Gister dus Metropolis. Vanwege de logistieke problemen van vorig jaar (hoofdpodium -> wpm/rep tent kostte veel te veel tijd) heb ik me maar beperkt tot alleen de WPM (Waterfront/Patronaat/Mezz) en REP (Rotown/Ekko/Paradiso) tent. Bovendien stond toch op alle podia bands die niemand kende, dus maakt dat ook niet zoveel uit.
Wat duidelijk is is dat de WPM tent duidelijk de betere bands had. De meeste bands op REP had ik na een nummer of wat wel gezien. Soms na een half nummer al zelfs. Ondanks dat leek het grote deel van het publiek toch voor REP te gaan, aangezien de tent daar meestal tot de nok gevuld was.
Ondaks dat begon de REP tent met een voorsprong.
El Pino & the Volunteers speelde Americana in de WPM, maar daar hou ik niet van. In REP begon het met
About![]()
een Nederlands duo, man/vrouw, met een 'doosje' voor de electro geluiden en beats en een gitaar.
Het deed me denken aan een van de ontdekkingen van vorig jaar, Drillem, maar dan minder zwaar, en het duitse Spillsbury maar dan minder pop en meer electro. Erg fijn optreden, en terwijl ik dit typ luister ik naar de cd.
Hierna haalde echter de WPM tent aan alle kanten de REP in. Eerst in WPM
El Camino, ook Nederlands, die moest herinerren aan een topper van 2004, het Japanse Mono.
![]()
Deels klopte dat wel, voornamelijk instrumentale soundscapes met uitbarstingen en rustige passages. Echter, waar Mono pieken en dalen als de Himalaya kent, blijft El Camino beperkt tot de Drentse Hondsrug. Maar al met al toch wel goed.
Na anderhalf nummer
Spinto band in REP had ik die wel gezien en vooral gehoord, dus wachten wat WPM bracht. Die kwam en met
The Liszt, een stoner trio uit Brabant met 7zuma7 connectie.
![]()
Prima muziek, precies wat je van zo'n band verwacht. Vandaag kwam ik er achter dat ze een extra gitarist op het podium hadden staan, iemand die me bekend voorkwam van een eerder concert maar geen idee van welke band.
Toen werd het even afzien. REP bracht
The Revs, op zich een aardig bandje om gewoon wat bij in de zon te zitten. WPM bracht ineens een hipperhopper,
Why? was z'n toepasselijke naam. Toen in REP
Shit Disco, een band uit Glasgow wat meteen iets beloofd. Toen ze begonnen had ik nog hoop dat het iets in de buurt van Bis of Dressy Bessy zou worden, maar al snel bleek dat ijdele hoop. Weggevlucht dan maar.
WPM nam vervolgens ijzersterk revange door
The Gossip te brengen, een band die behalve door goede garage rock ook opviel door een bijzonder podium presentatie.
![]()
De muziek was prima, lekker garage rock met een zangeres met een geweldige stem.
Ik geloof dat ik daarna nog even richting REP ben gelopen en wat flarden
The Wrens heb opgevangen. Snel terug maar weer, want
Hank & Lily stonden aangekondigd in WPM als iets bijzonders. Nou, niks teveel gezegd.
![]()
Het eerste nummer Lily met haar zingende zaag, nou zeg maar krijsende zaag want ze haalde er geluiden uit die de meeste rockmuzikanten niet uit hun gitaar halen. Helaas legde ze de zaag na het dat nummer weer opzij en ging ze drummen.Vervolgens een show met een hoop humor, cabaret en ijzersterke muziek. Alsof The Moldy Peaches en The White Stripes samen zijn gekomen. Lily ging vervolgens nog een nummer tapdansen terwijl er een konijn het drumstel mishandelde.
![]()
Tja, wat moet je na zoiets nog? REP dacht aan
Bromheads Jacket, maar ik dacht na 2 nummertjes van niet. WPM sloot af met
Services, een duo bestaande uit een hyperactive zanger en een wat rustiger figuur die allerlei gitaar.bas/drumloopjes uit z'n 'doosje' haalde. Dat was best aardig maar niet voor te lang. Tijd om naar huis te gaan....