Ik noemde Fleetwood Mac ook alleen maar om aan te geven dat ze eigenlijk geen nummer meer "straight" gespeeld hebben. Die walvissenkreet en alles eromheen, het bijzonder flauwe "left, right" gedoe bij The Island, dat gedoe met The Perfect Crime... Op de een of andere manier werd je continu uit de muziek getrokken. Die zeeslag de vorige keer was uiteraard je reinste onzin, maar op dat moment hadden we al een prachtig concert achter de rug.quote:Op zondag 23 september 2007 12:17 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Sorry, maar Fleetwood Mac (ah, dat was het) als intro gebruiken, vind ik van een volkomen ander niveau dan met zn allen een zeeslag naspelen.Of halverwege aan het gymmen slaan. Of elkaar van tevoren een hand gaan geven. Vorige keer had ik meer het gevoel dat alle grappen al lang op papier staan dan deze ronde. Vorige keer vond ik ook beter, maar deze ronde kwam mij oprechter over. Is ook wat waard.
The Crane Wife 1+2quote:Op zondag 23 september 2007 12:44 schreef -Dries- het volgende:
Iemand een setlist?
Nou, sjonge, wat was dat saai. En 'so nineties', van die indierock..quote:
Ik vond zowel het bier als het voorprogramma niet te pruimenquote:Op zondag 23 september 2007 14:21 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik vond het ook prima voor tijdens het bier drinken.
Ze slaan er alleen te veel in door. naar mijn meningquote:Op zondag 23 september 2007 15:10 schreef -Bigguy- het volgende:
Juist dat ze de zaal er bij betrekken vond ik wel leuk, in plaats van braaf achter elkaar de liedjes afwerken en weer weggaan. Kan je net zo goed een cd opzetten naar mijn mening
Ben blij dat ik niet geweest ben, als ik dit zo hoor. Vorige keer was ik met iemand die vooral into jazz en klassieke muziek was, en hij vond het leuk. Ik ookquote:Op zondag 23 september 2007 12:59 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Ik noemde Fleetwood Mac ook alleen maar om aan te geven dat ze eigenlijk geen nummer meer "straight" gespeeld hebben. Die walvissenkreet en alles eromheen, het bijzonder flauwe "left, right" gedoe bij The Island, dat gedoe met The Perfect Crime... Op de een of andere manier werd je continu uit de muziek getrokken. Die zeeslag de vorige keer was uiteraard je reinste onzin, maar op dat moment hadden we al een prachtig concert achter de rug.Dit keer had ik toch het gevoel dat ze bepaalde nummers die wel op de setlist stonden ter plekke moesten schrappen, omdat het concert door al die meligheid behoorlijk werd uitgerekt. Vorige keer had je ook wel een hoop nutteloze intermezzo's, maar voor mijn gevoel waren die wat minder talrijk en beter gespreid.
Maar goed. 16 Military Wives met name was een grote tegenvaller, omdat dat hele call/response gedoe bij het vorige concert al helemaal was uitgekauwd; dus wellicht dat dit mijn mening over de meligheid negatief kleurt.Maar zouden ze dat nu werkelijk bij elke opvoering van dat nummer doen?
kijk, da's goed nieuws!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:23 schreef Grobbel het volgende:
Er zit weer een nieuwe plaat aan te komen. Nog geen releasedate bekend vooralsnog, maar heel lang gaat het niet meer duren.
http://www.pitchforkmedia(...)m-do-election-events
Bedanktquote:Op zondag 18 januari 2009 12:21 schreef Tourniquet het volgende:
Op http://www.decemberists.com/ is een nieuw nummer te downloaden. The Rake's Song. Ik kijk uit naar het album!
En vervolgens is het enige commentaar dat hij op de plaat heeft:quote:Nobody got into the Decemberists for the riffs.
quote:On disc, though, it's largely missing the catchy choruses and verisimilar emotions that previously served as ballast for the Decemberists' gaudy eccentricities.
quote:The Decemberists - The Hazards of Love
Uitgegeven: 24 maart 2009 08:47
Laatst gewijzigd: 24 maart 2009 08:51
Na het succesvolle ‘The Crane Wife’ uit 2006 komen The Decemberists opnieuw met een conceptplaat. Dit keer draait de plaat rond het liefdesverhaal tussen Margaret die in de stad woont, en William, een mystieke bosbewoner.
Het resultaat is een folkvariant op de welbekende rockopera. Om dit idee te laten slagen heeft de band voor de verschillende karakters gastzangeressen ingezet. Zo neemt Becky Stark van Lavender Diamond de stem van Margaret op zich en komt Shara Worden (My Brightest Diamond) opdraven voor de partijen van de boze boskoningin.
Tot zover verhaal en cast. Voor ‘The Hazards of Love’ hebben The Decemberists een mix van jaren ‘70 progrock, hardrock en stevige saus van folk in elkaar gezet. Duidelijk is dat het bindmiddel in deze cd de Europees/Ierse folk traditie is. De insteek is een verhaal vertellen, en de muziek is daar begeleiding en instrument in. Door de folkpopdeuntjes kan ineens een Focus-achtige Clavecimbe partij klinken om vervolgens over te gaan in een Zepellin gitaarriff.
‘The Hazards of Love’ is een plaat die je het beste in zijn geheel kunt luisteren. De samenhang van de nummers, de overgangen zitten erg sterk in elkaar. Er is niet een nummer dat er echt uit springt. Niet omdat de plaat vlak is, maar juist omdat hij zo’n homogeen geheel vormt.
Toch zijn er enkele nummers die iets meer opvallen, al is het alleen maar omdat ze er in verschillende delen op staan. Zo valt de titelsong vier keer erg op, met name de afsluiter van de cd blijft in je hoofd geramd zitten.
Dat geldt helemaal voor het breekpunt in de plaat, ‘The Wanting Comes in Waves / Repaid’. Niet alleen ligt dit nummer midden in de folkopera en lijkt het een omslagpunt in de verhaallijn, maar ook komen in dit nummer alle stijlen die door de plaat heen de revue passeren tezamen.
In 6.27 min gaan The Decemberists van Emerson, Lake & Palmer naar Jefferson Airplane, langs een poppy refreintje en tussen de seventies hardrockgitaren door. Een nummer dat je blijft draaien.
Met ‘The Hazards of Love’ hebben The Decemberists een potentieel klassieker geschreven. Je moet er wel even voor gaan zitten, maar als je de plaat een aantal keer hebt gehoord valt alles zijn plek, en is het een blijvertje.
© NU.nl/Tjeerd van Erve
Ik gebruik het niet als argument. Wat ik wil zeggen is dat je het album het beste van voren af aan in zijn geheel moet luisteren. Zo komt het het beste tot zijn recht.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Sinds wanneer is 'geen shuffle' een overtuigend argument? Ik draai altijd en alleen maar albums.
Bach, de Beatles en de Beach Boys lieten al zien dat een album de entiteit is, niet het liedje.
Toegegeven, in dit geval zou het helemaal stupide zijn om liedjes te gaan draaien. Maar datzelfde kon je van Tommy zeggen
Inderdaad. Persoonlijk vind ik het een heerlijke plaat, maar ik kan ook begrijpen dat mensen het niks vinden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 07:59 schreef thedunno het volgende:Andere de andere kant begrijp ik ook wel weer dat veel mensen hem vinden tegenvallen. De liefhebbers van popliedjes met een kop en een start komen er wat bekaaid van af. Het is een conceptplaat die zich als geheel laat beluisteren. Het komt allemaal wat pretentieuzer over. Op zich niet erg als die pretenties maar worden waargemaakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |