abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:08:11 #1
111528 Viajero
Who dares wins
pi_37577700
Naar aanleiding van het volledig offtopic gaan van:

We herdenken ALLE gevallenen...

Met mijn excuses aan TS en Mutant1

Welke landen verdienen een eervolle vermelding voor hun bijdrage aan het winnen van WO2?

De grote drie waren natuurlijk (in alfabetischevolgorde):
Rusland
Verenigd Koninkrijk
Verenigde Staten.

Verder zijn bij de meesten bekend:
Polen
Canada

Maar wie hebben nog meer bijgedragen en hoe?

Ik nomineer op uiterst chauvinistische wijze mijn eigen land:

Nederland.

In de Meidagen heeft Nederland een redelijk aantal Duitse vliegtuigen neergehaald, verder hebben onze kolonien grondstoffen geleverd aan de gealieerden en hebben natuurlijk Nederlanders meegevochten met de Engelsen en onze koopvaardijvloot speelde een belangrijke rol in het bevooraden van Engeland en Rusland.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:32:19 #2
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_37578455
Marokko
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:34:12 #3
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_37578514
Australie

De Verenigde Staten een eervolle vermelding...ja en nee. Ja, ze hebben de tweede wereldoorlog be-eindigd betreffende Japan, maarrrrrrrrr, met 2 atoombommen terwijl de Japanse regering al maandenlang daarvoor zich over wou geven.
Era Vulgaris
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:47:05 #4
111528 Viajero
Who dares wins
pi_37578852
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:34 schreef Vassili_Z het volgende:
Australie

De Verenigde Staten een eervolle vermelding...ja en nee. Ja, ze hebben de tweede wereldoorlog be-eindigd betreffende Japan, maarrrrrrrrr, met 2 atoombommen terwijl de Japanse regering al maandenlang daarvoor zich over wou geven.
Wat een onzin. Waarom hadden ze zich dan niet al overgegeven?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:53:21 #5
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_37579029
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:47 schreef Viajero het volgende:

[..]

''Our only warning to a Japan already militarily defeated, and in a hopeless situation, was the Potsdam demand for unconditional surrender issued on July 26, when we knew the Japanese surrender attempt had started. Yet when the Japanese surrender was negotiated about two weeks later, after the bomb was dropped, our unconditional surrender demand was made conditional and we agreed, as [Secretary of War] Stimson had originally proposed we should do, to continuation of the Emperor upon his imperial throne.''

''We were, therefore, twice guilty. We dropped the bomb at a time when Japan already was negotiating for an end of the war, but before these negotiations could come to fruition. We demanded unconditional surrender, then dropped the bomb and accepted conditional surrender, a sequence which indicates pretty clearly that the Japanese would have surrendered, even if the bomb had not been dropped, had the Potsdam Declaration included our promise to permit the Emperor to remain on his imperial throne.''

Van http://www.hartford-hwp.com/archives/20/043.html

Gisteren kwam dit ook al eventjes naar voren in de docu Amerika en het miltarisme uitgezonden door de VPRO om 23.50
Era Vulgaris
pi_37579041
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:47 schreef Viajero het volgende:

De atoombommen worden in vrij brede kring als nutteloos beschouwd. Japan stond al aan de afgrond, zonder bommen had de overgave hooguit een week of twee op zich laten wachten.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:57:02 #7
104871 remlof
Europees federalist
pi_37579142
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:53 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

De atoombommen worden in vrij brede kring als nutteloos beschouwd. Japan stond al aan de afgrond, zonder bommen had de overgave hooguit een week of twee op zich laten wachten.
maw de amerikanen wilden gewoon de ultieme praktijktest uitvoeren met hun nieuwe wapen
  vrijdag 5 mei 2006 @ 16:06:14 #8
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_37579423
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:57 schreef remlof het volgende:

[..]

maw de amerikanen wilden gewoon de ultieme praktijktest uitvoeren met hun nieuwe wapen
Dat nog niet eens, ze wouden vooral een duidelijk signaal afgeven naar de Sovjet-Unie toe.
Era Vulgaris
pi_37580083
Indonesische studenten in het verzet tegen de nazi's
quote:
Uit het In Memoriam Moen Soendaroe, verschenen in "Indonesia" 11-8-1945:
Na lange tijd in twijfel verkeerd te hebben over het lot van Moen Soendaroe hebben wij nu de zekerheid verkregen, dat hij omstreeks Febr. van dit jaar in het concentratiekamp Neuengamme is bezweken aan de martelingen van de S.S.-beulen.
Moen Soendaroe werd op 18 Januari 1943 door de S.D. gearresteerd wegens zijn illegale arbeid voor de Perhimpoenan Indonesia.
[...]
De gedachten van degenen, die Moen in zijn illegale arbeid meegemaakt hebben, zullen onwillekeurig terugdwalen naar die periode van verbeten ondergrondse strijd. Langzaam zal het tot hen door dringen, dat één hunner kameraden, met wien zij eens zij aan zij gestreden hebben, nimmer meer naast hen zal staan.
[...]
Zij, die met hem in Vught het lot van duizenden vrijheidsstrijders hebben ondergaan en hem daar gekend hebben, zullen ongetwijfeld de dansen, die hij daar voor zijn lotgenoten heeft uitgevoerd, weder voor hun geest zien zweven. Zij zullen terugdenken aan dat stukje kunst, dat één hunner, één van de verdoemden, in een omgeving waar sadistische wreedheid regel was, en waar het leven dor en kleurloos scheen, zijn kameraden en lotgenoten wist te schenken. Ofschoon zelf lijdend onder de onmenselijke behandeling, was Moen Soendaroe immer bereid zijn medegevangenen, die weinige afleiding te bezorgen, waar ze zo naar snakten.
[...]
Sidartawan, Irawan Soejono, Moen Soendaro, drie Indonesische nationalisten uit de gelederen van de Perhimpoenan Indonesia, die ver van hun vaderland zonder aarzelen de strijd hebben opgenomen tegen de fascistische barbarij en die tenslotte het kostbaarste wat ze bezaten opgeofferd voor hun dierbaar land, voor de vooruitgang van de mensheid. Hun strijd en offer zullen voor de Indonesiërs een aansporing zijn om met uiterste verbetenheid de strijd voor de vrijheid van Indonesia voort te zetten.

--------------------------------------------------------------------------------
Bron:- In het land van de overheerser, deel I, Indonesiërs in Nederland 1600 - 1950, door Harry A. Poeze.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 17:46:24 #10
97745 Thorical
finding a way
pi_37581727
Surinamers, Indieers, Zuid-Afrikanen, Nepalezen Australiers en New Zeelanders en hoe, ze hebben mee gevochten om Europa te bevrijden.
Voor de rest is half west afrika leeg geroofd om aan grondstoffen te komen.
  Moderator vrijdag 5 mei 2006 @ 19:55:02 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37584608
Belgie

ze hadden afaik 2 gevechtssquadrons binnen de RAF, 349 sqn (To be or not to be) en 350 sqn (Belgae Gallorum Fortissimi) beiden vlogen spitfires.
1 gemotoriseerde brigade (1st Belgian Brigade "Piron") vergelijkbaar met de Prinses Irene brigade.
1 troep (compagnie) onder 10 interallied commando
2 korvetten en een mijneveger flottielje
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 20:44:10 #12
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_37585877
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:08 schreef Viajero het volgende:
Ik nomineer op uiterst chauvinistische wijze mijn eigen land:

Nederland.

In de Meidagen heeft Nederland een redelijk aantal Duitse vliegtuigen neergehaald, verder hebben onze kolonien grondstoffen geleverd aan de gealieerden en hebben natuurlijk Nederlanders meegevochten met de Engelsen en onze koopvaardijvloot speelde een belangrijke rol in het bevooraden van Engeland en Rusland.
Vergeet de O-21 niet, die sub was zo badd-ass dat 'ie als enige een U-boot naar de kelder wist te helpen door een torpedo uit z'n kont te schieten. .
Ik ga naar huis.
pi_37586445
Australie toch wel.... Had er niks mee te maken, maar toch meegevochten
Ik steek je moeder in de fik!
  Moderator vrijdag 5 mei 2006 @ 21:32:26 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37587555
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 20:44 schreef nietzman het volgende:

[..]

Vergeet de O-21 niet, die sub was zo badd-ass dat 'ie als enige een U-boot naar de kelder wist te helpen door een torpedo uit z'n kont te schieten. .
0-21 was niet de enige sub die een andere sub wist uit te schakelen toch?
niet eens de enige Nederlandse afaik maar dat moet ik nazoeken
  Moderator vrijdag 5 mei 2006 @ 21:35:25 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37587634
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 21:02 schreef cheukert het volgende:
Australie had er alles mee te maken (de oorlog tegen de Jappanners dan) meer dan de VS iig

maar ze waren iig wel al in actie voor Japan mee begon te doen, dit zorgde nog voor problemen qua mankracht voor de verdediging van hun eigen grondgebied want de Britten wilden de ANZAC eenheden niet naar huis laten gaan!
  vrijdag 5 mei 2006 @ 21:42:54 #16
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_37587920
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 21:02 schreef cheukert het volgende:
hoezo niks mee te maken, hun Home Country Groot-Brittannie, waar vele Australiers zelf of familie, vandaan komt werd bedreigd en later werd Japan een directe bedreiging voor Australie zelf, Australie had er dus alle belang bij om mee te vechten
pi_37591873
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:53 schreef ChrisJX het volgende:

Japan stond al aan de afgrond, zonder bommen had de overgave hooguit een week of twee op zich laten wachten.
Dat is echt bullshit wat je hier typt. Japan was helemaal niet bereidt zich over te geven. Amerika maakte zich op om een invasie te beginnen op Japan, en dit zou volgens berekingen nog eens aan 500.000 Amerikanen het leven kosten.

Goed dat neemt niet weg dat ik het werpen van 2 atombommen goedkeur, maar jouw bewering slaat nergens op.
Knapen die varen willen moeten mannen met baarden zijn.
  zaterdag 6 mei 2006 @ 00:31:57 #18
107692 Martuh
Jepperdepep
pi_37593024
In Normandië was er een Deense begraafplaats voor de Deense verzetstroepen die meestreden bij de landing van de Geallieerde troepen.
''Feyenoord, het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen''
(Fabio Capello)
pi_37593796
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 21:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

Australie had er alles mee te maken (de oorlog tegen de Jappanners dan) meer dan de VS iig

maar ze waren iig wel al in actie voor Japan mee begon te doen, dit zorgde nog voor problemen qua mankracht voor de verdediging van hun eigen grondgebied want de Britten wilden de ANZAC eenheden niet naar huis laten gaan!
Australiers hebben toch ook in Afrika gevochten? of verwar ik ze met een ander land?
  Moderator zaterdag 6 mei 2006 @ 01:25:00 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37593925
zeler weten, ze waren bv' instrumental' bij de verdediging van Tobruk in Libie
  zaterdag 6 mei 2006 @ 01:33:30 #21
15460 Mr.Natural
Going postal
pi_37594048
Enige wat me zo te binnen schiet zijn de Gurkha's, die als onderdeel van het britse leger hebben meegevochten. Dit waren tamelijk linke lui als ik de verhalen mag geloven.
  zaterdag 6 mei 2006 @ 02:01:48 #22
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_37594395
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 21:32 schreef sp3c het volgende:
0-21 was niet de enige sub die een andere sub wist uit te schakelen toch?
niet eens de enige Nederlandse afaik maar dat moet ik nazoeken
Voor zover ik weet was het wél de enige die een andere sub naar beneden haalde door een torpedo uit de áchterste lanceerbuis te schieten. Uit de kont dus.
Ik ga naar huis.
  zaterdag 6 mei 2006 @ 14:03:15 #23
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_37601897
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 23:44 schreef Kapt.Ruigbaard het volgende:

[..]

Dat is echt bullshit wat je hier typt. Japan was helemaal niet bereidt zich over te geven. Amerika maakte zich op om een invasie te beginnen op Japan, en dit zou volgens berekingen nog eens aan 500.000 Amerikanen het leven kosten.

Goed dat neemt niet weg dat ik het werpen van 2 atombommen goedkeur, maar jouw bewering slaat nergens op.
Klopt wat je zegt over Japan; die konden nog wel ff doorgaan met waar ze mee bezig waren; en dat hadden ze waarschijnlijk ook gedaan tot aan t bittere einde.

Maar de (of éen) andere voorname reden voor de atoombommen was de angst van de V.S dat de Russen te veel invloed in Japan en dat deel van Azië zouden krijgen.
In principe hadden de VS en de SU (ik geloof in Teheran)) afgesproken dat ze Japan samen zouden verslaan. Alleen ging de niet zo anti-communistische Roosevelt dood en werd hij opegvolgd door de anti-Communist Truman (van de doctrine). EN Truman en staf besloten om de oorlog met Japan zo snel mogelijk te beeindigen om te voorkomen dat de Russen hetzelfde met Japan zouden doen als ze met oost-europa deden.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  zaterdag 6 mei 2006 @ 14:47:14 #24
107692 Martuh
Jepperdepep
pi_37602753
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 14:03 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Klopt wat je zegt over Japan; die konden nog wel ff doorgaan met waar ze mee bezig waren; en dat hadden ze waarschijnlijk ook gedaan tot aan t bittere einde.

Maar de (of éen) andere voorname reden voor de atoombommen was de angst van de V.S dat de Russen te veel invloed in Japan en dat deel van Azië zouden krijgen.
In principe hadden de VS en de SU (ik geloof in Teheran)) afgesproken dat ze Japan samen zouden verslaan. Alleen ging de niet zo anti-communistische Roosevelt dood en werd hij opegvolgd door de anti-Communist Truman (van de doctrine). EN Truman en staf besloten om de oorlog met Japan zo snel mogelijk te beeindigen om te voorkomen dat de Russen hetzelfde met Japan zouden doen als ze met oost-europa deden.
China was er ook nog als communistisch land.
''Feyenoord, het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen''
(Fabio Capello)
pi_37610004
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 14:47 schreef Martuh het volgende:

[..]

China was er ook nog als communistisch land.
China werd pas in 1949 pas echt communistisch, daarvoor was het nog een burgeroorlog, waar de Nationalisten werden gesteund door de VS
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')