abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37723062
Hallo,

kort gezegd, ik heb een aluminium plaat, 5 mm dik. Hij is nu plat, en ik wil er een opstaande rand aan buigen. Op de plek waar het buigt wil ik geen rechte hoek, maar een ronde hoek, ongeveer zoals dit..

Hoe gaat mij dit lukken met huis tuin en keuken gereedschap? Ik zat te denken aan iets met verhitten, of is dat een slecht plan?

Alvast bedankt!
pi_37723769
Aluminium is een vrij zacht materiaal dus ik denk dat je met buigen een heel eind komt. Ik zou gewoon een bezemsteel tussen de bankschroef klemmen en proberen het materiaal hier omheen buigen. Als je van te voren alles even netjes aftekend denk ik dat je een mooi resultaat kunt halen.
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:41:17 #3
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_37724035
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 23:31 schreef skyfire het volgende:
Aluminium is een vrij zacht materiaal dus ik denk dat je met buigen een heel eind komt. Ik zou gewoon een bezemsteel tussen de bankschroef klemmen en proberen het materiaal hier omheen buigen. Als je van te voren alles even netjes aftekend denk ik dat je een mooi resultaat kunt halen.
5 mm alu met de hand buigen??? Je ziet ze vliegen. Heb je een redelijke 'arm' voor nodig. En zonder een zetbank wordt het nooit mooi. Iig niet met deze diktes.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_37724147
gewoon even naar de plaatselijke metaalbewerk-boer en daar even vragen of ze het voor een eurootje om willen zetten.....

ze zullen het uiteindelijk toch wel gratis doen maar eurootje als symbolisch bedrag....
pi_37724187
Is het blanke aluminium? Want met een laag erover kun je het wel vergeten. Die gaat dan breken.
pi_37724240
Ik zou inderdaad ff bij een metaalbedrijf langsgaan met je plaat aluminium en dan het even laten buigen voor een paar euro.

Wat TheOneAndOnly dus zegt.
pi_37725042
Hoe lang is die plaat? 5mm dik en dan plooien over een cm of 20 kan ik hier thuis wel.
Maar meer als dat, vergeet het maar. Ook warmmaken zoals met staal mogelijk is kan je wel vergeten.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  donderdag 11 mei 2006 @ 13:00:31 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37733726
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 23:48 schreef Marsepein het volgende:
Ik zou inderdaad ff bij een metaalbedrijf langsgaan met je plaat aluminium en dan het even laten buigen voor een paar euro.

Wat TheOneAndOnly dus zegt.
Dat zou ik ook doen. Want 5 mm is echt te dik om te buigen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37736768
Daarnaast moet de 'ronde bocht' al vrij groot worden, omdat het metaal toch ook vrij dik is. Je moet dus oppassen dat het door buigen zelf niet kapot gaat (breekt)
pi_37736887
mjhah we hebben hier in het dorp geloof ik een ouderwetse smid..:P ik zal daar wel eens langsgaan.. Het is wel blank aluminium dus dat is geen probleem.. maarre, bedankt allemaal! Deze kan op slot!
pi_37753499
kan je zoiets niet uitgloeien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')