abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42860052
Eh, daar ben ik nog niet uit. Zoals bekend, kan ik erg slecht afstand doen van mijn dametjes.
Ik zou namelijk niet weten welke er uit zou moeten, de eend is mijn trouwmobiel, gaat dus niet weg. De GS is uniek en geeft een rijgenot waar je U tegen kunt zeggen, daarnaast is hij bijzonder mooi. Ook niet weg dus. De HY, nee, dat kan ook niet.
De BX dan? Dat zie ik ook niet zitten. Over 4 jaartjes is de dame belastingvrij. Wat is er leuker dan een belastingvrije auto met alles elektrisch, airco enzovoorts die ook nog eens comfortabel is?

Maar ja, mijn stalling staat ook vol inmiddels. En het kost allemaal wel centen... Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Misschien is het maar het beste dat die CX een wrak blijkt. Dan zet ik mijn BX op LPG en kijk ik voorlopig even niet naar iets anders. (zeg ik stoer....)
  zondag 22 oktober 2006 @ 02:21:53 #227
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_42878231
je hebt nogal wat knaken over zeker?
Wel mooi zo'n CX.
Daarentegen zou ik ook niet zo snel een van je 'overige' wagens de deur uitdoen...
Signature.
  † In Memoriam † zondag 22 oktober 2006 @ 20:12:06 #228
25682 2cv
Niet subtiel
pi_42896849
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 12:33 schreef patje74 het volgende:
Eh, daar ben ik nog niet uit. Zoals bekend, kan ik erg slecht afstand doen van mijn dametjes.
Ik zou namelijk niet weten welke er uit zou moeten, de eend is mijn trouwmobiel, gaat dus niet weg. De GS is uniek en geeft een rijgenot waar je U tegen kunt zeggen, daarnaast is hij bijzonder mooi. Ook niet weg dus. De HY, nee, dat kan ook niet.
De BX dan? Dat zie ik ook niet zitten. Over 4 jaartjes is de dame belastingvrij. Wat is er leuker dan een belastingvrije auto met alles elektrisch, airco enzovoorts die ook nog eens comfortabel is?

Maar ja, mijn stalling staat ook vol inmiddels. En het kost allemaal wel centen... Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Misschien is het maar het beste dat die CX een wrak blijkt. Dan zet ik mijn BX op LPG en kijk ik voorlopig even niet naar iets anders. (zeg ik stoer....)
Brug kopen zodat je op het oppervlak van 1 auto 2 auto's kan stallen. En dan om het jaar en andere auto kiezen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_42898004
CitroExpert is aangeschaft btw.

Oh, en ik ken nog wel iemadn die over een paar maanden interesse heeft in een BX hoor
pi_42898364
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 20:43 schreef Alexxxxx het volgende:
CitroExpert is aangeschaft btw.

Oh, en ik ken nog wel iemadn die over een paar maanden interesse heeft in een BX hoor
Ja, ik!
"Don't waste your time, always searching for those wasted years beers"
pi_42898588
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 20:52 schreef Acryl het volgende:

[..]

Ja, ik!
Woonplaats: Zaanstad


Dan kan Patje haar niet elke dag komen opzoeken.... Hij kan hem beter aan iemand in Fryslân verkopen
pi_42899982
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 20:58 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Woonplaats: Zaanstad


Dan kan Patje haar niet elke dag komen opzoeken.... Hij kan hem beter aan iemand in Fryslân verkopen
maar krijgt ie wel onderdak bij iemand die bij citroën werkt en er dan ook onderhouden zal worden
"Don't waste your time, always searching for those wasted years beers"
pi_42902350
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 20:12 schreef 2cv het volgende:
Brug kopen zodat je op het oppervlak van 1 auto 2 auto's kan stallen. En dan om het jaar en andere auto kiezen.
Dat schiet niet op. Op de plaats waar de brug kan komen staat nu een DS en een HY stijf naast elkaar. Dus zowel met als zonder brug passen er op die plek 2 wagens.
Ergens anders kan de bruk niet i.v.m. plafondhoogte, de HY moet immers ook de lucht in kunnen.
Maar wellicht komt hier nooit een brug te staan. Onze wens is nog steeds om zelf een loods te laten bouwen en dan sleutel/stallingsruimte te verhuren aan liefhebbers voor een schappelijke prijs.

Voor wat betreft de BX, voorlopig blijft die mooi! Hoewel ik het misschien mijn minst interessante auto vind, ben ik toch wel een beetje gehecht geraakt aan zijn '80-uitstraling. Het dashboard is werkelijk fantastisch, dat verveelt nooit.
Dus heren, voorlopig moet ik jullie teleurstellen. En als ze wel weg gaat, zit er een redelijke kans in dat ze naar een vriend in België gaat.

Deze week zal ik trouwens mijn eend even onder handen nemen. (druklager vervangen) Welke keuze ik dan ook ga maken, ik heb dan in ieder geval een auto achter de hand zodat ik zonder problemen de BX even op stal kan zetten voor een eventuele LPG inbouw. (wij hebben 2 auto's nodig, vandaar)
  † In Memoriam † woensdag 25 oktober 2006 @ 17:38:58 #234
25682 2cv
Niet subtiel
pi_42927655
Eh ... Oog aan het dak van al je auto's maken en een stevige lier aan het plafond van je sleutelruimte ? Het liefst met een rail systeen, zodat je alles in alle richtingen kan bewegen.




Zometeen even m'n buurman helpen met een computerprobleempje. Lijkt niets met Citroën te maken te hebben, maar die beste man spuit voor verdomd weinig wat onderdeeltjes van m'n Eend. Gister heeft hij z'n auto ook nog in gezet om wat onderdeeltjes op te halen !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_42940353
Een goede buur is beter dan....

Ik ben vorig jaar met mijn buurman naar Belgïe geweest om een GS-blok + C-matic-bak op te halen!

Ondertussen zijn wij hier nog even aan het rekenen geweest en tot de conclusie gekomen dat ik een LPG-installatie er binnen 6 maanden uit heb als ik hem zelf plaats. De verhoging in houderschapsbelasting heb ik dan ook meegerekend.
Als ik het laat doen, dan zal het nog ietsje langer duren, maar hooguit een maand of 10. Dat is dus zeer de moeite waard en zal ook zeker gebeuren.

Daarna alleen nog de eend op LPG, dan maakt het qua kosten niet meer uit welke auto ik gebruik. (al lust de HY wel eenflinke "slok" LPG)
  † In Memoriam † donderdag 26 oktober 2006 @ 18:35:11 #236
25682 2cv
Niet subtiel
pi_42960809
Het maakt dan echt niet meer uit ? Er zal toch wel einig verschil in zitten ? Ik durf te weddeen dat de HY die relatief veel zuipt ook vrij veel onderhoud nodig heeft. Is ook nie gratis ...

Overigens, 'verre' familieleden zijn ook niet verkeerd. Zometeen even wat spul voor m'n Eend bij een oom langs brengen om te laten verzinken.

Vandaag trouwens even een draadsnijsetje (tappen + snijplaten) gekocht. Ik enk dat er na het verzinken anders een paar moertjes/boutjes niet meer passen

Overigens, die M9 (ook voor m'n Eend) zooi heb ik nog steeds niet binnnen ... 'De man die alles krijgen kan zolang het maar bestaat', kent het bestaan van rustig aan doen zo te merken wel ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_43196141
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 12:33 schreef patje74 het volgende:
Maar ja, mijn stalling staat ook vol inmiddels. En het kost allemaal wel centen... Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Misschien is het maar het beste dat die CX een wrak blijkt. Dan zet ik mijn BX op LPG en kijk ik voorlopig even niet naar iets anders. (zeg ik stoer....)
OK, de CX is nu van de baan. Ik heb er voor gekozen om de BX op LPG te zetten. Ik zou eerst de inbouw zelf gaan doen, maar na een aantal ffertes binnen te hebben gekregen bleek dat ik daarmee slechts ¤250,- ga besparen.
In die tijd kan ik ook dingen aan mijn wagens doen waarmee ik veel meer bespaar en die ik beter kan. Want ik weet bijna zeker dat ik zo'n installatie wel even onder de pannen ben, ook al heb ik er al veel mee gesleuteld.
De eend ga ik wel zelf doen, want er is toch geen enkel bedrijf die daar zin in heeft. Luchtgekoelde blokjes "kunnen niet" volgens hen, tenzij je de beurt onevenredig open gaat trekken.
Maar goed, over anderhalve week rijd mijn Spaanse dame op LPG!
pi_43197062
Beetje late reactie, maar ik rijd met mijn BX 16 TZI Automatique uit '91 zo ongeveer 1:11 á 1:12.
Op vakantie soms 1:14, bij veel in stad soms 1:9.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:28:57 #239
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_43198224
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:12 schreef Acryl het volgende:
wel Hydropneumatisch

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatisch
NIET
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_43210195
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:28 schreef minkuukel het volgende:

[..]

NIET


dure uitvoering luchtveren achter
minder dure uitvoring gewoon geveerd

(lezen aub)
"Don't waste your time, always searching for those wasted years beers"
  † In Memoriam † dinsdag 7 november 2006 @ 21:24:05 #241
25682 2cv
Niet subtiel
pi_43338974
Hehe, eindelijk wat nieuws ! De achteras staat in de grondverf en heeft ook 1 laag anti-steenslag over zich heen gekregen (hint: als er op een spuitbus staat dat je het desbetreffende middel in een goed geventileerde ruimte moet gebruiken, doe dat dan ook! Je kan in mijn longen nu een wagonlading grind storten zonder dat ze beschadigen). De remtrommels staan in de zinkspray.

Maar dat fijne straalbedrijf heeft mijn achteras (naar schatting) 3 weken in weer en wind buiten laten liggen ! Resultaat: de pasvlakken van de lagers waren verroest. Waren omdat de buurman die alles in de grondverf/zinkspray gezet heeft een speciaal soort schuurding op een boormachine had om het roest er af te halen zonder het overige metaal aan te tasten. Verder heeft dat fijne straalbedrijf ook de vlakken van de remtrommels waar de remshoenen tegenaan drukken gestrald (terwijl ik duidelijk gezegd had dat dat niet moest!!!). Hopelijk geeft dit alles niet teveel problemen ...

Ohja, ik heb geen foto's gemaakt en de foto's die ik de laatste keer beloofd heb zijn (nog steeds) onderweg.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 9 november 2006 @ 21:40:07 #242
25682 2cv
Niet subtiel
pi_43410815
Vandaag na wat dingetjes van een 2e laag anti-steenslag voorzien te hebben heb ik wat lopen klooien met de rembleiding en de brandstofleiding. Die moeten (onder andere) door een gat in de kokers waar de veerpotten aan hangen. Om te voorkomen dat (met name) de benzineleiding door trillingen doorslijt, wou ik een stuk tuinslang door de gaten in die kokers frotten en daar dan weer de leidingen door doen. De 1e slang was te groot in diameter. In de langte open snijden dan maar. Past nog niet. Dunnere slang had ik niet. Naar de winkel dan maar. Daar verschillende diameters slang gekocht voor de duizelingwekkende prijs van ... ¤[size=7]0,50[/size] ! ! ! Jawel, ¤[size=7]0,50[/size] ! ! ! Het is echt geen tikfout ! ! !

Affijn, dan maar met die nieuwe slangen lopen kloten. 1 slang kreeg ik met veel moeite door de gaten. Ik blij. Tot ik de remleiding door de slang wou steken. Dat paste niet want de slang nam zoveel ruimte in beslag dat het aansluitnippel van die remleiding niet meer door het gat paste. Ik niet meer blij. Slang er uit rossen en de remleiding er maar zonder slang er doorheen frotten. Dat paste echt precies ! Vervolgens de leiding netjes gebogen zodat deze bij het aansluitpunt van de achteras uit kwam. Dat lukte wel aardig.

Volgende stap was het op de juiste plaats leggen van de brandstofleiding. Die moet door een gaatje in het chassis. Om te voorkomen dat de benzineleiding door de randen van dat gat open zou slijten had ik eerder al een buisje gekocht met aan de buitenkant schroefdraad. Dat buisje paste in het gat en de leiding paste door het buisje ! Echter ik had het idee dat dat buisje toch nog wat scherpe randjes had waardoor de slang open kon schuren. Buisje maar weer weg gehaald want ik wil geen benzine lekken. Dat is niet leuk voor het gebruik en het vergroot de kans op brand een beetje. Gelukkig had ik ook een rubber ringetje gekocht dat bedoeld is om leidingen af te schermen tegen scherpe randjes van gaatjes. Maar helaas pindakaas, dat rubertje was te groot en paste niet in het gat. Daarom heb ik maar de diameter van het gat (11mm) en de leiding (6mm) opgemeten en daarmee ga ik morgen naar de rubber-ringetjes-winkel om een passend ringetje te halen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zaterdag 11 november 2006 @ 23:08:20 #243
25682 2cv
Niet subtiel
pi_43465189
Ik heb wat foto's ! Hier eerst een paar van het maken/modificeren van wat gereedschap.


Te groot !


Nu niet meer (stukje in gelast)

Maar er moet wel een momentsleutel op passen om de veerpoten met 18-22 kg/m vast te draaien en de pennen in het chassis waar de schokdempers aan vast zitten met 12 kg/m. Dus maar wat kokertjes + wat oude doppen geklust:


De onderdelen ...


Zo moet het er uiteindelijk uit zien ...

Even lassen:


Ik zei: even lassen ...


Gloejendegloejende ! ! ! Lassen kreng !

Zo ja, dank je ...

Dan krijg je zoiets:





Wie zegt dat dit mooi gelast is, liegt. Maar het doet wel wat het doen moet :cool:

Later heb ik ook nog een andere sleutel verkleind zodat deze ook precies om die grote moeren past:



Daar is hij nog niet af, maar inmiddels is 'ie dat wel hoor !

Overigens, wat valt er op in de foto's waarin ik aan het lassen ben ? Het is meer dan 1 ding

Maar dat laswerk was van eerder. Vandaag heb ik namelijk een veerpot gemonteerd met als handleiding he Haynes vraagbaak. In die vraagbaak staat het volgende plaatje:


Duidelijk is te zien dat er tussen de moeren 2 en 5 en de rubbers 1 en 3 een vrij grote ruimte aanwezig is. Dat komt door een rand in de bussen nummer 2 (op het linker deel van de tekening heeft de bus geen nummertje zit).

Echter, bij mij ziet het er zo uit:




[size=7]Dat koperkleurige is kopervet.[/size]
Daar zit lang niet zoveel ruimte tussen de moeren en de rubbers als op de tekening ! En geloof mij, de veerpot zit (enigzins) klem tussen de steunen op het chassis ! Het lijkt dus niet zoals het hoort ... Zowieso kan ik afstand J op de tekening uit het Haynes boek niet bepalen en dat is iets wat ik toch graag zou willen want ik vind dat m'n Eend wel moet veren zoals het hoort.

Maar wat schetst mijn verbazing ? ! In de Haynes staat ook nog deze foto:

De ruimte tussen het rubber en de moer op die foto is bijna gelijk aan de afstand tussen het rubber en de moer bij mijn veerpot. Dus ik vraag me af: hoe zit het nou ? Hoe hoort het te zitten ? Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik de achterste bus correct af moet stellen ...

Overigens, ik heb de garage en de werkbank ook opgeruimd:



Netjes he ?

Overigens, alle foto's zijn gehost door Patje74, waarvoor mijn dank !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 13 november 2006 @ 20:49:18 #244
25682 2cv
Niet subtiel
pi_43520819
Vandaag heb ik Duckservice maar gebeld en volgens hun zou de veerpot gewoon klem moeten zitten tussen de rubbers. Dan hou je ongeveer 15mm schroefdraad over naast de buitenste moeren. Dus zo heb ik ze afgesteld. Indien het later toch niet goed blijkt te zitten kan ik het eenvoudig anders afstelen omdat alles nieuw is en goed in de anti-roest zooi staat en tevens is voorzien van een ruime hoeveelheid kopervet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 14 november 2006 @ 20:42:43 #245
25682 2cv
Niet subtiel
pi_43555587
Vandaag wat opruimwerkzaamheden gedaan en gekeken welke onderdelen van de achterremen er nieuw moeten komen. Behalve de remcylindertjes (in 1 remcylinder zit 1 stukje leiding compleet vast geroest) moeten ook de remschoenen vervangen worden. Reden: 1 of andere beun heeft aan de remmen geklooid en van slechts 1 kant de remschoenen vervangen. Die zijn dan ook iets anders (langer) en minder ver afgesleten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 15 november 2006 @ 14:59:16 #246
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_43577783
Vandaag mevrouw nog maar een keer in de wax gezet voor de winter, en ik zag dat ik weer erg veel last had van:




Heeft iemand enig idee wat ik daaraan kan doen?
Heb er al een keer van die polishzooi overheen gedonderd van Turtle, maar dat maakt dus geen donder uit.
Signature.
pi_43600035
Je spiegels zijn immitatie, de originelen zijn hoekiger en beter bestand tegen ons klimaat. Helaas zijn ze niet nieuw en origineel te krijgen, wellicht een setje gebruikten op te kop tikken?
Verder kan je er weinig aan doen. Ik ga er nog wel eens met een doekje WD40 overheen. Dit middel is oorspronkelijk bedoeld om vocht te weren. Het is dan lekker vet en blijft langer mooi. Maar er zijn vast betere middelen.
  † In Memoriam † donderdag 16 november 2006 @ 21:29:08 #248
25682 2cv
Niet subtiel
pi_43621514
Ik meende dat op de verpaking van Owatrol staat dat je er ook verroest chroom mee kan behandelen. Wellicht is het het proberne waard ?

Overigens, ik heb gister in een BX moten rijden. Niet allen als passagier, maar ook als chauffeur ! En ook nog eens in een type 1 !

Bedankt Patrick
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 16 november 2006 @ 21:35:53 #249
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_43621589
okdan, ik zal daar eens mee aan de slag gaan
Anders idd maar effe op zoek naar andere spiegels.
Signature.
pi_43630235
Het nadeel van Owatrol is dat het een plakkerig laagje achterlaat. Hierdoor wordten ze weer sneller vuil en dat ziet er ook weer niet uit.
Maar misschien is het een idee om het er op te smeren en nat weg te poetsen, zodat het in de angetaste delen blijft zitten. Tja.... Ik ben voorstander van vet houden, als het smerig is dan spuit je er wat remreiniger op en veeg je het er zo weer af. Daarna weer nieuw vet er op en het glimt weer en is beschermd.

Maar ik denk dat je het beter gebriukte originelen kan kopen. Ook die willen wel roesten, maar niet zo erg! Succes!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')