Jazeker.
quote:
Er was een metershoge bruidstaart, een tienkoppig strijkje, een champagnefontein en een duizelingwekkende gastenlijst. Voor de internationale lancering van de betaalbare collectie die Viktor & Rolf voor H&M maakten, waren kosten noch moeite gespaard.
Viktor & Rolf lanceren hun H&M-collectie in Hollywood…
...en dat moet gevierd worden!
LOS ANGELES – Of de betaalbare designercollectie die Viktor & Rolf voor H&M ontwierpen, tot dezelfde hysterische taferelen zal leiden als de collecties van hun voorgangers Karl Lagerfeld en Stella McCartney, zal een donderdadg blijken. De internationale presentatie die deze week in Los Angeles plaatsvond, was in ieder geval groots. Voorafgaand aan de lancering van de collectie spraken wij het succesvolle ontwerpersduo en Margareta Van den Bosch, hoofd designafdeling bij H&M, in het legendarische hotel Château Marmont, waar Blues Brother John Belushi in ’82 dood werd gevonden.
Waarom viel de keuze voor de designerlijn deze keer op Viktor & Rolf, een duo dat bekend staat om exclusieve, intellectuele prêt-à-porter, terwijl H&M staat voor modieuze massa? „We werken graag met verschillende type ontwerpers”, legt de Zweedse Margareta uit. „Stella was jong en hip, Karl Lagerfeld een oude rot in het vak en Viktor & Rolf zijn heel conceptueel, neigen meer naar kunst dan mode. Dat vond ik interessant en ik ben blij verrast met hun creaties. Ik heb prettig met ze samengewerkt. Ze zijn heel professioneel en gedisciplineerd.”
„De collectie die we hebben gemaakt, heeft te maken met het huwelijk”, vertelt Rolf. „Het staat symbool voor het huwelijk tussen H&M en ons. Daarom hebben we ook Hollywood als locatie gekozen. Hier trouwen mensen snel, maar de huwelijken duren nooit echt lang. Wat wij hebben met H&M is ook kortstondig.”
En dus stond alles in het teken van een societywedding. De uitnodiging bestond uit een langwerpige witte kaart en de receptie werd gehouden in de tuin van een waanzinnig privéhuis in het poepchique Bel-Air waar verse witte bloemen de boventoon voerden. Het was zo glamoureus en smaakvol dat je gewoon zin kreeg om zelf in het huwelijksbootje te stappen.
Bij binnenkomst stonden de twee mannen samen met bruidje (model Raquel Zimmermann) in een romantisch prieeltje de felicitaties van de maar liefst 600 gasten in ontvangst te nemen. Carmit Bachar van de Pussycat Dolls was er, net als Owen Wilson, Garcelle Beauvais-Nilon, Carmen Electra, Kanye West en vriendin Alexis Rainey, Lara Flyn Boyle, Chloe Sevigny en de Olsen twins. Inez van Lamsweerde, die samen met partner Vinoodh Matadin de fotografie van de campagne voor haar rekening nam, ontbrak. Daarentegen was Jeroen Krabbé, die V&R toevallig tegenkwam in Château Marmont waar de acteur een paar nachten bivakkeerde, wel van de partij. „Viktor & Rolf zijn geweldig, ze zijn Nederland werkelijk ontstegen”, zei de acteur die tijdens de show pal naast de catwalk stond.
Op het plankier showden modellen een trenchcoat met een hartjesgesp aan de ceintuur, een panty met ingezette hartjes, chiffon blouses en een smoking. Voor heren was er een denimpak, pyjama, ondergoed en een smoking. Opvallend waren de details, zoals knopen die zijn voorzien van de naam van de ontwerpers. ’Zijn’ kleding is versierd met pijlen (zelfs de zool van de mannenschoen heeft pijlen) en de torenhoge vrouwenschoenen met een groot hart op de wreef doen niet onder voor een paar sexy Manolo’s.
Wereldwijd
Exclusief is de trouwjurk, die in een beperkte oplage van duizend stuks wereldwijd wordt verspreid. Het is zelfs de eerste keer sinds het bestaan van de Zweedse modemacht (nu alweer 59 jaar geleden) dat ze een trouwjurk gaan verkopen. Die jurk is tevens het duurste item (298 euro) uit de Viktor & Rolf voor H&M collectie. Rolf: „We zouden het erg leuk vinden als we trouwfoto’s zouden ontvangen van stellen die in de H&M-jurk zijn getrouwd.” Geen zin om op 9 november voor de deur te liggen? Het Centraal Museum in Utrecht heeft het allereerste exemplaar en exposeert de jurk tot en met 26 november.
Betaalbare lijnen zijn voor ontwerpers een aantrekkelijk fenomeen. Deze week werd bekend dat ook Gap, de Amerikaanse kledingketen, in zee gaat met ontwerpers. Roland Mouret is de eerste. Hij ontwierp tien jurken die op 7 november, twee dagen voor de V&R-collectie bij H&M, in de verkoop gaan. John Galliano en Alexander McQueen brengen naast hun eerste lijnen sinds kort goedkopere versies. Niets voor Viktor & Rolf? „We hebben op dit moment geen plannen om naast onze huidige lijn een goedkopere collectie te maken”, zegt Rolf.
Na een overzichtstentoonstelling in Parijs, twee geuren, een collectie voor mannen, vrouwen en lingerie, de ontwerpen voor het Italiaanse regenjassenmerk Allegri, een eigen winkel in Milaan en elk half jaar een show in de lichtstad, neemt het Viktor & Rolf-imperium een indrukwekkende vorm aan.
„Dit is waar we van droomden, maar we hebben nog steeds het idee alsof we net beginnen”, zegt Viktor. „We willen nog veel meer geuren lanceren en misschien zelfs make-up.” „En meer eigen winkels”, vult Rolf aan. „In New York bijvoorbeeld. Maar Amerika veroveren is niet eenvoudig.”
Op geruchten over een mogelijke samenwerking met jeansgigant Diesel reageren beiden alsof ze de vraag voor het eerst horen. „We weten niet waar je het over hebt.” Kunnen ze een beetje genieten van hun succes? Viktor: „Toen we in Chicago langs een enorm billboard reden, ging er echt wel iets door ons heen. Dat was een heel bijzonder moment. Nee, we houden geen dagboek bij, wel bewaren we alle verhalen die over ons in de media zijn verschenen.”
Op 9 november zal het duo niet stiekem vanuit een pashokje toekijken hoe er in de winkels wordt gevochten om hun ontwerpen. Viktor: „Dan zijn we aan het werk in een fabriek in Italië. En in die buurt is er geen H&M.”