abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 9 mei 2006 @ 23:33:29 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37700301
Amsterdam, 9 mei 2006. Een verschijnsel dat steeds vaker voorkomt, vooral in het Westen des lands. Ouders en pedagogen beginnen nú pas in te zien dat dit geen voorbijgaand iets is. De zogenoemde Oudetijdskinderen.


. . . . Uit Urk weggeslopen? Nee, Kniertje (echte naam Caithlyn) komt toch écht uit de Amsterdamse Grachtengordel!

Misschien is het u opgevallen dat uw kind soms héél anders kan reageren dan zijn leeftijdsgenootjes. Dat het soms 'zomaar', vanuit zichzelf, met een uiterst reactionaire uitspraak komt, terwijl het zoiets nooit van u of uw partner gehoord kan hebben. Of pertinent weigert de door u met liefde bereide, linksdraaiende zemelen te eten. De kans is groot dat u dan een zogenaamd 'Oudetijdskind' (OTK) heeft.

Een Oudetijdskind is een eigenlijk heel natuurlijke reactie op de jachtige wereld van vandaag. Instinktief voelen deze kinderen aan dat al deze ijdelheid tot niets leidt, en al voordat ze zich volledig ontplooid hebben, verzetten ze zich hiertegen. Voel u vooral niet zelf schuldig aan dit gedrag, het is een verschijnsel dat zich in de meest progressieve en suffisante gezinnen kan openbaren. Probeer u er ook niet tegen te verzetten: dat zal enkel nóg heftigere tegenreactie veroorzaken.

'Ik weet niet zeker of mijn kind een Oudetijdskind is, waar herken ik het aan?'
Er is niet één bepaald kenmerk of lijstje met kenmerken te geven waarmee u uw kind als OTK kunt classificeren. Ieder kind is volledig uniek en heeft zijn eigen karakter. Toch komen onderstaande kenmerken relatief vaker bij OTK kinderen voor:

- Wreedheid tegen dieren: Hoewel u uw kind voor zijn eerste verjaardag het lidmaatschap van Greenpeace gegeven hebt kan het zich soms ongewoon gemeen tegen dieren gedragen. Of het nu de hond van de buren betreft, of de kikkers in de sloot, het kind lijkt er keer op keer genoegen in te scheppen het dier te laten lijden.

- Een archaïsch uiterlijk, zoals men ook wel eens op schilderijen van Breugel of Bosch tegenkomt. In plaats van de fijne, bleke langschedeltjes in zijn of haar klasje, is het conterfeitsel van úw kind juist eerder primitief te noemen.

- Een voorkeur voor dierlijke voeding. En dan liefst zo rauw mogelijk. Het kind lijkt zich altijd te verheugen wanneer er bij die 'foute' zwager van u gebarbecued gaat worden.

- Wild en baldadig speelgedrag. Wanneer het kind in uw PC-Hooftstraat-tractor naar de Reiki-massage neemt, schopt het daar de boel in de war door de meisjes aan hun haren te trekken en zich tijdens de meditatie ostentatief te vervelen.

- Een ongezonde fascinatie met religie. Vooral het Katholicisme oefent op OTK een grote aantrekkingskracht uit. De primitieve rituelen met kaarsen en wierook, Mariaverering en het pesjonkelen, zijn van die zeldzame dingen die de aandacht van uw kind wél voor langere tijd kunnen vasthouden.

Deze lijst met kenmerken is verre van volledig. Ook het bewust vermijden van Anglicismen of Nederengels in het taalgebruik, het ongewoon aanhankelijk zijn naar de grootouders en een afkeer van allerhande electronische apparatuur kunnen duiden op OTK.

Indien uw kind één of meerdere van bovengenoemde eigenschappen bezit, is er een kans dat het een OTK betreft. Raakt u nu vooral niet in paniek, het is een verschijnsel dat steeds vaker voorkomt in onze geseculariseerde poldermaatschappij. Er wordt momenteel hard gewerkt aan het ontwikkelen van allerlei therapieën, die genoemde symptomen behandelen, en zelfs doen afzwakken.


Aan het woord is de moeder van Caithlyn: 'Toen ik Caithlyn droeg waren mijn partner en ik zó vol van het begrip 'Kinderen van het licht' (zg NTK red.) Aan de inseminatie ging een bezoek aan een sterrenkundige vooraf om het juiste tijdstip te bepalen. Ook hebben wij eerst uitgebreid gecontroleerd of het aura van de donor wel de juiste kleur bezat. Tijdens een Kabbalistisch ritueel, onder begeleiding van Tantraïsche muziek, hebben we toen de Maan-Zon-bevruchtingsrite voltrokken. We hebben dus echt ons best gedaan om ons kind zo veel mogelijk in het Aquarius-tijdperk te laten passen.'

'Wanneer merkte u dat uw kind tóch anders was als zijn grachtengordelvriendjes?'
'In het begin sluit je toch je ogen ervoor, denk ik. Het uit zich in allerlei kleine dingetjes, waarvan je denkt dat ze gewoon bij het zelfontplooïngsproces horen. Zo wou Caithlyn al heel snel geen Caithlyn meer heten, maar stond ze er op dat we haar Kniertje noemden. Ook trok ze heel erg naar de vader van Murray (haar partner) toe, een vieze, oude, reactionaire conservatief. Eerst dachten wij dat dit misschien kwam door een onbalans tussen Yin en Yang in ons huishouden, dus hebben wij speciaal hiervoor een leuke gezinshomo aangetrokken. Hier wou ze echter helemaal geen contact mee hebben. Ze zei dat ze hem "raar" vond.'

'Heeft u inmiddels geaccepteerd dat Caithlyn anders is?'
'Nou, je schaamt je soms tóch. Vooral wanneer ze in een gesprek met van die ontzettend reactionaire uitspraken komt. Uitspraken over negers, homo's of allochtonen. Vorige week nog begon ze opeens over de Foetor Judaïcus, midden in de kringloopwinkel! Waar haalt ze het vandaan, vraag je jezelf dan af. En iedereen maar jóu, de opvoeder, aankijken!'

'Zijn er ook nog praktische problemen aan verbonden?'
'Nou, eten bijvoorbeeld. Ze weigert gewoon alles wat we haar voorzetten. Vlees, ja dat wil ze wel. Hoe meer, rauwer en vetter hoe beter. En kleding is ook zo een probleem. Ze is nu in een periode dat ze alleen nog maar klederdracht wil dragen. Dat wordt hier in Amsterdam dus nergens meer verkocht, dan zit je de hele zaterdagmiddag in de SUF richting Urk of Zeeland. Zo kan ik nog wel even doorgaan, voor haar verjaardag wou ze een tol hebben. Een tol, nou vraag ik je!'

Herkent u zichzelf of uw kind in bovenstaande? Denkt u dat uw kind óók een OTK is? Sinds vorig jaar is er de zelfhulpgroep 'Opvoeders van Oudetijdskinderen.' Hier kunt u met andere opvoeders ervaringen en praktische tips uitwisselen. Volgende maand is het thema: 'Hoe naai ik zelf klederdracht.'

Stichting 'Opvoeders van Oudetijdskinderen' heeft ook een website:www.oudetijdskinderen.nl

[ Bericht 0% gewijzigd door LXIV op 10-05-2006 00:06:35 ]
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_37701041
haha je hebt er wel werk van gemaakt.

[ Bericht 30% gewijzigd door bixister op 10-05-2006 00:09:51 ]
  woensdag 10 mei 2006 @ 00:05:46 #3
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_37701184
LOL
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_37701522
Ik zie dit om me heen ook steeds vaker, van die wat ouwelijke kindertjes. Maar het kan ook heel leuk zijn, ik zag van 't weekend een stel meisjes uitbundig de zevensprong zingen en dansen ('heb je wel gehoord van de zeven..'), dat zag er heel vrolijk uit. Interessant hoe altijd alles weer terugkomt.

[ik maar denken dat we in ttk zaten ]

[ Bericht 81% gewijzigd door dvr op 10-05-2006 00:46:38 ]
  woensdag 10 mei 2006 @ 14:37:40 #5
34891 melonovy
La Kutschie
pi_37708332
leuk!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_37708527
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 10 mei 2006 @ 18:56:25 #7
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37715048
Leuk geschreven! Hoewel je aan het begin al zoiets hebt van: ehh...volgens mij is dit een grap! Maar dat is vast ook de bedoeling.
  woensdag 10 mei 2006 @ 19:49:06 #8
30488 coolbabe
My little pwny
pi_37716246
Is dat de tegenhanger van nieuwetijdskinderen?
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  woensdag 10 mei 2006 @ 19:54:43 #9
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_37716386
Hilarisch!

Groetjes Janena (mv 2 oudetijdskinderen)
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
  woensdag 10 mei 2006 @ 19:57:08 #10
114283 bupatH
ondertitel
pi_37716442
Erg hoor
  woensdag 10 mei 2006 @ 20:44:10 #11
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_37717862
Nieuwetijdskinderen - Oudetijdskinderen.... - Normale kinderen?
Bestaat er dan ook een tussenvorm? Sorry, maar ik kan dit niet echt serieus nemen hoor!
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  woensdag 10 mei 2006 @ 20:47:43 #12
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_37717966
Ieder stuk kroost van ouders die niet aan die nieuwetijdsbullcrap doen zijn oudetijdskinderen. Of geen-huilies, hoe je ze ook maar wilt noemen.
Ik ga naar huis.
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:34:59 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37719603
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 19:49 schreef coolbabe het volgende:
Is dat de tegenhanger van nieuwetijdskinderen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:35:34 #14
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_37719625
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 20:44 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Nieuwetijdskinderen - Oudetijdskinderen.... - Normale kinderen?
Bestaat er dan ook een tussenvorm? Sorry, maar ik kan dit niet echt serieus nemen hoor!
Dat is ook geenszins de bedoeling.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:36:10 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37719643
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 20:44 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Nieuwetijdskinderen - Oudetijdskinderen.... - Normale kinderen?
Bestaat er dan ook een tussenvorm? Sorry, maar ik kan dit niet echt serieus nemen hoor!
Dat hoeft ook niet, want dat is het niet.

Het is natuurlijk een steek onder water naar al die 'interessante' ouders met hun nieuwetijdskinderen. Waar die kinderen overigens niets aan kunnen doen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 11 mei 2006 @ 13:32:57 #16
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_37734672
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat hoeft ook niet, want dat is het niet.

Het is natuurlijk een steek onder water naar al die 'interessante' ouders met hun nieuwetijdskinderen. Waar die kinderen overigens niets aan kunnen doen.
Oh okeee. ..
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  donderdag 11 mei 2006 @ 13:37:12 #17
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_37734803
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 23:33 schreef LXIV het volgende:
conterfeitsel
  donderdag 11 mei 2006 @ 13:37:38 #18
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37734811
Erg goed gemaakt

Hiervoor accepteer ik best een OUD topic im m'n topiclist.
Vampire Romance O+
  donderdag 11 mei 2006 @ 13:40:28 #19
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_37734906
Haha mooi man.

-Aangesproken willen worden op eigen interesses en kwaliteiten
-Volgen van individuele ontwikkelingsweg
-Intuïtief
-Leven vanuit 'eigen-wijsheid'
-Voor hun leeftijd verrassend wijze uitspraken doen
-Gevoeligheid voor stemmingen en spanningen
-Reageren vanuit een sterk rechtvaardigheidsgevoel
-Buitenzintuiglijke ervaringen
-Sterke binding met de natuur
-Dromerig
-Origineel
-Confronterend


. Dat nieuwetijdskinderen gaat echt nergens over.
Zyggie.
pi_37748854
Oh nee Dylan trekt regelmatig aan de staart of poten van de kat Ik vrees het ergste
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  vrijdag 12 mei 2006 @ 08:06:34 #21
24188 Belana
kloon van belana
pi_37752102
Ik lees het nu pas...
stormy waters...
sailin'
pi_37752138


Ja, je wordt toch idd niet goed van die uitdrukking "nieuwetijdskind" en zweverige ouders die hun kind oh zo graag bijzonder zien en het een dergelijk etiketje op plakken.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  vrijdag 12 mei 2006 @ 08:17:18 #23
24188 Belana
kloon van belana
pi_37752178
Ik kende de term wel, maar heb me er nooit zo in verdiept, maar het is echt bespottelijk
stormy waters...
sailin'
pi_37752280
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 08:17 schreef Belana het volgende:
Ik kende de term wel, maar heb me er nooit zo in verdiept, maar het is echt bespottelijk
je krijgt er jeuk op de verkeerde plaatsen van , huuuuuuh, ril, brrrrrr.

volgens mij heb ik "nugeentijdskinderen" , als ik ze wat vraag te doen, krijg ik steevast te horen
"jaaahaaaa, zo, ik doe het zo"
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  vrijdag 12 mei 2006 @ 08:43:03 #25
24188 Belana
kloon van belana
pi_37752402
ja, het is wel om jeukerig van te worden ja.... ik ga ook niet meer verder lezen... (op die site van ze) dat die mensen zichzelf serieus nemen...
stormy waters...
sailin'
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')