quote:
Gelredome pest KNVB
Door LUDO VAN DENDEREN
ARNHEM - De KNVB plant voorlopig geen interlands meer in het Gelredome. Ook zal de voetbalbond het stadion de mede-organisatie van het EK onder 21, dat volgend jaar in Nederland wordt gehouden, afnemen. Aanleiding is een concertreeks van zanger Marco Borsato in het Gelredome. Die optredens verstoren het competitieschema van de KNVB.
Borsato heeft daarmee de KNVB en automatisch ook vaste bespeler Vitesse in een lastig parket gebracht. De populaire zanger geeft in oktober en november in totaal tien concerten in het Gelredome, waardoor de voetbalclub niet over het stadion kan beschikken.
De KNVB eist echter dat de Arnhemmers gedurende die periode gewoon hun thuiswedstrijden kunnen spelen. ,,Ik kan anders simpelweg geen competitieschema samenstellen,’’ zegt manager competitiezaken Bert van Oostveen van de KNVB.
,,Door die concerten zijn vier opeenvolgende weekeinden geblokkeerd. We hebben het Gelredome daarop een compromis voorgesteld, waarin we uitgaan van drie concertweekeinden en één midweekse speelronde. Maar daar wil de stadion-directie niet aan. Dan houdt het op.’’
Vitesse komt hierdoor in een vervelende situatie. De club zal gedurende de ‘Borsato-weken’ hoe dan ook minimaal één thuisduel moeten spelen. En als dat niet in Gelredome kan, dan maar ergens anders.
,,Noodgedwongen kijken we nu naar de mogelijkheid om eenmalig in een ander onderkomen te gaan spelen,’’ zegt algemeen directeur Paul van der Kraan. ,,Waar we zullen voetballen, kan ik nu niet zeggen. Dat onderzoeken we nog. We zullen rekening moeten houden met onze supporters. Je kunt niet zomaar heel ver van Arnhem kunnen gaan spelen. Nijmegen? Nee, dat lijkt me geen goed idee.’’
De KNVB staat op het standpunt dat het aan Vitesse is een ander speelveld te vinden. Van Oostveen: ,,Als club ben je verplicht over een stadion te beschikken. Strikt formeel is dit ook een zaak tussen Vitesse en Gelredome. In principe moet de club met een oplossing komen. En als Vitesse vervolgens geen onderkomen heeft, dan kan dat consequenties hebben. Welke? Daar wil ik niet op vooruit lopen.’’ Volgens Vitesse kan dat echter zover gaan dat de club uit de competitie wordt genomen.
De KNVB is het gedoe met Gelredome in elk geval beu. ,,Het is niet de eerste maal dat zoiets speelt,’’ aldus Van Oostveen. ,,Al eerder plande het stadion evenementen in opeenvolgende weekeinden, waardoor we telkens in de problemen komen met ons competitieschema. Dat zijn we beu.
,,Daarom zijn er voorlopig geen interlands, voor jeugd of de A-elftallen, meer in het Gelredome. En ook zullen we hen de organisatie van het EK onder 21 van 2007 ontnemen. De KNVB vindt namelijk: een stadion dat zo weinig meewerkt en de belangen van het hele betaald voetbal schaadt, behoort niet zulke evenementen te krijgen.’’