Uit de Telegraaf van vandaag:
Nooit eerder lagen de dood en het leven zo dicht bij elkaar als in het zesde seizoen van het populaire programma Wie is… de Mol? Aan de ene kant overleed winnares Frédérique Huydts, terwijl er aan de andere kant nieuw leven groeide in de buik van nota bene de mol zelf. Tijdens de opnamen in oktober kwam Milouska Meulens (32) er namelijk achter dat ze een klein molletje in zich droeg. In gesprek met de inmiddels hoogzwangere Jeugdjournaalpresentatrice, die gelukkig in het echt slimmer is dan ze zich in het programma voordeed.
Mol Milouska in het echt wél lief en intelligent
Tijd voor eerherstel
„Ik kan niet tegen mijn verlies”
Al bij de allereerste aflevering van Wie is… de Mol? – alweer zes jaar geleden en nog niet met BN’ers – was Milouska vastbesloten: ooit zou zij de perfecte mol neerzetten. Helaas moest ze de eerste keer dat ze voor het programma werd gevraagd ’nee’ zeggen…
Milouska legt uit: „Dat was ten tijde van het EK voetbal en de Olympische Spelen. Ik kon echt geen vrij nemen van mijn werk. Ik zei dat ze me nog maar een keer moesten bellen.” Mei vorig jaar deden ze dat gelukkig. „Ik wilde meedoen, maar alleen als mol. Al ben ik wel even bang geweest dat ik met die stellige eis mijn eigen glazen zou ingooien.” Ze glimlacht: „Of ik had winnares willen zijn, maar ja die zekerheid heb je niet. Ik was ervan overtuigd dat ik een goede mol zou zijn, omdat niemand zou geloven dat ik kon liegen en bedriegen. Dat ligt inderdaad niet in mijn aard, maar tijdens spelletjes weer wel. Dan ben ik vreselijk fanatiek. Ik kan echt niet tegen mijn verlies.”
Terwijl ze af en toe een hapje neemt van haar ontbijt, vervolgt de presentatrice: „Samengevat waren er twee redenen waarom ik de hoofdrol wilde. Omdat ik de spil van het spel wilde zou zijn én om mijn vrienden te overtuigen van hun ongelijk. Zij dachten dat het mij nooit zou lukken. Inderdaad, ik heb redelijk veel last van bewijsdrang.”
Diepste geheim
Eind augustus begon Milouska zich in het diepste geheim voor te bereiden. Zo maakte ze op papier alvast kennis met de negen deelnemers, leerde hoe een auto in elkaar zit en bestudeerde de topografie van Argentinië plús de opdrachten die ze zouden krijgen. Ter plekke was er slechts een kleine groep die wist dat zij de mol was. „Mijn persoonlijke begeleider gaf mij in het geheim alle aanwijzingen door. Omdat ik mij buiten de groep stelde, had ik veel mogelijkheden om even weg te gaan.”
Eenmaal weer thuis had ze twee vertrouwenspersonen aan wie ze haar bijzondere ervaringen kon vertellen. „Mijn vriendin wist dat ik de mol was, maar mijn vriend niet. Dat wilde hij niet omdat hij het programma wilde volgen.
Maar al tijdens de derde aflevering wist hij het, omdat ik mij daarin afwachtend had opgesteld. En volgens hem zou ik mij direct ermee hebben bemoeid. Bovendien wist hij dat ik de onzekerheid om te verliezen helemaal niet aankan. Een collega vermoedde daarentegen dat ik de winnares was, omdat de vervelende reacties van de deelnemers en op internet mij koud lieten. Ze vonden mij onhandig, traag, pesterig, vergeetachtig, slordig, naïef… Het is natuurlijk ook niet leuk als mensen zo over je praten. Maar ik wilde absoluut geen sympathie opwekken, dat hadden de voorgaande mollen al gedaan. En ik verdroeg het omdat ik maar één doel had, namelijk een zo goed mogelijke mol zijn.”
Toch kon ze het niet laten af en toe te benadrukken dat ze intelligenter was dan ze zich voordeed. „Dan vertelde ik dat ik de school voor journalistiek heb gedaan, researcher ben geweest bij Zembla en in het dagelijks bestuur heb gezeten van de club die het regeringsjubileum van de Koningin organiseerde.” Ze schatert: „Maar veel baatte dat niet.” Ze vervolgt: „Waaraan mensen zich vooral ergerden was dat ik altijd maar bleef doorvragen. En ja, dat was ook irritant. Terwijl ik ondertussen natuurlijk perfect wist hoe de opdrachten in elkaar staken.”
Het feit dat de deelnemers het pas heel laat doorhadden, bewijst dat Milouska haar droomrol perfect speelde. „Frédérique was de eerste die, overigens pas in aflevering acht, op mij stemde.” Ietwat beschaamd: „Ik heb haar nog op het verkeerde been proberen te zetten. Op een dag had iedereen buikgriep en stonden we in een lange rij bij de dokter. Omdat Frédérique na mij aan de beurt was, kreeg ze mee dat de dokter dacht dat ik zwanger was. Ik heb haar toen gezegd dat als dat écht zo was, ik direct terug zou gaan naar Nederland. En dat zou de echte mol natuurlijk nooit doen…” Ze zucht: „Ja, dat was echt een mollenstreek. Heerlijk toch? Ik ben nu al jaloers op de volgende mol.”
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">
http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!