Onzin.quote:Op donderdag 11 mei 2006 23:16 schreef IshQ het volgende:
Pesten hoeft dus zeker géén negatieve invloed op je leven te hebben, het gaat erom hoe je er later mee omgaat. Daarnaast wordt JIJ gepest, dan is het aan jou om je te veranderen en de oorzaak bij jezelf te zoeken. Pesters aanpakken is nutteloos als het slachtoffer een gezond persoon is.

jaquote:

Als je er hulp bij krijgt, is het geen onmogelijke opgave.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 02:19 schreef Nosh het volgende:
Als een kind eenmaal in de vicieuze cirkel van 'gepest -onzekerheid - daardoor nog meer gepest' zit kun je wel roepen 'Ja zorg maar dat je eruitkomt', maar dat is een onmogelijk opgave, al helemaal voor kinderen, die dat stukje relativeringsvermogen vaak minder hebben.

Met de nadruk op 'als'. Vereist een bepaalde mate van bereidheid om hulp te accepteren van het slachtoffer én uberhaupt iemand die die hulp wilt geven.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 08:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als je er hulp bij krijgt, is het geen onmogelijke opgave.

Wanneer je overal waar je komt en altijd maar het slachtoffer wordt van pesterijtjes ligt dat toch écht aan je zelf. Je kunt wel de pesters blijven aanpakken maar daar schiet je ook geen moer mee op. Ookal schort het je aan sociale en emotionele vaardigheden en relativeringsvermogen, je zult het toch écht zelf moeten doen. Desnoods met proffesionele hulp. Wanneer je in een groep zit zul je je inderdaad moeten aanpassen aan de eisen en maatstaven van anderen, ergo: De eisen van de groep!quote:Op vrijdag 12 mei 2006 02:19 schreef Nosh het volgende:
[..]
Onzin.
Dus mensen moeten zichzelf aanpassen aan de eisen en maatstaven van anderen, om maar niet buiten de boot te vallen en het slachtoffer te worden van triestelingen die erop kicken om alles aan te pakken wat niet in hun straatje valt?
Let op: ik zeg niet dat mensen zich maar moeten wentelen in de slachtofferspositie, maar wat jij nu doet is de zaken omkeren. Vaak wordt pesten veroorzaakt door dingen waar kinderen niks, maar dan ook niks aan kunnen doen.
Als een kind eenmaal in de vicieuze cirkel van 'gepest -onzekerheid - daardoor nog meer gepest' zit kun je wel roepen 'Ja zorg maar dat je eruitkomt', maar dat is een onmogelijk opgave, al helemaal voor kinderen, die dat stukje relativeringsvermogen vaak minder hebben.
En pesters aanpakken is nutteloos? Pestgedrag (zeker de meelopers) komt vaak voort uit een flink stuk onzekerheid. Stukje 'ik pak hun, want dan kunnen ze mij niet pakken'. Die redeneringswijze is veel en veel fouter dan een kind dat onzeker is, omdat het misschien schort aan sociale/emotionele vaardigheden.
Same here en die eigenschap is er één om trots op te zijn. Ik ben ook hard gepest, door factoren waar ik écht niks aan kon doen. Het was tijd om mezelf te veranderen dus.quote:Ik ben zelf overigens vrij hard gepest op de basisschool: dik, bril en introvert, dus dan krijg je het al snel zwaar te voorduren. Mij heeft het persoonlijk heel erg gesterkt in het wantrouwen dat ik toch al tegenover mensen heb, en ik merk zelf ook dat ik weinig tot geen behoefte heb om daar eigenlijk iets aan te doen. Mensen moeten me maar nemen zoals ik ben, met m'n mindere dingen qua persoonlijkheid. Doen ze dat niet, pech gehad, dan zijn ze m'n tijd niet waard.

Vroeger was er geen hulp. Vandaag de dag wel. Het merendeel van de scholen heeft tegenwoordig een pestprotocol en kan kinderen helpen met o.a. weerbaarheidstraining. Grote probleem is echter dat het voor een docent ontzettend moeilijk is om pesten te signaleren, omdat het veelal stiekem gebeurt...quote:Op vrijdag 12 mei 2006 08:48 schreef Nosh het volgende:
[..]
Met de nadruk op 'als'. Vereist een bepaalde mate van bereidheid om hulp te accepteren van het slachtoffer én uberhaupt iemand die die hulp wilt geven.
Dan is het zeker niet onmogelijk, maar die combinatie is er vaak niet. Vandaar dat ik het een 'onmogelijk opgave' noemde.

Dat hoeft echt niet hoor.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 08:53 schreef IshQ het volgende:
Wanneer je in een groep zit zul je je inderdaad moeten aanpassen aan de eisen en maatstaven van anderen, ergo: De eisen van de groep!

Die techniek werkt dus niet altijd. Bijvoorbeeld niet als je van nature niet gewelddadig bent.quote:Op donderdag 11 mei 2006 22:24 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ben op de basisschool ooit gepest door een paar mensen. Toen zeiden ze thuis dat ik maar eens klap uit moest delen. Werkte prima.

Of als je gewoon heel klein bent en de kracht van een kip hebt.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 09:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Die techniek werkt dus niet altijd. Bijvoorbeeld niet als je van nature niet gewelddadig bent.

Klopt opzich wel. Wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer je 'in' een gemeenschap zit en je gepest wordt omdat je je anders gedraagt dan de mensen in die gemeenschap je jezelf toch zult moeten aanpassen.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 09:07 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat hoeft echt niet hoor.Het is voldoende om niet geraakt te worden door eventueel pestgedrag, dan houdt het vanzelf op, óók als je niet aan de (soms absurde) eisen van 'de groep' voldoet.

Niet helemaal waar. Bepaalde invloed verander ik niets aan, hoe graag ik dat ook zou willen. Mijn handelen heb ik zelf in de hand, maar gevoelens als wantrouwen, achterdocht, verdriet en angst die zijn er soms.quote:Op donderdag 11 mei 2006 23:16 schreef IshQ het volgende:
Pesten hoeft dus zeker géén negatieve invloed op je leven te hebben, het gaat erom hoe je er later mee omgaat.
En bovenstaande zeg ik dus niet uit zelfmedelijden, maar puur omdat het zo is. Zelfvertrouwen is er verder ook in vele vormen, en sommige vormen zijn kennelijk niet zomaar te kweken.quote:Mensen moeten niet zulke zelfmedelijden hebben. Als je geen zelfvertrouwen meer heb kweek je het maar, niks komt vanzelf.

Dat valt nog wel mee. Als je dan en keer echt boos wordt ben je opeens een stuk sterker.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 09:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Of als je gewoon heel klein bent en de kracht van een kip hebt.

Vroeger was er veel meer sociale controle, als er iets echt niet door de beugel kon qua pesterijen kregen de pesters lik op stuk!! Tegenwoordig de dag mag je je eigen kinderen niet eens een standje meer geven laat staan een ander kind eens stevig bij de arm te pakken.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 09:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Vroeger was er geen hulp. Vandaag de dag wel. Het merendeel van de scholen heeft tegenwoordig een pestprotocol en kan kinderen helpen met o.a. weerbaarheidstraining. Grote probleem is echter dat het voor een docent ontzettend moeilijk is om pesten te signaleren, omdat het veelal stiekem gebeurt...

Vergeet niet dat in de traditionele vorm van sociale groepen het ook zo is dat normen van de groep veel centraler staan en die ook actief worden opgedringd aan het individu. Als je die weigert te onderkennen, val je buiten de groep en raak je kwetsbaar; 'vroeger' was er dan ook veel minder ruimte om af te wijken van wat in de sterke sociale groepen als toelaatbaar werd gezien. In die zin is dwingend gedrag niet iets dat enkel in de moderne samenleving speelt. Het is eerder van aard veranderd door het proces van modernisering.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 09:43 schreef Carda het volgende:
[..]
Vroeger was er veel meer sociale controle, als er iets echt niet door de beugel kon qua pesterijen kregen de pesters lik op stuk!! Tegenwoordig de dag mag je je eigen kinderen niet eens een standje meer geven laat staan een ander kind eens stevig bij de arm te pakken.
Er zijn vandaag de dag veel te veel kinderen niet gestopt worden als ze een bepaalde grens overtreden, dus ook met pesten.

Daar heb je gelijk in maar ik doelde dus op het opvoeden, er moeten dingen duidelijk gemaakt worden, grenzen gesteld worden. Als je dat als ouder/leraar niet kunt of mag dan heb je een groot probleem. Sommige kinderen/pubers zoeken de grenzen op en gaan er ongehinderd overheen.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 09:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Vergeet niet dat in de traditionele vorm van sociale groepen het ook zo is dat normen van de groep veel centraler staan en die ook actief worden opgedringd aan het individu. Als je die weigert te onderkennen, val je buiten de groep en raak je kwetsbaar; 'vroeger' was er dan ook veel minder ruimte om af te wijken van wat in de sterke sociale groepen als toelaatbaar werd gezien. In die zin is dwingend gedrag niet iets dat enkel in de moderne samenleving speelt. Het is eerder van aard veranderd door het proces van modernisering.

Ik pik ze er in een klas zó tussenuit, de kinderen die gepest worden of veel risico lopen. Vooral hun houding spreekt vaak boekdelen... Dus nee, verbazend is het vaak niet, maar dat maakt het nog niet okay natuurlijk.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:51 schreef sitting_elfling het volgende:
wat ik me trouwens afvraag, uit de oude klassen van basischool en middelbare school, de mensen DIE daar gepest werden. Vond ik soms nog niet eens zo verrassend ?

quote:Wat zijn trouwens de neigingen / karaktertrekken die andere pestslachtoffers hier terugvoeren op het pesten?
quote:- Me ongemakkelijk voelen in een nieuwe groep en eigenlijk in groepen in het algemeen Check!
- Irrationele angst wanneer ik langs een groepje jeugd loop of fiets Check!
- Mensen niet gemakkelijk écht dichtbij laten komen Check!
- Me gauw aangevallen voelen Check!
Helaas een feest van herkenningquote:- Mezelf bekeken voelen Check!
- Achterdochtig bij nietszeggende acties en lichaamstaal van, zelfs goed bevriende, mensen Check!
- Angst voor afwijzing Check!
- Negatieve aanvaringen met vriendinnen/vrienden/kennissen sterker beleven Check!
- Mezelf leeg vinden (Als in, niets te bieden hebben) Check!

Mjah, maar de meeste mensen hebben het wel in zich hoor.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 09:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Die techniek werkt dus niet altijd. Bijvoorbeeld niet als je van nature niet gewelddadig bent.

Het zou best kunnen, alhoewel mijn eigen ervaring anders is. Mijn ouders hebben mij nooit heel actief opgevoed of zich om mij drukgemaakt, maar niettemin ben ik nooit een pester geworden en ben ik ook nooit gepest. Ik heb me er nooit mee bezig gehouden, dus het kan best zijn dat ik het fout heb, maar mijn gevoel is dat een opvoeding waarin ouders een te actieve c.q. beschermende rol hebben kinderen al snel zwak maakt of ze juist een over het paard getilde attitude geeft.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:58 schreef Carda het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in maar ik doelde dus op het opvoeden, er moeten dingen duidelijk gemaakt worden, grenzen gesteld worden. Als je dat als ouder/leraar niet kunt of mag dan heb je een groot probleem. Sommige kinderen/pubers zoeken de grenzen op en gaan er ongehinderd overheen.

Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 10:03 schreef Isegrim het volgende:
Misschien heb ik het in me. Ik zou het echter niet willen gebruiken, tenzij ik in acuut levensgevaar verkeer o.i.d. Ik wijs geweld als oplossing af.

Nee, eigenlijk nietquote:Op donderdag 11 mei 2006 08:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat snap ik niet echt. Ik zelf ben ook wel gepest, had het alleen vaak nooit door lolMaar als je bijna 9 jaar lang gepest bent, ik bedoel, had je niet liever dat je gewoon 'normale' 9 schooljaren zou hebben in die periode.

Lijkt me toch niet dan heb je toch wel de verkeerde lijkt me zoquote:Op zaterdag 13 mei 2006 01:17 schreef nikkie het volgende:
Therapie heeft bij mij alleen maar meer haat opgelaaid hoe 99% van die phsychs zit te genieten van je ellende en er nog een schepje bovenop doet![]()

Ik heb het zelf hooguit op een verbale manier. Geweld is aan mij niet besteed, nog afgezien van het feit dat ik op het fysieke vlak een lachertje ben.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 10:01 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Mjah, maar de meeste mensen hebben het wel in zich hoor.
Als je niet voor jezelf op kunt komen is dat vrij lastig. Maar het is prima aan te leren denk ik.

Zo kan het inderdaad overkomen ja. Ben zelf ook nog maar net begonnen & denk bij mezelf wat ik GVD daar nou eigenlijk doe. Maar dat hoort er allemaal bijquote:Op zaterdag 13 mei 2006 01:17 schreef nikkie het volgende:
Therapie heeft bij mij alleen maar meer haat opgelaaid hoe 99% van die phsychs zit te genieten van je ellende en er nog een schepje bovenop doet![]()

Allemaal leuk en aardig zo'n onderzoek, maar feit is en blijft dat de therapie waarmee ik nu begonnen ben een "oplossing" lijkt te zijn (ik gebruik dit woord bewust) om mijn leven weer op te kunnen pakken. Het is inderdaad geen wondermiddel, maar wel een basis om weer verder te bouwen. Ervoor zorgen dat je weer sterk genoeg wordt. En als we het toch zo gaan spelen; een groepsgenoot gaat afscheid nemen binnenkort en als ik hoor hoe hij eraan toe was toen hij binnenkwam en hoe hij nu is, dan geeft mij dat wel enige hoop...quote:Op zondag 14 mei 2006 00:34 schreef Isegrim het volgende:
Ik vraag me wel eens af of therapie überhaupt nut heeft voor mensen die reeds over een redelijke mate van zelfreflectie en wil tot veranderen beschikken. Ik denk eigenlijk nauwelijks. Is onlangs ook een onderzoekje over verschenen.

Poeh, dat heeft een poosje terug op Fok gestaan, maar ik heb niet in het betreffende topic meegepost, dus terugvinden wordt lastig... Het stond ook in de krant geloof ik...quote:Op zondag 14 mei 2006 00:50 schreef Fokker200 het volgende:
Daar kun je wel eens gelijk in hebben, Isegrim. Misschien een beetje off-topic, maar ik ken ervaringen waarbij een onervaren therapeut (GGD) iemand zelfs echt verkeerd heeft "geholpen". Kun je mij meer informatie geven van het onderzoek waar je aan refereert?

Dan kan er weinig misgaan lijkt me.quote:Op zondag 14 mei 2006 00:54 schreef X-Naut het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig zo'n onderzoek, maar feit is en blijft dat de therapie waarmee ik nu begonnen ben een "oplossing" lijkt te zijn (ik gebruik dit woord bewust) om mijn leven weer op te kunnen pakken. Het is inderdaad geen wondermiddel, maar wel een basis om weer verder te bouwen. Ervoor zorgen dat je weer sterk genoeg wordt. En als we het toch zo gaan spelen; een groepsgenoot gaat afscheid nemen binnenkort en als ik hoor hoe hij eraan toe was toen hij binnenkwam en hoe hij nu is, dan geeft mij dat wel enige hoop...
Maar de tijd zal het leren, want ik ben en blijf kritisch....

quote:Op zondag 14 mei 2006 09:40 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dan kan er weinig misgaan lijkt me.Hoop dat het je op weg helpt.

Therapie is hoe dan ook puur een hulpmiddel. Je moet altijd zelf doen. Ik denk niet dat je daaruit kunt concluderen dat therapie geen nut heeft..quote:Op zondag 14 mei 2006 00:34 schreef Isegrim het volgende:
Ik vraag me wel eens af of therapie überhaupt nut heeft voor mensen die reeds over een redelijke mate van zelfreflectie en wil tot veranderen beschikken. Ik denk eigenlijk nauwelijks. Is onlangs ook een onderzoekje over verschenen.

Ik zeg ook niet dat het per definitie geen nut heeft. Ik zeg dat het misschien nauwelijks nut heeft voor mensen voor wie hetgeen een therapeut vertelt niets nieuws is.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:41 schreef Alicey het volgende:
[..]
Therapie is hoe dan ook puur een hulpmiddel. Je moet altijd zelf doen. Ik denk niet dat je daaruit kunt concluderen dat therapie geen nut heeft..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |