Je kan het idd bij ieder tuincentrum kopen. En vaak ook wel in de supermarkt of bouwmarkt.
Ik heb dit proefje al eens in groep 2 gedaan, en toen bij de vleeswarenafdeling van de surpermarkt van die saladebakjes gehaald. Hier zit een doorzichtig plastic dekseltje op, waardoor het een soort van kastje wordt, en de plantje veel sneller groeien.
Het is erg leuk om ieder kind zo'n bakje te geven. Kunnen ze er zelf voor zorgen, en mee naar huis nemen om op te eten.
Je zou ook bakjes van klei kunnen maken, en goed afbakken in een kleioven. Heb je direct weer een handvaardigheidopdracht.
Als je toch bezig bent met voorwaarden om plantjes te laten groeien, zou ik ook een bakje in het donker zetten: plantjes hebben licht nodig. Bij andere plantjes had je misschien ook nog wat met voedingsstoffen kunnen doen (mest), maar tuinkers heeft een voorraadje in z'n zaadjes zitten, waardoor het op watjes kan groeien. Misschien nog een beetje te moeilijk voor groep 4.
Succes!
PS volgens mij duurt het langer dan een dag voordat je wat op ziet komen. Ik zou dus op maandag beginnen met zaaien, zoadat je t/m vrijdag elke dag kan kijken.