ook niet omdat ze reeds gehedged hebben, want een verhoging wordt wel direct doorberekend.
En wat doet bijvoorbeeld KLM-AIR France nu, aanbiedingen (via reisbureau's) met ticketprijzen die gehalveerd zijn met dezelfde hoge kersoinetoeslgen van meer dan 300 euro.... zodat het totaalbedrag wel laag wordt vanaf sommige vertrekplaatsen, maar op andere kunstmatig hoog gehouden.
Ben benieuwd hoelang ze dit vol kunnen houden, want dit gaat ook bijvoorbeeld de EU opvallen en kan worden gezien als misleiding van de consument.

Dit is inderdaad een interessant onderwerp. Ik weet natuurlijk niet voor welke termijn KLM hun hedges afgesloten hebben maar één ding is zeker: Ze betalen nu absoluut meet dan de huidige marktprijs voor hun brandstof. Dit gaat natuurlijk altijd één kant op. Toen de brandstofprijzen sky high waren ging KLM er prat op dat dit hun niet zo raakte omdat ze alles gehedged hadden, maar tegelijkertijd wel de brandstoftoeslag naar record hoogte brengen.

De hele prijspolitiek van KLM is er op gebaseerd dat ze eenvoudig kunnen concurreren in het buitenland. Lage ticket prijs(die overal hetzelfde is) en fluctueren met de toeslagen. Ik vraag me af hoelang ze dit vol kunnen houden nu op dit moment geen enkele brandstoftoeslag nog geloofwaardig is. Maar we blijven het als individu wel betalen. En wanneer die toeslagen verlaagd worden hebben ze een probleem met hun Flying Blue Award Ticket policy. Die worden dan wel heel goedkoop voor de passagier, en heel duur voor KLM, terwijl deze nu nog bijna 400 euro voor een retourtje Z.O. Azie of Zuid Amerika opleveren.

Ik hoop dat ze in Brussel eens aandacht aan dit aspekt gaan besteden, want KLM is aardig met dumping bezig in vergelijk met andere maarschappijen.

Voorbeeld: Retour AMS-ZHR-BKK-ZHR-AMS met Swiss 800+150 toeslag = 950, AMS-BKK-AMS met KLM 600 + 380 toeslag=980 euro, DUS-AMS-BKK-AMS-DUS met KLM 600+210=810

Wie het mij uit kan leggen mag het zeggen!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 20:34:14 #30
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_64744281
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 10:42 schreef Buzz129 het volgende:

[..]

Dit is inderdaad een interessant onderwerp. Ik weet natuurlijk niet voor welke termijn KLM hun hedges afgesloten hebben maar één ding is zeker: Ze betalen nu absoluut meet dan de huidige marktprijs voor hun brandstof. Dit gaat natuurlijk altijd één kant op. Toen de brandstofprijzen sky high waren ging KLM er prat op dat dit hun niet zo raakte omdat ze alles gehedged hadden, maar tegelijkertijd wel de brandstoftoeslag naar record hoogte brengen.

De hele prijspolitiek van KLM is er op gebaseerd dat ze eenvoudig kunnen concurreren in het buitenland. Lage ticket prijs(die overal hetzelfde is) en fluctueren met de toeslagen. Ik vraag me af hoelang ze dit vol kunnen houden nu op dit moment geen enkele brandstoftoeslag nog geloofwaardig is. Maar we blijven het als individu wel betalen. En wanneer die toeslagen verlaagd worden hebben ze een probleem met hun Flying Blue Award Ticket policy. Die worden dan wel heel goedkoop voor de passagier, en heel duur voor KLM, terwijl deze nu nog bijna 400 euro voor een retourtje Z.O. Azie of Zuid Amerika opleveren.

Ik hoop dat ze in Brussel eens aandacht aan dit aspekt gaan besteden, want KLM is aardig met dumping bezig in vergelijk met andere maarschappijen.

Voorbeeld: Retour AMS-ZHR-BKK-ZHR-AMS met Swiss 800+150 toeslag = 950, AMS-BKK-AMS met KLM 600 + 380 toeslag=980 euro, DUS-AMS-BKK-AMS-DUS met KLM 600+210=810

Wie het mij uit kan leggen mag het zeggen!
En LHR - AMS - BKK - AMS - LHR komt zelfs uit op 503 pond, zo'n 550 euro.

Nu heeft KLM de brandstoftoeslag net verlaagd met 8 euro per verre vluchten per enkele reis, m.a.w. 16 euro goedkoper per retour vanaf woensdag 7 januari... goh wat een verlaging, en wat doen ze ook, juist, weer werelddealweken invoeren woensdag 7 januari dat ze sommige bestemmingen tot 40% goedkoper maken op de kale ticketprijs.
Dus ook hier wordt consument misleid, want zo blijven inderdaad mensen met Flying Blue Award tickets lekker veel toeslag betalen omdat niet teveel wordt gezeten aan de brandstoftoeslag.

Uiteindelijk kan KLM en andere maatschappijen niet veel anders dan de brandstoftoeslagen niet meer apart te berekenen maar rechtstreeks in de ticketprijs te verwerken, die EU richtlijn die komt er uiteindelijk wel, want zonder brandstof kan een vliegtuig niet vliegen en moet dus onderdeel uitmaken van de ticketprijs. De vraag alleen is per wanneer.

Nu vloog ik al geen KLM vanaf Amsterdam uit principe, ook niet als mijn werkgever betaald, ik 'bestrijd' ze met eigen wapens door om vanaf luchthavens om Nederland heen te vertrekken.
Nabelasten zal niet gaan als ik op de terugweg in Amsterdam uitstap, laat KLM juridisch maar aan proberen te tonen dat ik niet mijn laatste vlucht zou mogen missen, of dat ik mij niet lekker voelde zodat ik de laatste vlucht niet heb kunnen maken. (En ik betaal een vlucht van KLM nooit met een credit card).
En aangezien ze niet gratis omboeken is dat leuke grijsvliegen wat ze willen aanpakken onmogelijk als je dat op de juiste manier doet, en het brengt extra kosten met zich mee omdat ze de bagage wel aan mij moeten geven als ik een vlucht niet maak, die wordt uiteraard van boord gehaald en mogen ze onder geen enkele voorwaarde vasthouden.
(Kunnen ze wel leuk mee gaan dreigen, maar heeft geen juridische grond, en dan wordt het in dat geval beoordeeld als vertraagde bagage waarover KLM vertragingskosten moet betalen, die zonder meer zullen worden toegewezen, en ook KLM wil dit soort zaken echt niet voor de rechter met grote kans op publieke bemoeienis).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_64746772
interessant ! toevallig heb ik zelf net een ticket naar de states geboekt bij vliegwinkel.nl met us airways, en zie ik nu in de bevestigingsmail die ik daarna heb ontvangen het volgende staan:

"Luchtvaartmaatschappijen behouden zich het recht voor om tarieven,
brandstoftoeslagen, luchthavenbelastingen aan te passen zonder aankondiging
vooraf. Indien van toepassing zijn wij genoodzaakt prijsverhogingen aan u door
te berekenen.

Op enkele bestemmingen wordt u bij aankomst en/of vertrek verzocht lokale
(luchthaven) belastingen te betalen."

ik vind dit echt belachelijk...we hebben toch een afspraak..zei zeggen voor xxx euro breng ik je naar plek x. nou prima ik geef het geld waarvoor we hebben afgesproken en hoe zij dan het regelen is toch hun probleem? ik vind het maar raar dat ze nog even achteraf gerechtigd zijn om hun handje op te houden :s want als die belastingen of brandstofkosten ineens lager uit vallen krijg ik toch ook geen geld terug van hun?
maar goed, het zal wel weer in piepkleine lettertjes gestaan hebben die ik niet gezien heb voor ik het ticket besteld..dus je zal ze wel niets kunnen maken..
I pity the fool who goes out tryin' a' take over da world, then runs home cryin' to his momma!
pi_64748045
quote:
Indien van toepassing zijn wij genoodzaakt prijsverhogingen aan u door
te berekenen.
Ze zouden er dan ook bij moeten zetten dat prijsverlagingen direkt in de zakken van vliegwinkel.nl verdwijnen.
quote:
Op enkele bestemmingen wordt u bij aankomst en/of vertrek verzocht lokale
(luchthaven) belastingen te betalen."
Daar hoef je je in de States niet druk om te maken. Dat zie je uitsluitend nog in landen als Cambodja waar je nog cash een departure fee moet betalen.

Ik zou me voor een vlucht naar USA er maar niet zo druk om maken op dit moment. 99,9% kans dat er geen extra kosten in rekening gebracht zullen worden de komende tijd. Ze zijn waarschijnlijk al blij met een bezettingsgraad van 80%. Overigens heb ik het nog nooit meegemaakt dat ik achteraf verhoogde toeslagen moest betalen. Nu geloof ik ook niet wanneer een ticket "geprint" of wel uitgegeven is, dat er nog extra toeslagen in rekening gebracht zullen worden.
quote:
Nabelasten zal niet gaan als ik op de terugweg in Amsterdam uitstap, laat KLM juridisch maar aan proberen te tonen dat ik niet mijn laatste vlucht zou mogen missen, of dat ik mij niet lekker voelde zodat ik de laatste vlucht niet heb kunnen maken. (En ik betaal een vlucht van KLM nooit met een credit card).
Dat denk ik ook niet. Maar ik denk dat ze dat ook niet zullen doen indien je wel met een CC betaald hebt. En wanneer jij tegen zo'n juf in BKK zegt dat je bagage niet doorgelabeld dient te worden, komt die gewoon op de belt in AMS. En aan soort grijs reizen willen ze geen ruchtbaarheid geven. Publiciteit is dan altijd negatief. Overigens blijf ik KLM vliegen, of North West, en indien het helemaal niet anders kan AF, omdat ze tesamen toch wel,voor mij, erg gunstige routes en vluchttijden naar USA, Zuid Amerika en ZO Azie hebben. En natuurlijk om over 2 jaar mijn Platinum for Life te scoren.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 22:09:06 #33
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_64748462
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:59 schreef Buzz129 het volgende:

Overigens heb ik het nog nooit meegemaakt dat ik achteraf verhoogde toeslagen moest betalen. Nu geloof ik ook niet wanneer een ticket "geprint" of wel uitgegeven is, dat er nog extra toeslagen in rekening gebracht zullen worden.

Dat heeft een reisburo bij mij wel eens geprobeerd, ik had echter de volledige reissom direct na boeking al betaald, en aangegeven dat het ticket direct geprint moest worden.
Dat zij dat niet hadden gedaan omdat ze het geld eerst graag op hun rekening met rente wilden zien aangroeien was uiteraard niet mijn probleem, en dat de betreffende luchtvaartmaatschappij verhogingen had doorgevoerd is dan het risico van het reisburo, temeer omdat aan mij was bevestigd dat ze de tickets direct zouden printen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_64797978
Ik heb een e-mail terug van KLM. Je krijgt geen verlaging meer als de prijzen van brandstoftoeslagen of taxes achteraf lager worden. Dus: Je moet niet te lang van te voren boeken (en het risico nemen dat de goedkoopste stoelen verkocht zijn).
quote:
Dear Mr Mijn Naam,

We thank you for your e-mail.

In answer to your question we would like to inform you that all fares and tax charges apply as they are at the moment of booking. Any tax differences that occur after a ticket is issued are not charged/paid back to the customer.

We would like to stress that this is the KLM procedure. We would kindly advise you to contact your travel agent to inquire about the procedure they maintain as this might differ from KLM.

We hope to have informed you sufficiently.
Kind regards,
  donderdag 8 januari 2009 @ 19:55:01 #35
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_64823334
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 02:20 schreef MmoreIce het volgende:
Ik heb een e-mail terug van KLM. Je krijgt geen verlaging meer als de prijzen van brandstoftoeslagen of taxes achteraf lager worden. Dus: Je moet niet te lang van te voren boeken (en het risico nemen dat de goedkoopste stoelen verkocht zijn).
[..]

Wat dat aangaande doet KLM het wel goed, ze betalen niets terug, maar ze zullen ook nooit meer een extra bedrag rekenen.
Als je rechtstreeks bij KLM boekt wordt je ticket uitgegeven en kunnen er geen wijzigingen meer zijn.

Met de huide martksituatie is het wellicht verstandig om te wachten met boeken, bij Europese vluchten zal KLM echter de ticketprijs verhogen zoveel de brandstoftoeslag naar beneden gaat, als je de kale ticketprijs bekijkt zijn dat namelijk hele gekke bedragen die door de brandstoftoeslagen samen wel een mooi eindbedrag vormen.
Voor verre bestemmingen is zeer zeker wel voordeel te behalen, al loont het bij de KLM zeker om vanuit Dusseldorf of London te vertrekken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')