Jeps, dat lijkt mij 100% waar boeddhisme voor staatquote:Op woensdag 10 mei 2006 19:05 schreef FrankS het volgende:
Het komt er op neer dat ik mn studenten leven op een laag pitje wil zetten en een inkomen proberen te verdienen met een combinatie van aandelen, inet bedrijfje en poker.
Idiot-alert beep beep beepquote:Op woensdag 10 mei 2006 19:05 schreef FrankS het volgende:
Helaas leef je maar 1 keer, no re-buy, no add-on, only 1 life. Make something of it! Doe wat je wil, laat je niet tegen houden door algemene normen en waarden.
goed gezegd!quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:40 schreef TimMer1981 het volgende:
Hoewel ikzelf dit soort filosofische onderwerpen ook altijd wel aardig vind, moet ik zeggen dat dit weinig te maken heeft met boedhisme of iets van dergelijk verheven aard.
Dit is gewoon doodordinaire luiheid en egocentrisme, niets meer, niets minder. De meeste mensen komen vanzelf in hun leven een keer op het punt waar jij nu zit, het punt is alleen dat ze in dat punt blijven hangen tot aan het einde van hun leven.
"Hoe word ik, zonder me in te spannen, stervensrijk", de meest gestelde vraag ter wereld denk ik. Waarbij stervensrijk symbool staat voor geluk en vrijheid (leve het kapitalisme). Heerlijk om over te dromen, maar in 99,9% van de gevallen totaal onrealistisch. De deprimerende maar keiharde waarheid.
Het is een deprimerende keiharde waarheid als je gelooft dat geluk en vrijheid in geld zit.quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:40 schreef TimMer1981 het volgende:
Hoewel ikzelf dit soort filosofische onderwerpen ook altijd wel aardig vind, moet ik zeggen dat dit weinig te maken heeft met boedhisme of iets van dergelijk verheven aard.
Dit is gewoon doodordinaire luiheid en egocentrisme, niets meer, niets minder. De meeste mensen komen vanzelf in hun leven een keer op het punt waar jij nu zit, het punt is alleen dat ze in dat punt blijven hangen tot aan het einde van hun leven.
"Hoe word ik, zonder me in te spannen, stervensrijk", de meest gestelde vraag ter wereld denk ik. Waarbij stervensrijk symbool staat voor geluk en vrijheid (leve het kapitalisme). Heerlijk om over te dromen, maar in 99,9% van de gevallen totaal onrealistisch. De deprimerende maar keiharde waarheid.
Met doodordinaire luiheid ben ik het natuurlijk niet eens. Integendeel. Het is lui om mensen de hele tijd de weg voor je te laten kiezen. Wat bedoel je precies met 'het punt waar jij nu zit'. Je bedoeld dat de meeste mensen eigenlijk willen doen wat ze willen, maar 't uitstellen tot aan het einde van hun leven?quote:Dit is gewoon doodordinaire luiheid en egocentrisme, niets meer, niets minder. De meeste mensen komen vanzelf in hun leven een keer op het punt waar jij nu zit, het punt is alleen dat ze in dat punt blijven hangen tot aan het einde van hun leven.
Mee eens, maar het gaat niet over mijn geval. Ik hoef niet stervensrijk te worden. Mijn doel is om een dergelijk kapitaal op te bouwen waarmee ik kan leven van het rendement v/d aandelen. Volgens mn berekeningen is dat binnen 10 jaar te realiseren.quote:"Hoe word ik, zonder me in te spannen, stervensrijk", de meest gestelde vraag ter wereld denk ik. Waarbij stervensrijk symbool staat voor geluk en vrijheid (leve het kapitalisme). Heerlijk om over te dromen, maar in 99,9% van de gevallen totaal onrealistisch. De deprimerende maar keiharde waarheid.
Ik zou het niet tot een volle werkweek laten komen, daarom noem ik het ook bedrijfjequote:Leuk plan. Alleen een eigen inet bedrijfje, is dat ook niet onderhand een volle werkweek? Tenzij je natuurlijk amper klanten hebt? Okay, je kunt zelf je tijd wat meer indelen. Je zit niet vast van 9 tot 5.
quote:Nou lieve mevrouw omdat er meer in mijn leven is dan werken. Ik vind het heerlijk om op een dinsdag om 09.00 wakker te worden, op mijn gemak te ontbijten, met de hond een stuk te gaan wandelen, noem maar op!
Waarom zou ik? Ik vermaak me prima, over geld geen zorgen, boeit me ook totaal niet.quote:Op woensdag 10 mei 2006 20:19 schreef Jayvon het volgende:
[..]
Het is een deprimerende keiharde waarheid als je gelooft dat geluk en vrijheid in geld zit.
Ga een klooster in en laat ons weten of het je bevalt
Nee, ik bedoel dat de meeste mensen te dom zijn om in te zien dat ze deel uitmaken van een enorme menigte die precies dezelfde droom heeft, terwijl die droom voor praktisch niemand uitkomt. Al die mensen dromen over iets wat nooit gaat gebeuren.quote:Op woensdag 10 mei 2006 21:07 schreef FrankS het volgende:
[..]
Met doodordinaire luiheid ben ik het natuurlijk niet eens. Integendeel. Het is lui om mensen de hele tijd de weg voor je te laten kiezen. Wat bedoel je precies met 'het punt waar jij nu zit'. Je bedoeld dat de meeste mensen eigenlijk willen doen wat ze willen, maar 't uitstellen tot aan het einde van hun leven?
Ik heb al tientallen mensen gesproken die exact datzelfde idee hadden. Grappig is ook dat je altijd dezelfde tekst hoort: "Ja, ik weet het: iedereen wil het zo gaan doen, alleen mij gaat het ook daadwerkelijk lukken."quote:[..]
Mee eens, maar het gaat niet over mijn geval. Ik hoef niet stervensrijk te worden. Mijn doel is om een dergelijk kapitaal op te bouwen waarmee ik kan leven van het rendement v/d aandelen. Volgens mn berekeningen is dat binnen 10 jaar te realiseren.
Daar ben ik het zeker mee eens en dat is ook mijn instelling.quote:[quote]Op woensdag 10 mei 2006 19:51 schreef seilram het volgende:
Nou lieve mevrouw omdat er meer in mijn leven is dan werken.
Toen je als wannabee-Zen-Boeddhist Engelse termen begon uit te kramen haakte ik af, een te hoog tsjakkaa-gehalte zeg maar.quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:05 schreef FrankS het volgende:
Ik zal mn situatie even uitleggen. Ik ben een student Technische Bedrijfskunde en heb het afgelopen jaar veel over het (Zen) boeddhisme gelezen/gehoord hetgeen natuurlijk de nodige discussies met jezelf oplevert. Zojuist heb ik besloten om mn gedachten eens op papier te zetten, voor mezelf. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere mensen erover denken.
Het is belangrijk om te doen wat je graag wil doen in het huidige moment. Of dit altijd wordt gedaan is een tweede. al die duizenden studenten die allemaal op een zelfde manier worden 'groot gebracht' met hun eigen sociale leventje, hetgeen ze het gevoel geeft dat ze boven de gemiddelde burger staan. Voortbewogen door groepsdruk worden de studies dikwijls afgemaakt. En wat schieten ze ermee op? Een leuk inkomen en werken in de hogere banen, nog steeds in hun eigen sociale leventje, los van het meerendeel van de bevolking. Dit maakt het leven van de standaard student zo gigantisch monotoon en suf. 't zal best een aardig leventje zijn, maar neem je daar genoegen mee? Kijk om je heen en je ziet massa's mensen die eenzelfde soort leven leiden.
Waarom zou ik nog een dergelijk leventje willen leiden, als ik alleen maar om me heen hoef te kijken om te zien en ervaren hoe dat is. Helaas leef je maar 1 keer, no re-buy, no add-on, only 1 life. Make something of it! Doe wat je wil, laat je niet tegen houden door algemene normen en waarden. Waarom zou ik een standaard leventje willen leiden, terwijl het ook anders kan. Ik bedien niet graag mensen, ik bedien mezelf liever. Ik heb het gevoel dat dit me veel meer oplevert. Een baan in 't bedrijfsleven is dus ook zo goed als uitgesloten, onmogelijk dat ik mn leven in het teken van een of ander firma ga stellen. Onmogelijk ook dat iemand op zn sterf bed zou zeggen: had ik maar wat meer gewerkt. Wie zit er op te wachten om , hetzij tegen een flink inkomen, enorme verantwoordelijkheid te dragen en volle werkweken te maken. Voor veel mensen is dit natuurlijk het ideaal, dat is hun mening. Welvaart is niet afhankelijk van een goed inkomen, of voldoen aan maatschappelijke waarden. Welvaart is zo relatief als maar kan. je kunt een Tibetaanse boeddhist onmogelijk overtuigen dat jij, met je 200k/jaar inkomen, welvarender bent dan hij. Daarom hindert het ook niet wat je allemaal doet in je leven, het is enkel belangrijk om in het moment te leven en te doen wat je graag wil. Geen gedachte over de toekomst, geen houvast aan het verleden. Geen zorgen maken en nergens naar streven.
En dit is precies waarom men gaat studeren. 'De toekomst verzekeren'&'ik wil later graag een goede baan'. De toekomst is niet van belang voor me, dat is pas van belang op het moment zelf. Een goede baan heb ik geen behoefte aan. Ik ben liever zelfstandig en een leven leiden hoe ik dat graag wil, en niet hoe je een leven zou moeten leiden. studeren is wel aardig, maar zodra me verplichtingen worden opgelegd houdt het voor mij op. Ik wil best studeren voor bepaalde vakken, maar dan wel op mn eigen manier en hoe ik 't graag doe. En dat ga ik dan ook maar doen, hetgeen zal resulteren in meerdere vakken die een paar jaar vooruit worden geschoven. Ik heb der nou geen zin aan, en wil graag met andere dingen bezig zijn. Misschien is dat volgend jaar anders, of volgende maand. Dat hindert niet, dat is voor dat moment. Waar ik nu graag mee bezig wil zijn? Een goed inkomen opbouwen op een zelfstandige manier, waardoor me volledige vrijheid in mn doen en laten wordt gegeven. Gebruik maken van deze vrijheid, en genieten van 't moment.![]()
Het komt er op neer dat ik mn studenten leven op een laag pitje wil zetten en een inkomen proberen te verdienen met een combinatie van aandelen, inet bedrijfje en poker.
En je vond het nodig om het hele verhaal te quoten voor deze reply?quote:Op donderdag 11 mei 2006 01:10 schreef logicum het volgende:
[..]
Toen je als wannabee-Zen-Boeddhist Engelse termen begon uit te kramen haakte ik af, een te hoog tsjakkaa-gehalte zeg maar.
De prostitutie is een betere keus voor je, denk ik. Kan je ook iedere ochtend uitslapen enzo.quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:05 schreef FrankS het volgende:
Dan zou ik uitgaan van aandelen en een simpele baan. Poker is dikke kul en inet bedrijfje kost teveel tijd. Ik doe het zelf ook, werk op zaterdag, en elke dag bezig met aandelenquote:Op woensdag 10 mei 2006 19:05 schreef FrankS het volgende:
Ik zal mn situatie even uitleggen. Ik ben een student Technische Bedrijfskunde en heb het afgelopen jaar veel over het (Zen) boeddhisme gelezen/gehoord hetgeen natuurlijk de nodige discussies met jezelf oplevert. Zojuist heb ik besloten om mn gedachten eens op papier te zetten, voor mezelf. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere mensen erover denken.
Het is belangrijk om te doen wat je graag wil doen in het huidige moment. Of dit altijd wordt gedaan is een tweede. al die duizenden studenten die allemaal op een zelfde manier worden 'groot gebracht' met hun eigen sociale leventje, hetgeen ze het gevoel geeft dat ze boven de gemiddelde burger staan. Voortbewogen door groepsdruk worden de studies dikwijls afgemaakt. En wat schieten ze ermee op? Een leuk inkomen en werken in de hogere banen, nog steeds in hun eigen sociale leventje, los van het meerendeel van de bevolking. Dit maakt het leven van de standaard student zo gigantisch monotoon en suf. 't zal best een aardig leventje zijn, maar neem je daar genoegen mee? Kijk om je heen en je ziet massa's mensen die eenzelfde soort leven leiden.
Waarom zou ik nog een dergelijk leventje willen leiden, als ik alleen maar om me heen hoef te kijken om te zien en ervaren hoe dat is. Helaas leef je maar 1 keer, no re-buy, no add-on, only 1 life. Make something of it! Doe wat je wil, laat je niet tegen houden door algemene normen en waarden. Waarom zou ik een standaard leventje willen leiden, terwijl het ook anders kan. Ik bedien niet graag mensen, ik bedien mezelf liever. Ik heb het gevoel dat dit me veel meer oplevert. Een baan in 't bedrijfsleven is dus ook zo goed als uitgesloten, onmogelijk dat ik mn leven in het teken van een of ander firma ga stellen. Onmogelijk ook dat iemand op zn sterf bed zou zeggen: had ik maar wat meer gewerkt. Wie zit er op te wachten om , hetzij tegen een flink inkomen, enorme verantwoordelijkheid te dragen en volle werkweken te maken. Voor veel mensen is dit natuurlijk het ideaal, dat is hun mening. Welvaart is niet afhankelijk van een goed inkomen, of voldoen aan maatschappelijke waarden. Welvaart is zo relatief als maar kan. je kunt een Tibetaanse boeddhist onmogelijk overtuigen dat jij, met je 200k/jaar inkomen, welvarender bent dan hij. Daarom hindert het ook niet wat je allemaal doet in je leven, het is enkel belangrijk om in het moment te leven en te doen wat je graag wil. Geen gedachte over de toekomst, geen houvast aan het verleden. Geen zorgen maken en nergens naar streven.
En dit is precies waarom men gaat studeren. 'De toekomst verzekeren'&'ik wil later graag een goede baan'. De toekomst is niet van belang voor me, dat is pas van belang op het moment zelf. Een goede baan heb ik geen behoefte aan. Ik ben liever zelfstandig en een leven leiden hoe ik dat graag wil, en niet hoe je een leven zou moeten leiden. studeren is wel aardig, maar zodra me verplichtingen worden opgelegd houdt het voor mij op. Ik wil best studeren voor bepaalde vakken, maar dan wel op mn eigen manier en hoe ik 't graag doe. En dat ga ik dan ook maar doen, hetgeen zal resulteren in meerdere vakken die een paar jaar vooruit worden geschoven. Ik heb der nou geen zin aan, en wil graag met andere dingen bezig zijn. Misschien is dat volgend jaar anders, of volgende maand. Dat hindert niet, dat is voor dat moment. Waar ik nu graag mee bezig wil zijn? Een goed inkomen opbouwen op een zelfstandige manier, waardoor me volledige vrijheid in mn doen en laten wordt gegeven. Gebruik maken van deze vrijheid, en genieten van 't moment.![]()
Ik bespeur generalisatie. Ik voel me als student dan ook aangesproken.quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:05 schreef FrankS het volgende:
al die duizenden studenten die allemaal op een zelfde manier worden 'groot gebracht' met hun eigen sociale leventje, hetgeen ze het gevoel geeft dat ze boven de gemiddelde burger staan. Voortbewogen door groepsdruk worden de studies dikwijls afgemaakt. En wat schieten ze ermee op? Een leuk inkomen en werken in de hogere banen, nog steeds in hun eigen sociale leventje, los van het meerendeel van de bevolking. Dit maakt het leven van de standaard student zo gigantisch monotoon en suf. 't zal best een aardig leventje zijn, maar neem je daar genoegen mee? Kijk om je heen en je ziet massa's mensen die eenzelfde soort leven leiden.
Het boeddhisme gaat ook over verantwoordelijkheid nemen. Voor jezelf en naar anderen toe. Het boeddhisme gaat namelijk niet over lekker je eigen dingen doen en mediteren op een berg maar vooral over zorgzaamheid voor jezelf, voor anderen en de wereld om je heen, dienend vanuit een principe dat je volledig jezelf bent.quote:Ik ben liever zelfstandig en een leven leiden hoe ik dat graag wil, en niet hoe je een leven zou moeten leiden. studeren is wel aardig, maar zodra me verplichtingen worden opgelegd houdt het voor mij op.
Vooral doenquote:Het komt er op neer dat ik mn studenten leven op een laag pitje wil zetten en een inkomen proberen te verdienen met een combinatie van aandelen, inet bedrijfje en poker.
Ach, in de openingspost begon m'n interesse al in te zakken maar dit bevestigt het toch helemaal? Dit gaat toch helemaal niet over het streven naar de dingen die werkelijk belangrijk zijn in het leven? Je begon over een Tibetaanse boeddhist.. denk je dat die "berekeningen uitvoert" wanneer z'n kapitaal binnen zou moeten zijn? Je hebt geld nodig om te kunnen leven maar er op zo'n manier naar streven dat klopt toch niet met de filosofische gedachten die er achter zitten?quote:Op woensdag 10 mei 2006 21:07 schreef FrankS het volgende:[..]
Mee eens, maar het gaat niet over mijn geval. Ik hoef niet stervensrijk te worden. Mijn doel is om een dergelijk kapitaal op te bouwen waarmee ik kan leven van het rendement v/d aandelen. Volgens mn berekeningen is dat binnen 10 jaar te realiseren.
[..]
quote:Een Chinese Zen meester genaamd Hyakujo werkte elke dag met zijn leerlingen in de tuinen van het klooster, gravend in de grond, bijknippen van de struiken en bomen zelfs op zijn 80ste.
Zijn leerlingen vonden het niet leuk voor hem dat hij op zijn oude leeftijd nog altijd hard moest werken maar wisten ook dat hij niet naar hen zou luisteren het wat rustiger aan te doen dus besloten zij op een dag zijn gereedschap te verstoppen opdat hij niet meer hoefde te werken.
Die dag at de meester niet. Noch de dag erna of daarna. "Hij is vast boos omdat wij zijn gereedschap hebben verstopt" zeiden de leerlingen tegen elkaar. "We moeten ze dan maar terugleggen zodat hij niet meer boos is".
Op die dag at en werkte de meester weer zoals voorheen. Die avond onderwees hij zijn leerlingen: "Geen werk, geen eten".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |