abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37654645
De laatste tijd zie je in veel landen dat overheden een striktere controle uitoefenen op haar bevolking onder het mom van terrorisme-bestrijding. Er zijn echter ook landen die daar te ver in doorschieten. Het volgende artikel las ik op http://www.kurdmedia.com/articles.asp?id=12248

(Lang artikel, maar lees het toch door om een goed beeld te krijgen over deze kwestie)

Dit heeft mij echt geschokt. Nu wist ik dat de Koerdische bevolking al jaren onderdrukt werd door Turkije en dat de laatste paar jaren een paar hervormingen zijn doorgevoerd. Maar wat in bovenstaande artikel wordt beschreven is ronduit een schande en overtreft zelfs mijn allerergste verwachtingen waartoe Turkije wel in staat is. Dit soort verhalen hoor je alleen over onontwikkelde derde wereld landen in Afrika of andere fascistische landen met een wrede dictator aan de macht. We hebben het hier echter over Turkije: een land dat bezig is met onderhandelingen om tot de EU toegelaten te worden.

Dit zet je wel aan het denken:
-Waarom worden dergelijke gebeurtenissen door de westerse pers niet aan het publiek uitgezonden?
-Waarom wordt Turkije niet op het matje geroepen bij het gebruik van zulk excessief gedrag?
-Hoe kan het dat Turkije de mensenrechten zo erg kan schenden en er toch mee kan wegkomen?
-Waarom verdwijnt dit allemaal in de doofpot?

Het is toch te gek voor woorden dat er tanks, helikopters en F-16’s worden ingezet tegen een burgerbevolking? Zelfs in Israël zie je (op vergeldingacties tegen terroristische kopstukken na) dat er geen helikopters en vliegtuigen worden ingezet tegen demonstrerende burgers. Als in Israël een Palestijnse kind overlijdt door toedoen van Israëlische militairen wordt dat overal in de wereld breed door de pers uitgemeten in krant, radio en TV, INCLUSIEF in Turkije. Is het dan niet hypocriet en verwerpelijk dat Turkije zelf zo slecht omgaat met haar Koerdische bevolking? Een kind van 8 jaar kan toch ONMOGELIJK iets gedaan hebben om “verdacht van terrorisme” doodgeschoten te worden?

Wat is jullie mening hierover?
(serieuze topic, dus graag serieuze reacties)
  maandag 8 mei 2006 @ 13:02:30 #2
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_37654699
Je moet het wel iets genuanceerder bekijken. De Koerden zijn ook bepaald geen lieverdjes. Het is gewoon een conflict zoals er zovelen zijn op dit moment.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_37654860
quote:
Op maandag 8 mei 2006 13:02 schreef Ludwig het volgende:
Je moet het wel iets genuanceerder bekijken. De Koerden zijn ook bepaald geen lieverdjes. Het is gewoon een conflict zoals er zovelen zijn op dit moment.
En al die conflicten zijn net zo walgelijk. Een regering die zijn eigen burgers neerknalt op grond van afkomst, is het predikaat regering niet waard. Of het nou een Palestijn, Koerd of Dinka is.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_37655031
quote:
Op maandag 8 mei 2006 13:08 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

En al die conflicten zijn net zo walgelijk. Een regering die zijn eigen burgers neerknalt op grond van afkomst, is het predikaat regering niet waard. Of het nou een Palestijn, Koerd of Dinka is.
Het gaat erom dat Turkije kinderen van wel 8 jaar oud doodt, om vervolgens haar daden te rechtvaardigen door deze kinderen terroristen te noemen.
pi_37655104
Ik wil overigens geen uitspraak doen over de daadwerkelijke situatie maar ik denk dat kurdmedia niet een onafhankelijke bron is als je informatie wilt van wat voor onrecht turken tegen kurden doen.
Zou dit iets van je vraag beantwoorden als in waarom dit niet in de internationale pers is ?
pi_37655172
Kurdmedia is ook echt zo een onafhankelijke bron
pi_37655256
er is ook genoeg te vinden op de sites van amnesty en human rights watch hoor
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_37655288
Heb je ook gezien van wat voor site je artikel komt? Ik zeg niet dat er niets gebeurt, maar dit kan je niet bepaald een objectieve beschouwing noemen.
Vroeger, toen schepen nog van hout en mannen van staal waren....
pi_37656853
quote:
Op maandag 8 mei 2006 13:19 schreef yup het volgende:
Misschien, omdat Turkije er alles aan doet om dit soort nieuws niet naar buiten te laten gaan. Feit is wel dat er kinderen zijn doodgeschoten door excessief gedrag. Turkse premier Erdogan zei na de dood van deze slachtofefrs zelfs: “Our security forces will use the necessary force and intervene against anybody who agrees to be a tool of terror, including children and women. I want this to be clearly understood.” (www.turkishdailynews.com ). Dit gaat toch wel heel erg ver?

Op basis van onafhankelijke media (http://www.hrw.org/doc?t=europe&c=turkey), kun je toch een objectieve kijk op de situatie krijgen.

[ Bericht 8% gewijzigd door koning_Astyages op 08-05-2006 14:36:08 ]
pi_37659613
Mijn vriendin is Koerdisch, woont nu 11 jaar hier omdat haar vader gevlucht is (lucky me dus). De situatie in dat land is raar. Het leger heeft ontzettend veel macht en is in staat om de premier af te zette. Tegenwoordig wordt dat leger gezien als een onontkoombare lobby.
De Koerden vragen teveel en Turkije geeft te weinig. De Koerden moeten vrijer worden gelaten, echter willen ze ook een eigen munt, regering e.d. Dat gaat ze nooit lukken.

Erger vind ik wat de Turken met de Armeniers hebben gedaan. Oran Pamuk (ik schrijf dit uit mn hoofd, spelling misschien niet goed) stelde dat aan de kaak en hij krijgt een rechtzaak aan zijn broek!
Terwijl die genoicide toch een feit is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Armeense_Genocide
pi_37659853
quote:
Op maandag 8 mei 2006 14:25 schreef koning_Astyages het volgende:

[..]

Misschien, omdat Turkije er alles aan doet om dit soort nieuws niet naar buiten te laten gaan. Feit is wel dat er kinderen zijn doodgeschoten door excessief gedrag. Turkse premier Erdogan zei na de dood van deze slachtofefrs zelfs: “Our security forces will use the necessary force and intervene against anybody who agrees to be a tool of terror, including children and women. I want this to be clearly understood.” (www.turkishdailynews.com ). Dit gaat toch wel heel erg ver?

Op basis van onafhankelijke media (http://www.hrw.org/doc?t=europe&c=turkey), kun je toch een objectieve kijk op de situatie krijgen.
Is die uitspraak echt gedaan en ergens anders terug te vinden? Anders is het over 90 jaar wéér een vervalsing en anti-turkse propaganda (zie post hierboven over de Armeense genocide).

Gelukkig zijn er tegenwoordig instanties die dit soort dingen goed en onweerlegbaar documenteren. Over een jaar of 90 grijpen we dan hopelijk ook echt in in dit soort "kwesties". Nu laten we half Sudan, Turkije, Rwanda, Zaïre gewoon ge"zuiverd" worden onder het oog van de camera's.
  maandag 8 mei 2006 @ 16:23:52 #12
33189 RM-rf
1/998001
pi_37660554
quote:
Op maandag 8 mei 2006 13:19 schreef yup het volgende:
Misschien is het een bron die de TS graag leest, zijn nick: Koning Astyages was een Medische vorst (grootvader van de latere Cyrus De Grote), de Meden worden door veel koerden als oorsprong van de Koerden gezien ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Meden ), alhoewel deze dat waarschijnlijk eerder van de Azeri zijn ..

het komt over alsof de topicstarter zeer sympathiseerd met de koerden , misschien zelf van koerdische afkomst is... iig niet nét hoort van de misdaden in Oost-turkije, welke indruk enigszins gewekt wordt
Natuurlijk is dat zijn goed recht en het kan zeker niet ontkend worden dat er menesenrechtenschendingen in oost-turkije zijn, en dat de mensenrechten in Turkije zelf er slecht voorstaan, ook gezien de processen tegen schrijvers als Orhan Pamuk ...

Echter het is altijd zeer belangrijk dat er objectieve bronnen gebruikt worden en niet conclusies op voorhand gevelt worden...

Wat betreft die doden in Diyarbakir:
Na een begafenis van 4 leden van de PKK, die bij een confrontatie met het leger om het leven waren gekomen, kwam het tot een demonstratie, die uitliep op een gewelddadig protest, warbij molotov-cocktailes en stenen geworpen werden.
Er vielen vele gewonden en uiteindelijk ook 13 doden, waaronder de 4 kinderen, waarschijnlijk direkt door politiekogels, verder kwamen twee vrouwen om door een brand in een in de fik gestoken bus...
Meerdere personen raakten gewond, waaronder ook politieagenten

http://web.amnesty.org/library/Index/ENGEUR440052006?open&of=ENG-TUR

Het is niet juist te zeggen dat het Turkse leger een beleid voert dat direkt gericht is op het maken van slachtoffers onder de burgerbevolking en specifiek kinderen ...
De wijze van optreden van de Turken is zeker erg hard, in die zin contra-productief, omdat het veelal juist meer onlusten uitlokt, en het zou goed zijn als de Europese Unie sterke druk blijft uitoefenen op de Turken om dit beleid te 'verzachten'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_37662561
quote:
Op maandag 8 mei 2006 16:04 schreef Mwanatabu het volgende:

Is die uitspraak echt gedaan en ergens anders terug te vinden?
Ik kan me die qoute wel herinneren. Hoewel ik "including women and children" niet direct voor de geest kan halen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_37662860
quote:
Op maandag 8 mei 2006 16:23 schreef RM-rf het volgende:

het komt over alsof de topicstarter zeer sympathiseerd met de koerden , misschien zelf van koerdische afkomst is... iig niet nét hoort van de misdaden in Oost-turkije, welke indruk enigszins gewekt wordt
Nu je het zegt... De OP is zijn aller eerste post op het forum. En dan ook zo'n nic.

Als je het zo bekijkt komt de OP niet echt oprecht over

Hoe dan ook. Turkije gaat de laatste jaren wel goed kant op wat mensenrechten betreft en wij zouden dat volop moeten steunen en kritisch zijn als het nodig.

Het helpt de Koerdische bevolking aldaar niet echt om weer naar de wapens te grijpen, omdat dit zal lijden tot een stagnatie of verlies van de verkregen vrijheden.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 8 mei 2006 @ 20:03:48 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37667964
quote:
Op maandag 8 mei 2006 17:29 schreef Slayage het volgende:
Hoe dan ook. Turkije gaat de laatste jaren wel goed kant op wat mensenrechten betreft en wij zouden dat volop moeten steunen en kritisch zijn als het nodig.
Ja, dat zeer zeker!!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37672464
quote:
Op maandag 8 mei 2006 15:57 schreef Dogbreath het volgende:
Mijn vriendin is Koerdisch, woont nu 11 jaar hier omdat haar vader gevlucht is (lucky me dus). De situatie in dat land is raar. Het leger heeft ontzettend veel macht en is in staat om de premier af te zette. Tegenwoordig wordt dat leger gezien als een onontkoombare lobby.
De Koerden vragen teveel en Turkije geeft te weinig. De Koerden moeten vrijer worden gelaten, echter willen ze ook een eigen munt, regering e.d. Dat gaat ze nooit lukken.

Erger vind ik wat de Turken met de Armeniers hebben gedaan. Oran Pamuk (ik schrijf dit uit mn hoofd, spelling misschien niet goed) stelde dat aan de kaak en hij krijgt een rechtzaak aan zijn broek!
Terwijl die genoicide toch een feit is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Armeense_Genocide
We praten wel over Armeense genocide maar nog nooit heb ik iets gehoord over de Tjsjetsjeense genocide...

Wel helemaal in de zeik als er in Beslan een school gegijzeld word maar als er gewoon helikopters wordt ingezet tegen mensen zonder wapens dan hebben we opeens oogkleppen op
  maandag 8 mei 2006 @ 22:14:26 #17
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_37673388
quote:
Een kind van 8 jaar kan toch ONMOGELIJK iets gedaan hebben om “verdacht van terrorisme” doodgeschoten te worden?
Waarom is het onmogelijk?
pi_37674543
quote:
Op maandag 8 mei 2006 21:54 schreef yup het volgende:

[..]

We praten wel over Armeense genocide maar nog nooit heb ik iets gehoord over de Tjsjetsjeense genocide...

Wel helemaal in de zeik als er in Beslan een school gegijzeld word maar als er gewoon helikopters wordt ingezet tegen mensen zonder wapens dan hebben we opeens oogkleppen op
Volgens mij is de Armeense genoicide ook aardig in de doofpot gestopt. Er moet in die regio blijkbaar veel tijd overheen voordat het uberhaupt ter sprake kan komen. En Rusland is nu eenmaal een geval apart, die vegen zoveel rotzooi onder de mat. We weten nog niet de helft van wat zich daar afspeelt.
pi_37681873
quote:
Op maandag 8 mei 2006 16:23 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Misschien is het een bron die de TS graag leest, zijn nick: Koning Astyages was een Medische vorst (grootvader van de latere Cyrus De Grote), de Meden worden door veel koerden als oorsprong van de Koerden gezien ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Meden ), alhoewel deze dat waarschijnlijk eerder van de Azeri zijn ..

Natuurlijk is dat zijn goed recht en het kan zeker niet ontkend worden dat er menesenrechtenschendingen in oost-turkije zijn, en dat de mensenrechten in Turkije zelf er slecht voorstaan, ook gezien de processen tegen schrijvers als Orhan Pamuk ...

Echter het is altijd zeer belangrijk dat er objectieve bronnen gebruikt worden en niet conclusies op voorhand gevelt worden...

Wat betreft die doden in Diyarbakir:
Na een begafenis van 4 leden van de PKK, die bij een confrontatie met het leger om het leven waren gekomen, kwam het tot een demonstratie, die uitliep op een gewelddadig protest, warbij molotov-cocktailes en stenen geworpen werden.
Er vielen vele gewonden en uiteindelijk ook 13 doden, waaronder de 4 kinderen, waarschijnlijk direkt door politiekogels, verder kwamen twee vrouwen om door een brand in een in de fik gestoken bus...
Meerdere personen raakten gewond, waaronder ook politieagenten

http://web.amnesty.org/library/Index/ENGEUR440052006?open&of=ENG-TUR

Het is niet juist te zeggen dat het Turkse leger een beleid voert dat direkt gericht is op het maken van slachtoffers onder de burgerbevolking en specifiek kinderen ...
De wijze van optreden van de Turken is zeker erg hard, in die zin contra-productief, omdat het veelal juist meer onlusten uitlokt, en het zou goed zijn als de Europese Unie sterke druk blijft uitoefenen op de Turken om dit beleid te 'verzachten'
Je zoekt er te veel achter. Ben gewoon Nederlander hoor. Ik heb wel een verhoogde interesse in het MO en alle landen daar. Je nick moet enigzins je interesse weerspiegelen en Cyrus is te bekend, vandaar. Heb wel veel vrienden van Koerdische, Turkse, Iraanse en Iraakse afkomst. Daarnaast ken ik een bekende journalist/MO-deskundige waar ik vaak mee spreek. Je kunt je voorstellen dat je al sprekend met deze mensen telkens een andere gezichtspunt belicht krijgt, maar toch hééél veel leert. Daarnaast kan het wel zijn dat de ene bevolkingsgroep A roept, terwijl de andere bevolkuingsgroep B., je toch een bepaalde lijn terugziet in hun standpunten, waar je een objectieve mening over kunt vormen. Het is toch zo dat je aan aantal aspecten in alle gesprekken weer terug ziet. Het feit om bovenstaande artikel daarom dan ook af te doen als een subjectieve stukje is dan ook veel te makkelijk. In alle geruchten zit een kern van waarheid. Daarnaast kon je op de turkishdailynews.com zelf ook lezen dat bij de recente onrusten iets van 12 doden zijn gevallen. Dat staat gewoon als feit boven water. Een land dat aspiraties heeft om binnen aanzienlijke tijd tot de EU toe te treden en het voor elkaar krijgt om 12 burgers dood te schieten bij demonstraties om de orde te herstellen, daar is iets goed fout, vind je niet?

Feit is dat er in Turkije een hele grote etterende probleem is dat al meer dan 80 jaar speelt. Telkens hoor je keer op keer de Koerdische bevolking bepaalde uitspraken doen. Telkens hoor je keer op keer van de Turkse autoriteiten dat er NIETS aan de hand is, maar dat de onlusten veroorzaakt zijn door een kleine groep “terroristen”. Dit terwijl ik van de Koerden uit Iran, Syrië en Irak toch andere dingen hoor. En niet alleen van hun. Ik spreek vaak met Turkse vrienden over deze kwestie en het valt me op (na een goede discussie) dat zelfs zij vinden dat de Koerden meer rechten zouden moeten krijgen. Een simpel voorbeeld:
-In de Turkse constitutie zijn de enige minderheden de christenen, Alevieten en nog een andere kleine groep. Koerden bestaan simpelweg niet. Dat is de officiële standpunt. Daar zit meteen ook de knelpunt, omdat de Koerden simpelweg erkent willen worden, onderwijs in het Koerdisch willen hebben etc. etc.
Koerden werden zelfs bergTurken genoemd tot 1991 en het was verboden Koerdisch te praten (om een voorstelling te maken hiervan: stel je voor dat Palestijnen in hun eigen land geen Arabisch mochten praten van de bezetters in Israël).
pi_37682576
quote:
Op maandag 8 mei 2006 21:54 schreef yup het volgende:

[..]

Dan ben je selectief doof geweest, want er is wel degelijk een hoop kritiek en verontwaardiging over zowel de Russische regering als de plunderende horden van de warlords die de bevolking van de andere kant erbij naaien.
Op internationaal niveau kan dit moeilijk hard gemaakt worden echter omdat Putin erop blijft hameren dat het een binnenlandse aangelegenheid is en niemand er genoeg belang bij heeft dat dat arme volk geholpen wordt.
pi_37685378
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 08:55 schreef koning_Astyages het volgende:

[..]

Je zoekt er te veel achter. Ben gewoon Nederlander hoor. Ik heb wel een verhoogde interesse in het MO en alle landen daar. Je nick moet enigzins je interesse weerspiegelen en Cyrus is te bekend, vandaar. Heb wel veel vrienden van Koerdische, Turkse, Iraanse en Iraakse afkomst. Daarnaast ken ik een bekende journalist/MO-deskundige waar ik vaak mee spreek. Je kunt je voorstellen dat je al sprekend met deze mensen telkens een andere gezichtspunt belicht krijgt, maar toch hééél veel leert. Daarnaast kan het wel zijn dat de ene bevolkingsgroep A roept, terwijl de andere bevolkuingsgroep B., je toch een bepaalde lijn terugziet in hun standpunten, waar je een objectieve mening over kunt vormen. Het is toch zo dat je aan aantal aspecten in alle gesprekken weer terug ziet. Het feit om bovenstaande artikel daarom dan ook af te doen als een subjectieve stukje is dan ook veel te makkelijk. In alle geruchten zit een kern van waarheid. Daarnaast kon je op de turkishdailynews.com zelf ook lezen dat bij de recente onrusten iets van 12 doden zijn gevallen. Dat staat gewoon als feit boven water. Een land dat aspiraties heeft om binnen aanzienlijke tijd tot de EU toe te treden en het voor elkaar krijgt om 12 burgers dood te schieten bij demonstraties om de orde te herstellen, daar is iets goed fout, vind je niet?

Feit is dat er in Turkije een hele grote etterende probleem is dat al meer dan 80 jaar speelt. Telkens hoor je keer op keer de Koerdische bevolking bepaalde uitspraken doen. Telkens hoor je keer op keer van de Turkse autoriteiten dat er NIETS aan de hand is, maar dat de onlusten veroorzaakt zijn door een kleine groep “terroristen”. Dit terwijl ik van de Koerden uit Iran, Syrië en Irak toch andere dingen hoor. En niet alleen van hun. Ik spreek vaak met Turkse vrienden over deze kwestie en het valt me op (na een goede discussie) dat zelfs zij vinden dat de Koerden meer rechten zouden moeten krijgen. Een simpel voorbeeld:
-In de Turkse constitutie zijn de enige minderheden de christenen, Alevieten en nog een andere kleine groep. Koerden bestaan simpelweg niet. Dat is de officiële standpunt. Daar zit meteen ook de knelpunt, omdat de Koerden simpelweg erkent willen worden, onderwijs in het Koerdisch willen hebben etc. etc.
Koerden werden zelfs bergTurken genoemd tot 1991 en het was verboden Koerdisch te praten (om een voorstelling te maken hiervan: stel je voor dat Palestijnen in hun eigen land geen Arabisch mochten praten van de bezetters in Israël).
Deze post valt alleen totaal niet te rijmen met je OP. Waarin je laat blijken, dat je geschokt bent van de gebeurtenissen. Als je zoveel vrienden hebt, die Turks, Koerdisch zijn en zelfs een "bekende journalist" kent, lijkt het me dat je wel aardig wat kennis hebt vergaard met de situatie aldaar en moeilijk geschokt kan zijn van iets wat helemaal niet zo wild vreemd is.

In het artikel staat: "The police attacked the crowd with panzers, and the youths in the crowd responded with Molotov cocktails". In deze zin wordt toch duidelijk de schuldige van de escalatie bij de poliotie gelegd. Waar komen, die Molotovcocktalis dan vandaan?

De PKK grijpt regelmatig begrafenissen van gedode militanten als aanleiding om te gaan rellen. Niets nieuws eigenlijk. Het bijzondere van deze rellen waren, dat het bijna uitsluitend door jongeren is gepleegd, wat nooit voorkwam. Ik kan me een scene uit een nieuws bericht herinneren, dat een groep politieagenten, door stenengooiende jongeren gedwongen werden om eenwoning binnen te gaan om bescherming te zoeken, waarop een politieagent in de lucht schiet met zijn wapen. Kan me dan voorstellen, dat er dan ongelukken gebeuren.

De PKK is sinds ze het staakt het vuur niet meer in acht nemen continu bezig geweest om de confrontatie aan te gaan met het leger. Dit was weer een voorbeeld ervan.
Een overgrote meerderheid van de Koerdische bevolking ziet de gewapende strijd waar de PKK mee bezig is niet meer zitten, wat ze voorheen wel deden. Dit kan je met name zien bij de laatste verkiezingen waar de Koedrische nationalisten veel grond hebben prijsgegeven aan de AK partij van Premier Erdogan, die toch meer dan "een paar" hervormingen heeft doorgevoerd, zoals jij het stelt. Turkije heeft nog een lange weg te gaan wat mensenrechten betreft en dan heb ik het over de mensenrechten voor alle Turkse staatsburgers.

Worden Alevieten trouwens als een minderheid gezien?

Dat de Koerden niet als minderheid worden gezien is doodgewoon, omdat in de Ottomaanse traditie mensen ingedeeld werden in een bepaalde "Millet" aan de hand van je religie. Zo heeft de moderne Turkse staat het ook deels overgenomen.

Laat de Turken lekker zelf bepalen wat een minderheid is en wat niet.
-Rabia Al-Basri
pi_37703584
quote:
Op maandag 8 mei 2006 13:08 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

De bron van dit conflict is juist dat de Koerden zichzelf niet als Turkse, Iraanse of Irakese burgers zien. Zij willen de onafhankelijke staat Koerdistan.
Deze provincie is vroeger al verdeeld over de genoemde landen.

Het betreft dus een onafhankelijkheids oorlog.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
  woensdag 10 mei 2006 @ 07:59:48 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_37703608
quote:
Op maandag 8 mei 2006 20:03 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, dat zeer zeker!!
En wat doet Nederland dan. CIA vliegtuigen weer onderhouden en voltanken zodat de inhoud weer door kan naar het volgende martelkamp. Klagen over mensenrechten heeft geen zin als je zelf je niet strikt aan de regels houd. Elke land en de regering is hypocriet op dat gebied.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_37703700
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 11:17 schreef Slayage het volgende:

[..]

Deze post valt alleen totaal niet te rijmen met je OP. Waarin je laat blijken, dat je geschokt bent van de gebeurtenissen. Als je zoveel vrienden hebt, die Turks, Koerdisch zijn en zelfs een "bekende journalist" kent, lijkt het me dat je wel aardig wat kennis hebt vergaard met de situatie aldaar en moeilijk geschokt kan zijn van iets wat helemaal niet zo wild vreemd is.

In het artikel staat: "The police attacked the crowd with panzers, and the youths in the crowd responded with Molotov cocktails". In deze zin wordt toch duidelijk de schuldige van de escalatie bij de poliotie gelegd. Waar komen, die Molotovcocktalis dan vandaan?

De PKK grijpt regelmatig begrafenissen van gedode militanten als aanleiding om te gaan rellen. Niets nieuws eigenlijk. Het bijzondere van deze rellen waren, dat het bijna uitsluitend door jongeren is gepleegd, wat nooit voorkwam. Ik kan me een scene uit een nieuws bericht herinneren, dat een groep politieagenten, door stenengooiende jongeren gedwongen werden om eenwoning binnen te gaan om bescherming te zoeken, waarop een politieagent in de lucht schiet met zijn wapen. Kan me dan voorstellen, dat er dan ongelukken gebeuren.

De PKK is sinds ze het staakt het vuur niet meer in acht nemen continu bezig geweest om de confrontatie aan te gaan met het leger. Dit was weer een voorbeeld ervan.
Een overgrote meerderheid van de Koerdische bevolking ziet de gewapende strijd waar de PKK mee bezig is niet meer zitten, wat ze voorheen wel deden. Dit kan je met name zien bij de laatste verkiezingen waar de Koedrische nationalisten veel grond hebben prijsgegeven aan de AK partij van Premier Erdogan, die toch meer dan "een paar" hervormingen heeft doorgevoerd, zoals jij het stelt. Turkije heeft nog een lange weg te gaan wat mensenrechten betreft en dan heb ik het over de mensenrechten voor alle Turkse staatsburgers.

Worden Alevieten trouwens als een minderheid gezien?

Dat de Koerden niet als minderheid worden gezien is doodgewoon, omdat in de Ottomaanse traditie mensen ingedeeld werden in een bepaalde "Millet" aan de hand van je religie. Zo heeft de moderne Turkse staat het ook deels overgenomen.

Laat de Turken lekker zelf bepalen wat een minderheid is en wat niet.
Ik was het met je hele stukje eens, behalve met dit. Nee: een regering heeft niet te bepalen hoeveel etnische of culturele groeperingen/minderheden er zijn. Elk volk heeft recht op erkenning en op zelfbeschikking. Dat is één van de pijlers van de VN.
Het is onzin dat als een staat toevallig even geen voordeel heeft bij het erkennen van het bestaan van een cultureel en etnisch significant andere groep, dit principe zomaar even terzijde zou geschoven mogen worden en er ineens geen Koerden maar "Bergturken" bestaan.
pi_37708906
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 08:14 schreef Mwanatabu het volgende:

Ik was het met je hele stukje eens, behalve met dit. Nee: een regering heeft niet te bepalen hoeveel etnische of culturele groeperingen/minderheden er zijn. Elk volk heeft recht op erkenning en op zelfbeschikking. Dat is één van de pijlers van de VN.
Het is onzin dat als een staat toevallig even geen voordeel heeft bij het erkennen van het bestaan van een cultureel en etnisch significant andere groep, dit principe zomaar even terzijde zou geschoven mogen worden en er ineens geen Koerden maar "Bergturken" bestaan.
Niemand in Turkije ontkent het bestaan van Koerden in Turkije als culturele identiteit (wat voorheen wel gebeurde), maar ik en de meeste gezond denkende Turken (Turkish Nationals) hebben een probleem met mensen die Koerden als een eigen natie zien en dus appart van de algeme Turkse samenleving. Wat dan dus eigenlijk tot gevolg heeft zoals jij het bewoort zelf beschikkingrecht.

De Koerden vormen een intrinsieke deel van de Turkse samenleving en kunnen niet als een appart volk gezien te woorden. Turken en Koerden hebben altijd samen geleefd en zal ook altijd zo blijven. In het geval van de Turkse Koerden onder de paraplu van de Turkse staat.

Zoals een Koerdische student een tijdje terug het verwoordde in een discussie programma dat je de Koerden en Turken nooit uit elkaar kan halen ook al zou je het willen. De student eiste wel dat ie erkent moest worden om als Koerd, omdat dat nu eenmaal zijn achtergrond is. Ik heb hier dan ook geen probleem mee als het een culturele achtergrond is en niet nationaal,omdat een nationale identiteit lijdt tot een politieke dimensie

Zelfbeschikkingsrecht zoals jij het noemt hebben de Koerden altijd al gehad, maar niet zoals jij het invult (volgens mij). De Koerden nemen deel aan alle lagen van de samenleving. We hebben zelfs een Koerdische Premier en President gehad, die er open bloot voor uitkwam.

Turkije is altijd centraal geregeerd. Nu vanuit Ankara voorheen uit Istanbul. Dit zal ook nooit anders gebeuren.
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')