quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 10:42 schreef Buzz129 het volgende:[..]
Dit is inderdaad een interessant onderwerp. Ik weet natuurlijk niet voor welke termijn KLM hun hedges afgesloten hebben maar één ding is zeker: Ze betalen nu absoluut meet dan de huidige marktprijs voor hun brandstof. Dit gaat natuurlijk altijd één kant op. Toen de brandstofprijzen sky high waren ging KLM er prat op dat dit hun niet zo raakte omdat ze alles gehedged hadden, maar tegelijkertijd wel de brandstoftoeslag naar record hoogte brengen.
De hele prijspolitiek van KLM is er op gebaseerd dat ze eenvoudig kunnen concurreren in het buitenland. Lage ticket prijs(die overal hetzelfde is) en fluctueren met de toeslagen. Ik vraag me af hoelang ze dit vol kunnen houden nu op dit moment geen enkele brandstoftoeslag nog geloofwaardig is. Maar we blijven het als individu wel betalen. En wanneer die toeslagen verlaagd worden hebben ze een probleem met hun Flying Blue Award Ticket policy. Die worden dan wel heel goedkoop voor de passagier, en heel duur voor KLM, terwijl deze nu nog bijna 400 euro voor een retourtje Z.O. Azie of Zuid Amerika opleveren.
Ik hoop dat ze in Brussel eens aandacht aan dit aspekt gaan besteden, want KLM is aardig met dumping bezig in vergelijk met andere maarschappijen.
Voorbeeld: Retour AMS-ZHR-BKK-ZHR-AMS met Swiss 800+150 toeslag = 950, AMS-BKK-AMS met KLM 600 + 380 toeslag=980 euro, DUS-AMS-BKK-AMS-DUS met KLM 600+210=810
Wie het mij uit kan leggen mag het zeggen!

En LHR - AMS - BKK - AMS - LHR komt zelfs uit op 503 pond, zo'n 550 euro.
Nu heeft KLM de brandstoftoeslag net verlaagd met 8 euro per verre vluchten per enkele reis, m.a.w. 16 euro goedkoper per retour vanaf woensdag 7 januari... goh wat een verlaging, en wat doen ze ook, juist, weer werelddealweken invoeren woensdag 7 januari dat ze sommige bestemmingen tot 40% goedkoper maken op de kale ticketprijs.
Dus ook hier wordt consument misleid, want zo blijven inderdaad mensen met Flying Blue Award tickets lekker veel toeslag betalen omdat niet teveel wordt gezeten aan de brandstoftoeslag.
Uiteindelijk kan KLM en andere maatschappijen niet veel anders dan de brandstoftoeslagen niet meer apart te berekenen maar rechtstreeks in de ticketprijs te verwerken, die EU richtlijn die komt er uiteindelijk wel, want zonder brandstof kan een vliegtuig niet vliegen en moet dus onderdeel uitmaken van de ticketprijs. De vraag alleen is per wanneer.
Nu vloog ik al geen KLM vanaf Amsterdam uit principe, ook niet als mijn werkgever betaald, ik 'bestrijd' ze met eigen wapens door om vanaf luchthavens om Nederland heen te vertrekken.
Nabelasten zal niet gaan als ik op de terugweg in Amsterdam uitstap, laat KLM juridisch maar aan proberen te tonen dat ik niet mijn laatste vlucht zou mogen missen, of dat ik mij niet lekker voelde zodat ik de laatste vlucht niet heb kunnen maken. (En ik betaal een vlucht van KLM nooit met een credit card).
En aangezien ze niet gratis omboeken is dat leuke grijsvliegen wat ze willen aanpakken onmogelijk als je dat op de juiste manier doet, en het brengt extra kosten met zich mee omdat ze de bagage wel aan mij moeten geven als ik een vlucht niet maak, die wordt uiteraard van boord gehaald en mogen ze onder geen enkele voorwaarde vasthouden.
(Kunnen ze wel leuk mee gaan dreigen, maar heeft geen juridische grond, en dan wordt het in dat geval beoordeeld als vertraagde bagage waarover KLM vertragingskosten moet betalen, die zonder meer zullen worden toegewezen, en ook KLM wil dit soort zaken echt niet voor de rechter met grote kans op publieke bemoeienis).