abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:22:20 #1
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_37723523
Uit de BN/DeStem van 4 mei:
Donderdag 4 mei 2006 - DEN HAAG – Veel van de eengezinswoningen in Nederland zijn flink te duur. De huizen staan voor ruim een halve ton méér te koop dan de reëel te verwachten verkoopprijs. (...) verder....

Enkele 'quote's' uit het artikel:
quote:
„Een deel van de woningen is te duur. In sommige delen van het land is de vraagprijs van te koop staande huizen zelfs twee keer zo hoog als de prijs van verkochte woningen.“
quote:
Over heel Nederland bedroeg half december de gemiddelde vraagprijs voor een eengezinswoning bijna 281.000 euro. Daarentegen bedroeg de gemiddelde verkoopprijs voor dat type woningen volgens de NVM 224.587 euro, ruim 56.000 euro minder.
Veel mensen op dit forum hebben vragen over het bieden op een huis. Voor de huizenmarkt zijn moeilijk vaststaande regels te geven, het hangt allemaal af van de situatie waarin zij zich bevindt.

Op dit moment bevinden we ons nog steeds in een kopersmarkt: in tegenstelling tot enkele jaren geleden proberen de meeste mensen hun huis eerst te vérkopen voordat zij zelf kopen. Een situatie die een zachte druk op de markt legt. Hierbij trekt de wereldeconomie langzaam aan, waardoor de rente stijgt. Dit heeft uiteraard effect op de netto-maandlasten van een hypotheek. Er is dus druk aan verkoopzijde op de markt. Anderzijds is er nog steeds krapte op de woningmarkt.

Anderzijds zijn veel verkopers niet bereid om in prijs te zakken. Sommigen niet omdat de onderliggende hypotheek óók meegegroeid is, sommigen niet omdat ze het geld nodig hebben voor het financieren van hun volgende woning. Steeds meer mensen wachten al meer als twee jaar op een koper. Zeker nadat voor hen dan de HRA is vervallen, ontstaat vaak een nijpende situatie. Toch houden de meeste verkopers voet bij stuk, en verkopen ze niet.

Men kan dus stellen dat de huizenmarkt zich enigzins in een impasse bevindt, alhoewel het aantal transacties (enigzins seizoensgebonden overigens) weer stijgt. Kopers die eerst zelf hun huis kwijtwillen, en verkopers die niet met de prijs omlaag gaan. Hoe je hier je voordeel mee moet doen hangt van de situatie af en de verwachte ontwikkelingen op de geldmarkt.

Verwachte prijsontwikkeling:
rente:
Aangezien een -forse- rentedaling eenvoudigweg niet in het verschiet ligt omdat de rente historisch nog steeds laag is, zullen de huizenprijzen hooguit met het inflatieniveau of licht daarboven stijgen. Prijsstijgingen van enkele tientallen procenten per jaar, zoals vijf jaar geleden nog het geval was, hoeven niet verwacht te worden.
Als de rente echter gaat stijgen is een volledige stagnatie of zelfs daling van de huizenprijzen waarschijnlijk.

Hypotheekrenteaftrek
Hoewel door sommige partijen anders beweerd wordt zal 'gemorrel' aan de HRA niet tot een implosie van de huizenmarkt leiden. Het geheel afschaffen van de HRA is uiterst onwaarschijnlijk, veel eerder zal de HRA beperkt worden tot een maximale belasting-schaal of tot een bepaald bedrag. Het segment van de markt dat hierdoor getroffen wordt is maar klein. Voor het overige deel van de markt zal het effect slechts gering zijn.

Wat nu te doen?

Starters: Eigenlijk maakt het niet zo veel uit wat jullie doen. Alhoewel het mogelijk is dat de huizenprijzen gaan dalen als de hypotheekrente stijgt, de netto-maandlasten voor jullie zijn uiteindelijk toch gelijk. Alleen wanneer jullie -significant- eigen kapitaal hebben (>E50.000) kan het de moeite lonen om nog te wachten met instappen. Over dat eigen kapitaal betalen jullie immers geen rente.

Mensen die willen gaan verhuizen: Zolang jullie over slechts één huis beschikken maakt het eigenlijk niet zoveel uit wat de markt doet. Jullie bewegen immers mee met die markt. Het blijft wél verstandig om eerst je huis verkocht te hebben, voordat je een nieuw koopt. Zeker wanneer je het niet al te ruim financieren kunt.

Mensen die al verhuisd zijn, en hun oude huis nog niet verkocht hebben: Jullie zijn een risico-groep. Vergeet niet dat je HRA maar voor een beperkte periode op allebei de huizen kunt toepassen. Reken er niet op dat, wanneer je huis al meer als een jaar te koop staat, je veel kans hebt om het voor de vraagprijs te verkopen. Wanneer je wil weten wat een reële vraagprijs is, overleg nog eens met je makelaar, of kijk waarvoor de huizen in de buurt daadwerkelijk verkocht zijn. (Werkelijke verkoopprijzen zijn aan te vragen bij het kadaster.) Wanneer de rente gaat stijgen, vormen jullie de categorie die het gelag betaald.

Bieden: Een veel gehoord argument waarom enkele tienduizenden euro's meer of minder niet uitmaken wanneer je op een huis biedt, is dat dit uiteindelijk toch maar enkele tientallen euro's per maand kost. Dat is zo. Maar vergeet óók niet dat je uiteindelijk, aan het einde van je hypotheektermijn, iedere euro drie keer betaald hebt! 20.000 euro korting onderhandelen, levert je dus uiteindelijk 60.000 euro op. Zeker de moeite waard dus om nog iets langer door te zagen.
Het in de hand nemen van een aankoopmakelaar kan zeker de courtage waard zijn. Hoewel niet goedkoop, kan zo iemand je juist ook heel veel geld besparen. Informeer naar recente verkoopprijzen in de buurt bij het kadaster. Wordt zeker niet 'verliefd' op het huis, en heb ook geen haast. Jíj bent uiteindelijk degene die bepaald of er gekocht gaat worden. En als een huis al langer als een jaar te koop staat, is het uiterst onwaarschijnlijk dat haast geboden is 'omdat er nog andere gegadigden zijn'. Laat je niet foppen!
quote:

Business on the phone!

Ik in mijn jonge jaren, toen ik de gemiddelde FOK! leeftijd had.
Laat je nooit stressen als zakenman, maar ben relaxed.
Wat vandaag niet is, kan morgen komen.
Wanneer je jezelf op een dag niet zo goed voelt, doe dan geen zaken, en koop zeker geen huis.
En luister alleen naar jezelf, je eigen verstand en intuïtie, of naar belangenlozen.

Bram Duikelaar
eerlijk, integer en oprecht
Disclaimer: Bram Duikelaar is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht. Ook schade voortvloeiend hieruit kan op geen enkele manier op de persoon Bram Duikelaar of zijn onderhavige bedrijfsobjecten verhaald worden.
pi_37723569
Heb je ook tips om vrouwen te versieren?
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:24:17 #3
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_37723590
Jij kunt snel lezen ! ! !
Disclaimer: Bram Duikelaar is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht. Ook schade voortvloeiend hieruit kan op geen enkele manier op de persoon Bram Duikelaar of zijn onderhavige bedrijfsobjecten verhaald worden.
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:29:20 #4
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_37723718
tja de huizen zijn idd duur...
maarja er komen steeds meer mensen ook, dus de vraag blijft ook stijgen...
en t aanbod wordt steeds minder....
ben iig blij dat ik vorig jaar een mooi strak app. heb gekocht, en ik zit voorlopig goed!
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_37723756
Goed verhaal!
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:38:30 #6
11488 UTO
Unidentified Typing Object
pi_37723963
sja...men rekent zich rijk door alle verhalen over enorme waardestijgingen
From outer space
pi_37724258
perfect, hier heb ik wat aan gehad... maar met 1 ding ben ik het niet eens: je kan niet voorkomen dat je verliefd wordt op een huis. Dat overkomt je, hoe je ermee omgaat vervolgens is wel een punt van aandacht.
pi_37724334
Bedankt. Duidelijk geschreven. Hier kan ik wat mee.
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:54:20 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37724413
Maar hoeveel kun je nu van een huis afpingelen dan?
The End Times are wild
pi_37724436
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 23:54 schreef LXIV het volgende:
dat verschilt eigenlijk per straat voor zover ik het nu doorheb. Gemiddeld 4% in een straat waar de huizen duur verkocht worden, verder is het gemiddelde tussen de 4 en 8%.
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:56:07 #11
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_37724464
quote:
Dat valt dus niet te zeggen, het verschilt van geval tot geval.
10% is toch wel het minste, en misschien is zelfs tot 25% nog wel mogelijk. Het hangt allemaal helemaal van de omstandigheden af.
Maar ben in ieder geval niet te bang om te weinig te bieden!
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:56:44 #12
92521 Nordic_Blue
van gogh los
pi_37724479
quote:
kijk naar de staat van het huis, als er nog dingen moeten gebeuren, kun je daarover beginnen, net als je als snel in kunt komen wonen, moet het ook goedkoper kunnen...
pi_37724653
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 23:56 schreef Bram_Duikelaar het volgende:
10% is toch wel het minste, en misschien is zelfs tot 25% nog wel mogelijk. Het hangt allemaal helemaal van de omstandigheden af.
Lijkt me sterk, 25%???

Misschien in bepaalde regio's, maar in het midden en noorden van het land lukt dat je niet. De huizen staan hier in iedergeval niet langer dan 6 maanden leeg en je word hard uitgelachen als je 25% eronder gaat zitten. Sterker nog, de makelaars zullen je niet serieus nemen met een dergelijk bod.
  donderdag 11 mei 2006 @ 00:03:40 #14
148392 Astma-Forum
www.astmaforum.nl
pi_37724683
Toch wordt er vaak in de buurt van de vraagprijs daadwerkelijk verkocht
Uberhaupt een waardeloze tijd om over te gaan tot de aankoop van een huis
  donderdag 11 mei 2006 @ 00:22:43 #15
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_37725234
jaahooor 25%... dus als iemand 150 vraagd en jij bied 112.5 nou dan is t onderhandelen snel afgelopen hoor!
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  donderdag 11 mei 2006 @ 06:25:37 #16
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_37727354
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 00:22 schreef mrSPLIFFY het volgende:
jaahooor 25%... dus als iemand 150 vraagd en jij bied 112.5 nou dan is t onderhandelen snel afgelopen hoor!
Lees het artikel waarnaar verwezen wordt eens goed. Daar staat precies in omschreven hoe veel de vraagprijs kan afwijken van de daadwerkelijke verkoopprijs. Vooral als huizen lang te koop staan!
Het hangt dus van een aantal factoren af. 25% zal iha slechts gelden voor huizen in het topsegment.
quote:
(BN DeStem)Over heel Nederland bedroeg half december de gemiddelde vraagprijs voor een eengezinswoning bijna 281.000 euro. Daarentegen bedroeg de gemiddelde verkoopprijs voor dat type woningen volgens de NVM 224.587 euro, ruim 56.000 euro minder.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bram_Duikelaar op 11-05-2006 11:09:59 ]
  donderdag 11 mei 2006 @ 06:34:07 #17
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_37727366
Je kunt laag bieden wat je wilt maar zolang de vraag vele malen groter is dan het aanbod is er altijd wel iemand die de vraagprijs, of hoger, biedt.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 11 mei 2006 @ 07:01:54 #18
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_37727416
Bedankt, heel handig dit verhaal
pi_37728247
Ik weet niet precies waar je informatie vandaan komt. Het enige dat ik weet door Funda data met het kadaster te vergelijken is dat het verschil maar ongeveer 4 procent is (dat wil zeggen met de laatste vraagprijs). Dat valt dus eigenlijk wel mee.
pi_37728815
Wij hebben er 5,5% afgekregen en ik had niet het idee dat we het zo slecht gedaan hadden.

Hangt ook van het huis af. De wijk en het huis was zo populair dat soortgelijke huizen in die wijk als warme broodjes over de toonbank vlogen.
pi_37728832
User: Andre70=Bram Duikelaar
Vadsige vastgoedhandelaren en wanhopige weduwes

Durf ik te zeggen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
  donderdag 11 mei 2006 @ 11:06:38 #22
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_37731062
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 09:27 schreef SlaadjeBla het volgende:
Wij hebben er 5,5% afgekregen en ik had niet het idee dat we het zo slecht gedaan hadden.

Hangt ook van het huis af. De wijk en het huis was zo populair dat soortgelijke huizen in die wijk als warme broodjes over de toonbank vlogen.
Wat je hierboven zegt is helemaal waar. Het hangt natuurlijk helemaal af van de vraag naar de huizen en de initiele vraagprijs. 5.5% kan in sommige gevallen zelfs erg goed zijn!

Dit geld niet voor alle huizen. Zoals in het artikel in BN-DeStem te lezen is, zijn gemiddeld in Nederland de vraagprijzen veel hoger als de daadwerkelijke verkoopprijzen. Dit is eenvoudig te verifieren door de vraagprijzen op Funda te vergelijken met de gegevens van het kadaster. Veel huiseigenaren hebben hun huizen te koop staan voor prijzen die niet realistisch zijn. Laat je vooral daar niet door vangen.
(Die huizen met een veel te hoge vraagprijs worden dus erg vaak eenvoudig weg niet verkocht!)
  donderdag 11 mei 2006 @ 11:07:43 #23
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_37731091
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 06:34 schreef popolon het volgende:
Je kunt laag bieden wat je wilt maar zolang de vraag vele malen groter is dan het aanbod is er altijd wel iemand die de vraagprijs, of hoger, biedt.
Dit was eerder de situatie tussen 1999-2003. In de meeste regio´s is die situatie inmiddels wezenlijk anders geworden.
  donderdag 11 mei 2006 @ 11:12:01 #24
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_37731192
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 09:28 schreef MacDweal het volgende:
User: Andre70=Bram Duikelaar
Vadsige vastgoedhandelaren en wanhopige weduwes

Durf ik te zeggen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Andre70 moet zich helemaal niet met mijn zaken bemoeien, en al zeker geen risjes maken.
pi_37732745
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 11:12 schreef Bram_Duikelaar het volgende:

[..]

Andre70 moet zich helemaal niet met mijn zaken bemoeien, en al zeker geen risjes maken.
Je gebruikt de zelfde account op de pic server.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')