Dit is ook de reden dat veel reisbureaus dit dan maar zelf betalen. Je zal met die Hollanders net zien dat iemand een reis van 5000 euro annulleert omdat hij een tientje meer moest betalenquote:Op dinsdag 16 mei 2006 16:10 schreef Sinat het volgende:
Volgens de ANVR mag het inderdaad, maar je hebt dan wel het recht om je boeking te annuleren. Tijdens een wintersport twee jaar terug hadden we hetzelfde verhaal. Maar ja, om nu heel je reis te annuleren voor een paar euro....
toen ik mijn rondreis in Amerika boekte stond er in de voorwaarden dat er eventueel een toeslag bij kon komen als de brandstofprijzen met meer dan zoveel procent stijgen. Of dat rechts-geldig is weet ik niet, maar grote kans dat het gewoon in je voorwaarden staatquote:Op dinsdag 16 mei 2006 19:14 schreef Kriebbel het volgende:
Zou er net een topic aan wijden; wij hebben precies hetzelfde maar dan met een busreis (richting Italie)
Begin Februari hebben we de reis geboekt, en nu kregen we afgelopen week een brief van de organisatie (X-travel) dat ivm de stijgende brandstofprijzen er ¤6 p.p extra betaald zal moeten worden.
Maar dit soort praktijken mag dus gewoon? En stel nou dat er ineens ¤20 pp bijkwam? Het gaat me net als TS niet om de ¤6 maar gewoon over de manier waarop.
Bestaat er ook ergens een site waar zegmaar de brandstofprijzen bijgehouden worden? Dat je nu kunt kijken wat een litertje diesel in januari 2005 kostte? Zoja, dan zou je even kunnen rekenenquote:Op dinsdag 16 mei 2006 20:20 schreef ETA het volgende:
hmmm, dan vraag ik mij af, als de brandstof prijzen omlaag gaan, krijg je dan ook netjes een brief met mededeling dat je geld terug krijgt??
quote:Op dinsdag 16 mei 2006 21:25 schreef Kriebbel het volgende:
Bestaat er ook ergens een site waar zegmaar de brandstofprijzen bijgehouden worden? Dat je nu kunt kijken wat een litertje diesel in januari 2005 kostte? Zoja, dan zou je even kunnen rekenen
Hangt helemaal af of de tickets al 'geticketed' zijn, met andere woorden, of jij de E-tickets al in bezit hebt. In dat geval kunnen er geen kosten mee bijkomen* omdat je reeds al betaald hebt en een ticket hebt ontvangen, uiteraard heb je dan ook geen recht op teruggave mocht de prijs gedaald zijn, alsmede dat je ook niet hoeft bij te betalen mocht de olieprijs gestegen zijn.quote:Op maandag 5 januari 2009 08:38 schreef MmoreIce het volgende:
weet niet of het netjes is dit topic omhoog te schoppen, maar met betrekking tot dit onderwerp vraag ik me af of je geld terugkrijgt als de brandstoftoeslag verlaagt. Een tijdje terug heb ik tickets naar de caribbean geboekt voor komende zomer, en dus de hoofdprijs betaald mbt brandstoftoeslag. we vliegen met KLM en nu gaan de toeslagen omlaag omdat de olie in de aanbieding is. Krijg ik nu centjes van de KLM om een paar extra cocktails te bestellen op het strand? Of zegt de marktwerking dat er alleen bijbetaald moet worden als het duurder wordt? ANVR zegt hier niets over, en de KLM site weet het ook niet. Iemand ervaring?
Dit is inderdaad een interessant onderwerp. Ik weet natuurlijk niet voor welke termijn KLM hun hedges afgesloten hebben maar één ding is zeker: Ze betalen nu absoluut meet dan de huidige marktprijs voor hun brandstof. Dit gaat natuurlijk altijd één kant op. Toen de brandstofprijzen sky high waren ging KLM er prat op dat dit hun niet zo raakte omdat ze alles gehedged hadden, maar tegelijkertijd wel de brandstoftoeslag naar record hoogte brengen.quote:Op maandag 5 januari 2009 19:24 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Overigens, opvallend dat de maatschappijen nu nog zo vast houden aan de kersosinetoeslag, niet meer geloofwaardig met de huidige olieprijs, ook niet omdat ze reeds gehedged hebben, want een verhoging wordt wel direct doorberekend.
En wat doet bijvoorbeeld KLM-AIR France nu, aanbiedingen (via reisbureau's) met ticketprijzen die gehalveerd zijn met dezelfde hoge kersoinetoeslgen van meer dan 300 euro.... zodat het totaalbedrag wel laag wordt vanaf sommige vertrekplaatsen, maar op andere kunstmatig hoog gehouden.
Ben benieuwd hoelang ze dit vol kunnen houden, want dit gaat ook bijvoorbeeld de EU opvallen en kan worden gezien als misleiding van de consument.
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:42 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een interessant onderwerp. Ik weet natuurlijk niet voor welke termijn KLM hun hedges afgesloten hebben maar één ding is zeker: Ze betalen nu absoluut meet dan de huidige marktprijs voor hun brandstof. Dit gaat natuurlijk altijd één kant op. Toen de brandstofprijzen sky high waren ging KLM er prat op dat dit hun niet zo raakte omdat ze alles gehedged hadden, maar tegelijkertijd wel de brandstoftoeslag naar record hoogte brengen.
De hele prijspolitiek van KLM is er op gebaseerd dat ze eenvoudig kunnen concurreren in het buitenland. Lage ticket prijs(die overal hetzelfde is) en fluctueren met de toeslagen. Ik vraag me af hoelang ze dit vol kunnen houden nu op dit moment geen enkele brandstoftoeslag nog geloofwaardig is. Maar we blijven het als individu wel betalen. En wanneer die toeslagen verlaagd worden hebben ze een probleem met hun Flying Blue Award Ticket policy. Die worden dan wel heel goedkoop voor de passagier, en heel duur voor KLM, terwijl deze nu nog bijna 400 euro voor een retourtje Z.O. Azie of Zuid Amerika opleveren.
Ik hoop dat ze in Brussel eens aandacht aan dit aspekt gaan besteden, want KLM is aardig met dumping bezig in vergelijk met andere maarschappijen.
Voorbeeld: Retour AMS-ZHR-BKK-ZHR-AMS met Swiss 800+150 toeslag = 950, AMS-BKK-AMS met KLM 600 + 380 toeslag=980 euro, DUS-AMS-BKK-AMS-DUS met KLM 600+210=810
Wie het mij uit kan leggen mag het zeggen!
Ze zouden er dan ook bij moeten zetten dat prijsverlagingen direkt in de zakken van vliegwinkel.nl verdwijnen.quote:Indien van toepassing zijn wij genoodzaakt prijsverhogingen aan u door
te berekenen.
Daar hoef je je in de States niet druk om te maken. Dat zie je uitsluitend nog in landen als Cambodja waar je nog cash een departure fee moet betalen.quote:Op enkele bestemmingen wordt u bij aankomst en/of vertrek verzocht lokale
(luchthaven) belastingen te betalen."
Dat denk ik ook niet. Maar ik denk dat ze dat ook niet zullen doen indien je wel met een CC betaald hebt. En wanneer jij tegen zo'n juf in BKK zegt dat je bagage niet doorgelabeld dient te worden, komt die gewoon op de belt in AMS. En aan soort grijs reizen willen ze geen ruchtbaarheid geven. Publiciteit is dan altijd negatief. Overigens blijf ik KLM vliegen, of North West, en indien het helemaal niet anders kan AF, omdat ze tesamen toch wel,voor mij, erg gunstige routes en vluchttijden naar USA, Zuid Amerika en ZO Azie hebben. En natuurlijk om over 2 jaar mijn Platinum for Life te scoren.quote:Nabelasten zal niet gaan als ik op de terugweg in Amsterdam uitstap, laat KLM juridisch maar aan proberen te tonen dat ik niet mijn laatste vlucht zou mogen missen, of dat ik mij niet lekker voelde zodat ik de laatste vlucht niet heb kunnen maken. (En ik betaal een vlucht van KLM nooit met een credit card).
Dat heeft een reisburo bij mij wel eens geprobeerd, ik had echter de volledige reissom direct na boeking al betaald, en aangegeven dat het ticket direct geprint moest worden.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 21:59 schreef Buzz129 het volgende:
Overigens heb ik het nog nooit meegemaakt dat ik achteraf verhoogde toeslagen moest betalen. Nu geloof ik ook niet wanneer een ticket "geprint" of wel uitgegeven is, dat er nog extra toeslagen in rekening gebracht zullen worden.
quote:Dear Mr Mijn Naam,
We thank you for your e-mail.
In answer to your question we would like to inform you that all fares and tax charges apply as they are at the moment of booking. Any tax differences that occur after a ticket is issued are not charged/paid back to the customer.
We would like to stress that this is the KLM procedure. We would kindly advise you to contact your travel agent to inquire about the procedure they maintain as this might differ from KLM.
We hope to have informed you sufficiently.
Kind regards,
quote:Op donderdag 8 januari 2009 02:20 schreef MmoreIce het volgende:
Ik heb een e-mail terug van KLM. Je krijgt geen verlaging meer als de prijzen van brandstoftoeslagen of taxes achteraf lager worden. Dus: Je moet niet te lang van te voren boeken (en het risico nemen dat de goedkoopste stoelen verkocht zijn).
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |