Uiteraard; een groot verkeersongeluk, een vader of moeder die overlijdt maakt dat het kind heel anders in het leven komt te staan en hoe mensen hierdoor weer op het kind reageren.quote:Op woensdag 10 mei 2006 21:07 schreef Beroepsgokker het volgende:
Wat wil je hier mee zeggen?.
Overigens zijn er meer dingen dan pesten die de persoonlijkheid kunnen aanpassen, trauma's e.d.
Ja,het is inderdaad niet best voor je zelfvertrouwen en dus ook niet voor het krijgen van een relatie.quote:Op woensdag 10 mei 2006 21:19 schreef Isegrim het volgende:
Uit ervaring kan het zeggen dat het behoorlijk bepalend kan zijn. Ik ben nu 28 en het speelt me nog steeds parten op bepaalde gebieden.
same herequote:Op woensdag 10 mei 2006 21:19 schreef Isegrim het volgende:
Uit ervaring kan het zeggen dat het behoorlijk bepalend kan zijn. Ik ben nu 28 en het speelt me nog steeds parten op bepaalde gebieden.
Dat gaat nu heel goed.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:56 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ja,het is inderdaad niet best voor je zelfvertrouwen en dus ook niet voor het krijgen van een relatie.![]()
Zoals wel vaker, ligt de waarheid ergens in het midden. Het pesten hield bij mij op toen ik me realiseerde dat mijn eigen houding (onzeker, defensief etc.) ervoor zorgde dat ik een aantrekkelijk pestobject was (en mijn houding dus veranderde, wat overigens wel ontzettend veel moeite kost). Dat betekent nog niet dat het mijn 'schuld' was dat ik werd gepest, maar het betekende wel dat ik er zelf een einde aan kon maken.quote:Op donderdag 11 mei 2006 00:11 schreef Spacehamster het volgende:
Echter volgens de oprechte mening van de meerderheid der mensen (wanneer ze niet braaf meepraten met anti-pest acties van de overheid ipv echt te luisteren) en de praktijk worden mensen gepest omdat ze het zelf uitlokken en niet in deze maatschappij thuishoren.
Trauma's ed zijn dat gedeelte waar TS over spreekt, wat gezien kan worden als omgeving.quote:Op woensdag 10 mei 2006 21:07 schreef Beroepsgokker het volgende:
Wat wil je hier mee zeggen?.
Overigens zijn er meer dingen dan pesten die de persoonlijkheid kunnen aanpassen, trauma's e.d.
Dat snap ik niet echt. Ik zelf ben ook wel gepest, had het alleen vaak nooit door lolquote:Op donderdag 11 mei 2006 01:53 schreef poohy het volgende:
Grappig, zat hier van de week nog aan te denken of dit invloed op mij heeft gehad![]()
Ben zelf vanaf mijn zevende tot mijn zestiende gepest (en meer dan dat, maar dat laat ik hier even achterwege) en ik ben ook 'blij' dat het mij overkomen is. Het heeft mij gemaakt tot wie ik ben![]()
Ik heb er nu 12 jaar later weinig aan overgehouden in negatieve zin. Behalve dat ik ontzettend wantrouwend ben tegenover vreemden.
Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld een ernstige ziekte zien als een 'blessing in disguise', omdat ze het leven daardoor meer waarderen etc. Ik kan het wel begrijpen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 08:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat snap ik niet echt. Ik zelf ben ook wel gepest, had het alleen vaak nooit door lolMaar als je bijna 9 jaar lang gepest bent, ik bedoel, had je niet liever dat je gewoon 'normale' 9 schooljaren zou hebben in die periode.
dat begrijp ik ook wel. Maar je kunt het leven toch ook wel waarderen zonder dat je jaren lang gepest bent off uhm ziek bent geweest etc. Ik bedoel je ziet genoeg rampen overstromingen ziektes etc om je heen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 08:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld een ernstige ziekte zien als een 'blessing in disguise', omdat ze het leven daardoor meer waarderen etc. Ik kan het wel begrijpen.
Natuurlijk wel. En ik kan niet weten hoe mijn leven zou zijn geweest als ik nooit was gepest. Ik weet alleen wel dat als ik de kans zou krijgen, dat ik de tijd dan niet zou willen terugdraaien. Ik heb door dat gepest worden een aantal lessen geleerd die ik niet had willen missen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 08:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
dat begrijp ik ook wel. Maar je kunt het leven toch ook wel waarderen zonder dat je jaren lang gepest bent off uhm ziek bent geweest etc. Ik bedoel je ziet genoeg rampen overstromingen ziektes etc om je heen.
dat valt wel mee hoor.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:52 schreef Isegrim het volgende:
Je hoeft geen geweld te gebruiken om van het pesten af te komen... In mijn geval was dat geeneens een optie geweest, want ik zou het zwaar verloren hebben.
Ik was een relatief klein, nogal zwak meisje en mijn pestkoppen waren doorgaans met een groepje en een stuk ouder dan ik. Maar anyway, ik zou het niet eens gewild hebben. Ik ben liever slachtoffer dan dader en ik haat geweld. Ik heb het op een andere manier afgewend en die manier heeft me als mens sterker gemaakt.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:56 schreef Goed_Gek het volgende:
[..]
dat valt wel mee hoor.
ja wellicht zul je ook flink wat klappen terugkrijgen in dat gevecht. maar als je de grootste pestkop echt flink schade toebrengt (desnoods sla je met een stuk hout) dan passen ze echt wel op wat ze in het vervolg doen.
Ik heb zelf wel een keer een tik uitgedeeld die zo onverwachts kwam dat de pester achterover sloeg. Ik had wel een probleem gehad wanneer er was terug geslagen. Ook was het jammer dat ik er meer van schrok dan de pester. Het hielp wel voor een week. Maar het is slechts een tijdelijke "oplossing", en als het verkeerd gaat krijg je alleen escalatie.. Je eigen houding is denk ik erg belangrijk wat je zegt. Als je "zwakheid" uitstraalt ben je al snel slachtoffer.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:52 schreef Isegrim het volgende:
Je hoeft geen geweld te gebruiken om van het pesten af te komen... In mijn geval was dat geeneens een optie geweest, want ik zou het zwaar verloren hebben.
Dat is een kant van het verhaal. Je wordt er weerbaarder van, leert misschien zelfs een beetje relativeren.quote:Op donderdag 11 mei 2006 12:27 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik werd ook gepest maar ik ben er niet door verandert. Wel volwassen geworden natuurlijk maar ik ben nog net zo eigenwijs en alleen maar zelfverzekerder erdoor geworden. Dus als het mijn karakter al beinvloed heeft, dan ben ik er alleen maar een beter en sterker mens door geworden.
Zeggen dat je zelf het verleden niet zou willen veranderen, is iets héél anders dan pesten 'goedpraten'. Ik wens het mijn ergste vijand nog niet toe om gepest te worden en ik vind dat scholen en ouders er alles aan moeten doen om het te voorkomen of verhelpen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 12:35 schreef Integrity het volgende:
Allemaal goed en wel dat je achteraf kunt zeggen dat je er iets van geleerd hebt. Vanuit het perspectief "overleven" kun je zeggen dat je hiermee bent "gegroeid". Wat je niet kunt zeggen is: "als het anders is gelopen (dus niet gepest), was ik niet op die manier gegroeid." Die uitspraak kun je niet maken, omdat de situatie anders ligt.
Ik denk dat het motiverend had kunnen werken, maar dat je er in emotioneel opzicht (met name het zelfbeeld) iets mee kunt beschadigen. Je kunt nog zo succesvol zijn in sociaal en status quo opzicht, maar wanneer je zelfbeeld beschadigd is... wat heb je dan nog?
Pesten is geen spelletje en achteraf lullen dat het hielp, daar help je iemand niet mee die gepest wordt. Pesten gaat ver! Pesten gaat zo ver dat idioten andere kinderen in elkaar slaan en soms doden. Er is dus ook een grens. Je kunt wel denken dat de pester zelf onzeker is of er een hele psychoanalyse achter plaatsen.. maar in dit geval moet er een grens zijn. Pesten maakt iets kapot.
Wanneer er iemand ingrijpt bij het pesten, dan kan dit pesten stoppen. Ik heb het niet over elkaar voor de grap in de zeik zetten en dat iedereen in de groep een keer aan de beurt is. Dat is gein en dat maakt je ook weerbaar. Ik heb het over mensen die specifiek continu de lul zijn. Dat soort pesten moet stoppen.
Niet goedpraten die onzin. We hebben de verantwoordelijkheid om iemand die zwakker is (in welk opzicht dan ook) te helpen. Zou je zelf ook willen als het jou overkwam.
Dat laatste heb ik ook. Heel vervelend is dat. Het is vaak totaal irrationeel, maar het van je af zetten lukt niet altijd.quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is een kant van het verhaal. Je wordt er weerbaarder van, leert misschien zelfs een beetje relativeren.
Er is echter ook een andere kant, waarin ik heel wantrouwend ben geworden t.a.v. de intenties van mensen. Dat wantrouwen doet pijn omdat het een herinnering oplevert, en het doet nog meer pijn omdat ik ook bij goede vriendinnen en vrienden soms toch wantrouwend ben, terwijl zij dat helemaal niet verdienen.
Ach men lul toch niet waar je niks over weet, je lijkt wel een voorlichtingsfolder.quote:Op donderdag 11 mei 2006 12:35 schreef Integrity het volgende:
Allemaal goed en wel dat je achteraf kunt zeggen dat je er iets van geleerd hebt. Vanuit het perspectief "overleven" kun je zeggen dat je hiermee bent "gegroeid". Wat je niet kunt zeggen is: "als het anders is gelopen (dus niet gepest), was ik niet op die manier gegroeid." Die uitspraak kun je niet maken, omdat de situatie anders ligt.
Ik denk dat het motiverend had kunnen werken, maar dat je er in emotioneel opzicht (met name het zelfbeeld) iets mee kunt beschadigen. Je kunt nog zo succesvol zijn in sociaal en status quo opzicht, maar wanneer je zelfbeeld beschadigd is... wat heb je dan nog?
Pesten is geen spelletje en achteraf lullen dat het hielp, daar help je iemand niet mee die gepest wordt. Pesten gaat ver! Pesten gaat zo ver dat idioten andere kinderen in elkaar slaan en soms doden. Er is dus ook een grens. Je kunt wel denken dat de pester zelf onzeker is of er een hele psychoanalyse achter plaatsen.. maar in dit geval moet er een grens zijn. Pesten maakt iets kapot.
Wanneer er iemand ingrijpt bij het pesten, dan kan dit pesten stoppen. Ik heb het niet over elkaar voor de grap in de zeik zetten en dat iedereen in de groep een keer aan de beurt is. Dat is gein en dat maakt je ook weerbaar. Ik heb het over mensen die specifiek continu de lul zijn. Dat soort pesten moet stoppen.
Niet goedpraten die onzin. We hebben de verantwoordelijkheid om iemand die zwakker is (in welk opzicht dan ook) te helpen. Zou je zelf ook willen als het jou overkwam.
Denk je nou werkelijk dat ik hier verder nog op in wil gaan na deze zin? Droom maar lekker verderquote:Op donderdag 11 mei 2006 15:49 schreef mg794613 het volgende:
[..]
Ach men lul toch niet waar je niks over weet, je lijkt wel een voorlichtingsfolder.
Wat vind je raar, zodat ik mezelf kan toelichten?quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:04 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Zeggen dat je zelf het verleden niet zou willen veranderen, is iets héél anders dan pesten 'goedpraten'. Ik wens het mijn ergste vijand nog niet toe om gepest te worden en ik vind dat scholen en ouders er alles aan moeten doen om het te voorkomen of verhelpen.
Je maakt een hele rare gedachtensprong hier in mijn ogen.
Dan laat je je wel erg snel intimideren.quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:51 schreef Integrity het volgende:
[..]
Denk je nou werkelijk dat ik hier verder nog op in wil gaan na deze zin? Droom maar lekker verder
Het klopt logisch niet. Wanneer iemand zegt het verleden niet terug te willen draaien betekent dat niet dat men automatisch ook goedkeurt wat er is gebeurt, en dat ook nog eens goedkeurt voor anderen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:52 schreef Integrity het volgende:
[..]
Wat vind je raar, zodat ik mezelf kan toelichten?
quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het klopt logisch niet. Wanneer iemand zegt het verleden niet terug te willen draaien betekent dat niet dat men automatisch ook goedkeurt wat er is gebeurt, en dat ook nog eens goedkeurt voor anderen.
Gevoelige snaar zeker. Ik beweer nergens dat pesten niet ver gaat of dat mensen zich aanstellen. Ik heb toen een kuttijd gehad maar ik ben er alleen sterker door geworden en ik heb er niks aan overgehouden. Hou op met conclusies trekken over mij want mijn zelfbeeld is er niet door beschadigt, ik wilde er toen geen hulp bij en ik zou het nog niet willen en ik weet zeker dat als ik niet gepest was, dat ik nu een ander mens was. Of ik dan een beter mens zou zijn is een vraag die ook jij niet kunt beantwoorden.quote:Op donderdag 11 mei 2006 12:35 schreef Integrity het volgende:
Snap ik, Alicey. Maar ik heb nu eenmaal een raar brein. Ik heb altijd sterk de behoefte om mensen die mij eronder willen krijgen, te laten zien dat dat gewoon niet mogelijk is. Ik keek achteraf altijd op die mensen neer en al met al is er niemand van die mensen gelukkiger dan ik. Maar ik hoop dat je ooit een manier vind om goed met je wonden om te kunnen gaan.quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is een kant van het verhaal. Je wordt er weerbaarder van, leert misschien zelfs een beetje relativeren.
Er is echter ook een andere kant, waarin ik heel wantrouwend ben geworden t.a.v. de intenties van mensen. Dat wantrouwen doet pijn omdat het een herinnering oplevert, en het doet nog meer pijn omdat ik ook bij goede vriendinnen en vrienden soms toch wantrouwend ben, terwijl zij dat helemaal niet verdienen.
Die wil ik je wel uitleggen. Mijn betoog is een algemene opvatting en ik heb wat zaken uit de reacties gehaald en dit gekoppeld aan mijn opvatting over pesten en mijn levensopvatting. Het is GEENSZINS gericht op jou. Als jij het persoonlijk opvat en ik dat op die manier op jou heb overgebracht, wat absoluut niet mijn bedoeling was, dan bied ik daar mijn welgemeende excuses voor.quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:57 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Gevoelige snaar zeker. Ik beweer nergens dat pesten niet ver gaat of dat mensen zich aanstellen. Ik heb toen een kuttijd gehad maar ik ben er alleen sterker door geworden en ik heb er niks aan overgehouden. Hou op met conclusies trekken over mij want mijn zelfbeeld is er niet door beschadigt, ik wilde er toen geen hulp bij en ik zou het nog niet willen en ik weet zeker dat als ik niet gepest was, dat ik nu een ander mens was. Of ik dan een beter mens zou zijn is een vraag die ook jij niet kunt beantwoorden.
Kortom: ik snap je probleem niet.
'Erin blijven hangen' is iets anders dan met enige regelmaat bemerken dat je bepaalde neigingen hebt die daarop terug te voeren zijn. Dat zijn geen dingen die je zo even verandert.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:02 schreef Entonie het volgende:
Het beinvloedt je zeker. Je kan er bijv onzekerder, achterdochtiger, gemener van worden. Maar je moet je op een gegeven moment wel er over heen kunnen zetten. Je hebt er echt niks aan om nog tot je 30ste (bij wijze van..) erin te blijven hangen, of er nog dagelijks/wekelijks aan te denken
Boven een bepaalde leeftijd is dat is ook wel een vorm van "erin blijven hangen". Ik bedoel, je hebt zoveel karaktertrekken die ergens op zijn terug te voeren. Bemerk je die allemaal ook met enige regelmaat?quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:07 schreef Isegrim het volgende:
[..]
'Erin blijven hangen' is iets anders dan met enige regelmaat bemerken dat je bepaalde neigingen hebt die daarop terug te voeren zijn. Dat zijn geen dingen die je zo even verandert.
Ik denk dat ik niet de enige was die dacht dat het aan mij gericht was. Dus inderdaad, wat zegt het dan over mij? Ik denk, als ik heel direct mag zijn, dat jouw manier van posten in dit topic iets over jou zegt. Tenslotte wek je zelf de indruk dat ik pest-gedrag goed wil praten. Geen wonder dat iedereen denkt dat het aan mij gericht is.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:02 schreef Integrity het volgende:
[..]
Die wil ik je wel uitleggen. Mijn betoog is een algemene opvatting en ik heb wat zaken uit de reacties gehaald en dit gekoppeld aan mijn opvatting over pesten en mijn levensopvatting. Het is GEENSZINS gericht op jou. Als jij het persoonlijk opvat en ik dat op die manier op jou heb overgebracht, wat absoluut niet mijn bedoeling was, dan bied ik daar mijn welgemeende excuses voor.
Ik vind wel dat, het gegeven feit dat jij het je persoonlijk aantrekt, iets over jou zegt. Conclusies over jou zou ik verder niet durfen maken, omdat ik je niet ken. Ik constateer alleen dat jij je iets persoonlijk aantrekt dat niet persoonlijk bedoeld is. Nogmaals excuses voor als je het wel zo ervaart.
Ik ben nu bezig met een rapport, vandaar mijn "boekentaal".
Ik heb niet zoveel karaktertrekken die ik op iets heel specifieks kan terugvoeren eigenlijk. De dingen die voortkomen uit het pesten, zijn dingen die mij belemmeren in mijn functioneren en dus ben ik ermee bezig. Ik wil ze namelijk afleren. Dat kost alleen veel tijd en moeite. Je bent gewoon heel sterk geconditioneerd, er zijn bepaalde verbindingen in je hersenen gevormd. Dat zijn geen dingen die zomaar weggaan. Zo denk ik bijvoorbeeld niet dat ik mij ooit volledig op mijn gemak zal voelen als ik langs een groep hangjeugd loop, om maar iets kleins te noemen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:10 schreef Entonie het volgende:
[..]
Boven een bepaalde leeftijd is dat is ook wel een vorm van "erin blijven hangen". Ik bedoel, je hebt zoveel karaktertrekken die ergens op zijn terug te voeren. Bemerk je die allemaal ook met enige regelmaat?
Ben je ook gelukkig met die behoefte?quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:00 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Snap ik, Alicey. Maar ik heb nu eenmaal een raar brein. Ik heb altijd sterk de behoefte om mensen die mij eronder willen krijgen, te laten zien dat dat gewoon niet mogelijk is.
Ik wilde alleen maar even aangeven dat pesten op veel vlakken kan werken, en dus niet of goed of slecht doet, maar ook op sommige vlakken voordelig kan werken, maar op andere vlakken destructief.quote:Ik keek achteraf altijd op die mensen neer en al met al is er niemand van die mensen gelukkiger dan ik. Maar ik hoop dat je ooit een manier vind om goed met je wonden om te kunnen gaan.
Kweet niet hoor...volgens die denkwijze kun je mensen die nooit gepest zijn ook wel zien als "slimmer", immers zij hebben zich weten te ontrekken of weten te vermijden om gepest te worden.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:08 schreef Seneca het volgende:
Ik denk ook niet dat je ooit echt van die neigingen afkomt eigenlijk. In mijn ogen zijn mensen die nooit gepest zijn 'naief'. Blind voor hoe intens gemeen en achterbaks mensen kunnen zijn. Mensen die gepest zijn zien dat wel. Aan de ene kant is dat tragisch, aan de andere kant maakt het je sterker, omdat je in staat bent mensen te zien voor wat ze echt zijn. Ik zie het niet als iets slechts dat ik achterdochtig ben.
Dat klinkt best wel zorgelijk. Hoe oud ben je? Als je alleen maar de gevolgen van het pesten op je karakter terug kan zien, moet er wel veel gebeurd zijn. En heb je nog een lange weg te gaan..quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:13 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb niet zoveel karaktertrekken die ik op iets heel specifieks kan terugvoeren eigenlijk. De dingen die voortkomen uit het pesten, zijn dingen die mij belemmeren in mijn functioneren en dus ben ik ermee bezig. Ik wil ze namelijk afleren. Dat kost alleen veel tijd en moeite. Je bent gewoon heel sterk geconditioneerd, er zijn bepaalde verbindingen in je hersenen gevormd. Dat zijn geen dingen die zomaar weggaan. Zo denk ik bijvoorbeeld niet dat ik mij ooit volledig op mijn gemak zal voelen als ik langs een groep hangjeugd loop, om maar iets kleins te noemen.
Oh, mijnheer de psycholoog.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:19 schreef Entonie het volgende:
[..]
Dat klinkt best wel zorgelijk. Hoe oud ben je? Als je alleen maar de gevolgen van het pesten op je karakter terug kan zien, moet er wel veel gebeurd zijn. En heb je nog een lange weg te gaan..
Je interpreteert het zo, ik heb beschreven hoe ik het bedoelde.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:10 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Ik denk dat ik niet de enige was die dacht dat het aan mij gericht was. Dus inderdaad, wat zegt het dan over mij? Ik denk, als ik heel direct mag zijn, dat jouw manier van posten in dit topic iets over jou zegt. Tenslotte wek je zelf de indruk dat ik pest-gedrag goed wil praten. Geen wonder dat iedereen denkt dat het aan mij gericht is.
Ja, ik ben wel gelukkig met die behoefte omdat het me altijd kracht geeft om terug te vechten. Ik laat me niets aanleunen en toch kan ik me goed neerleggen bij klotesituaties. Toen mijn ex bij me wegging heb ik teruggevochten op mijn eigen manier en het gaf me ineens de kans om dingen te doen waarvan ik niet dacht dat ik ze ooit zou doen. Noem het doorzettingsvermogen. En achteraf ben ik de lachende derde. Tot nu toe is het niet destructief geweest hoewel ik wel de reputatie heb haatdragend te zijn als ik boos ben. Maar ik ben niet lang boos en als de boosheid weg is, kies ik snel voor vergeving.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ben je ook gelukkig met die behoefte?
[..]
Ik wilde alleen maar even aangeven dat pesten op veel vlakken kan werken, en dus niet of goed of slecht doet, maar ook op sommige vlakken voordelig kan werken, maar op andere vlakken destructief.
Met mijn mankementen omgaan komt wel goed. Ik weet wanneer mijn wantrouwen onrealistisch is, en hoewel het op dat moment pijn doet hoeft het dan verder geen gevolgen te hebben.
Wat een vage post. Natuurlijk heb je het geschreven zoals je het bedoelde maar mag ik dan wel de conclusie trekken dat je timing voor de bewuste post waar dit akkefietje over gaat, slecht getimed was?quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:23 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je interpreteert het zo, ik heb beschreven hoe ik het bedoelde.
Ik analyseer je niet. Ik stel gewoon een vraag en geef aan dat wat je eerder zei zorgelijk klinkt. Dat jij er zo defensief op reageert zegt wel genoeg.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:23 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Oh, mijnheer de psycholoog.Jij weet mij even te analyseren na een stuk of wat posts.
![]()
Veel kinderen die beginnen als notoire pestkoppen, eindigen in het criminele circuit. Daar is ooit een onderzoek naar geweest.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:24 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Ik geloof trouwens heilig in 'what goes around comes around'. Ik heb veel meegemaakt maar ik pluk nu de vruchten. En anderen die mij wat aangedaan hebben, hebben hun portie ongeluk ook gehad, zelfs al gun ik ze dat niet.
Geen ruzie maken kinders....quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:27 schreef Entonie het volgende:
[..]
Ik analyseer je niet. Ik stel gewoon een vraag en geef aan dat wat je eerder zei zorgelijk klinkt. Dat jij er zo defensief op reageert zegt wel genoeg.
1 2 3 | *deelt lollie uit... ?> |
quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:27 schreef Entonie het volgende:
[..]
Ik analyseer je niet. Ik stel gewoon een vraag en geef aan dat wat je eerder zei zorgelijk klinkt. Dat jij er zo defensief op reageert zegt wel genoeg.
Terug gevochten in de zin van hem iets bakken, of terug gevochten in de zin van onafhankelijkheid?quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:24 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Ja, ik ben wel gelukkig met die behoefte omdat het me altijd kracht geeft om terug te vechten. Ik laat me niets aanleunen en toch kan ik me goed neerleggen bij klotesituaties. Toen mijn ex bij me wegging heb ik teruggevochten op mijn eigen manier en het gaf me ineens de kans om dingen te doen waarvan ik niet dacht dat ik ze ooit zou doen. Noem het doorzettingsvermogen.
Op welke manier heeft die haat te maken met je pestverleden?quote:En achteraf ben ik de lachende derde. Tot nu toe is het niet destructief geweest hoewel ik wel de reputatie heb haatdragend te zijn als ik boos ben. Maar ik ben niet lang boos en als de boosheid weg is, kies ik snel voor vergeving.
In zekere zin geloof ik daar ook in, maar dan vooral op de manier dat ik geloof dat iedereen zichzelf wel een keer tegen komt.quote:Ik geloof trouwens heilig in 'what goes around comes around'. Ik heb veel meegemaakt maar ik pluk nu de vruchten. En anderen die mij wat aangedaan hebben, hebben hun portie ongeluk ook gehad, zelfs al gun ik ze dat niet.
Defensief ik zie er niks defensiefs in? de poster waarsch. ook niet...quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:27 schreef Entonie het volgende:
[..]
AUB niet op de lijn van Amersfoort naar Schiphol, gezien ik hier zakelijk hinder van zal ondervinden.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]Tuurlijk joh. Ik ben een emotioneel wrak en het wordt nooit wat met me. Denk dat ik binnenkort maar eens voor een trein spring.
quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]Tuurlijk joh. Ik ben een emotioneel wrak en het wordt nooit wat met me. Denk dat ik binnenkort maar eens voor een trein spring.
Ik denk dat ik maar eens ga decompenseren om mijn agressieve persoonlijkheden op mijn omgeving te projecteren.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:29 schreef Isegrim het volgende:
neequote:Op donderdag 11 mei 2006 16:30 schreef mg794613 het volgende:
[..]
Defensief ik zie er niks defensiefs in? de poster waarsch. ook niet...
Mischien voel jij je aangevallen dat je het zo opvat.
(passieve agressie backfire)
neequote:p.s. ben je toevallig psychologie student? die hebben namelijk wel vaker last van overconfidentie en ook een tikkie last van "totaalgeenselfreflectius"
Of juist nietquote:Op donderdag 11 mei 2006 16:26 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Wat een vage post. Natuurlijk heb je het geschreven zoals je het bedoelde maar mag ik dan wel de conclusie trekken dat je timing voor de bewuste post waar dit akkefietje over gaat, slecht getimed was?
op de kast? jong je ziet dingen die er niet zijnquote:Op donderdag 11 mei 2006 16:31 schreef Entonie het volgende:
[..]
kijk dit nou. Hoe een simpele vraag iemand helemaal de kast op krijgt
Ik zit in het geheel niet op welke kast dan ook. Dat ben je me niet waard.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:31 schreef Entonie het volgende:
[..]
kijk dit nou. Hoe een simpele vraag iemand helemaal de kast op krijgt
Ik vecht altijd terug op de manier van onafhankelijk en dan ook laten zien dat je er sterker uitgekomen bent. Ik ben niet van de lage terugpakacties. Ik kan veel meer genieten van showen met mijn nieuwe vriendje en laten zien dat het goed gaat.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Terug gevochten in de zin van hem iets bakken, of terug gevochten in de zin van onafhankelijkheid?
[..]
Op welke manier heeft die haat te maken met je pestverleden?
[..]
In zekere zin geloof ik daar ook in, maar dan vooral op de manier dat ik geloof dat iedereen zichzelf wel een keer tegen komt.
Van tijd tot tijd..quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:35 schreef Isegrim het volgende:
Wat zijn trouwens de neigingen / karaktertrekken die andere pestslachtoffers hier terugvoeren op het pesten?
Ik denk het wel. Ik zou ze recht in de ogen kunnen kijken en in omgang buiten beschouwing kunnen laten wat geweest is.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:42 schreef Isegrim het volgende:
Hebben de gepesten hier hun pesters eigenlijk vergeven?
Ik weet niet zeker of ik dat gedaan heb. Ik durfde het iig niet aan om naar een reünie van mijn basisschool te gaan.
Ik ben er nooit meer eentje tegengekomen. Kan me echter goed voorstellen dat mijn nekharen overeind zouden gaan staan mocht dat wel gebeuren... Maar ik denk ook dat dat over zou zijn zodra ik me realiseer dat die persoon ook volwassen is geworden en waarschijnlijk is veranderd.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Ik zou ze recht in de ogen kunnen kijken en in omgang buiten beschouwing kunnen laten wat geweest is.
Ik ben er ook nooit meer eentje tegen gekomen. Echt relevant is het denk ik ook niet, want ik denk niet dat een pester mij nog zou herkennen. Of ik een reunie zou bezoeken weet ik niet. Een jaar geleden ongeveer was er wel een, en ik was er toen niet uit of ik zou gaan of niet. Kwam echter iets anders tussen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:47 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik ben er nooit meer eentje tegengekomen. Kan me echter goed voorstellen dat mijn nekharen overeind zouden gaan staan mocht dat wel gebeuren... Maar ik denk ook dat dat over zou zijn zodra ik me realiseer dat die persoon ook volwassen is geworden en waarschijnlijk is veranderd.
-Vrij wantrouwend bij nieuwe contacten.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:35 schreef Isegrim het volgende:
Wat zijn trouwens de neigingen / karaktertrekken die andere pestslachtoffers hier terugvoeren op het pesten?
.
Allangquote:Op donderdag 11 mei 2006 16:42 schreef Isegrim het volgende:
Ik weet niet zeker of ik dat gedaan heb. Ik durfde het iig niet aan om naar een reünie van mijn basisschool te gaan.
Hmja, áls ik was gegaan, zou ik idd vooral zijn gegaan om te laten zien dat het heel goed met me gaat en dat ik gelukkig ben.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:56 schreef mg794613 het volgende:
[..]
Allang
Er zijn voornamelijk 2 aanleidingen tot pesten.
1. of je stelt je kwetsbaar op
2. de pester heeft het zelf niet zo goed
Als je over 1 heenzet (wat meeste mensen snel leren) kom je erachter dat 2 van kracht is.
En dat van die reunie... gewoon gaan.
Voor mij was het echt heerlijck
De systematische pesters waren niet zo goed terecht gekomen of zaten in de bak.
De "mee"-pesters waren vol ontzag over mijn voorkomen en ik overschaduwde de rest.
kortom ego-strelende avond was het, maar ik denk dat het vooral te maken had met mijn eigen instelling.
Denk niet dat je op die manier naar zo'n reunie moet.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hmja, áls ik was gegaan, zou ik idd vooral zijn gegaan om te laten zien dat het heel goed met me gaat en dat ik gelukkig ben.Maar ik had toch nog wat angst. Is inmiddels wel een paar jaar terug trouwens, die reünie.
Dat zou een van mijn redenen zijn, maar toch ookwel een stukje nieuwsgierigheid..quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hmja, áls ik was gegaan, zou ik idd vooral zijn gegaan om te laten zien dat het heel goed met me gaat en dat ik gelukkig ben.Maar ik had toch nog wat angst. Is inmiddels wel een paar jaar terug trouwens, die reünie.
Ben 22 en kwam er pas kort geleden achter dat ik geestelijk niet zo gezond ben als ik dacht dat ik was door wat ik vroeger heb meegemaakt. Nu heb ik toch een heel ander zelfbeeld.quote:Op woensdag 10 mei 2006 21:19 schreef Isegrim het volgende:
Kan ik niet, en toen mijn vader stierf toen ik 15 heb ik ze nooit meer /amper gesprokenquote:Op donderdag 11 mei 2006 16:42 schreef Isegrim het volgende:
Dat herken ik wel en dat kan zich op twee manieren uiten;of ik word heel stil,of ik word heel druk.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:35 schreef Isegrim het volgende:
Bij mij de volgende dingen:
- Me ongemakkelijk voelen in een nieuwe groep en eigenlijk in groepen in het algemeen
Bedoel je nu lichamelijk (dicht naast iemand staan) of geestelijk gezien?(Niet snel je uiten bij iemand.)quote:- Mensen niet gemakkelijk écht dichtbij laten komen
En vooral dat laatste speelt mij vaak parten.quote:- Me gauw aangevallen voelen, ook als iemand dat helemaal niet zo bedoelt (dan heb ik trouwens niet over mijn reactie op Entonie, want ik heb er gewoon de pest aan als mensen mij denken te kennen, zeker als ze dan ook nog vragen stellen die in het topic al beantwoord zijn)
En ik heb altijd nog wel een vaag stemmetje in mijn achterhoofd dat roept dat ik lelijk en stom ben en dat niemand mij aardig vindt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |