abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 mei 2006 @ 14:31:25 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_37736380
Bijna dagelijks verschijnen er berichten in de media over gevechten met 'Al Qaida' in Irak, Afghanistan en elders. Het verbaast mij altijd hoe gemakkelijk dit soort berichten voor waar worden aangenomen en kennelijk ook nauwelijks door de media zelf im frage worden gesteld.

Persoonlijk vind ik het moeilijk te geloven dat er een wereldwijde, centraal geleide organisatie 'Al Qaida' bestaat. Wel zijn er groepjes mensen die door 9/11 en andere aanslagen zijn geinspireerd en ook zoiets willen doen. Deze mensen noemen zichzelf misschien ook wel 'een cel van Al Qaida', maar er blijkt uit (bijna) niets dat zij deel uitmaken van een door Osama Bin Laden centraal geleide organistatie.

Zolang het niet aantoonbaar is dat er een soort van centraal gezag bestaat is het m.i. zinloos om dit soort groepjes aan te duiden als 'Al Qaida'.
Het heeft er alle schijn van dat 'Al Qaida' de hoax van de eeuw is.

Poll: Bestaat Al Qaida ?
  • Ja
  • Nee, het is een hoax
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  • "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_37736538
    Ik twijfel ook ernstig aan 't bestaan van een dergelijk netwerk, vooral omdat ze al minstens 10 keer "de rechterhand van Bin Laden" of "de topman van Al Qaida" hebben gedood of gearresteerd.

Denk alleen dat 't niet echt een hoax is, maar meer een hersenspinsel van de westerse media/politiek, net als "de Hofstadgroep". Het is gewoon gemakkelijk om "de vijand" een naam en gezicht te geven, heb je tenminste 't idee dat je kunt bevatten waartegen je vecht. Een vijand die niet systematisch georganiseerd is, is immers veel enger.
    Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
    ***Levi was here***
    pi_37737002
    Nee, Al Qaida bestaat niet, flatgebouwen in New York storten spontaan uit zichzelf ineen...

Tuurlijk bestaat Al Qaida; het is alleen de vraag in hoeverre er ergens een centrale organisatie is. Al Qaida is meer een soort netwerk. De Hofstadgroep is natuurlijk ook maar een naam die aan een bepaald clubje wordt gegeven, maar er is wel degelijk een groep extremistische jongeren die contacten onderhoudt.
      donderdag 11 mei 2006 @ 14:58:03 #4
    32597 ShaoliN
    *BLiNg bLiNG*
    pi_37737058
    quote:
    Op donderdag 11 mei 2006 14:55 schreef dVTB het volgende:
    Nee, Al Qaida bestaat niet, flatgebouwen in New York storten spontaan uit zichzelf ineen...

Tuurlijk bestaat Al Qaida; het is alleen de vraag in hoeverre er ergens een centrale organisatie is. Al Qaida is meer een soort netwerk. De Hofstadgroep is natuurlijk ook maar een naam die aan een bepaald clubje wordt gegeven, maar er is wel degelijk een groep extremistische jongeren die contacten onderhoudt.
    Ik zie het meer als een soort van verzamelnaam voor groepjes terroristen. Het lijkt me stug dat er Een Al Qaida hoofdvestiging. is die de boel aanstuurt.
    pi_37737996
    nee osama is een hoax !
      donderdag 11 mei 2006 @ 15:36:13 #6
    54845 clowncloon
    Oppervlakkigheid troef
    pi_37738167
    Ik heb er meerdere boeken over gelezen. Al qaida is per definitie geen centrale organisatie maar een in cellen opgesplitst systeem. Iedere cel heeft af en toe contact met een contactpersoon. Die contactpersonen hebben weer contactpersonen en weer verder...als een soort piramide. Met aan top die zarqawi en bin laden.
    Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
    Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
    pi_37738314
    forum reageert traag
    pi_37738573
    Al Qaida bestond misschien ten tijde van de Taliban in Afghanistan onder leiding van Bin Laden, maar nu alle hoofdfiguren op non-actief zijn gesteld, is het meer een franchise geworden waar je je vrijwillig kan aanmelden zonder papieren in te vullen.

Zeggen dat je Al Qaida bent is al genoeg, lijkt me. Ik denk dat die gasten van de Hofstadgroep zichzelf zagen als Al Qaida in het polderland.
    Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
    -Rabia Al-Basri
    pi_37738648
    quote:
    Op donderdag 11 mei 2006 15:40 schreef salutem het volgende:
    LoL

Nee, Osama is een hoax !

http://www.nieuwnieuws.nl(...)sten_londen_met.html
    Vaag nu zijn ze weer wel in contact geweest met lieden van al qaida. Nog niet zo lang geleden was het hoogstonwaarschijnlijk.

Ik weet niet wat ik moet geloven.

Op de site van BBC staat er dit
    quote:
    The group "was in contact with others involved in extremism in the UK". But there is no intelligence to indicate that there was a fifth or further bombers.

Claims that a "mastermind" left the UK the day before the attacks "reflect one strand of an investigation that was subsequently discounted by the intelligence and security agencies".

Khan visited Pakistan in 2003 and spent several months there with Tanweer between November 2004 and February 2005, during which time it is thought "likely" they had "some form of operational training" and "had some contact with al-Qaeda figures".

However, the extent to which the attacks were externally planned, directed or controlled by contacts in Pakistan or elsewhere remains unclear, as does the degree of al-Qaeda involvement both in terms of support and control, although this is still under investigation.

[ Bericht 42% gewijzigd door Slayage op 11-05-2006 16:04:43 ]
    Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
    -Rabia Al-Basri
    pi_37739139
    Misschien moeten jullie dit allemaal maar eens lezen:
    Who is Osama Bin Laden?
    You realize that there's no point in doing anything if nobody's watching.
    You wonder, if there had been a low turnout at the crucifixtion, would they have rescheduled?
    pi_37739347
    quote:
    Op donderdag 11 mei 2006 16:10 schreef 6833-228 het volgende:
    Misschien moeten jullie dit allemaal maar eens lezen:
    Who is Osama Bin Laden?
    Niets nieuws. OBL was/is een Amerikaanse agent.
    -Rabia Al-Basri
      donderdag 11 mei 2006 @ 16:21:55 #13
    139489 Arendt
    met DT ja, vuige vlegels
    pi_37739440
    Een centraal geleid Al Qaeda bestaat niet, Al Qaeda is een verzameling losse cellen die zo min mogelijk contact met elkaar onderhouden. Al Qaeda levert wapens en onderhoudt trainingskampen, maar daar houdt het ook wel zo'n beetje mee op. Er is dus inderdaad geen sprake van een overkoepelende verzets/terreurorganisatie.
    Arendsoog kreeg een arend in zijn oog.
    pi_37739612
    Ik heb JA gestemt
    pi_37739777
    al quaida=bin laden = cia
    "Those willing to sacrifice freedom for safety deserve and shall receive neither."
    Benjamin Franklin
    pi_37768816
    quote:
    Op donderdag 11 mei 2006 16:33 schreef huupia34 het volgende:
    al quaida=bin laden = cia
    nee;

al qaida = bin laden = clubje machtige amerikanen
    Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
    Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
    pi_37768901
    Het is gewoon een franchise iets
    [i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
      vrijdag 12 mei 2006 @ 19:24:06 #18
    45457 NightH4wk
    Semper Fi!
    pi_37769053
    Al Qaeda is puur een mediaterm om het makkelijk te houden.
    pi_37769096
    al-ciada is een reptillian terror program om de mankind te hypnotizen pogende zodoende een enslaved mass-media controlled soul chamber te hebben waarvandaan voor de global war of terror zombie-manschappen kunnen worden gerecruteerd die voor het zionistisch doel en het welbevinden van het meest geliefde huisdier van de ruler van zeta reticuli opgeofferd kunnen worden alsof het een virtual game is en de sheeps die elke dag naar de big brother buis kijken en hun dag vullen met thoughtless so called entertainment trappen er gewoon in
      vrijdag 12 mei 2006 @ 19:34:10 #20
    9362 Dubbelzuurrr
    Humanistisch misantroop
    pi_37769309
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 19:24 schreef NightH4wk het volgende:
    Al Qaeda is puur een mediaterm om het makkelijk te houden.
    Ja, precies. Hoewel het dan toch wat ironisch aandoet als men daarvoor een Arabische vertaling van "De Basis" kiest...

Het was in ieder geval Al Qaida voor de War on Terror, dat dan weer wel...
    It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
      vrijdag 12 mei 2006 @ 19:35:52 #21
    9362 Dubbelzuurrr
    Humanistisch misantroop
    pi_37769349
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 19:25 schreef Monidique het volgende:
    al-ciada is een reptillian terror program om de mankind te hypnotizen pogende zodoende een enslaved mass-media controlled soul chamber te hebben waarvandaan voor de global war of terror zombie-manschappen kunnen worden gerecruteerd die voor het zionistisch doel en het welbevinden van het meest geliefde huisdier van de ruler van zeta reticuli opgeofferd kunnen worden alsof het een virtual game is en de sheeps die elke dag naar de big brother buis kijken en hun dag vullen met thoughtless so called entertainment trappen er gewoon in
    Je vergeet de Illuminati, die een complot runnen om spaarlampen van de markt te houden omdat ze efficiėnter branden....
    It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
    pi_37769420
    quote:
    Op donderdag 11 mei 2006 14:36 schreef Levitation het volgende:
    Ik twijfel ook ernstig aan 't bestaan van een dergelijk netwerk, vooral omdat ze al minstens 10 keer "de rechterhand van Bin Laden" of "de topman van Al Qaida" hebben gedood of gearresteerd.

Denk alleen dat 't niet echt een hoax is, maar meer een hersenspinsel van de westerse media/politiek, net als "de Hofstadgroep". Het is gewoon gemakkelijk om "de vijand" een naam en gezicht te geven, heb je tenminste 't idee dat je kunt bevatten waartegen je vecht. Een vijand die niet systematisch georganiseerd is, is immers veel enger.
    Al Qaeda bestaat wel, maar de naam is er afaik. inderdaad alleen maar om een naam te hebben, de naam wordt overigens wel door terroristen opgemaakt aangezien ze in verklaringen verwijzen naar Al Qaeda.

En echte organisatie kun je het niet noemen, het is niet zo dat Osama bijvoorbeeld iets wist over de aanslagen in Londen of Madrid. Wel vormt hij een inspiratie voor een heleboel mensen en reageren er zo hier en daar mensen op zijn oproepen om hier aanslagen te plegen.

Ik denk dat heel veel mensen hier denken dat Al Qaeda helemaal niet bestaat en dat er veel mensen zijn die denken dat het een soort militaire structuur heeft, de waarheid zit ongeveer in het midden.
    Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
    pi_37769497
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 19:34 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

Ja, precies. Hoewel het dan toch wat ironisch aandoet als men daarvoor een Arabische vertaling van "De Basis" kiest...

Het was in ieder geval Al Qaida voor de War on Terror, dat dan weer wel...
    Inderdaad, het was toen ook Usama en niet Osama, foutje in de media tijdens 9/11 heeft ervoor gezorgd dat iedereen het nu over Osama heeft (muv. de FBI).

Waar de naam vandaan komt weet ik niet, het beschrijft de functie van de "organisatie" wel, het is inderdaad een soort basis voor een zootje ongeregelde terroristen die luisteren naar wat de hoge mannen (bin Laden, Al Zarqawi etc.) zeggen.
    Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
    pi_37769525
    quote:
    Op donderdag 11 mei 2006 16:21 schreef Arendt het volgende:
    Een centraal geleid Al Qaeda bestaat niet, Al Qaeda is een verzameling losse cellen die zo min mogelijk contact met elkaar onderhouden. Al Qaeda levert wapens en onderhoudt trainingskampen, maar daar houdt het ook wel zo'n beetje mee op. Er is dus inderdaad geen sprake van een overkoepelende verzets/terreurorganisatie.
    Maar die verzameling losse cellen heet dus Al Qaeda en daarmee bestaat het wel.
    pi_37769776
    Al Qaeda bestaat wel degelijk: Het is inderdaad een soort basis voor een zootje ongeregelde terroristen die luisteren naar wat de hoge mannen (Bush Sr., Rockefeller, Brzezinski, Kissinger, Cheney etc.) zeggen.
    You realize that there's no point in doing anything if nobody's watching.
    You wonder, if there had been a low turnout at the crucifixtion, would they have rescheduled?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')